Werkloosheid beperking in tijd komt eraan: wat zal het effect zijn?

Stopzetting werkloosheid: effect?

• Meerderheid gaat werken

• Meerderheid voor het ocmw

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
We moeten de niet werkende bevolking nu eenmaal activeren, er zijn voldoende jobs. (helaas word bij vele jobs verwacht dat er handen vuil gemaakt worden)
Mensen activeren heeft nu eenmaal meer voordelen als nadelen, voor elke partij!

Ik heb in mijn verleden genoeg sollicitaties afgenomen, en als je dan kandidaten hebben die er echt geen zin in hebben, of dom en arrogant tegelijk doen, misschien kan het geen kwaad om die eens wakker te schudden!

De arbeidsmarkt is net zoals de vzw waar ik een tijd geholpen heb, 4 man deed het werk en 6 man keek toe en gaf wat commentaar. (hoelang denk je dat die 4 man "solidair" bleef?)

Kan mij vergissen maar mensen die korte periodes interimarbeid doen maar niet "voldoende" op een jaar, zullen waarschijnlijk nog altijd opduiken als langdurige werkloze.

Ik weet ook niet of er "deeltijds" werklozen in die cijfers steken (wat perfect mogelijk is. Iemand die al 5 jaar deeltijds werkloos is en deeltijds werkt.)
Klopt. Die berekening van hierboven is waardeloos. Je kan zelfs meer dan de helft van het jaar werken en toch langdurig werkloos zijn. Mijn schoonvader werkte bvb als seizoensarbeider bij Bellewaerde en was dus van begin maart (beplantingen park) tot de herfstvakantie voltijds aan de slag, maar werkloos ertussen. Hij zou in de cijfers als langdurige werkloze gezeten hebben (ware het niet dat hij de laatste jaren geen recht meer had wegens ouder dan 65).

Deeltijds werklozen, mensen met een vrijstelling,... zitten er ook allemaal in.

We moeten de niet werkende bevolking nu eenmaal activeren, er zijn voldoende jobs. (helaas word bij vele jobs verwacht dat er handen vuil gemaakt worden)

Je bekijkt het iets te simplistisch. Het is niet omdat er voldoende jobs zijn en een aantal werklozen (veel minder dan vroeger), dat die jobs ook matchen. Hoeveel werkgevers zijn er bereid om 55+'ers in dienst te nemen met een arbeidsbeperking (slechte rug bvb?).

En er zijn ook heel wat werklozen die slechts beperkt beschikbaar zijn omwille van praktische redenen, bvb geen kinderopvang.

Wat mij betreft mag je gerust iedereen sanctioneren die niet wil werken. Maar de claim 'er zijn meer jobs dan werklozen, dus er is voldoende werk' is enkel een uitspraak die mogelijk is voor iemand met heel beperkte kennis van de arbeidsmarkt.

Waarom? Waarom moeten we die werklozen activeren?
Ik heb de afgelopen jaren een tijdje gewerkt als schoonmaker met dienstencheques. Wel, het gros van de huizen waar ik kwam die waren proper en een groot deel van de tijd zat ik met mijn vingers te draaien en te zoeken naar wat ik nog kon doen. Voor de overheid is dit misschien wel leuk (want weer een werkloze minder) maar voor de maatschappij?

Je bekijkt het iets te simplistisch. Het is niet omdat er voldoende jobs zijn en een aantal werklozen (veel minder dan vroeger), dat die jobs ook matchen. Hoeveel werkgevers zijn er bereid om 55+'ers in dienst te nemen met een arbeidsbeperking (slechte rug bvb?).
Mijzelf even als voorbeeld nemend. Ik ben 1x werkloos geweest ik was toen nog een twintiger en ik ben toen een paar keer openlijk afgewezen geweest op een niet zo koosjer manier.

(Het ging hier over fabrieksarbeid)
* Oei je bent IT'er en je hebt een hoger diploma juist? Oei we zoeken wel ene die JAREN wil blijven bij ons. Als het goeie tijden zijn dan ben je weg!
* Ik: Neen, ik ben echt gemotiveerd en blah blah blah
* Ja dat zal wel! Next!

En als ik dan solliciteerde voor een job in de IT --> na een tijdje ' had ik een gat in mijn CV van enkele maanden terwijl er non stop jongeren van school kwamen zonder gat --> Bij voorbaat een 'njet' hoor ;) daar werd echt naar gekeken.

1 van de weinige manieren om dan terug een job te vinden was oa via interim. Maar dat waren in het begin altijd erg korte opdrachten. Een week of 2 tot 3 max of zo en dan terug naar 'af'.

