Wie heeft al een dynamisch energiecontract?

Herman De Croo

Well-known member
Volgens mij is een dynamisch energiecontract interessant voor heel veel mensen met een EV.
Als je die EV vooral in de daluren (2-6h 's nachts) oplaadt, is het een pak goedkoper dan overdag.
Dat het koken en wassen in de piekuren dan duurder is, maakt niet zovele verschil.

Volgens mij is een dynamisch energiecontract interessant voor heel veel mensen met een EV.
Als je die EV vooral in de daluren (2-6h 's nachts) oplaadt, is het een pak goedkoper dan overdag.
Dat het koken en wassen in de piekuren dan duurder is, maakt niet zovele verschil.
Zo laag is dat tarief in de daluren toch meestal niet?
In het PV topic had ik het eens opgezocht voor 2 willekeurige novemberdagen.
Dat kwam neer, voor een dynamic contract van Engie, op een spread van 22c€ en 32c€/kwh.
Mijn variabel contract is vandaag 25c€/kwh (heel de dag door).

Stel dat ik 30kwh laadt in de nacht (en dat is al serieus veel, meestal zal ik dagelijks eerder 18 nodig hebben) win ik 90 cent.
Bij mijn avondpiek zou ik zonder maatregelen 42c weer verliezen.

Het verschil in prijs (tov mijn klassieke contract) is zelfs te klein om een batterijcycle aan te besteden, daar zou ik verlies op doen.

Ik heb een (grote) batterij en ik zou die ten volle inzetten moest ik zo'n dynamisch contract hebben maar de delta tov mijn variabel (maar heel de dag vaste) tarief is zo klein dat ik er verlies mee zou doen.

De distributietarieven ook variabel maken zou een stap in de goede richting zijn. De prijs op daluren moet serieus naar beneden tov klassieke contracten vooraleer ik het zou overwegen. (Of men maakt klassieke contracten duurder, dat is hetzelfde).

Laatst bewerkt:
Ik heb een dynamisch contract voor de vakantiewoning. Het verbruik is daar vooral in het weekend, dus berekening maakte dat het een stuk lager is.

Zo laag is dat tarief in de daluren toch meestal niet?
In het PV topic had ik het eens opgezocht voor 2 willekeurige novemberdagen.
Dat kwam neer, voor een dynamic contract van Engie, op een spread van 22c€ en 32c€/kwh.
Mijn variabel contract is vandaag 25c€/kwh (heel de dag door).

Stel dat ik 30kwh laadt in de nacht (en dat is al serieus veel, meestal zal ik dagelijks eerder 18 nodig hebben) win ik 90 cent.
Bij mijn avondpiek zou ik zonder maatregelen 42c weer verliezen.

Het verschil in prijs (tov mijn klassieke contract) is zelfs te klein om een batterijcycle aan te besteden, daar zou ik verlies op doen.

Ik heb een (grote) batterij en ik zou die ten volle inzetten moest ik zo'n dynamisch contract hebben maar de delta tov mijn variabel (maar heel de dag vaste) tarief is zo klein dat ik er verlies mee zou doen.

De distributietarieven ook variabel maken zou een stap in de goede richting zijn. De prijs op daluren moet serieus naar beneden tov klassieke contracten vooraleer ik het zou overwegen. (Of men maakt klassieke contracten duurder, dat is hetzelfde).
Precies 2 slechte dagen gekozen.
Meestal is het hier, nu tijdens de wintermaanden, tussen de 5 en 15 cent tijdens de daluren. Op sommige dagen kon ik zelfs elektriciteit aan 0.5 cent van het net halen (uiteraard enkele de energiekost).
De prijzen zijn zichtbaar via Belpex: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx

Vandaag is wel een ontzettend dure dag, met pieken boven de 35 cent.
En net eens gekeken. Morgen is nog erger. De piek is maar liefst 56 cent! Slik.

