Wie kan er goed tegen de warmte ? En wie niet ?

Geen last van de warmte. Eergisteren nog van mijn vrouw commentaar gekregen omdat ik een sweater droeg en mijn muts nog op tafel ligt (draag ik 's morgens bij het wandelen).
Meeste last dat ik ooit van de warmte had was tijdens de zomer van 2014. Temperatuur in het atelier net geen 40°C (niet aan de oven) en daarbij een hoge luchtvochtigheid; zeer uitputtende dagen toen en een verschrikking om met degen te werken.

@contextbinder: hebt gij een probleem met dekentjes misschien? Winter, zomer, als ik in mijne zetel lig is het met dekentje, I love dekentjes.

Zoals een aantal hier, begin ik ook al te zweten bij relatief lage temperaturen. Vanaf 15-16 graden kan ik al in short en T-shirt (zonder onderlijf) beginnen rondwandelen, want anders zweet ik me te pletter. Als het 25 en meer wordt, moet ik niet veel doen of ik sta volledig in het zweet.

Daarstraks bv. naar een dansoptreden van mijn dochter geweest in haar school (er was daar een danskamp) en gewoon al binnen in die sporthal toekomen deed me zweten. Op het einde druipte het zweet van mijn rug en hoofd.

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik eerder fan ben van de winter. Geef mij maar een lekker sneeuwtapijt en temperaturen dichter bij de 0.
Zoals anderen al gezegd hebben, tegen de kou kan je u kleden, het is wat moeilijk om tegen de hitte te kleden als je als begint te zweten bij 16°.

Laatst bewerkt:
Hier ook geen fan van de warmte. In huis is het momenteel bijna 27 graden, op het werk een hele dag gestaan aan 29 graden. Dit weer zuigt gewoon alle energie uit mijn lichaam.

Geef mij maar de maand september. De warmte hangt na de zomer nog in de lucht maar je hebt 's nachts wel verkoeling.

Op één gebied JA, op een ander gebied NEEN.

Voorbeeldje.
In Rome was het enkele jaren geleden 42 graden in de schaduw. (nog steeds een record voor zover ik weet).
We waren op stap met een gids maar op een bepaald moment hadden we vertraging opgelopen.

Toen ging de gids over op snelwandelen (letterlijk) in volle zon om tijdig aan de ingang te staan van een museum (we moesten daar om een bepaald tijdstip daar zijn). Voor mij geen probleem, ik volg gezwind.

Maar toen ik even omkeek zag ik vrouwlief waggelen.
Ik heb toen asap Taxi !!! geroepen.
Vrouwlief had aldus ne zonnesteek. Dat was onverantwoord van die gids.

Het komt eigenlijk op hetvolgende neer -->
Ik kan niet goed sporten in de hitte. Ik zweet heel stevig en mijn resultaten gaan gemiddeld veel harder achteruit dan bij de gemiddelde sporter.
Maar het voordeel van dat overmatig zweten is wél dat ik niet snel een zonnesteek krijg (tot op heden nog nooit).
Ik word ook snel bruin en ik verbrand amper.

Ik wordt vooral moe en humeurig bij te warme temperaturen.

Maar als ik regelmatig kan douche op mij te verfrissen en ik geen lichamelijk werk moet doen in de volle zon valt het wel goed mee.

Alleen zit de vrouw hier anders in een en begint die pas op te klaren als het 30 graden is, heeft die dan tonnen energie en wilt juist dan ook dat de grote werken uitgevoerd worden.

Warmte vind ikzelf totaal niet erg maar onze kinderen zijn dan sneller ambetant. Een ijsje of ploeterbad helpt dan gelukkig wel. Ik vind dat we collectief wat minder moeten zeuren over een paar warme dagen.

Kleden tegen de kou allemaal goed en wel maar het kost bakken meer geld om uw huis te verwarmen dan te koelen. Er zijn ook genoeg middeltjes van nevelsproeiers tot (hand/nek)ventilators tegenwoordig.

Het komt eigenlijk op hetvolgende neer -->
Ik kan niet goed sporten in de hitte. Ik zweet heel stevig en mijn resultaten gaan gemiddeld veel harder achteruit dan bij de gemiddelde sporter.
Maar het voordeel van dat overmatig zweten is wél dat ik niet snel een zonnesteek krijg (tot op heden nog nooit).
Ik word ook snel bruin en ik verbrand amper.
Mooi voorbeeld van hoe onze maatschappij iets evolutionairs als negatief ziet terwijl het positief is.

Het lijkt paradoxaal maar vaak zweten fittere mensen juist meer omdat hun lichaam sneller en effectiever reageert op temperatuurstijging.
Iemand met een goed ontwikkeld zweetsysteem kan langere afstanden afleggen en intensievere activiteiten ondernemen omdat ze zich beter kunnen aanpassen. Kleine baby’s kunnen het nog niet en bij ouderen neemt dat vermogen ook af en dan is het ronduit gevaarlijk.

Laatst bewerkt:
Het lijkt paradoxaal maar vaak zweten fittere mensen juist meer omdat hun lichaam sneller en effectiever reageert op temperatuurstijging.
Iemand met een goed ontwikkeld zweetsysteem kan langere afstanden afleggen en intensievere activiteiten ondernemen omdat ze zich beter kunnen aanpassen. Kleine baby’s kunnen het nog niet en bij ouderen neemt dat vermogen ook af en dan is het ronduit gevaarlijk.

Dus ik heb eigenlijk een lichaam dat gemaakt was om topsporter te worden?!

Nope, wit vel + droge huid en een huurhuisje (met alles dicht heel de dag) waar ik zoals gisteren thuiskom om 00h30 in een onaangename 29 graden...

20 a 25 graden is voor mij ideaal. Alles daarboven hoeft meestal niet voor mij, tenzij ik gewoon echt kan luieren. Het enige leuke voor mij aan hete dagen, is dat je ‘s avonds laat ook nog altijd vlot in een shirt buiten kunt zitten.

Ik zweet snel, en als het te warm is, voel ik dat mijn energiepeil snel afneemt.

Dus de lente is voor mij zeker een leukere periode dan de zomer.

Ik verdraag de warmte goed, zolang ik maar in de schaduw kan zijn. Ben geen fan van directe felle zon.
18 - 25 graden is ideaal voor actieve vakantie.
Boven 25 graden voor een passieve(re) vakantie.
Boven de 75 graden : heerlijk voor een dagje sauna.

Mijn vrouw denkt er hetzelfde over, maar tel dan overal 5 graden bij 🙂

Temperaturen afgelopen dagen waren te hoog om echt actief te zijn. Enige voordeel is dan de luchtige klederdracht van de dames. Inclusief mijn vrouw die volop geniet van de bh-loze dagen 🤭

Zo lang er wat wind is mag het echt warm worden van mij.
Mijn slaapkamer was vannacht 28 graden, gewoon ventilator op laagste stand op mij gericht en dan slaap ik zonder problemen.

Terug
Bovenaan