Wettelijkheid PostNL ID eisen/vragen bij aflevering of ophaling pakket?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom heb ik het gevoel dat Atemo een troll is? Wie kan zich zo opwinden over een ID te tonen?

Even erg als die boomers die klagen over een mondmasker. :’)
 
Op verzoek hebben ze mijn topic heropent zodat ik een aantal punten kan opklaren want ik ben niet gediend met die vermoedens/speculaties die op niks trekken. Na deze post mag de mod deze topic terug sluiten want deze discussie leidt naar nergens. Het is een welles nietes gedoe geworden en heb daar geen zin in. Hieronder mijn antwoorden op jullie speculaties:

-Er zijn helemaal geen problemen en ik sta ni op 1 of andere blacklist en mijn pakketten komen altijd aan.
-Er komt al jaren dezelfde koerier van postnl bij mij leveren en idd die kent mij en ik ken hem. Elke koerier heeft een vaste leverregio. Drm vind ik het ook raar en absurd dat die altijd mijn ID vraagt alsof ik word geviseerd.
-Waar ik vandaan kom neemt de vrouw en kinderen de achternaam over van de man/vader.
-Ik lees hier dat ze nooit hun ID moeten tonen en dat bevestigd juist dat ik gelijk heb dat wat die koerier doet onwettig is. Dus eigenlijk hebben jullie mij gelijk gegeven.
-Dus omdat ik terecht kwaad ben tegen ongerechtigheid en wil opkomen voor mijn rechten ben ik een troll?

Topic mag dicht.
 
- In al je posts spreek je consistent over `koeriers` en `ze`. Nu is het ineens al jaren dezelfde koerier. Wat ik trouwens bijna niet geloof. Ten eerste is daar veel verloop en bovendien huren die ook regelmatig freelancers in. De kans dat je `al jaren` dezelfde hebt is heel klein. En dus ook in contrast met wat je al heel de tijd zit te zeggen.
- met alle respect waar je vandaan komt (Russische/slavisch? want daar weet ik dat de extentie -a achter de mannennaam komt vb. Smirnov en smirnova), maar dat maakt hier niets uit. Hoe moet een koerier uw achtergrond weten.
- tja, als gij u natuurlijk altijd zo opstelt tegen koeriers kan ik begrijpen dat ze ook moeilijk beginnen doen. Bovendien haal je dit zelf aan in je openingspost : `Zelfs in hun track&trace mails staat er altijd dit: Voor ontvangst van je pakket vragen we om een geldig legitimatiebewijs te laten zien.` Dus uw `vaste` koerier is misschien iemand die zich gewoon aan de regels houdt.
- heeft niets met ongerechtigheid te maken en dat is nu wat jij er van wil maken. Heel de topic ben je er attent op gemaakt dat dit de voorwaarden zijn van hun service.
- En nogmaals: u zo opstellen tegen koeriers is kleinzerig. Toon uw ID, daar is niets gevaarlijks/mis mee, wees vriendelijk. grote kans dat gij u als een vriendelijke en behulpzame mens gedraagt, uw vaste koerier dit ook zal doen en op den duur ook niet meer lastig doet. (moest het waar zijn van die vaste koerier)
- vind je toch dat je onrechtvaardig behandeld wordt: neem dan contact op met de privacy-commissie of met andere federale diensten die de klanten beschermen. Zij gaan u direct zeggen of ge gelijk hebt of niet, en gaan PostNL er dan ook over aanspreken. https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming

En een topic laten heropenen om gewoon uw gedacht nog eens te zeggen en het laatste woord te hebben, bewijst eigenlijk juist heel uw attitude van `lastige mens`. Perse uw gelijk willen halen en van repliek dienen, maar de rest mag u er niet op wijzen.

Topic mag nu voor eeuwig dicht. :)
 
