Wifi-signaal (drastisch) verbeteren: Ubiquiti of andere?

LessThanJake

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

Heb hier al enkel topics zien passeren met gelijkaardige vragen (mesh wifi etc) - dus hopelijk zit ik op dit subforum op de juiste plaats.

Het zit zo dat ik, toen ik gebouwd heb, bekabeling heb voorzien voor bekabeld internet van mijn kast naar de woonkamer, en vandaar naar boven naar mijn bureau (+ gameroom :unsure:). Werkt allemaal prima met stock Telenet-gerief, maar het wifi-signaal is vrij brak, vooral op de slaapkamer en in de tuin. Dat ligt wellicht aan de dikke betonnen vloerplaten. :smile:

Heb een kleine situatieschets gemaakt van hoe de situatie eruit ziet:

ito3Wwz.png


Zoals je ziet Ik ben aan 't spelen met de idee om die stock-Telenet dingen te vervangen door iets steviger materiaal, maar ik ben er niet goed uit wat en op welke manier. Na wat Googlen zijn termen als mesh, access points en wired backhaul zijn mij intussen niet meer onbekend, maar ik laat mij toch liever bijstaan door iemand die meer verstand van de zaken heeft dan ikzelf vooraleer ik investeer in ander materiaal.

Belangrijkste requirement is vooral het wifi-signaal verbeteren: op de slaapkamer en in de tuin. Liefst zou ik ook wel mijn PC + consoles nog altijd wired kunnen aansluiten op een bakske.
Belangrijkste blokkerende factor is dat ik geen nieuwe kabels kan trekken (bv. naar de slaapkamer).

Zelf was mijn ook dus al gevallen op zo'n Ubiquiti PRO-pack (2), maar geen idee of dat de beste value for money is voor mij. Moet ik dan idealiter ook een Ubiquiti-switch kopen ipv die Netgear die ik nu al heb? Ook zit ik daar met de beperking dat die maar 2 UTP-poorten hebben, wat wel lastig is om PC + PS5 + XSX op aan te sluiten.
Andere alternatieven zijn zijn Netgear Orbi of TP-Link Deco - maar dan raak ik al snel verward door alle features op die toestellen waarvan ik moeilijk kan onderscheiden welke voor mij de meest belangrijke zijn.

Eeuwige dank en een posrepke zijn de uwe!

LTJ
 
Absolute topontdekking voor mij is om een powerline te combineren met een oude router. Als dat werkt voor je tenminste. Ik sluit dus mijn router op het gelijkvloers aan op een powerline. De powerline boven koppel ik dan met een oude router vanop 2dehands. (of vraag eens rond bij familie, veel mensen hebben nog oude routers liggen).
De router kun je dan in 2 minuutjes herconfiguren dat hij als switch/wifi access point dient.

Ik heb dit al twee keer toegepast, en is telkens keigoed gelukt. Als je een erg oud huis hebt zal een powerline misschien niet werken.

In jouw geval is het grote voordeel dus dat je makkelijk 3 toestellen op je slaapkamer bekabeld kunt aansluiten voor een fractie van de prijs van heel zo'n mesh-systeem. En de latency zal ook een pak beter zijn dan al dat draadloos gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Interessant!

Op de slaapkamer hoeft niet per se bekabeld te zijn, een degelijk wifi-signaal is dus op zich al voldoende.

Wat niet op het schema staat, maar mogelijk de dingen vergemakkelijkt (of vermoeilijkt?), is dat naast de slaapkamer een klein berghok is waar ook de omvormer van de zonnepanelen staat, en die is al via powerline adapter geconnecteerd (cheapste Devolos ooit, gezet door de installateur van de PV).

In dat geval zou ik dus een set van 3 (degelijke) kopen en die bestaande vervangen: 1x voor modem, 1x voor dat berghok (beide bestaande vervangen), en 1x in de slaapkamer?
Ik had al gezien dat er ook powerline adapters ook met ingebouwde Wifi-module bestaan. Is dat een solide keuze? Of is 't best om daar toch een oude router via UTP als AP op aan te sluiten?

Edit: situatie met die Powerline zoals die vandaag al bestaat:

LRSWLV2.png
 
Ik heb sinds enkele maanden de Deco P9. Die bengelen wat onderaan de prijslijst maar ik heb dus letterlijk geen seconde spijt gehad. Dat ding doet gewoon wat het moet doen.

In de living steekt hij zelfs in een ingemaakte kast met een switch aan (voor utp aan tv, digicorder en soundbar te leveren) en daar is het signaal ook perfect. Hij voorziet hier ongeveer 180m2 van WiFi en dat met drie units. Ik twijfel enkel nog om ene in de garage te zetten om zo ook op het terras WiFi te voorzien, maar op zich zou dat meer ‘omdat het kan’ zijn want ik heb daar eigenlijk nog steeds een deftig signaal.
Groot voordeel is de WiFi-mesh en powerline-backhaul om een stabiel signaal te voorzien.

Ik ontvang op elke locatie ook gewoon de snelheid die ik rechtstreeks aan de router ontvang op UTP. Die extra opties op die dingen gebruik ik niet zo vaak, al gebruik ik de QoS om de werklaptop voorrang te geven en zet ik alle IoT in een groep om te zien waarmee ze verbinding maken.

