WiFi ontvangst / internet verbinding

Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb al 5 jaar exact dezelfde setup thuis, maar heb pas de laatste maanden last van slechte WiFi.

Mijn toestellen geven steeds aan dat er nog goede connectie is (alle streepjes), maar de internetverbinding zelf lijkt weg te zijn. Gsm of tablet kan bijvoorbeeld niet met websites verbinden.

De internetverbinding zelf is niet weg, want als ik bedraad test op mijn pc werkt alles.

Iemand een idee aan wat dit kan liggen?

Edit: De standaardzaken zoals modem en toestellen rebooten, internetcache ledigen reeds geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad en na 1u diagnose met orange helpdesk was het de wifi router (tplink) boven die bij ons ineens ip-adressen uitdeelde die buiten range waren.Toestel tussenuit gehaald, gereboot en alles werkte terug.
Daarna overgeschakeld naar een mesh systeem en de wifi in de orange modem ook uitgezet zodat ik hier 1 ssid heb ipv 4. Werkt perfect.
Kun je niet ook toestellen tussenuit halen en rebooten? Eventueel de ip adressen controleren op wifi met enkel de orange of telenet wifi modem en daarna terug met alles aangesloten? Hangt ook allemaal af van wat je setup exact is?

Ik heb al 5 jaar exact dezelfde setup thuis, maar heb pas de laatste maanden last van slechte WiFi.

Mijn toestellen geven steeds aan dat er nog goede connectie is (alle streepjes), maar de internetverbinding zelf lijkt weg te zijn. Gsm of tablet kan bijvoorbeeld niet met websites verbinden.

De internetverbinding zelf is niet weg, want als ik bedraad test op mijn pc werkt alles.

Iemand een idee aan wat dit kan liggen?

Edit: De standaardzaken zoals modem en toestellen rebooten, internetcache ledigen reeds geprobeerd.
Check met eens met een app a la WiFi analyzer of er niet plots enkele mensen op hetzelfde kanaal zitten als jou met de WiFi. Nieuwe toestellen zien dit en wisselen automatisch van kanaal. Oudere (+2j ofzo) doen dit niet.

Hangt ook allemaal af van wat je setup exact is?
Setup:

Modem: CH7465LG-TN
1578046170622.png

+

Access Point

1521199831163.png

Blokjes betekenen alleen dat het signaal van je AP tot aan je device sterk genoeg is. Als je device niet terug aan het AP geraakt, ben je niets met die blokjes. Antennes kunnen defect geraken. Daar kan het aan liggen. Werkt het wel als je pal naast de modem staat?

Wifi werkt op frequentiebanden, dit toestel kan op 2.4 en 5gHz werken. 2.4gHz is trager, gaat beter door muren, en wordt door meer clients gebruikt. 5gHz is nieuwer, voor snellere devices, die bovendien dichter bij het AP moeten staan omdat muren etc het signaal veel meer remmen. Elke band gebruikt een aantal kanalen. Die deel je onzichtbaar met je WiFi buren. Het kan zijn dat jij net in 2 (want voor elke band 1) kanalen zit waar veel congestie op zit. Dat kan je onderzoeken met WiFi scanner AP's of met 3th party AP's die dat voor jou kunnen doen... Zie dat als een snelweg, als je rijstrook vol zit, moet je van rijstrook wisselen. In dit geval een kanaal.

Kan ook dat er een ander AP is met dezelfde naam als dat van jou, een zogenaamd "rogue AP" en dat je in werkelijkheid met een ander verbonden bent met de intentie om je trafiek te onderscheppen en bijvoorbeeld paswoorden te stelen.

Ik zou daar al eens naar kijken.

Kan ook dat er een ander AP is met dezelfde naam als dat van jou, een zogenaamd "rogue AP" en dat je in werkelijkheid met een ander verbonden bent met de intentie om je trafiek te onderscheppen en bijvoorbeeld paswoorden te stelen.
Ik woon op de boerenbuiten tussen oude mensen, hier heb ik geen vrees voor. Maar zal eens kijken naar mijn AP algemeen, want denk dat die de schuldige zal zijn.