Meestal is het hier, nu tijdens de wintermaanden, tussen de 5 en 15 cent tijdens de daluren. Op sommige dagen kon ik zelfs elektriciteit aan 0.5 cent van het net halen (uiteraard enkele de energiekost).
De prijzen zijn zichtbaar via Belpex: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx

De goedkoopste prijzen in uw tabel zijn, voor de dagen die daar staan:
12/12/2024: 107.35€/MWh -> 21.71c€/kwh
11/12/2024: 98.2€/MWh -> 20.79c€/kwh
10/12/2024: 84.17€/MWh -> 19.39c€/kwh
09/12/2024: 29.13€/MWh -> 13.89c€/kwh
08/12/2024: 64.11€/MWh -> 17.39c€/kwh

(prijzen die ik uitreken zijn een engie dynamic contract met toeslagen en incl btw)

enkel op 09/12/2024 is het verschil met mijn huidige variabel contract >10c€ en een batterijcycle dus rendabel.
Stel dat ik geen energie met mijn batterij verplaats maar mijn verbruik (EV) hier op afstem dan win ik (18Kwh laden) tussen de 0.6€ en 2€ per dag. Het veronderstelt wel dat ik dat dynamic contract heb en als ik mijn broek dus niet wil scheuren aan de pieken moet ik mijn batterij wel vol inzetten, wat in dit voorbeeld maar op 1 dag rendabel is, dus op de andere dagen doe ik een stuk van die "winst" van 's nachts laden weer teniet.

Ja, ik had het uiteraard puur op de energiekost, zonder die toeslagen en dergelijke.
Had niet door dat uw 25 cent die je vermeldde inclusief die toeslagen was, vandaar.

Vandaag zijn de prijzen wel stevig, nog maar te zwijgen van morgen… heb deze prijzen eigenlijk nog nooit meegemaakt, morgen gaan we richting de 60cent per kW/h om 17u (+\- 70ct all in)

Laatst bewerkt:
Zal eerder 75 cent zijn om 16 en 17u. Maar de hele dag is morgen duur tot 21u.

Batterij morgen tegen 4u vol laden. Daarmee overbruggen wij die periode.

edit: als je om 16 of 17u energie op het net injecteert ontvang je meer dan 50 ct/kWh. Mensen met grote batterijen en weinig verbruik kunnen daar nog van profiteren.

Laatst bewerkt:
Zal eerder 75 cent zijn om 16 en 17u. Maar de hele dag is morgen duur tot 21u.

Batterij morgen tegen 4u vol laden. Daarmee overbruggen wij die periode.

edit: als je om 16 of 17u energie op het net injecteert ontvang je meer dan 50 ct/kWh. Mensen met grote batterijen en weinig verbruik kunnen daar nog van profiteren.
Behalve als ge een achterlijke batterijsturing hebt zoals ik.
Wat die vandaag uitgespookt heeft, geen idee.

Op druilerige windstille dagen over west/centraal Europa zoals vandaag valt die shift naar hernieuwbare energie zonder voldoende opslagcapaciteiten toch immens op. :frown:

Als er nu al zoveel problemen zijn, wat gaat dat geven eens Europa massaal overschakelt op warmtepompen en EVs.

Laatst bewerkt:
Het sluiten van tal van kerncentrales in België en Duitsland is een ding dat ongelofelijk dom was voor de Europese economie. Dure energie maakt goederen en het gewone leven gewoon pakken duurder zoals we de afgelopen jaren wel gemerkt hebben. En snijdt ook nog eens in onze internationale concurrentiekracht.

Maar dan nog, is de elektriciteitsprijs niet typisch iets van een 2x tot 3x de gasprijs? Die uitschieter vanavond 17-18u op de spotmarkt van meer dan €500/MWh in België, zit aan meer dan x10. In Duitsland gaan ze datzelfde tijdslot trouwens naar meer dan €900/MWh, oftwel dus €0,90/kWh voor enkel de elektriciteitscomponent, dat is eerder de gasprijs x20.

Dat duidt voor een stuk toch ook op een drastisch tekort aan capaciteit op de momenten dat hernieuwbaar het een tijdje laat afweten.

Als er nu al zoveel problemen zijn, wat gaat dat geven eens Europa massaal overschakelt op warmtepompen en EVs.
Dan lost zichzelf dat automatisch op.

V2G gaat er binnen enkele jaren komen. Jouw auto gaat het verschil niet maken. Maar ben er zeker van dat wij op het werk binnen 3j enkele MW kunnen terug duwen gedurende enkele uren. Tegelijkertijd ons eigen verbruik ook nog coveren.