Edit: als je echt nog hoger wil gaan in snelheid (en bv WiFi6) dan ga je gewoon in de hogere price-range van TP-Link
 
Interessant!

Op de slaapkamer hoeft niet per se bekabeld te zijn, een degelijk wifi-signaal is dus op zich al voldoende.

Wat niet op het schema staat, maar mogelijk de dingen vergemakkelijkt (of vermoeilijkt?), is dat naast de slaapkamer een klein berghok is waar ook de omvormer van de zonnepanelen staat, en die is al via powerline adapter geconnecteerd (cheapste Devolos ooit, gezet door de installateur van de PV).

In dat geval zou ik dus een set van 3 (degelijke) kopen en die bestaande vervangen: 1x voor modem, 1x voor dat berghok (beide bestaande vervangen), en 1x in de slaapkamer?
Ik had al gezien dat er ook powerline adapters ook met ingebouwde Wifi-module bestaan. Is dat een solide keuze? Of is 't best om daar toch een oude router via UTP als AP op aan te sluiten?

Edit: situatie met die Powerline zoals die vandaag al bestaat:

LRSWLV2.png
Powerlines met ingebouwde wifi heb ik geen ervaring mee. Als de kostprijs tov andere powerlines meevalt zal dat mss een nog betere optie zijn. Aan de andere kant, gezien je op je bovenste verdieping al een powerline hebt is het gebruik van een oude router al een bijna volledig gratis oplossing om je probleem op die verdieping op te lossen. Aan de andere kant heb je dan op elke verdieping een apparaat staan dat wifisignalen onafhankelijk van elkaar verstuurt, dus misschien qua interferentie niet ideaal. Al ben ik daar ook geen expert in, ik ga er van uit dat die mesh wifi netwerken zodanig op elkaar zijn afgestemd dat interferentie geen probleem is, maar misschien is dat niet eens zo.

In elk geval, voor je tuin is het geen oplossing. Dan moet je misschien eerder de nucleaire optie nemen en een router met een superkrachtig wifi-net nemen als de Netgear Nighthawk. Geen grote fan van om mensen zoiets aan te raden, want als iedereen dat begint doen is interferentie met je buren pas écht een probleem en dan ben je eigenlijk een wapenwedloop aan het doen waarbij iedereen zijn buren probeert te overstemmen met een zo krachtig mogelijk signaal. Maarja, als wifi in je tuin belangrijk is...
 
Laatst bewerkt:
Powerlines met WiFi zijn maar zo-zo... Dat zou ik zelf niet doen.

Powerlines zijn an sich een goed idee, als kabel trekken moeilijk, niet wenselijk of onmogelijk is, maar wees je ervan bewust dat die dingen niet gekend zijn voor hun hoge snelheden. Je moet geluk hebben om aan 150Mbps te geraken, meestal is het minder... Ik gebruik er zelf ook 1, daarmee haal ik 80-90Mbps down en en 30 up ongeveer.

Als je minimaal budget wil aanwenden, dan kan je idd gaan voor de powerline + router in AP mode (zoek even op dat het model dat je wil gebruiken dat kan).

De volgende stap omhoog is een Mesh systeem, ik zie dat als een toepassing voor mensen die geen bijzondere noden hebben, noch interesse in hun installatie (in de zin van eruit leren, mee spelen). Als je VLAN's en dergelijke wil gebruiken om trafiek te scheiden, dan moet je met zo'n Deco's of Orbi's niet beginnen, en ook niet als je denk meer dan 3 basisstations te zetten want dan wordt het snel duurder...

Ubiquiti is het meest modulaire van alle systemen, maar is doorgaans ook wat duurder om op te starten. Het voordeel is dat je super veel kan instellen, als je dat wil en kan en dat je bijna ongebreideld kan uitbreiden...

AC-Pro AP's in je OP zijn AP's van 2 generaties geleden (802.11ac Wave 1). Die zijn alleen nuttig, als je aan het AP nog 1 extra toestel met kabel wil hangen en daar geen switch wil gebruiken. Ze hebben namelijk een 2e LAN "throughput." Als dat niet nodig is, neem dan een U6-Lite (snel, maar niet geschikt voor groot bereik) of een U6-Pro.

Dan even naar een aantal opties in de UBNT land:

Most basic:
De WiFi in je Telenet machines uitschakelen en 2 UBNT AP's met PoE injectors voor de voeding installeren. 1 Aan je router, met een groot bereik (bv. aan U6-Pro) en een 2e in de plaats van je WiFi repeater, achter de powerline. Voor beiden heb je een stopcontact nodig voor de PoE injector, de AP's worden gevoed via PoE+data in 1 UTP kabel.

Je kan daar eventueel een 3e en 4e AP aan toevoegen, 1 U6-lite met injector in je slaapkamer, die via meshing met je andere AP's praat, en eventueel een 4e in je TP-links switch, eveneens met een injector.