Natuurlijk heb ik na een tijdje terug een permanente job gevonden (als orderpicker) maar ik haat oprecht mensen die als je die discussie aangaat u na 1 secondje al onderbreken en roepen: 'Wie wil werken die werkt!'. Ik vind die zin echt hatelijk. Ze is per definitie niet fout. Maar het is niet van: Je bent vandaag ontslagen, morgen heb je alweer nieuw werk als je dat echt wil. Zo werkt dat dus niet. ;)

Laatst bewerkt:
Een mismatch tussen vraag & aanbod qua vaardigheden akkoord, een mismatch door werkzoekers met een slechte rug? Zal maar een kleine minderheid zijn imo. Het is aan de werkzoekers om zich om te scholen naar de vaardigheden die nu in vraag stellen, en als je de 55 al gepasseerd bent ben je daar niet voor vrijgsteld.

En er zijn ook heel wat werklozen die slechts beperkt beschikbaar zijn omwille van praktische redenen, bvb geen kinderopvang.
De kinderopvang in België is enorm ruim geregeld, je hebt ze nog niet op elke straathoek. Met enorme subsidiëring van de kosten ervan, die maar voor een deel aan de verbruikers worden doorgerrekend. Daar moet je zelf mee rekening houden als je aan kinderen begint, of als je ergens gaat wonen, het is zeker geen excuus om werkloos te blijven.

Wat mij betreft mag je gerust iedereen sanctioneren die niet wil werken. Maar de claim 'er zijn meer jobs dan werklozen, dus er is voldoende werk' is enkel een uitspraak die mogelijk is voor iemand met heel beperkte kennis van de arbeidsmarkt.
Het is gewoon een nuchtere vaststelling hoor, die paar enkelingen met een slechte rug of geen kinderopvang zijn geen excuus voor het hogeaantal werkzoekenden in België met tegelijkertijd veel open vacatures.

Een mismatch tussen vraag & aanbod qua vaardigheden akkoord, een mismatch door werkzoekers met een slechte rug? Zal maar een kleine minderheid zijn imo. Het is aan de werkzoekers om zich om te scholen naar de vaardigheden die nu in vraag stellen, en als je de 55 al gepasseerd bent ben je daar niet voor vrijgsteld.

De kinderopvang in België is enorm ruim geregeld, je hebt ze nog niet op elke straathoek. Met enorme subsidiëring van de kosten ervan, die maar voor een deel aan de verbruikers worden doorgerrekend. Daar moet je zelf mee rekening houden als je aan kinderen begint, of als je ergens gaat wonen, het is zeker geen excuus om werkloos te blijven.

Het is gewoon een nuchtere vaststelling hoor, die paar enkelingen met een slechte rug of geen kinderopvang zijn geen excuus voor het hogeaantal werkzoekenden in België met tegelijkertijd veel open vacatures.
quod erum demonstradum: zonder cijfers te (willen?) weten over het aantal mensen met een arbeidsbeperking of het tekort aan beschikbare plaatsen in de kinderopvang (dus met een beperkte kennis over de arbeidsmarkt), toch uitspraken doen.

Maar goed om te weten dat mensen die aan kinderen beginnen, moeten rekening houden met de enorme ruime regeling van de kinderopvang! Zeker buiten de standaard werkuren is het aanbod in België volgens jou ook enorm?

Allez, gewoon "een nuchtere vaststelling" van je gebrek aan kennis, hoor.

Allright .. :)

Ikzelf, JPV en 99.9% van de mensen in dit topic zijn er niet perse op tegen dat de werkloosheid in de tijd beperkt wordt. Het geld is op en het moet ergens gehaald worden. Pech voor sommigen onder ons (voor mijzelf mss ook als ik straks de pech krijg zonder werk te vallen?) maar het is wat het is.

Echter .. laten we alle BG'er uit dit topic nemen die wanneer ze 55 jaar zijn de pech hebben door de zoveelste sanering zonder werk te vallen. Laten we er van uit gaan dat 100% nog in goeie conditie is en men zich volledig smijt om kost wat kost een nieuw job te vinden.

Ik kan het cijfer niet exact voorspellen maar gaat 100% op hun 60ste terug een nieuwe job gevonden hebben? Laten we een kat een kat noemen. Het echte antwoord is gewoon een droge "Neen". De meerderheid? Ja. Maar echt iedereen? Wie dat oprecht echt gelooft die mens droomt en/of is echt naïef.

quod erum demonstradum: zonder cijfers te (willen?) weten over het aantal mensen met een arbeidsbeperking of het tekort aan beschikbare plaatsen in de kinderopvang (dus met een beperkte kennis over de arbeidsmarkt), toch uitspraken doen.
Van waar haal je dat ik geen cijfers (wil?) weten over het aantal werkzoekenden met een arbeidsberking? De data bevestigt hier gewoon wat ik hierboven al stelde: Slechts een 15%-16% van die werkzoekenden heeft een arbeidsbeperking, de rest kan gerust werken hoor https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/arbeid/vdab-werkzoekenden

Maar goed om te weten dat mensen die aan kinderen beginnen, moeten rekening houden met de enorme ruime regeling van de kinderopvang! Zeker buiten de standaard werkuren is het aanbod in België volgens jou ook enorm?
Het aanbod aan kinderopvang in België is enorm ja, zeker als je de vergelijking schets met andere landen (zoals pakweg Zwitserland) en dan ook nog eens tegen een heel betaalbaar dagtarief. In andere landen ligt dat aanbod lager en is de kost ervan stukken hoger. Buiten de standaard werkuren zal het idd beperkter zijn, maar het gros van die open vacatures valt binnen de standaard werkuren.

