Winkel annuleert aankoop en verkoopt 3u later bestelde artikel

Berepoot

New member
Ik had in december een msi 3080 gaming x trio gekocht bij hcs computers voor €806. Levering zou voor 14 maart zijn.
nu krijg ik gisteren plots mail dat mijn bestelling geannuleerd is en dat ze geld terugstorten.
Dit omdat de fabrikant stopt met deze te leveren aangezien ze nieuwere kaarten op de markt komen.

Wat ik dus helemaal al niet snap want dit zijn de nieuwste kaarten.

3u na de annulatie mail krijg ik een mail dat ze de kaarten terug op voorraad hebben en je deze kan bestellen. als ik op de link klik staat de kaart er wel niet tussen. Maar ze hebben het wel over de rtx 3080 msi gaming x trio in hun mail. (wss onmiddelijk verkocht)

Geld is onmiddelijk teruggestort zie ik.
Maar vraag me toch af of ik hier niets aan kan doen. Volgens mij willen ze niet verkopen omdat de prijzen nu hoger liggen. Maar ik heb toen de bestelling gedaan en deze onmiddelijk betaald zoals gevraagd. Heb toen zelfs nog contact met de winkel gehad.

Iemand die weet of ik hier verdere stappen kan voor ondernemen want nu zou ik dan al zeker 300€ moeten opleggen om toch deze kaart te kunnen kopen. Ik had ze toen ook ergens ander kunnen bestellen (stond toen nog in alternate nl ook voor 800€, en ik had iemand die in holland kon latere leveren).

en vooral de uitleg dat de fabrikant nieuwere kaarten op de markt brengt en deze niet meer levert en dan een volgende mail dat je terug kan bestellen vind ik er wel over.
 
Die gaan zich gewoon beroepen op het feite dat ze niet met verlies mogen verkopen.
De realiteit natuurlijk van iedereen die met veel vertrouwen bij een kleine schijtwinkel heeft besteld en vooraf heeft betaald.
 
Vind dit toch zeer raar.
Ze annuleren mijn bestelling van op 9 december 2021 (wnn zei hem ook nog goedkoper kunnen krijgen)
maar 3u na mijn annulatie sturen ze wel een mail dat de kaart terug op voorraad is bij hen en ze deze te koop aanbieden.
Had de mail pas een dag later gezien.

Maar ik ga er vanuit dat ze gewoon hier puur voor extra winst zijn gegaan.
Aan mij melden met een mail dat de fabrikant deze niet meer maakt en 3u later de mail dat ze de kaart binnen hebben en verkopen.
Dit kan toch niet.
 
Vind dit toch zeer raar.
Ze annuleren mijn bestelling van op 9 december 2021 (wnn zei hem ook nog goedkoper kunnen krijgen)
maar 3u na mijn annulatie sturen ze wel een mail dat de kaart terug op voorraad is bij hen en ze deze te koop aanbieden.
Had de mail pas een dag later gezien.

Maar ik ga er vanuit dat ze gewoon hier puur voor extra winst zijn gegaan.
Aan mij melden met een mail dat de fabrikant deze niet meer maakt en 3u later de mail dat ze de kaart binnen hebben en verkopen.
Dit kan toch niet.
Ah maar daar knelt de schoen natuurlijk. Zij gaan die kaart ook niet meer van hun leverancier krijgen aan die tarieven.
 
Ah maar daar knelt de schoen natuurlijk. Zij gaan die kaart ook niet meer van hun leverancier krijgen aan die tarieven.
Dan zouden overal toch alle preorders gecancelled worden want dan kan niemand nog bij de leverancier zen kaart goeikoper krijgen. Ken nog veel mensen met preorders aan 800-850€ en die worden toch ook nog geleverd.
 
Er is natuurlijk een verschil tussen vb een Alternate of een Tones die via partnerships rechtstreeks van de fabrikant kopen en de winkel om de hoek die via groothandels moet passeren.
 
Maar daar heb jij als klant geen zaken mee. Als jij een product besteld en betaald maak je een deal met de winkel dat je dat product koopt voor de afgesproken prijs en zijn beide partijen daarmee akkoord. Er zijn trouwens uitzonderingen op die wet, waaronder deze wel van toepassing lijkt te zijn:

voor goederen die ten gevolge externe omstandigheden redelijkerwijze niet meer verkocht kunnen worden tegen een prijs gelijk aan of hoger dan de aankoopprijs ervan, bijvoorbeeld goederen die technisch voorbijgestreefd zijn of beschadigd zijn

Het betreft hier een externe reden waardoor de winkel de kaart eventueel onder de waarde verkoopt. Dat is pech voor de winkel, dan hadden zij slechts bestellingen mogen aannemen waarvan ze zeker waren dat ze er aan konden voldoen. Het is nu niet alsof op 9 december nog niet duidelijk was dat er enorme leveringsproblemen waren van die kaarten.

Dat Tones meer kaarten verkocht heeft dan het had en die nu duurder moet aankopen is hun probleem, niet dat van de klant.
 
Maar daar heb jij als klant geen zaken mee. Als jij een product besteld en betaald maak je een deal met de winkel dat je dat product koopt voor de afgesproken prijs en zijn beide partijen daarmee akkoord. Er zijn trouwens uitzonderingen op die wet, waaronder deze wel van toepassing lijkt te zijn:



Het betreft hier een externe reden waardoor de winkel de kaart eventueel onder de waarde verkoopt. Dat is pech voor de winkel, dan hadden zij slechts bestellingen mogen aannemen waarvan ze zeker waren dat ze er aan konden voldoen. Het is nu niet alsof op 9 december nog niet duidelijk was dat er enorme leveringsproblemen waren van die kaarten.

Dat Tones meer kaarten verkocht heeft dan het had en die nu duurder moet aankopen is hun probleem, niet dat van de klant.

Inderdaad, dat lijkt een meer aannemelijke en rechtsgeldige reden om toch orders te annuleren. Maar wat ik niet begrijp is dat ze dat dan niet als de reden aanhalen, maar het onder iets schuiven dat een pak minder aannemelijk is. Want die Gaming X Trio reeks van MSI is redelijk high-end en populair ook, en wordt bovendien (voor zover ik zie) nog steeds uitgeleverd en ook geproduceerd... Dus annuleren onder het mom van stopzetting productie lijkt me echt heel vreemd.
 
Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Je moet imho dus het geld dubbel terugkrijgen.
 
Terug
Bovenaan