In alle bovenstaande situaties, kan je geen VLAN's maken, staat de Telenet router in voor je firewalling en moet je een PC, Mac, Rpi of NAS gebruiken om een unifi controller op te installeren. Die moet niet altijd opstaan (heeft wel voordelen), maar je moet die af en toe eens opzetten om updates etc te doen.

Als je denkt wat meer te willen gaan experimenteren, investeer dan in een UDR of "Unifi Dream Router" ter vervanging van je Telenet router. Die heeft een ingebouwde controller, een ingebouwde 4p switch waarvan 2 poorten met PoE+ (802.3at) een ingebouwde basis-schijf voor 1-2 Unifi bewakingscamera's en ook een 802.11ax AP (WiFi 6). Vul aan met een aantal AP's + PoE injectors, U6-Pro's voor plekken waar je relatief ver vandaan nog dekking wil, of waar je door dikke muren moet. U6-Lite's voor plekken waar je minder intens, of minder ver dekking nodig hebt. Bij Unifi is het OF Mesh, OF wires back-haul. Dus, als je die op een powerline prikt, zal die niet meshen en enkel de powerline gebruiken als back-haul. Bij mij werkt dat heel stabiel. Meshing kan sneller zijn, dat moet je eens testen...

Mijn TV staat samen met smart home appliances in een aparte VLAN die niet aan mijn LAN kan, als je dat wil, moet je ook je TV op een VLAN-capabele (managed) switch steken (OF je moet de hele domme switch in dezelfde VLAN kunnen steken). Een USW flex lite is daarvoor geschikt als je geen port tagging en PoE nodig hebt, of een USW-Flex of USW-8p Lite zijn een maat groter mét PoE en met alle VLAN features.

TLDR dus:
Koop Unifi als je over netwerken wil leren en een modulair systeem wil dat kan evolueren, en als je er budget voor hebt.
Koop een mesh kit als je er niet (veel) wil over nadenken...
 



Merci voor de reactie allen!
Intussen ontdekt dat er dus wél een UTP-kabel op de slaapkamer toekomt (Cat6). Dat verandert de zaak enigszins denk ik.
Ik weet dat er kabels getrokken zijn toen het huis in opbouw was, maar gezien we de slaapkamer compleet heringericht hebben tov hoe ze oorspronkelijk was, dacht ik dat die UTP-contactdozen enkel nog dummy's waren. Bleek die gewoon geen goed contact te maken - en dat heb ik net gefixt:

7wgsUBG.jpg


Resultaat: ook hier 300 Mbps down. :woohoo:
Beetje schaamtelijk om dit hier nu te posten, maar goed, het kan wel iemand in de toekomst ook helpen om te weten dat zo'n onnozelheden kunnen gebeuren.

Nu heb ik de keuze om het wifi-signaal op die kamer te verbeteren:
- oftewel daar nog een oude router op pleuren (heb hier nog een CH7465LG-TN en een WNDR4300-TN (Netgear N750) liggen) als AP zoals @Kas de Kalebas suggereert (maar dan heb ik 1x router en 2x AP - allen van Telenet), maar is dat performant?
- oftewel vervang ik alles door een mesh-systeem zoals @toru aanraadt;
- oftewel ga ik voor een Unifi-setup zoals @zephir aanraadt (= wat Toru aanraadt on steroids?).

Persoonlijk neig ik vooral naar het laatste - budgettair het minst interessant, maar ziet er wel het leukst uit om mee te prullen. En laat ik dat nu wel wreed plezant vinden. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Da's een geluk!

Waar komen al die kabels dan toe, normaal is dat op 1 en dezelfde plek? Kan je daar niet (centraal) een PoE switch zetten en dan waar je wil AP's bijplaatsen? Wat je ook doet, neem of alles Telenet, of alles een mesh systeem dat wired backhaul aankan, of neem overal Ubiquiti. Op die manier heb je SSID en roamen je devices netjes als je door het huis loopt...
 
Da's een geluk!

Waar komen al die kabels dan toe, normaal is dat op 1 en dezelfde plek? Kan je daar niet (centraal) een PoE switch zetten en dan waar je wil AP's bijplaatsen? Wat je ook doet, neem of alles Telenet, of alles een mesh systeem dat wired backhaul aankan, of neem overal Ubiquiti. Op die manier heb je SSID en roamen je devices netjes als je door het huis loopt...

Jep, die komen wel op dezelfde plek toe.

Klopt dit plaatje conceptueel en zou dit werken?

7aliMza.jpg


Het is dat er geen rechtstreekse kabel loopt tussen mijn modem en mijn bureau - en laat die kamer net nu de meest heavy user zijn van bekabeling. :)


Qua switch: https://www.coolblue.be/nl/product/898586/unifi-switch-flex-xg.html
Die Dream Machine: https://www.coolblue.be/nl/product/854534/ubiquiti-unifi-dream-machine.html
U6 Pro: https://www.coolblue.be/nl/product/893697/ubiquiti-unifi-6-professional.html
En dan nog iets voor in de bureau.

Zit al aan 1k EUR voor dat alleen :unsure:

Als ik inderdaad naar een andere vendor kijk voor een simpel mesh-systeem, kost het natuurlijk wel een fractie.
 