- In al je posts spreek je consistent over `koeriers` en `ze`. Nu is het ineens al jaren dezelfde koerier. Wat ik trouwens bijna niet geloof. Ten eerste is daar veel verloop en bovendien huren die ook regelmatig freelancers in. De kans dat je `al jaren` dezelfde hebt is heel klein. En dus ook in contrast met wat je al heel de tijd zit te zeggen.
- met alle respect waar je vandaan komt (Russische/slavisch? want daar weet ik dat de extentie -a achter de mannennaam komt vb. Smirnov en smirnova), maar dat maakt hier niets uit. Hoe moet een koerier uw achtergrond weten.
- tja, als gij u natuurlijk altijd zo opstelt tegen koeriers kan ik begrijpen dat ze ook moeilijk beginnen doen. Bovendien haal je dit zelf aan in je openingspost : `Zelfs in hun track&trace mails staat er altijd dit: Voor ontvangst van je pakket vragen we om een geldig legitimatiebewijs te laten zien.` Dus uw `vaste` koerier is misschien iemand die zich gewoon aan de regels houdt.
- heeft niets met ongerechtigheid te maken en dat is nu wat jij er van wil maken. Heel de topic ben je er attent op gemaakt dat dit de voorwaarden zijn van hun service.
- En nogmaals: u zo opstellen tegen koeriers is kleinzerig. Toon uw ID, daar is niets gevaarlijks/mis mee, wees vriendelijk. grote kans dat gij u als een vriendelijke en behulpzame mens gedraagt, uw vaste koerier dit ook zal doen en op den duur ook niet meer lastig doet. (moest het waar zijn van die vaste koerier)
- vind je toch dat je onrechtvaardig behandeld wordt: neem dan contact op met de privacy-commissie of met andere federale diensten die de klanten beschermen. Zij gaan u direct zeggen of ge gelijk hebt of niet, en gaan PostNL er dan ook over aanspreken. https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming

En een topic laten heropenen om gewoon uw gedacht nog eens te zeggen en het laatste woord te hebben, bewijst eigenlijk juist heel uw attitude van `lastige mens`. Perse uw gelijk willen halen en van repliek dienen, maar de rest mag u er niet op wijzen.

Topic mag nu voor eeuwig dicht. :)
Toch heb ik al 3 jaar lang dezelfde Afrikaanse koerier die int begin een hele tijd vriendelijk was en mij altijd bij mijn voornaam noemde. Toen moest ik enkel een krabbel zetten op zijn digitale scanner/minicomputer en na een tijdje deed die da zelf lol en dan ineens is er iets verandert sinds anderhalf jaar geleden en begon die altijd mijn ID te vragen. Uiteraard waren er vervangers telkens hij verlof had of ziek was maar hij is al 3 jaar mijn vaste koerier. Dat jij denkt dat ik lieg is niet mijn probleem.

Ik ben niet russisch of slavisch. Zoals ik al zei (en toch weer mij altijd ni willen geloven) neemt de vrouw bij ons volk altijd de achternaam over van haar man en de kinderen de achternaam van hun vader. Feit is dat die vaste koerier mij/ons kent en express moeilijk doet. Neen nogmaals zoals ik al heb bewezen postnl mag uw ID niet vragen/zien/vasthouden laat staan uw rrnr noteren.

Gaan we nu koppig blijven doen en toch uw gelijk proberen te halen ook al weet je dat je zwaar fout bent?

Hun voorwaarden overtreden de belgische wetgeving. Kan me ni schelen wat ze willen of wat er in hun mail staat vermeld. Het mag niet.

Drm topic closed. ik heb geantwoord op die belangrijke punten maw de kans gekregen om daarop te reageren en nu ist einde discussie.
 
5 man wijzen u op uw foute redenering/conclusie (waaronder 1 met veel kennis van wetgeving) maarik ben degene die koppig blijf doen. Bedankt voor lol.
 
- met alle respect waar je vandaan komt (Russische/slavisch? want daar weet ik dat de extentie -a achter de mannennaam komt vb. Smirnov en smirnova), maar dat maakt hier niets uit. Hoe moet een koerier uw achtergrond weten.
wel even duidelijk maken dat dit niet enkel russisch/slavisch is, maar ook in Frankrijk KAN (niet verplicht is, maar wel héél gebruikelijk is)


Ook is het zo dat ik van PostNL tot enkele jaren geleden altijd dezelfde pakjesbezorger had. Tot die op pensioen ging. Het kan dus perfect, zal sterk afhangen van de regio, ik kan verstaan dat in een niet-uithoek het continu andere mensen zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Gaan we nu koppig blijven doen en toch uw gelijk proberen te halen ook al weet je dat je zwaar fout bent?

Hun voorwaarden overtreden de belgische wetgeving. Kan me ni schelen wat ze willen of wat er in hun mail staat vermeld. Het mag niet.
Qua koppigheid heb je weinig op te merken op anderen als je enkel je eigen standpunt herhaalt maar nauwelijks ingaat op argumenten van de anderen...

Je hebt NERGENS de schending van de Belgische wetgeving aangetoond. Ja, je hebt een document van de gegevensbeschermingsautoriteit getoond, waar ik op gereageerd heb. Verder kom je af met kronkelende logica als dit:
"Ik lees hier dat ze (lees: anderen op dit forum) nooit hun ID moeten tonen en dat bevestigd juist dat ik gelijk heb dat wat die koerier doet onwettig is. Dus eigenlijk hebben jullie mij gelijk gegeven."

