RidderBauknecht
Well-known member
Soms moet je toch niet meer tot 'de waarheid komen'? Soms is de waarheid er al lang en is dat zwart/wit, zonder ruimte voor interpretatie. De waarheid kan soms absoluut zijn. Ik ben grote fan van discussies over zaken waar geen waarheid is (bepaalde politieke issues, het hele woke debat, ...) maar sommige dingen zijn nu gewoon zwart/wit en dan moet je toch niet elke mafketel die dat in vraag stelt een podium geven? Dat gaat niet over 'zwijgen opleggen,' trouwens dat gaat over geen aandacht geven. Het is niet omdat er freedom of speech is dat iedereen verplicht is om je een podium te geven of naar je te luisteren.En hoe kom je tot de waarheid?
Door te praten, door vragen te stellen,... Niet door anderen proberen het zwijgen op te leggen door middel van dwang.
Er is nog weinig goeds gekomen van maatschappijen/culturen die anderen het zwijgen willen opleggen.
En wat vind jij nu eigenlijk? Zou jij de actie van Young steunen?
De aarde is rond, bijvoorbeeld. Dat is de waarheid. Daar kan je geen discussie over voeren. Iemand met een PhD die dan begint te roepen dat de aarde plat is moeten we dan een podium geven? Of moeten we die gewoon negeren omdat elke weldenkende mens wel weet wat je letterlijk met je eigen ogen kan zien: dat de aarde rond is?
Wat je daar zegt van 'vragen stellen' en 'het zwijgen opleggen' wordt zo vaak misbruikt door wacko's om hun misinformatie te verspreiden, en ik vind dat kwalijk. Over het feit dat de aarde rond is moet je geen 'vragen stellen' of 'in debat gaan'. Als we iedere mafketel die vaststaande feiten in vraag stelt op basis van een of ander 'eigen onderzoek' moeten gaan entertainen dan geraken we helemaal nergens en worden de echt interessante discussies naar de achtergrond geschoven.
En dat heeft dan niks te maken met 'het zwijgen opleggen'. Als ik nu als complete leek inzake koelkasten of die technologie begin te Tweeten dat koelkasten kankerverwekkende deeltjes in ons eten stralen en ik word vervolgens nergens uitgenodigd om die mening te komen verkondigen, word ik dan het zwijgen opgelegd? Of wil er gewoon niemand naar mijn zever luisteren omdat je altijd wel iemand zal vinden met een compleet op niks gebaseerde 'mening' over vaststaande feiten?
Dit heeft minder te maken met het woke debat (daar is geen absolute waarheid in te vinden, vind ik) maar omdat je dat repliceert op een post die stelt dat er soms een absolute waarheid is dacht ik ook even te reageren. Echt niet alles moet 'in een open debat' gebeuren hoor.