Ok

Waar de kabels toekomen, heb je daar 4 of meer kabels (van het huis en van toestellen daar).

Je hebt 5 opties om naast je telenet modem te zetten, van goedkoop naar duurder:

Geen router (of een 2e hands USG), enkel een switch zoals de https://tweakers.net/pricewatch/1596210/ubiquiti-unifi-switch-lite-8-poe.html en een AP (U6-Pro voor veel dekking en veel simultane snelle devices, of U6-Lite voor een paar snelle en minder bereik. In dit geval moet je de controller nog ergens elders hosten (pc, server, Raspberry Pi, cloud, NAS... Er zijn meerdere opties). Er bestaat ook een bakje met controller in, dat heet een "cloud key" maar alle onderdelen los samen zijn duurder dan wat ze bij UBNT een "console" noemen: een all-in-one. Enkel de PoE switch + AP is goedkoper dan een console.

De consoles:
Er zijn er 2 met ingebouwde Wifi en 2 zonder ingebouwde Wifi
Er zijn van elk van die 2 telkens eentje met PoE en eentje zonder PoE.
Die zonder Wifi zijn groot, en kunnen in een rack gemonteerd worden. Die met WiFi zijn tafelmodellen.

Van goedkoop naar duurste:

UDR of "dream router" - WiFi 6, 2 PoE+ poorten van totaal 4 switch poorten, ingebouwde schijf voor Protect (= camerabewaking), genoeg resources voor 2 apps (vb: Network, voor je network controller en Protect voor surveillance. Andere apps zijn VOIP, toeganscontrole ... Als je niet van plan bent om meerdere apps te gebruiken, en ge bent niet van zin om de eerste jaren gigabit internet te nemen, kan je deze nemen voor de laagste instapkost. ( https://tweakers.net/pricewatch/1772324/ubiquiti-unifi-dream-router.html )

De volgende stap opzij (niet echt omhoog). Is de wat ouder UDM of Dream machine. Die ziet er erg gelijkaardig uit vergeleken met de UDR. Deze heeft WiFi 5 Wave 2 (nog steeds een heel goed AP, WiFi 6 is enkel beter als je heel veel low performace devices hebt zoals in een IoT context), heeft geen LCD, heeft geen PoE+ poorten, enkel 4 gigabit switch ports, heeft geen ingebouwd geheugen voor Protect en kan dus ook geen Protect runnen, maar heeft wel een zwaardere CPU en kan daarmee een hogere throughput aan (net geen gigabit met alle toeters en bellen op. (https://tweakers.net/pricewatch/1457154/ubiquiti-unifi-dream-machine.html). Deze zou ik vandaag niet meer aanraden.

Dan een stap omhoog is de Dream Machine Pro. Die heeft geen WiFi en geen PoE, maar heeft 8 gigabit switch poorten, 1 1Gb RJ45 Wan port, 1 10Gbit SFP+ WAN port en 1 10Gbit SFP+ LAN port. Daarnaast kan je er een grote HDD in steken voor Unifi Protect, kan deze machine alles tegelijk laten lopen qua apps en kan die ook 3,5Gbit throughput aan met alle toeters en bellen qua software (dat zijn security functies, die toeters en bellen). Dit is het instappunt voor veel pro-sumer, omdat je 10Gbit SFP+ hebt op deze machine. ( https://tweakers.net/pricewatch/1457156/ubiquiti-unifi-dream-machine-pro.html ). =

Van die Dream Machine Pro hebben ze een "special edition gemaakt" de Dream Machine SE. Die doet alles wat de gewone doet, maar die zijn 8 switchports zijn nu PoE (sommige PoE+, sommige PoE), zijn RJ45 WAN port is nu een 2,5Gbit port (niet relevant in België vandaag), heeft dezelfd SFP+ WAN en LAN ports, maar heeft nu ook een kleine SSD aan boord voor Protect zodat je kan starten met Protect voor je een disk moet kopen... ( https://tweakers.net/pricewatch/1726564/ubiquiti-unifi-dream-machine-special-edition.html ).

Die switch die je daar linkt is een 10Gbit switch, die heb je niet nodig. Als je toekomt met een UDR of UDMp zou ik geen switch zetten daar. Een U6-Pro is prijs/kwaliteit een heel sterk AP vandaag, maar alleen relevant op een plek waar je ver van het AP bereik wil, of als je dat als basisstation van een meshing netwerk neemt (er bestaat ook een U6-Mesh waar een PoE injector bij in de verpakking steekt), die is vergelijkbaar qua specs met de U6-Pro, maar ziet er anders uit. Voor plekken waar 1-5 clients zijn en waar er meestal maar 1 tegelijk veel throughput vraagt is een U6-Lite goed genoeg.

Je kan die TP-Link switch vervangen door een PoE swith zoals de USW-8-Lite (link hierboven), die je in het stopcontact steekt of een USW-Flex (https://tweakers.net/pricewatch/1472714/ubiquiti-unifi-switch-usw-flex-per-stuk.html). Die laatste is fantastisch omdat je die met PoE voedt, maar die geeft zelf ook PoE door.