Soit, als jij een samenvatting wenst te geven, ga ik ook even even koppig doen en de punten herhalen waar je nog niet op hebt gereageerd met argumenten:

1) PostNL vraagt niet naar je identiteitskaart, maar naar een ID.
2) Een ID kan méér zijn dan een identiteitskaart, maar dingen zoals een factuur zijn niet uitgegeven door een betrouwbare organisatie, dus worden door velen niet als een legitimatiebewijs aanvaardt
3) Je hebt een overeenkomst gesloten op het moment dat de koop aangegaan is. In de algemene voorwaarden van deze overeenkomst zal normaal gezien wel staan dat je de voorwaarden van de vervoersmaatschappij aanvaardt (punt 1 dus).
4) door het slechts noteren van de laatste 3 cijfers van je identiteitskaart slaat PostNL géén identificeerbare informatie op, in de praktijk kunnen ze dus dit niet gebruiken om je identiteit te misbruiken. Enkel voor tracering is dit nuttig. Als jij omwille van de contractuele bepaling een ID moet geven én je de optie hebt om een andere ID-methode dan je identiteitskaart te geven, dan voldoen ze aan de voorwaarden van de gegevensbeschermingsautoriteit. Het opslaan van 3 cijfers is géén manier om u achteraf te identificeren, dus hoeft ook niet gelogd te worden in een gegevensverwerkingsregister of dergelijke.
5) Een levering van een pakje is een overeenkomst tussen jij en de verkoper, via de transporteur. Zowel verkoper als transporteur hebben géén mandaat van jou gekregen dat anderen dan jij het pakje mogen ontvangen, dus begeven ze zich op glad ijs als ze dit, zélfs in jouw woning, afleveren aan iemand anders. Want als jij het pakje niet gekregen hebt, dan kan je nogmaals de verzending van hetzelfde pakje eisen.

Je bent vrij om hier al dan niet nog op te reageren. Maar graag dan reactie op deze 5 punten.
 
Lol dat een mod hieraan meedoet.. Een topic heropenen om die idioot het laatste woord te geven.

Wel grappig dat hij uiteindelijk nu nog het laatste woord niet gehad heeft en iedere keer roept "topic closed".

Er zal wel meer aan de hand zijn waarom je nu plots wel je id moet tonen en al zeker nu je zegt dat het dezelfde koerier is. Als je karakter irl is zoals je paar posts hier dan is het de logica zelve.
 
't is natuurlijk ook héél toevallig dat ze zijn begonnen met het vragen van ID's tijdens de corona crisis. Ik zou ook totaal niet weten hoe het komt.
 
Als ik op hotel ga, vragen ze mijn identiteitskaart. Ik ben niet verplicht om die te geven, en zij zijn niet verplicht om mij een kamer te geven. Hetzelfde met de pakjesdienst en jouw pakje.

Zij ‘stelen’ het pakje niet door het niet af te geven, want zij hebben geen contract met jou maar met de internetwinkel en zullen er bij niet-afgifte voor zorgen dat het pakje terug bij de winkel belandt.
 
't is natuurlijk ook héél toevallig dat ze zijn begonnen met het vragen van ID's tijdens de corona crisis. Ik zou ook totaal niet weten hoe het komt.
had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, is blijkbaar idd ter vervanging van je handtekening: https://www.drukwerkmax.nl/posts/handtekening-voor-ontvangst-bij-postnl

Als ik op hotel ga, vragen ze mijn identiteitskaart. Ik ben niet verplicht om die te geven, en zij zijn niet verplicht om mij een kamer te geven. Hetzelfde met de pakjesdienst en jouw pakje.
Tussen hotel en pakjesdienst is er wel nog een verschil. Omwille van wettelijke verplichtingen moet een hotel je identiteit registreren en doorgeven aan de politie. https://www.gva.be/cnt/aid573027
 
Wat al die bijkomstigheden van de gewoonten van uw volk en dat de koerier een afrikaan is hier bij doen is mij toch een raadsel. Dat doet allemaal niet ter zake. Als gij wilt weigeren om uw id te laten zien is dat uw recht maar dan heeft post nl ook het recht om uw pakketje niet te leveren. Punt aan de lijn.
 
Lol dat een mod hieraan meedoet.. Een topic heropenen om die idioot het laatste woord te geven.

Wel grappig dat hij uiteindelijk nu nog het laatste woord niet gehad heeft en iedere keer roept "topic closed".

Er zal wel meer aan de hand zijn waarom je nu plots wel je id moet tonen en al zeker nu je zegt dat het dezelfde koerier is. Als je karakter irl is zoals je paar posts hier dan is het de logica zelve.
Yes ik heb een te goed hart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan