WiFi voor huis

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zoek een opstelling om beter WiFi te hebben en dit voor het héle huis.

Setup momenteel:

Standaard Fritzbox Wlan met vier poorten voor kabels aan te sluiten. Kan 2.4 ghz en 5 ghz netwerk maken + gastennetwerk.

Het huis is een rijhuis van 147 m² met bijhorende tuin die als ik schat zo'n 20 meter naar achter loopt. Het huis heeft drie verdiepen + kelder waar de kabel binnenkomt. Momenteel hebben we internet op het eerste (maar niet in het kantoor, terras, tuin), het tweede (alles), het derde beperkt (bestaat uit enkel de zolderkamer). We hebben een ethernetkabel gelegd in het kantoor, op het eerste (slaapkamer aan achterkant huis), en op zolder (aan straatkant). Aan de TV in de living is ook een aansluiting, maar daar zit de Xbox al.

We hebben EDPnet Fiber XL.

Het belangrijkste is dat we overal deftig wireless hebben, dus ook vanachter in de tuin, maar zeker in kantoor en terras. Liefst met behoud van router, al zullen we deze op termijn vervangen omdat niet alle ethernetkabels gebruikt kunnen worden (momenteel enkel Xbox, kantoor en boven aangesloten).
 
- router behouden
- optioneel: switch achter de router hangen om UTP naar meer locaties te trekken van daaruit
- wifi zou ik op die router uitzetten
- accesspoints kopen die fast roaming onderling ondersteunen en als een groep gemanaged kunnen worden
- deze accesspoints op elke verdieping van je huis plaatsen waar je UTP uitkomt.
- ik vermoed dat je geen UTP naar je tuin hebt? Hier gebruik ik een powerline daarvoor. Werkt goed genoeg. Wifi buiten is immers een ramp want ons glas van grote schuifdeur houdt zowat alles qua signaal tegen

Je accesspoints configureer je dan met 1 SSID - heel eventueel kan je nog een SSID voor 2.4 en eentje voor 5GHz maken, maar ik zie daar weinig toegevoegd nut aan. Je kan bvb ook een guest SSID voorzien.

Welke AP's dan: Ubiquiti is populair en goed. Zelf heb ik TP-Link EAP245's overal en een OC200 controller.

Resultaat: wireless met TN Router was in onze living +- 50mbps. Dat is nu doorheen het hele huis 400-500Mbps van/naar NAS, of 300Mbps download van internet (max van onze verbinding).
 
- router behouden
- optioneel: switch achter de router hangen om UTP naar meer locaties te trekken van daaruit
- wifi zou ik op die router uitzetten
- accesspoints kopen die fast roaming onderling ondersteunen en als een groep gemanaged kunnen worden
- deze accesspoints op elke verdieping van je huis plaatsen waar je UTP uitkomt.
- ik vermoed dat je geen UTP naar je tuin hebt? Hier gebruik ik een powerline daarvoor. Werkt goed genoeg. Wifi buiten is immers een ramp want ons glas van grote schuifdeur houdt zowat alles qua signaal tegen

Je accesspoints configureer je dan met 1 SSID - heel eventueel kan je nog een SSID voor 2.4 en eentje voor 5GHz maken, maar ik zie daar weinig toegevoegd nut aan. Je kan bvb ook een guest SSID voorzien.

Welke AP's dan: Ubiquiti is populair en goed. Zelf heb ik TP-Link EAP245's overal en een OC200 controller.

Resultaat: wireless met TN Router was in onze living +- 50mbps. Dat is nu doorheen het hele huis 400-500Mbps van/naar NAS, of 300Mbps download van internet (max van onze verbinding).

Hebt ge veel aan die OC200 controller? Die doet enkel de roaming tussen de access points zeker?
 
Hebt ge veel aan die OC200 controller? Die doet enkel de roaming tussen de access points zeker?

Goh, die zorgt wel voor een aantal extra functies. Maakt een mooie "mesh" (ja, dus roaming :D ) van je netwerk. Zorgt ervoor dat je ze allemaal als 1 groep beheert - dus ipv 1 wijziging op alle AP's afzonderlijk doorvoeren kan je nu alles ineens op alle AP's samen doorvoeren.
Bevat zelfs zaken als een portal die je voor authenticatie op je wifi netwerk kan gebruiken, time ranges, rate limits, etc.
Verder ook redelijk wat extra statistics & data.

Echt nodig is het niet. Nice to have, dat wel :)
 
Terug
Bovenaan