Winterse workouts

In de winter sport ik

  • Meer

    Stemmen: 3 9,7%
  • Minder

    Stemmen: 7 22,6%
  • Evenveel

    Stemmen: 21 67,7%
  • Niet

    Stemmen: 0 0,0%
  • Wat is sporten?

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    31

Edrek

Member
Ik merk bij mezelf dat ik het moeilijker vindt om te blijven sporten. Deels omwille van de kou, deels omdat het vroeger donker wordt.

Ik doet zelf graag cardio (lopen, mtb, hiken), maar binnen is dat nogal moeilijk.

Hoe blijven jullie sporten in de winter? Wat doen jullie anders?
 
Vooral fitness hier, in de winter gaat dat beter want dan heb ik geen last van de warmte en ben ik niet tijdens de training al doorweekt zoals in de zomer.
 
Zwift is mijn geheim. Sinds ik ben begonnen virtueel indoorfietsen ben ik op een zelfde niveau de winter uitgekomen dan hoe ze begint en dat motiveert extra eens de dagen weer langer en mooier beginnen worden om dan weer een nieuw seizoen te beginnen.
 
Liever kou dan warmte hier, maar dit vuile natte herfstweer houdt me nu toch wel tegen om buiten te komen. Ook al heb ik alle kledij die nodig is om droog te blijven 😬
 
Mijn sporten bestaat uit
- fitnessen (blijft gelijk)
- wandelen (dankzij een jonge herder kan ik daar eigenlijk maar 2000-3000 stappen per dag op minderen bij rotweer)
- de dochter van en naar school fietsen, wat bij temperaturen onder de 15 graden volledig wegvalt.

"Tegen de kou kunt ge u kleden" gaat hier niet op: kapotte huid (zowel dochter als ik hebben een heel gevoelig velleke), aangedampte bril waardoor je nauwelijks iets ziet,...
 
Ik merk bij mezelf dat ik het moeilijker vindt om te blijven sporten. Deels omwille van de kou, deels omdat het vroeger donker wordt.

Ik doet zelf graag cardio (lopen, mtb, hiken), maar binnen is dat nogal moeilijk.

Hoe blijven jullie sporten in de winter? Wat doen jullie anders?
Een Noor uit het hoge Noorden zei ooit tegen mij (ik moest even de spelling opzoeken): "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær!"
Dat vertaalt zich als: er is geen slecht weer, alleen slechte kleding.
 
Ik durf niet te stemmen omdat ik sowieso niet consistent ben maar na een dip in oktober ben ik nu meer aan het sporten dan ooit.
Rollen eender hoe laat, lopen in de kou of lichte regen is allemaal geen probleem, fitness altijd toegankelijk. Ik heb een goede motivatie te pakken, benieuwd hoelang dat gaat duren 😅
 
Krachttraining hier. Ik train thuis, in een onverwarmd bijgebouw. In het verleden dit al eens met een elektrisch vuurtje gedaan, maar deze keer ga ik dat toch gewoon met aangepaste kledij proberen. Het moeilijkste is beginnen uiteraard, omdat zo'n barbell van metaal is en wanneer je begint bij omgevingstemperatuur is. Maar aangezien ik snel veel warmte produceer wil zo'n wielrennersvestje+shirt+lange broek vaak al genoeg zijn. Ook net shirts van Under Armour besteld met lange mouwen tegen de koude, dus ik vermoed dat het wel zal lukken.
 
Krachttraining doe ik in de kelder, en fietsen doe ik op de rollen/buiten. 45' op een week sporten is meer dan 0' per week sporten, dus wanneer ik weinig zin heb verwarm ik mezelf met die gedachte.
 
De laatste weken mijn wintergarderobe aangevuld met nieuwe t-shirts met lange mouwen en een regenjas. Heb ook nog twee paar extra kousen nodig waarvan ééntje dat waterdicht is. Ik loop evenveel, in feite, aankomende winter zelfs meer want ik ga een extra dag per week trainen voor de HM in Gent eind maart. Ik blijf enkel binnen als het gevroren heeft en glad is buiten, of het veel gesneeuwd heeft waardoor het niet veilig is op de baan (voor een loper).
 
De laatste weken mijn wintergarderobe aangevuld met nieuwe t-shirts met lange mouwen en een regenjas. Heb ook nog twee paar extra kousen nodig waarvan ééntje dat waterdicht is. Ik loop evenveel, in feite, aankomende winter zelfs meer want ik ga een extra dag per week trainen voor de HM in Gent eind maart. Ik blijf enkel binnen als het gevroren heeft en glad is buiten, of het veel gesneeuwd heeft waardoor het niet veilig is op de baan (voor een loper).
Niks zo leuk (en belastend voor je heupen/knieën) als lopen in de sneeuw/op ijs :D :D
 
Enkel een probleem met 's avonds naar de gym te gaan hier. Maar ik doe het toch. Die paar keer gaan het nu niet echt maken en helemaal geen zin om mijn shape nu zomaar weg te gooien.
 
In aantal workouts hebben de seizoenen weinig impact, tijdens de warmere maanden duren mijn fietsritten wel aanzienlijk langer.
 
1 maal per weer gevechtssport in een zaal
2 a 3 keer week lopen. Zolang het niet stortregend ga ik lopen. Liever nu met de koude dan aan 25 graden.
Boodschappen onder de kerktoren met de bakfiets, regelmatig met de kinderen erbij
Powertraining, materiaal in huis maar te onregelmatig
 
Ik sport even veel als in de zomer.

1. Aan motivatie heb ik nooit gebrek. Nu heb ik wel doelen voor het komende seizoen, maar ook toen ik nog geen concrete doelen had, trainde ik gewoon door in de winter.
2. Ik vind lopen in de koude of regen vaak niet vervelend. Wat volgens mij ook meespeelt is dat ik quasi elke dag train. Ik merk dat als ik twee dagen niet getraind heb, ik het wel een stuk lastiger heb om mezelf te motiveren om in de koude en regen buiten te gaan. Het lastigste is vertrekken, maar zodra je dat beseft, valt het wel mee. Het aantal écht koude dagen is ook beperkt. Daarnaast went je lichaam daar ook wel aan. Als het dus wat langer aan een stuk koud is, heb ik het ook niet echt koud als ik buiten ga. Verder is buienradar m'n beste vriend. Ook in de winter regent het nog geen 10% van de tijd. Voor m'n weekendtrainingen kan ik zelden geen moment vinden wanneer het niet keihard regent.
3. Ik loop bij een club. We trainen twee keer per week samen. Die twee trainingen zijn vaak al 50% van m'n wekelijkse kilometers en op die dagen kijk ik nooit naar het weer. Daarnaast doe ik dus vooral de kortere trainingen alleen, en die kan ik vaak wel tussen de buien door plannen.
4. Als het onweert of ik er écht niet aan toe ben om buiten te gaan, heb ik nog altijd m'n stepapparaat.
 
Terug
Bovenaan