Windows Windows 10 en office 365 - account gebruiken om aan te melden

Muscleduck

Well-known member
Dag allemaal,


Gezien ik een nieuwe PC heb gebouwd, leek dit mij het goede moment om mijn werk en privé te scheiden op de PC door voor elk een gebruiker te maken. Op ene meld ik me aan met mijn MS account gekoppeld aan mijn Gmail. Alles werkt in 2 klikken en dik OK.

Nu voor de werk account: dit is een werk emailadres dat onder de paraplu van mij werkgever valt. Concreet: er is een Microsoft account op [email protected], en ik heb mijn eigen email adres onder zijn account, [email protected]. Nu wil ik mijn muscleduck email gebruiken om als gebruikersaccount in te loggen op mijn PC. Voorlopig heb ik een lokale gebruiker gemaakt en daaronder kan ik dan inloggen in Outlook enz. Spijtig genoeg krijg ik OneDrive niet aan de praat. Nu goed, na wat Google werk blijkt dat ik dit aan de admin moet vragen (een zelfstandige reseller, hopelijk antwoordt hij vlot). Da's dus overkomelijk.

Wat ik echter niet snap, is dat mijn [email protected] zogezegd geen Microsoft account is. Het ligt misschien aan mij maar ik vind dat raar. Ik heb mijn eigen login in Outlook voor mijn mailbox, ik heb blijkbaar ook mijn eigen login voor OneDrive, want die moet nog aangezet worden. In Excel kan ik ook alleen maar inloggen met de [email protected]. Op mijn eigen account heb ik geen licentie. Moet er effectief een nieuwe licentie gekocht worden voor mij? Volgens wat ik begreep mag je een licentie gebruiken op 5 PC's en 5 tablets. Is dat dan onder 1 account, of kunnen we die onder alle accounts verspreiden? Ik zou op mijn eigen PC liever mijn eigen login hebben en zo maximaal van de features van een MS account gebruik willen maken. Vooral OneDrive, omdat dan de documentenmap enz worden gesynchroniseerd. We hebben wel een cloud, maar documenten die ik maar tijdelijk nodig heb of meer brol zijn laat ik gewoon in documenten staan. Het is altijd handig om te weten dat ik daar ook thuis aan kan, gezien ik meer thuis wil werken.

Ik hoop dat in mijn halve rant nog duidelijk is wat ik wil, anders hier een TL;DR:

- kan ik mijn [email protected] gebruiken in Office zonder extra licentie aan te kopen?
- kan ik deze gebruiken in OneDrive?
- kan ik deze gebruiken om in Windows in te loggen?
 
Je kan een outlook account hebben maar geen toegang tot office. Idem voor OneDrive, dacht ik. Welke toegang je hebt dat moet je aan je beheerder vragen.
 
Een Office 365 licentie altijd gelinkt is aan een gebruiker, dus als je op Office wil inloggen met [email protected] dan wordt dat een extra licentie.

In principe als je met een Office 365 account wil aanloggen op een PC moet je PC op je Azure AD tenant gejoined zijn (dit kan enkel met Windows 10 Pro/Enterprise).

Wat er mogelijk met je [email protected] aan de hand is, is dat dit naast een Office 365 account ook een "personal Microsoft account" is. Dat zou dus wel willen zeggen dat het wachtwoord van [email protected] Office 365 anders is dan van je [email protected] Microsoft account (tenzij je hetzelfde wachtwoord voor beide hebt ingesteld). Je logt dus eigenlijk met je personal Microsoft account in op je PC en met je Office 365 account in op Office installatie. En hoewel in beide gevallen dit [email protected] is, gaat het niet om dezelfde account.

Maar goed, ik ben hier aan het gissen, want ik heb hier niet alle info natuurlijk ;)
 
Terug
Bovenaan