Werkongeval: werkgever vraagt details

Aprella

Well-known member
Mijn partner heeft een werkongeval gehad wat aanleiding geeft voor een afwezigheid van enkele weken. Mijn man doet handenarbeid waar fijne motorische bewegingen voor nodig zijn, en hij kan dit dus tijdelijk niet (vandaar de arbeidsongeschiktheid).

Nu wil de werkgever (of de HR beter gezegd) buiten een verslag meer details, zo gezegd voor de verzekering:

- exact wat de schade is (dus de diagnose)
- beeldmateriaal van de wonde

Mijn partner heeft dit overgemaakt om er vanaf te zijn maar volgens mij is dit niet correct. Als de verzekering dit nodig zou hebben, zouden ze dit toch bij mijn partner moeten opvragen en moet de werkgever toch geen tussenpersoon zijn? Volgens mij behoort dit tot de privésfeer en heeft de werkgever hier geen zaken mee.

Kan iemand met kennis van zaken hier wat meer over zeggen?

Het klopt dat de werkgever hier wettelijk geen zaken meer heeft.

Ik kan begrijpen dat sommige werkgevers wel 'curieus' zijn, niet altijd uit slechte bedoelingen, maar zaken zoals een diagnose, die ze toch niet goed kunnen interpreteren, dat moeten ze echt niet krijgen.

Dat je iets geeft/vertelt, is op zich niet erg, maar beperkt je daartoe. Als je nog een vraag krijgt zeg je gewoon dat de verzekering dat al opgevraagd heeft (zelfs al is dat niet zo) en dat ze daar alle info die ze nodig hebben wel zullen krijgen (omdat je zelf niks van medische documenten meer liggen hebt, je hebt alle medische verslagen onder gesloten omslag gewoon zo doorgestuurd naar de verzekering). De verzekering mag dat niet doorgeven, maar dan valt mss hun frank dat ze daar zelf geen zaken meer hebben.

Zoals gezegd: uit ervaring weet ik dat dit zeker niet altijd met slechte bedoelingen is, maar tenzij het zelf artsen zijn is de kans enkel heel groot dat ze alleen maar foute conclusies kunnen trekken.

(Terzijde: ik ken een geval van iemand die als reactie op zo'n vraag van de werkgever een foto doorstuurde van een erotische scene die 'kust mijn kloten' moest voorstellen. Ook zo'n reactie is niet gepast, voor alle duidelijkheid, een ontslag om dringende reden kon in dat geval gelukkig vermeden worden)

Oja, een werkgever moet natuurlijk het ongeval wel aangeven en heeft daarvoor wel een minimaal aantal gegevens nodig. Als die aangifte nog niet gebeurd is, kan een foto van net na het ongeval plus een korte beschrijving van de feiten wel nodig zijn, als er geen getuige was die die feiten kon afleveren. De puur medische stukken zijn wel rechtstreeks aan de verzekering te versturen.

Onthoud ook dat niet elk ongeval die op het werk, een arbeidsongeval is. Om een ongeval een arbeidsongeval te laten worden, moet:
- het ongeval tijdens het werk gebeuren (op weg naar en terug van het werk + pauzes behoort daar ook bij)
- het moet door het werk komen
- er moet een letsel zijn (hier geen probleem)
- er moet een plotselinge gebeurtenis zijn (een plots opkomende pijn terwijl je op een mooie effen, droge vloer wandelt is dat bvb niet)
- en er moet een verband zijn tussen het letsel en de plotse gebeurtenis

De werkgever heeft daar inderdaad geen zaken mee. Meer nog, de werkgever overtreedt hiermee artikel 9 (lid 1) van de AVG (GDPR):

“Het is verboden om persoonsgegevens te verwerken waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en de verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, gezondheidsgegevens of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid.”

Lid 2 van Artikel 9 voorziet een aantal uitzonderingen:

• De betrokkene heeft uitdrukkelijk toestemming gegeven (lid 2, a)
  • De verwerking is noodzakelijk voor verplichtingen van de werkgever op het gebied van arbeidsrecht en sociale bescherming (lid 2, b),
  • Voor vitale belangen van de betrokkene (bijv. medisch noodgeval)
  • Voor medische doeleinden door bevoegde beroepsbeoefenaren (zoals artsen)
  • Voor juridische procedures
  • Of wanneer de verwerking nodig is om redenen van algemeen belang
De werkgever kan eigenlijk enkel vragen naar het tijdsverloop van de afwezigheid.

Trouwens, ze kunnen met die info niks doen en bovendien kan je partner eisen dat ze die info wissen uit zijn personeelsdossier. Dat van de verzekering is quatsh, de verzekering kan via hun arts contact opnemen met de behandelende arts voor zulke info.

De werkgever heeft daar inderdaad geen zaken mee. Meer nog, de werkgever overtreedt hiermee artikel 9 (lid 1) van de AVG (GDPR):
...
Lid 2 van Artikel 9 voorziet een aantal uitzonderingen:

• De verwerking is noodzakelijk voor verplichtingen van de werkgever op het gebied van arbeidsrecht en sociale bescherming (lid 2, b),
Klopt niet volledig, want je overtreedt natuurlijk niet geen wet als lid 1 samenhangt met lid 2 en een aantal heel beperkte medische gegevens wettelijk ingevuld mogen worden door de werkgever (zie pagina 2 van het standaard aangifteformulier: https://www.fedris.be/sites/default/files/assets/NL/formulieren/aangifte_ao_nl_vanaf_1-7-2022.pdf).

Maar zoals @Aprella het beschrijft is de kans groot dat het idd over net iets te curieuzeneuziteit van de werkgever gaat.

Onthoud ook dat niet elk ongeval die op het werk, een arbeidsongeval is. Om een ongeval een arbeidsongeval te laten worden, moet:
- het ongeval tijdens het werk gebeuren (op weg naar en terug van het werk + pauzes behoort daar ook bij)
Dit is inderdaad in orde aangezien het tijdens een werkhandeling is gebeurd

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan