Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Er zitten uiteraard bepaalde boodschappen in de sprookjes van Disney, maar die zijn poepsimpel voorgesteld en voor de hand liggend, aangepast aan hun jonge doelpubliek. Die kus aan Sneeuwwitje is daar geen voorbeeld van, want kinderen gaan daar niet verder of dieper over nadenken. Nogmaals, enkel volwassenen met imo heel vreemde gedachten gaan daar een punt van maken.

Laat die heel jonge kinderen naar een tekenfilm van Animal Farm kijken, en die zien een paar varkens die de boel runnen op een boerderij met nog een heleboel andere beesten erbij. Niet meer niet minder. Enkel oudere kinderen of volwassenen gaan de politieke boodschap daarin herkennen.

En je die ziet die politieke ondertoon ook terugkomen in het sprookje als er een ridden/prins een kus geeft?
Je ziet toch duidelijk een reflectie van de Amerikaanse samenleving naar voren komen. De vrouw die verlangt naar een man die haar komt redden. Het Amerikaanse ideaal van de tevreden huisvrouw, dat bv. zeer sterk naar voren komt in het nummer "Whistle While You Work" waarbij de dwergen gaan werken en Sneeuwwitje thuis blijft om schoon te maken. En ja, in diezelfde context past inderdaad ook de man die het initiatief neemt om de vrouw te kussen. Dat zijn geen choquerende revelaties denk ik.

Ik was even de originele versie aan het lezen en het is best interessant hoe Disney het sprookje aanpaste om verteerbaar te maken voor de Amerikaanse markt. Stellen dat het gewoon een sprookje is zonder enige link met de realiteit is echt wel heel kort door de bocht.

Ik was even de originele versie aan het lezen en het is best interessant hoe Disney het sprookje aanpaste om verteerbaar te maken voor de Amerikaanse markt. Stellen dat het gewoon een sprookje is zonder enige link met de realiteit is echt wel heel kort door de bocht.
Een slapende vrouw op de trein vergelijken met een slapende prinses in een sprookje lijkt mij nog heel wat korter door de bocht. Je moet al redelijk ver in dat woke gedoe zitten om het verschil al niet meer te kunnen herkennen tussen een simpel kindersprookje en een real life situatie.

Een slapende vrouw op de trein vergelijken met een slapende prinses in een sprookje lijkt mij nog heel wat korter door de bocht. Je moet al redelijk ver in dat woke gedoe zitten om het verschil al niet meer te kunnen herkennen tussen een simpel kindersprookje en een real life situatie.
Maar lees jij eigenlijk mijn posts wel? Ik zeg letterlijk dat ik het zelf niet eens ben met die vergelijking en dat ik vooral geïnteresseerd ben in jullie argumentatie. Want de pagina's ervoor bleven we toch maar in cirkels praten.

Maar lees jij eigenlijk mijn posts wel?
Jazeker ik reageer er toch op?
Ik zeg letterlijk dat ik het zelf niet eens ben met die vergelijking en dat ik vooral geïnteresseerd ben in jullie argumentatie. Want de pagina's ervoor bleven we toch maar in cirkels praten.
Wel, omdat het een flutvergelijking is die langs geen kanten opgaat en waar bijgevolg ook nog niemand de moeite doet om het serieus te nemen. Ik denk dat je dat ondertussen zelf ook wel doorhebt.

Ik heb hier een enorm slecht geschreven prentenboek versie van sneeuwwitje liggen waarin op het laatst heel het dorp passeert en ze pas bij "de laatste man van het dorp" effectief wakker wordt. Das nog een ander paar mouwen dan de softe disney versie. :D
Als je je echt zorgen maakt over wat je kind meekrijgt, dan zou je zo'n verhaal natuurlijk ook gewoon kunnen aangrijpen om over zulke zaken te spreken. Als je pakweg Rapunzel leest kun je het ook eens hebben over aan de haren trekken. Of er gewoon op rekenen dat je kind niet elk vreemd detail uit archaïsche sprookjes volledig interioriseert. :P

Het alomtegenwoordige archetype van prinsessen, ook in moderne verhalen en films, daar kan ik zeker inkomen dat er daar kritiek op is. Daar valt veel moeilijker aan te ontkomen dan aan die rare details.

Ik vraag me af hoe dat mijn generatie toch nog op zijn pootjes terecht gekomen is met al die vrouwonvriendelijke tekenfilms, geen aandacht voor homo’s/ lesbischen in films, macho mannen westerns, zwarte piet ....
Dat moet nogal een serieus getekende generatie zijn met al die trauma’s 🤣

Ik heb hier een enorm slecht geschreven prentenboek versie van sneeuwwitje liggen waarin op het laatst heel het dorp passeert en ze pas bij "de laatste man van het dorp" effectief wakker wordt. Das nog een ander paar mouwen dan de softe disney versie. :D
Als je je echt zorgen maakt over wat je kind meekrijgt, dan zou je zo'n verhaal natuurlijk ook gewoon kunnen aangrijpen om over zulke zaken te spreken. Als je pakweg Rapunzel leest kun je het ook eens hebben over aan de haren trekken. Of er gewoon op rekenen dat je kind niet elk vreemd detail uit archaïsche sprookjes volledig interioriseert. :p

Het alomtegenwoordige archetype van prinsessen, ook in moderne verhalen en films, daar kan ik zeker inkomen dat er daar kritiek op is. Daar valt veel moeilijker aan te ontkomen dan aan die rare details.
Is dat de hardcore versie :unsure:

naar wat ik me meen te herinneren, al die door disney herwerkte grimm sprookjes en variantes waren in de originele setting wel een pakje steviger.
Sleeping Beauty”: In Giambattista Basile’s tale (which is the actual origin of the Sleeping Beauty story), a king happens to walk by Sleeping Beauty’s castle and knock on the door. When no one answers, he climbs up a ladder through a window. He finds the princess, and calls to her, but as she is unconscious, she does not wake up. Well, dear reader, he carries her to the bed and rapes her. Then he just leaves. She awakens after she gives birth because one of her twins sucks the flax (from the spindle) out of her finger. The king comes back, and despite him having raped her, they end up falling in love? However, another big problem: the king is still married to someone else. His wife finds out and not only tries to have the twins killed, cooked, and fed to the king, but also tries to burn the princess at the stake. Luckily, she is unsuccessful. The king and the princess get married and live happily ever after (despite the fact that he raped her). Perrault’s adaptation of Basile’s updated adaptation of the story (a much tamer version) is probably what was used for the Disney adaptation, as they are much more similar.

“Snow White and the Seven Dwarfs”: In the Brothers Grimm version, the evil queen stepmother asks a hunter to take Snow White into the forest and kill her (this also happens in the Disney movie). However, in the story, she asks him to also bring her back Snow White’s lungs and liver. He can’t kill Snow White, so brings back a boar’s lungs and liver instead. The queen eats the lungs and liver, believing them to be Snow White’s. Yuck. In the book, the queen tries twice (unsuccessfully) to kill Snow White. The third time, when the queen gives her the apple (just like in the movie), Snow White faints and can’t be revived. She is placed in a glass coffin. A prince comes and wants to take her away (even though she is still asleep, which is pretty weird). The dwarves hesitantly allow it, and while she is being carried, the carriers trip, causing the poisoned apple to become dislodged from Snow White’s throat. She and the prince, of course, get married. The evil queen is invited. As a punishment, she is forced to wear burning-hot iron shoes and dance until she drops dead.
Lieve help... zelfs geen kus in het originele verhaal! Daar moet wel een conspiracy van disney achter zitten waarom ze de prins sneeuwwitje laten kussen. Het goedpraten van sexuele ongewenste intimiteiten! Uiteraard al redelijk al problematisch was in de jaren 30 toen de pastoor het voor het zeggen had!

“Cinderella”: In the Brothers Grimm version, one of Cinderella’s evil stepsisters cuts off her toes, and the other her heel so they can both fit into the tiny glass slipper. The prince is notified by little doves that there is blood on the shoe, and finally discovers that the true owner is Cinderella. Once the stepsisters realize that they should try to win favor with Cinderella (after all, she will be queen), they attend her wedding, only to have their eyes pecked out by birds. Did they deserve it? I’ll let you decide, reader.

Een beetje zoals alles vanuit de vroeger jaren. Bekijk het in de tijdsgeest wanneer het origineel ontsproten is en bekijk het zeker niet met een doorgedreven politiek correcte bril die sommigen anno 2021 op hebben

Laatst bewerkt:
Dit gaat heel wat verder terug dan sprookjes. Alle grote verhalen, zelfs die van godsdienst, evolueren mee met de mens. De originelen moet je idd gewoon zien door de lens van hun tijd en staan vaak mijlen ver van de versie die vandaag courant is.

Is dat de hardcore versie :unsure:

naar wat ik me meen te herinneren, al die door disney herwerkte grimm sprookjes en variantes waren in de originele setting wel een pakje steviger.

Lieve help... zelfs geen kus in het originele verhaal! Daar moet wel een conspiracy van disney achter zitten waarom ze de prins sneeuwwitje laten kussen. Het goedpraten van sexuele ongewenste intimiteiten! Uiteraard al redelijk al problematisch was in de jaren 30 toen de pastoor het voor het zeggen had!

Een beetje zoals alles vanuit de vroeger jaren. Bekijk het in de tijdsgeest wanneer het origineel ontsproten is en bekijk het zeker niet met een doorgedreven politiek correcte bril die sommigen anno 2021 op hebben
Die brother Grimm sleeping beauty daar mag wel eens een live action movie van gemaakt worden!

Laatst bewerkt:
Uit Het Nieuwsblad vandaag:
Marilyn Monroe beroert nog altijd de geesten. Het is te zeggen, haar beeltenis. In het Californische Palm Springs wordt het beeld waarop de rok van de filmster omhoog waait en haar slip te zien is, binnenkort teruggezet op een prominente plaats. Het stond al eerder, van 2012 tot 2014, op een ander plekje. Nu zijn veel inwoners niet over te spreken over haar terugkeer. Ze vinden het beeld, gemaakt naar een beroemde scène uit de klassieker The seven year itch, te gedateerd en te seksistisch. Monroe (1926-1962) hoort volgens de gemeente in Palm Springs, omdat ze er ooit in een club zou zijn ontdekt. Ze zou er ook hebben gewoond. De petitie #MeTooMarilyn werd al 50.000 keer ondertekend en inwoners stapten naar de rechter. In juli vindt er een hoorzitting plaats. (ldb)

Wie had dat gedacht. Ben het eens eens met Abou.
Same here, ik ben verbaasd dat hij eindelijk eens afkomt met een redelijk neutrale gebalanceerde visie. Daartoe hield ik 'm eerder niet in staat op basis van zijn publicaties.

Wel grappig hoe we hier al uren over dit onderwerp hebben gediscussieerd, met de meest tegenstrijdige meningen mogelijk ... om dan te zien dat iedereen het volmondig eens is met Abou Jahjah wanneer die er iets over schrijft.

Ik vermoed dat we er dan toch een net iets andere lezing op zullen nahouden.

Same here, ik ben verbaasd dat hij eindelijk eens afkomt met een redelijk neutrale gebalanceerde visie. Daartoe hield ik 'm eerder niet in staat op basis van zijn publicaties.
Abou was al een tijdje sterk bezig en hij is ook zeer respectvol in discussies.

Leuk met al die sociale media kanalen van tegenwoordig is ook hoe Abou de essentie van zijn interview op twitter kan corrigeren, nadat DPG met een zelf gekozen titel een eigen narratief probeert te geven:

Ook dat is de macht van sociale media.

Hij was ooit te gast in de verloper van de Afspraak samen met Mia '****' Doornaert ivm zijn hoera tweet omdat Ariel Sharon was overleden.

Zijn mening toen was exact de mijne, helaas mocht Mia en één of andere expert de grootste onzin verkopen en dat passeerde.

Wel grappig hoe we hier al uren over dit onderwerp hebben gediscussieerd, met de meest tegenstrijdige meningen mogelijk ... om dan te zien dat iedereen het volmondig eens is met Abou Jahjah wanneer die er iets over schrijft.

Ik vermoed dat we er dan toch een net iets andere lezing op zullen nahouden.
Hoeveel zijn er niet die het niet eens kunnen zijn met wat de ene zegt puur omdat het uit die ene zijn mond komt. Laat het een ander zeggen en opeens kan men wel het eens zijn of begrijpen.

Abou was al een tijdje sterk bezig en hij is ook zeer respectvol in discussies.

Leuk met al die sociale media kanalen van tegenwoordig is ook hoe Abou de essentie van zijn interview op twitter kan corrigeren, nadat DPG met een zelf gekozen titel een eigen narratief probeert te geven:
Idd, vind ik positief dat ze zelf zo kunnen bijsturen wat de media ervan maakt.

Maar goed, klopt ook wel. En ik vind bovendien dat woke-waanzin en obsessie met kleur, het biologisch racisme ter rechterzijde opnieuw heeft doen opleven. Zelfde golflengte.
Hier volg ik 'm volledig, dit is het enige wat ik de "woke-waanzin" tot nu heb zien bereiken. Door overal imaginair racisme vast te stellen (zelfs in de meest banale tekenfilms) bereiken ze net een aanwakkering ervan.

Wat ik nog belangrijker vind in die hele hetze is hoe Abu Jah Jah het eens is met Van Grieken dat Europa europees moet blijven. Alleen dom en idioot om daar dan huidskleur bij te gaan gooien, VB is gonna VB zeker? Maar ik denk niet dat er velen tegen het feit zijn dat we de europese lokale culturen moeten beschermen tegen culturen die binnenkomen door migratie. Vreemde in eigen land is het laatste dat je wil.

Terug
Bovenaan