Als je de optie hebt om ergens een AP only te lenen / gebruiken kan je daarmee testen. Die witte bak is zowel de modem (coax => UTP), Router (extern verkeer <=> verkeer op je LAN), switch ("verdeelstekker" op LAN) als je AP (UTP <=> WiFi op je LAN). De modem functie heb je altijd nodig, de router kan je eventueel deels uitschakelen en dan zelf eentje plaatsen die wat meer opties heeft, maar aangezien alles met kabel werkt, is het onwaarschijnlijk dat je een probleem hebt met de modem, router en switch. Het AP in dat witte toestel kan je aan- en uitschakelen via Mijn Telenet. Als je het uitschakelt, verlies je wel de optie om WiFree te gebruiken... Moest je dat doen.

Als je zelf een AP plaatst is het aangeraden dat van Telenet uit te schakelen om storing te beperken.

Ik heb recent ook een case gehad bij familie waar het AP in dit type toestel ondermaats was geworden met de tijd. Bij Telenet probeerde men het op de constructie van het huis te steken, en wilde men extra PowerLine adapters met WiFi slijten, maar ik heb dat toen weerlegd door even een eigen router (Ubiquiti Dreammachine) te plaatsen en daarmee een aantal metingen uit te voeren waaruit het duidelijk was dat een degelijk AP op exact dezelfde plaats overal prima bereik geeft.

Telenet kon toen niet anders dan de modem/router/switch/AP combinatie vervangen, dat is nu een nieuwer type dat wat op een torentje lijkt. Sindsdien is het probleem opgelost. Die AP's gaan dus effectief kapot...

Als je bereik / performantie vroeger ok was, kom je waarschijnlijk toe met een vervang-toestel. Als het daarvoor ook al niet optimaal is, kan je overwegen om een eigen systeem met meerdere AP's te kiezen die betere dekking geven.

@zephir

Als ik het goed begrijp heb ik nu:
- Een toestel dat fungeert als modem / router / switch / AP
- Een toestel dat fungeert als AP

Uw voorstel zou dus eventueel zijn om de AP functie van dat eerste toestel uit te schakelen?

Ik neem aan dat mijn mobiele toestellen dan niet meer draadloos daarop kunnen verbinden, maar dan enkel op het zuivere AP-toestel? Of zie ik dat verkeerd?

Dat witte toestel dat je van Telenet hebt is een all-in one met modem (dat bestaat ook apart, maar dat krijg je altijd van je ISP) en dan een router, switch en Access Point of AP erin. Die laatste 3 kan je ook zelf voorzien en vaak heb je dan betere kwaliteit dan wat je krijgt van je ISP.

Alle 4 die onderdelen kunnen kapot gaan, maar als de router of modem het begeven is het over en uit en heb je geen internet meer en moet je sowieso bellen. Als de switch of het AP kapot zijn heb je respectievelijk geen bedraad, of geen draadloos internet meer maar werkt de rest nog wel.

Als je dat AP af zet via mijn Telenet, heb je geen WiFi meer. Niets meer. Dat kan je dus alleen doen als je zelf een alternatief AP voorziet.

Wat je kan doen is met een extra AP dat je ergens leent en via de kabel aan je all-in-one toestel hangt, testen of je toestellen terug vlot via de WiFi aan het internet kunnen en je devices wel gewoon draadloos verbinding maken. Na zulke test weet je of het aan het AP van Telenet ligt (dat ingebouwd is). In dat geval kan je naar Telenet bellen en uitleggen dat je op hun toestel wel signaal hebt maar geen trafiek en op een ander toestel dat je getest hebt wel. In dat geval zullen ze je hele toestel normaal vervangen door een nieuw, van een nieuwe generatie.

@zephir

Voor alle duidelijkheid, ik heb 2 van die witte toestellen in huis nu.

Zo die “all-in-one” in mijn garage; en een “enkel AP” op onze eerste verdieping, omdat de WiFi nogal zwak was op de eerste verdieping.

Als ik de AP-functie uitschakel op mijn “all-in-one”, dan zal mijn “enkel AP” ook niet meer werken?

Ah, goeie vraag...
Ik heb geen ervaring met meerdere Telenet devices in de UI van Mijn Telenet. Dat ga je even moeten proberen. Als het basisstation slecht is en het extra AP goed, kan je dat ook testen door 1 uit te schakelen (als dat kan) en dan te kijken of het andere wel goede prestaties levert (en die test eens omdraaien voor de zekerheid).

Terug
Bovenaan