D
Deleted member 658
Guest
Ik heb mijn 'tussen de soep en patatten geschreven' post intussen aangepast om te verduidelijken.Wacht... Dus je zegt wel dat:
- Volledig mee eens dat discrimineren inherent is aan de mens.
Maar tegelijk:
- Mensen wijs probeert te maken dat 'blanken niet-blanken inherent discrimineren '
Hoe kun je die twee rijmen? Natuurlijk discrimineren blanken niet-blanken inherent. Wat is anders de discriminatie die inherent is aan de mens, waarvan je hierboven zegt zelf in mee te gaan? Discriminatie is een handeling tov een individu uit een groep, ingegeven door vooroordelen over een groep.
In het geval van een interactie tussen blanken en niet-blanken is dat handelen naar vooroordelen over niet-blanken. Er is geen discriminatie op basis van huidskleur tussen blanken onderling, uiteraard. Dus ik snap niet wat er zo raar aan zou zijn? Ja, die stelling van geïnstitutionaliseerd racisme bevestigt net de stelling dat blanken inherent niet-blanken discrimineren. Omdat de mens discrimineert.
Mijn punt is dat wokies (of anti-racisten, of hoe ze zich tegenwoordig ook willen noemen) zo blijven hameren op dat zogenaamde 'institutioneel racisme' omdat ze weten dat institutionele wetten door blanken geschreven zijn, en zo de discussie over racisme proberen te versmallen tot een probleem van blanken die niet-blanken discrimineren.
De realiteit is dat racisme, breed bekeken, niet iets is dat ten eerste hard gemaakt kan worden dat het 'institutioneel' gebeurt, net omdat er wetten zijn die dat institutioneel verbieden.
En dat ten tweede gebeurt dat van mens tot mens, dus ook van niet-blanke naar blanke. Dat hoeft zelfs niet perse ingegeven te zijn door vooroordelen over de groep waartoe dat individu hoort.
Xenofobie bijvoorbeeld, is geen vooroordeel, maar platweg angst voor iets dat vreemd is.