Verder wordt er elk jaar geboden via CRM op de goedkoopste oplossing voor net stabiliteit. Meer pieken, meer nood aan stabiliteit, die prijzen stijgen en dus meer gegadigden voor dat te doen.

Waarom zou je voor een gemiddeld huishouden nu een dynamisch energiecontract afsluiten? Om de -EV investering van een thuisbatterij te proberen compenseren? :unsure:
Om elke dag op dat meterke te zitten kijken om op het eind van het jaar €50 uit te sparen en als je het niet goed opvolgt met wat mallchance er nog aan toe steekt? Hard pass...

Dan kan je beter ergens eens 4uur gaan flexi-jobben. Véél minder tijd kwijt, evenveel voordeel, risico nihil en ge moet u niet elken dag meerdere keren afvragen "is dit het moment om actie x te doen of beter straks/morgen?"...

Wij zijn momenteel bezig met de installatie van een groot BESS project (200MW) op de Electrabel site in Vilvoorde. En er loopt er ook een tender voor een groot BESS project voor de site in Kallo en andere sites (en spelers) gaan waarschijnlijk volgen de komende jaren...

Die evolutie speelt ook niet enkel op netniveau waar Engie nu op inspeelt maar ook op het niveau daar net onder aan grote (en minder grote) industriële bedrijven worden ook meer en meer gedwongen worden om hun belasting van het net zo vlak mogelijk te houden.

"Necessity is the mother of invention" of in deze context eigenlijk eerder execution. Vanaf het moment dat er financieël incentive is om oplossingen te creëren/bouwen gaat dat ook gebeuren. En die incentive gaat komen omdat het gewoon móet.

Verder wordt er elk jaar geboden via CRM op de goedkoopste oplossing voor net stabiliteit. Meer pieken, meer nood aan stabiliteit, die prijzen stijgen en dus meer gegadigden voor dat te doen.

CRM is er niet om prijspieken te nivelleren, CRM is er om bevoorradingszekerheid te garanderen.
In se is het zelfs gewenst dat een markt de nodige prijspieken kent zodat er ook buiten de CRM een incentive ontstaat om capaciteit toe te voegen (tegenwoordig dus voornamelijk opslagcapaciteit omdat die ook bij negatieve pieken kan ingezet worden).

Waarom zou je voor een gemiddeld huishouden nu een dynamisch energiecontract afsluiten? Om de -EV investering van een thuisbatterij te proberen compenseren? :unsure:
Om elke dag op dat meterke te zitten kijken om op het eind van het jaar €50 uit te sparen en als je het niet goed opvolgt met wat mallchance er nog aan toe steekt? Hard pass...

Dan kan je beter ergens eens 4uur gaan flexi-jobben. Véél minder tijd kwijt, evenveel voordeel, risico nihil en ge moet u niet elken dag meerdere keren afvragen "is dit het moment om actie x te doen of beter straks/morgen?"...

Wij zijn momenteel bezig met de installatie van een groot BESS project (200MW) op de Electrabel site in Vilvoorde. En er loopt er ook een tender voor een groot BESS project voor de site in Kallo en andere sites (en spelers) gaan waarschijnlijk volgen de komende jaren...

Die evolutie speelt ook niet enkel op netniveau waar Engie nu op inspeelt maar ook op het niveau daar net onder aan grote (en minder grote) industriële bedrijven worden ook meer en meer gedwongen worden om hun belasting van het net zo vlak mogelijk te houden.

"Necessity is the mother of invention" of in deze context eigenlijk eerder execution. Vanaf het moment dat er financieël incentive is om oplossingen te creëren/bouwen gaat dat ook gebeuren. En die incentive gaat komen omdat het gewoon móet.
Wanneer je een EV hebt en je hebt geen zonnepanelen is dit een zeer goede keuze.
Ik zou het ook nooit nemen indien je geen domotica systeem hebt, maar zo eens een dag als vandaag is uitzonderlijk.
Ik heb al veel mijn auto voor 1 euro volgeladen wanneer er zon of wind was hoor.

Terug
Bovenaan