Als je waar je Telenet modem staat iets met PoE+ hebt, voedt die die switch zelf, maar je kan verder vanaf die switch ook een AP voeden.
Als je waar die TP-Link switch nu staat niets met PoE hebt, laat die dan gewoon staan en neem een USW-Flex Mini (https://tweakers.net/pricewatch/1457158/ubiquiti-unifi-switch-flex-mini-per-stuk.html), dat is de goedkoopste switch, en een AP naar keuze + een injector. Dan heb je de goedkoopste optie. Je kan beide switchen ook met PoE nemen (USW-8-Lite of de USW-Flex), maar dat is niet echt nodig en kost weer meer.

Als je op de plek waar de modem staat een degelijk AP hebt (uit de Dream Router, Dream Machine of U6-Pro) dan kan je een ander AP in je slaapkamer zetten met injector dat als mesh AP communiceert met het basisstation. Een U6-Lite is daarvoor ok, een U6-Pro of U6-Mesh zijn daarvoor nog iets beter, maar ook weer wat duurder.

Klopt dat Unifi duurder is dan Mesh systemen. Je zit nog op de schaal dat je met een Mesh systeem toe kan komen. Van zodra het wat groter of complexer wordt (10Gbit nodig, VLANS, camera's, etc...) kom je op het punt dat je een complexer systeem nodig hebt en dat is het moment waarop Unifi qua pricing relevant wordt. Er is ook nog TP-Link Omada, dat is iets goedkoper, maar daar heb ik geen eerstehand ervaring mee. Met Unifi heb ik al heel wat deployments gedaan...
 
Indien je het snelste telenet pakket neemt heb heb je vaak al genoeg aan 1 stevig eigen acces point ipv met versterkers te beginnen werken.
En dus ook geen nood aan dure ingewikkelde setups :)

Ik woon in een huis met gelijkvloers en nog 2 verdiepen erboven.
Ik heb de telenet modem ZONDER wifi, met het ONE UP abbo.
Met daarachter een Tplink Archer AX6000 router, waar ik enkel de acces point functie van gebruik voor alles dat op wifi werkt.

En ik heb op elk verdiep perfect wifi signaal, en met perfect bedoel ik niet enkel om te surfen maar ook film streaming diensten of gamen over Geforce now is geen enkel probleem.

Hier ook veel beton en muren, en met de telenet modem waar de wifi zit ingewerkt had ik ook slechte ontvangst op de kamer onder het dak.
 
Laatst bewerkt:
Alright, ik denk dat ik het stilaan begrijp. Merci voor de uitgebreide uitleg @zephir - de product catalog van Ubiquiti is nogal verwarrend soms.

Een hybride oplossing tussen was jij aanraadt en @Hoffman is dus ook best doenbaar, als ik het goed begrijp?

  1. Telenet-bak enkel gebruiken als modem (dus wifi-functie uitschakelen)
  2. Daarop een Dream Router aansluiten naast die Telenet-bak die dient als WiFi-systeem (en dus een upgrade is van wat er nu stock zit van Telenet zelf). Daarop geconnecteerd:
    1. 1 PoE-port richting slaapkamer en daar een U6-Pro/Mesh/Lite aan te sluiten (dus geen extra injector nodig, toch?)
    2. 1 port naar de woonkamer en daar eventueel een USW-Flex steken ter vervanging van die Netgear-switch
      Op die manier kan ik op mijn bureau, mocht het ooit nodig zijn, ook nog PoE-stuff aansluiten? Sowieso kan ik daar dan de Netgear-switch die nu in de woonkamer staat dan gebruiken?
Zo een Dream Router + U6-Lite/Mesh/Pro zou dus op zich voldoende WiFi-dekking moeten geven - als ik het goed begrijp (tov stock Telenet Router + Access Point)?

Dat komt toch al iets voordeliger en tegelijk ook iets meer futureproof uit. :)
Ik ging er feitelijk vanuit dat die Telenet-router net geen top tier gerief was :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Ik bekijk het allemaal met veel interesse die uitgebreidere systemen. Hoe zeer ik het ook zou willen, kan ik mezelf daar niet meer op toeleggen.

Het dagenlang zoeken naar de juiste configuratie, vloeken op kleine details. In tijden waar het internet cruciaal is (thuiswerk, aansturing zonnepanelen en andere apparaten) heb ik gekozen voor gemoedsrust. Maar uiteraard zijn die andere oplossingen, eens operationeel, een enorme meerwaarde.
 
Indien je het snelste telenet pakket neemt heb heb je vaak al genoeg aan 1 stevig eigen acces point ipv met versterkers te beginnen werken.
En dus ook geen nood aan dure ingewikkelde setups :)

Ik woon in een huis met gelijkvloers en nog 2 verdiepen erboven.
Ik heb de telenet modem ZONDER wifi, met het ONE UP abbo.
Met daarachter een Tplink Archer AX6000 router, waar ik enkel de acces point functie van gebruik voor alles dat op wifi werkt.

En ik heb op elk verdiep perfect wifi signaal, en met perfect bedoel ik niet enkel om te surfen maar ook film streaming diensten of gamen over Geforce now is geen enkel probleem.

Hier ook veel beton en muren, en met de telenet modem waar de wifi zit ingewerkt had ik ook slechte ontvangst op de kamer onder het dak.
Dan heb je geluk met de positie van dat AP in relatie tot de materialen van je huis. Ik heb maar 1 verdiep en ik heb erbarmelijk bereik, zelfs met een high-end AP vanop de plek waar mijn Telenet toekomt (een technische ruimte).

ABO van Telenet staat trouwens geheel los van de kwaliteit van de WiFi, dat is een relatie van je AP hardware, de omgeving (storing buren, materiaal muren, etc) en de kwaliteit van je devices… De go-to strategie in enterprise WiFi is trouwens niet 1 groot, maar meerdere kleinere AP’s, omdat het veelal de cliënt is die de snelheid bepaalt en niet het AP. Een zwaar AP geraakt wel tot bij het device, maar dat device heeft veel minder krachtige transceivers en geraakt niet terug bij het AP… “Volle blokjes” maar miezerige throughput en hoge latency…

WiFi lijkt soms meer op magie dan op technologie, en is heel moeilijk te plannen zonder on-site te meten en/of te testen…

Count your blessings dat het bij jou zo goed gaat!
 
Alright, ik denk dat ik het stilaan begrijp. Merci voor de uitgebreide uitleg @zephir - de product catalog van Ubiquiti is nogal verwarrend soms.

Een hybride oplossing tussen was jij aanraadt en @Hoffman is dus ook best doenbaar, als ik het goed begrijp?

  1. Telenet-bak enkel gebruiken als modem (dus wifi-functie uitschakelen)
  2. Daarop een Dream Router aansluiten naast die Telenet-bak die dient als WiFi-systeem (en dus een upgrade is van wat er nu stock zit van Telenet zelf). Daarop geconnecteerd:
    1. 1 PoE-port richting slaapkamer en daar een U6-Pro/Mesh/Lite aan te sluiten (dus geen extra injector nodig, toch?)
    2. 1 port naar de woonkamer en daar eventueel een USW-Flex steken ter vervanging van die Netgear-switch
      Op die manier kan ik op mijn bureau, mocht het ooit nodig zijn, ook nog PoE-stuff aansluiten? Sowieso kan ik daar dan de Netgear-switch die nu in de woonkamer staat dan gebruiken?
Zo een Dream Router + U6-Lite/Mesh/Pro zou dus op zich voldoende WiFi-dekking moeten geven - als ik het goed begrijp (tov stock Telenet Router + Access Point)?

Dat komt toch al iets voordeliger en tegelijk ook iets meer futureproof uit. :)
Ik ging er feitelijk vanuit dat die Telenet-router net geen top tier gerief was :tongue:
Je kan een normale modem niet in modem only zetten, dat is een ander device bij Telenet, maar je kan je UBNT console wel in de DMZ zetten (via website Telenet), dat is ok tenzij je remote aan je toestellen wil kunnen… Dat kan iets moeilijker zijn omdat je 2 routers na elkaar hebt. Een zogenaamde “double NAT” maar zit daar vandaag niet over in. Meestal is dat geen issue.


Ja, UDR of UDM (base) op die plek, Telenet WiFi uit. Als je de UDR gebruikt heb je 2PoE poorten. Dit zijn PoE, niet PoE+ poorten (heb even op de datasheet gekeken). Dat is ok voor een AP, maar niet voor een USW flex met daarop nog meerdere AP’s in serie. Daarvoor heb je PoE+ of ++ aan de bron nodig. Neem daar dan betere een 8p-lite. Dan heb je 4 PoE+ poorten. Die dingen zijn wel vaak niet op stock…

PoE geeft niet door door een toestel (behalve de USW flex), je hebt dus overal rechtstreeks kabels nodig van een PoE Switch naar een verbruiker… Een PoE Port kan ook gebruikt worden voor niet PoE devices, dus je kan daar zender wat op steken…

Vanuit de UDR heb je dan 1 AP naar keuze in je slaapkamer via PoE uit de UDR, een USW 8 lite in de woonkamer die vanuit de UDR een kabel zonder PoE heeft en dan achter de USW8lite een kabel naar je bureau met PoE?
 
Je kan een normale modem niet in modem only zetten, dat is een ander device bij Telenet, maar je kan je UBNT console wel in de DMZ zetten (via website Telenet), dat is ok tenzij je remote aan je toestellen wil kunnen… Dat kan iets moeilijker zijn omdat je 2 routers na elkaar hebt. Een zogenaamde “double NAT” maar zit daar vandaag niet over in. Meestal is dat geen issue.


Ja, UDR of UDM (base) op die plek, Telenet WiFi uit. Als je de UDR gebruikt heb je 2PoE poorten. Dit zijn PoE, niet PoE+ poorten (heb even op de datasheet gekeken). Dat is ok voor een AP, maar niet voor een USW flex met daarop nog meerdere AP’s in serie. Daarvoor heb je PoE+ of ++ aan de bron nodig. Neem daar dan betere een 8p-lite. Dan heb je 4 PoE+ poorten. Die dingen zijn wel vaak niet op stock…

PoE geeft niet door door een toestel (behalve de USW flex), je hebt dus overal rechtstreeks kabels nodig van een PoE Switch naar een verbruiker… Een PoE Port kan ook gebruikt worden voor niet PoE devices, dus je kan daar zender wat op steken…

Vanuit de UDR heb je dan 1 AP naar keuze in je slaapkamer via PoE uit de UDR, een USW 8 lite in de woonkamer die vanuit de UDR een kabel zonder PoE heeft en dan achter de USW8lite een kabel naar je bureau met PoE?
Alright, merci voor de -uitgebreide- uitleg alweer. Boeiend om te leren feitelijk.

Denk dat ik er dan min of meer uit ben dan over een werkbare setup:

bnEvHpN.png


Die PoE-injector zet ik dus, als ik je uitleg goed begrijp, net voor het device zelf dat ik erop wil aansluiten (zie tekening).
Zijn daar bepaalde merken of modellen die je aanraadt?

Klopt voor de rest de tekening wat? :)
Deze setup laat mij bovendien nog toe om af te wachten of die U6 Pro/Lite in mijn bureau (1e verdiep) überhaupt nodig is. Mogelijk volstaat die op de slaapkamer (2e verdiep) + die UDR al om een goede WiFi-dekking te voorzien in de kinderkamer. Bureau is feitelijk weinig wireless nodig. In dat geval heb ik dus noch een AP noch een PoE injector nodig.

Edit: Tweakers-review van de UDR is redelijk matig - toch tov de (oudere) UDM. Maar die raad je dus niet meer aan las ik hier?
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan hoor.

Om je vraag te vraag te beantwoorden: Zo'n injector heeft 2 RJ45 netwerkpoortjes en een stroomkabel. Je stopt die in een stopcontact, en steekt je datakabel (in jouw tekening uit de TP-link switch) in de eerste poort. De injector voegt daar het juiste type PoE op toe (er zijn minstens 5 verschillende standaarden, niet allen zijn compatibel) en in de uitgaande poort steek je de kabel die naar je PoE device gaat.

Dit is een goeie voor PoE+(neem best die, ook al komt een U6-Pro ook toe met PoE zonder +): https://www.dectdirect.nl/nl/poe-in...1CK61vJRGS2ya5FeAgNnoLtRbYuvLlE4aAuMOEALw_wcB

Dat gezegd zijnde: De voorgaande tekening lijkt me goed, maar, 't is misschien de moeite waard om die TP link in de plaats van die Flex mini te steken en in je game room een Unifi switch met PoE te nemen voor op je Game room / bureel. Dan moet je geen injector kopen, en heb je meerdere PoE poorten voor later op die plek.

Nog 1 ding, omdat je dat voor later misschien wil weten: Er is een concept dat "VLAN" heet, dat is een virtuele manier om netwerken te scheiden. Een klassiek voorbeeld is om een gastennetwerk in je huis te scheiden van je hoofdnetwerk. Als je dan op het gastennetwerk zit, kan je niets zien dat op de gewone LAN steekt. Andersom kan eventueel wel met "firewall regels." Handig om de poetsvrouw, kinderen van de buren, etc... op de WiFi te laten zonder schrik te hebben dat ze schade veroorzaken op jouw netwerk.

Andere voorbeelden zijn IoT devices, waarvan je niet 100% vertrouwt wat die naar buiten (china) sturen: zet die op een VLAN zonder internettoegang. Idem voor camera's, etc... Dit is een stap verder dan een gemiddelde thuisgebruiker wil en kan gaan, maar wel de moeite om te doen als je de mogelijkheid hebt.

Alle Unifi switchen behalve de Flex Mini ondersteunen alle mogelijke vormen van VLAN's zoals je die in een huis gebruikt (Layer 2, of L2 zoals ze dat noemen). Op een 8p-Lite en een 'gewone' Flex (niet de mini) kan je per poort andere VLAN's configureren, inclusief een zogenaamd "custom port profile" (voorbeeld wel de VLAN voor gasten in IoT, maar niet die van je LAN). Dat kan niet bij de mini. Die kan je wel per poort op een VLAN zetten, maar enkel met de "standaard" opties (alle VLAN's, enkel Guest, Enkel LAN, etc...). Dat is meestal geen probleem als zo'n Mini ergens helemaal op't einde van een netwerk hangt, maar geeft soms issues als die wat centraler gebruikt wordt en je fancy stuff wil proberen...

Gezien je interesse toont in de "how" van je toekomstig netwerk, wil ik dat even meegeven als caveat bij de Mini.

Ik zou de UDR nog steeds aanraden omdat dat het enige toestel is dat in die pricerange EN een AP EN PoE aan boord heeft.

Ik heb een aantal UDM's (zelfde vorm, maar Wifi 5 AP en geen PoE) in gebruik en die dingen zijn super solide. Als je die zou gebruiken ga je nog altijd super goeie Wifi hebben want daar zit het equivalent van een UAP Nano HD in, een heel degelijk WiFi 5 Wave 2 AP, waarvan ik er apart ook een heleboel in gebruik heb. Die gaan ver, zijn klein en heel snel. Je betaalt wel wat meer voor een UDM en je hebt wel een snellere CPU, maar moet dan nog een PoE injector toevoegen.

Welke console je ook koopt, je bent vrij makkelijk van een device vanaf als je het 2ehands te koop zet als je achteraf toch iets anders wil. Die dingen zijn relatief waardevast op de 2ehandsmarkt.

Ik zou ook starten met zo weinig mogelijk devices, en proefondervindelijk uitbreiden. Desnoods eens een AP lenen van iemand om te testen... wat het verschil is als je eentje bij zet, etc...

Have fun!
 
Damn, serieuze uitleg alweer. Dikke merci, you have no idea. Uw feedback is voor mij nuttiger dan eender welke weirdo Youtuber of rare blogpost.

Denk inderdaad te starten met UDR (als base station) + U6-Pro (als wired satelliet op ‘t eerste verdiep) en nog even af te wachten op de prestaties en coverage van de wifi op die manier. Zo hou ik toch de mogelijkheid opem om op ‘t eerste verdiep nog een AP bij te steken.
Daarom denk ik wel al een switch te kopen, maar degene die jij aanraadt is wel belachelijk buiten budget (Unifi Switch @ 1k EUR). Zeker omdat ik net hier wellicht het minst POE-apparaten op zou aansluiten (if anything is ‘t aan de voordeur waar de UDR staat). 1 PoE-port is op zich dus voldoende.

Die UDR is wel niet beschikbaar op Coolblue en die andere shops via Tweakers heb ik minder ervaring mee (behalve bol, maar buh). Is er qua networking een shop die je aanraadt?

Again: merci! :love:
 
Laatst bewerkt:
Ik zit/zat zowat op het kennis niveau van u @LessThanJake, en had ook 3 verdiepen met heel wat beton in de vloeren en muren te coveren. En ik kan @zephir alleen maar bijtreden. Drie van mijn "professionele netwerk specialist" maten hebben los van elkaar ook allemaal Ubiquiti aangeraden.

Ik heb een UDR in de kelder staan (en die heel mijn kelder met 5 kamers covert), 1 AP6lite op gelijkvloers, en 1 AP6longrange op mijn bovenverdiep. Die LR covert even mijn heel bovenverdiep + benedenverdieping bureau + terras aan het huis, en geraakt zelfs tot aan de vijver 30a50 meter verder (wat ik niet verwacht had).
Dus begin inderdaad maar met die UDR en 1 AP, en zie hoe ver ge geraakt.

De installatie van die dingen is ook super makkelijk. Gewoon de unifi app installeren, en de QR codes op de devices scannen. Setup van vlans etc is makkelijk door wat te prutsen in de app.
Moest het signaal niet goed door de muren / plafonds geraken, even Google gebruiken. Er zijn een bepaald aantal settings die ge kunt aanpassen die uw signaal significant verder en door muren zullen sturen.

Het heeft geld gekost, maar ik beklaag het mij voorlopig niet.
 
Damn, serieuze uitleg alweer. Dikke merci, you have no idea. Uw feedback is voor mij nuttiger dan eender welke weirdo Youtuber of rare blogpost.

Denk inderdaad te starten met UDR (als base station) + U6-Pro (als wired satelliet op ‘t eerste verdiep) en nog even af te wachten op de prestaties en coverage van de wifi op die manier. Zo hou ik toch de mogelijkheid opem om op ‘t eerste verdiep nog een AP bij te steken.
Daarom denk ik wel al een switch te kopen, maar degene die jij aanraadt is wel belachelijk buiten budget (Unifi Switch @ 1k EUR). Zeker omdat ik net hier wellicht het minst POE-apparaten op zou aansluiten (if anything is ‘t aan de voordeur waar de UDR staat). 1 PoE-port is op zich dus voldoende.

Die UDR is wel niet beschikbaar op Coolblue en die andere shops via Tweakers heb ik minder ervaring mee (behalve bol, maar buh). Is er qua networking een shop die je aanraadt?

Again: merci! :love:

Oh graag gedaan.

UDR + AP naar keuze, prima...

Qua switch koop je ideaal deze: https://tweakers.net/pricewatch/1596210/ubiquiti-unifi-switch-lite-8-poe.html of eventueel deze: https://tweakers.net/netwerk-switches/ubiquiti/unifi-switch-usw-flex_p1054428/vergelijken/ Die laatste is nuttig als je ergens een USB-C voeding op overschot hebt, want die zit er niet bij.

Zo'n USW-Flex is tof omdat die PoE gevoed is en PoE doorgeeft mits je voldoende sterkte PoE hebt aan de bron. Als je een UPS in je netwerkruimte gebruikt blijft je internet en je WiFi dus online ook al valt de stroom uit... Niet nodig in jouw geval nu, maar het is handig om weten dat die bestaat.

Ik weet niet welke switch je bedoelt die 1K kost?

Gebruik de pricewatch feature van Tweakers voor een shop, wat ze in stock hebben wisselt per device type. Dustin (vroeger centralpoint), DECTdirect, Routershop.nl heb ik allemaal al wel eens gebruikt. Ook de online store van Ubiquiti zelf kan, maar hou rekening met de verzendkosten daar.
 
Terug
Bovenaan