Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

De meeste bezoekers snappen echt wel dat het een vrolijke karikatuur is, zoals er meer karikaturen in ons park te vinden zijn. Het is een uitvergroting, niet de wereld zoals hij er echt uitziet

Dat was toch net een van de leuke dingen aan de efteling? Ook de Hollanders werden daar altijd in oude tradtionele kleren neer gezet.

Ondertussen is de trein ook gelukkig genderneutraal!
Al dacht ik dat dat al even was en we hier in Limburg dus echt wat trager zijn met het nieuws?

Dat was toch net een van de leuke dingen aan de efteling? Ook de Hollanders werden daar altijd in oude tradtionele kleren neer gezet.

Al dacht ik dat dat al even was en we hier in Limburg dus echt wat trager zijn met het nieuws?

De 'omstreden' attractie.

Zucht

Ney bij de foute op Qmusic moest ik nog aan dit onderwerp denken.
Hoe zit het met het liedje; liefde voor muziek?
‘Een stel zwarte APEN en de zotste stond vanvoor’
Mag dat nog wel?

Ik neem aan van wel, net zoals hij en nog anderen vinden dat Zwarte Piet, die attractie in de Efteling en zoveel andere dingen ook nog kunnen.
Dus wat is uw punt?
Waar gaat het dan over. Niemand vindt het een probleem. Waarom dan een probleem zoeken?

Waar gaat het dan over. Niemand vindt het een probleem. Waarom dan een probleem zoeken?

Hij stelt zich gewoon de vraag of een liedje waarin letterlijk over 'zwarte apen' wordt gezonden wel nog kan. Is dat zo abnormaal in een tijd waarin de naam van een onschuldig snoepje ook al controversieel is?

Trouwens 'niemand vindt het een probleem'. Ik ben er vrij zeker van dat moest een Dalilla Hermans hierdoor gekwetst zijn en genoeg ruchtbaarheid veroorzaken zodat dit liedje niet meer gedraaid mag worden, jij hier volmondig mee akkoord zou zijn.

Ik vind er niets mis mee met mensen apen te noemen, mensen zijn apen. Het enige probleem is dat je sommige racisten hebt die denken of zeggen dat zwarte mensen méér aap zouden zijn dan blanke mensen - of witte mensen voor de politiek correcten - terwijl blank en zwart allebei evenveel aap zijn.

Als je toch verschillen wilt gaan zoeken: blanke mensen en Aziatische mensen zijn een beetje meer neanderthaler, daar waar mensen met roots beneden de Sahara dat niet zijn. Maar neanderthalers waren uiteindelijk ook (mens)apen.

Ik snap natuurlijk ergens wel dat de vergelijking los van het evolutionair biologische kader beledigend kan zijn voor zwarte mensen omwille van de geschiedenis van racisme dat met die bewering samenhangt, maar ik denk niet dat dat de intentie van Raymond Van Het Groenenwoud is met dat lied, integendeel: hij maakt een positieve vergelijking tussen de levendige zwarte (kerk)cultuur met hun gospel en zang en de doodse, blanke katholieke (kerk)cultuur.

Want een lied, een stuk cultuur dus, uit 1991 is hetzelfde als een uitspraak van iemand anno 2021?
Wat is het verschil?

Wat @808 State hierboven dus zegt.
Dus als ik de brusselse jongeren ook zwarte apen noem is dat vior @Loser ook geen probleem?
Jawel. Want dat is namelijk iets helemaal anders??

Wat is het verschil?

Maar echt :D Tenzij je campagne gaat voeren om dat lied van Van Het Groenewoud te laten schrappen, gaat dit toch nergens over?

Wat is het verschil?

Lees dat artikel misschien gewoon eens? Een paar mensen hebben geklaagd, werd amper aandacht aan geschonken. Ik vond dat zever en vind dit nu zever. Er is dus geen verschil.

Dat is natuurlijk nog iets anders dan heden ten dage de normen van lang geleden te gebruiken om verwijten goed te praten.

Ik snap echt niet wat jullie hier nu doen hoor, zelf een polemiek opstarten om dan te klagen dat mensen hier een polemiek over starten?

Traditioneel =/ stereotiep. Een blanke vrouw in traditionele klederdracht uitbeelden, of een zwarte man afbeelden als kannibaal, daar zie jij geen verschil in? Die attractie was trouwens al van in het begin omstreden, en is al meermaals aangepast geweest.

De aanpassing nu staat grotendeels ook los van de klachten over de attractie. Heel dat gebied krijgt een volledig nieuwe thematische make-over.

Ik wil helemaal niks schrappen.
mij gaat het erom dat blijkbaar een zwarte op een pak rijst niet meer kan en een lied over zwarte apen blijkbaar wel.

Al maar goed dat men in de tijd tarzan als blanke heeft afgebeeld.
Stel u nu de controverse maar eens voor als men ene zwarte samen met apen liet aan bomen slingeren en oerwoudkreten zou laten maken.

Ik wil helemaal niks schrappen.
mij gaat het erom dat blijkbaar een zwarte op een pak rijst niet meer kan en een lied over zwarte apen blijkbaar wel.

Al maar goed dat men in de tijd tarzan als blanke heeft afgebeeld.
Stel u nu de controverse maar eens voor als men ene zwarte samen met apen liet aan bomen slingeren en oerwoudkreten zou laten maken.
Tarzan is te blank

Ik moet wel zeggen dat ik het zeer ironisch vind om te zien wie hier nu eigenlijk deze non-discussie heeft gestart en in leven houdt met "jamaar, wat als...?"

Ik moet wel zeggen dat ik het zeer ironisch vind om te zien wie hier nu eigenlijk deze non-discussie heeft gestart en in leven houdt met "jamaar, wat als...?"
Tis allemaal een non discussie.
Enkel in leven gehouden door de cancel cultuur die op dit moment gaande is.
Voor mij moet NIKS afgeschaft worden.
Maar blijkbaar, inclusief sommigen hier op dit forum, kunnen bepaalde zaken niet en andere zaken dan weer wel. Die dan in mijn ogen gewoon hetzelfde zijn

Tis allemaal een non discussie.
Enkel in leven gehouden door de cancel cultuur die op dit moment gaande is.
Voor mij moet NIKS afgeschaft worden.
Maar blijkbaar, inclusief sommigen hier op dit forum, kunnen bepaalde zaken niet en andere zaken dan weer wel. Die dan in mijn ogen gewoon hetzelfde zijn

Correctie: Deze discussie wordt leven gehouden door jou. Jij post het. Jij wilt er een discussie rond. Voor de rest maalt niemand erom.

Correctie: Deze discussie wordt leven gehouden door jou. Jij post het. Jij wilt er een discussie rond. Voor de rest maalt niemand erom.
En hij is ook de enige die het verschil niet ziet tussen apen gebruiken in een liedje van 1991 en dat vandaag als een verwijt gebruiken. Pol&Actua strikes again!

Terug
Bovenaan