Goede zaak dat ze eindelijk die werkloosheid aanpakken, maar laten we even eerlijk zijn;

Die mensen die al lange tijd doppen, ga je die echt kunnen activeren om een job deftig uit te voeren? Gaan ze die anders op water en brood laten verkommeren indien ze hun job niet houden?
Klinkt allemaal leuk en er moet zeker iets aan gedaan worden, maar ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen. Velen zullen gewoon naar een leefloon gaan/ocmw en er zullen nog steeds andere poortjes open gaan om extra subsidie/ zwartwerk te krijgen.

Klinkt allemaal leuk en er moet zeker iets aan gedaan worden, maar ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen. Velen zullen gewoon naar een leefloon gaan/ocmw en er zullen nog steeds andere poortjes open gaan om extra subsidie/ zwartwerk te krijgen.
In theorie kunnen ze ook de OCMW steun beperken in de tijd hé (en alle achterpoortjes dichttimmeren). Echt kwaadwillig werk weigeren (en niet minder invalide)? --> Na 2 jaar op het OCMW = 0€ en klaar. 0 bezittingen en 0€ spaarcenten? Ah dat is dan uw probleem. En klaar.

Maar goed als ze dat zouden doen dan denk ik dat Brussel en Antwerpen letterlijk in brand gaan staan.

Goede zaak dat ze eindelijk die werkloosheid aanpakken, maar laten we even eerlijk zijn;

Die mensen die al lange tijd doppen, ga je die echt kunnen activeren om een job deftig uit te voeren? Gaan ze die anders op water en brood laten verkommeren indien ze hun job niet houden?
Dat is het probleem hé. Zonder andere maatregelen is het gewoon meer een populistische dan een effectieve maatregel.

Studies wijzen aan dat het weinig effect zal hebben. Om oa de zaken die jij aanhaalt.

Maar het klinkt goed natuurlijk.

Van waar haal je dat ik geen cijfers (wil?) weten over het aantal werkzoekenden met een arbeidsberking? De data bevestigt hier gewoon wat ik hierboven al stelde: Slechts een 15%-16% van die werkzoekenden heeft een arbeidsbeperking, de rest kan gerust werken hoor https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/arbeid/vdab-werkzoekenden
Ik had het over het aantal +55 mensen met een arbeidsbeperking die onder die maatregel kunnen vallen. Dat zijn er in Vlaanderen 40,74% volgens Arvastat. Los van het feit dat veel mensen met een arbeidsbeperking zich niet zo laten registreren, omdat dit weinig nut heeft.
Het aanbod aan kinderopvang in België is enorm ja, zeker als je de vergelijking schets met andere landen (zoals pakweg Zwitserland) en dan ook nog eens tegen een heel betaalbaar dagtarief. In andere landen ligt dat aanbod lager en is de kost ervan stukken hoger. Buiten de standaard werkuren zal het idd beperkter zijn, maar het gros van die open vacatures valt binnen de standaard werkuren.
Toon eens het beschikbaar aanbod om iemand op korte termijn na een sollicitatie een kind een volle week te kunnen plaatsen?

In theorie kunnen ze ook de OCMW steun beperken in de tijd hé (en alle achterpoortjes dichttimmeren). Echt kwaadwillig werk weigeren (en niet minder invalide)? --> Na 2 jaar op het OCMW = 0€ en klaar. 0 bezittingen en 0€ spaarcenten? Ah dat is dan uw probleem. En klaar.

Maar goed als ze dat zouden doen dan denk ik dat Brussel en Antwerpen letterlijk in brand gaan staan.
Wie bij het OCMW zonder aanvaardbare reden werk weigert, krijgt nu al 0 euro leefloon.

Ik had het over het aantal +55 mensen met een arbeidsbeperking die onder die maatregel kunnen vallen. Dat zijn er in Vlaanderen 40,74% volgens Arvastat. Los van het feit dat veel mensen met een arbeidsbeperking zich niet zo laten registreren, omdat dit weinig nut heeft.
Ik had het over alle werklozen, het gaat hier in de thread ook over alle langdurige werklozen.
Als ik zie dat de werkloosheidsgraad binnen de groep 55-64 jarigen slechts een 1.9% is (versus 7.3% bij de jongste leeftijdscategorie) lijkt me dat nu niet het grote issue te zijn om het aantal werklozen naar beneden te krijgen.

Toon eens het beschikbaar aanbod om iemand op korte termijn na een sollicitatie een kind een volle week te kunnen plaatsen?
Neen, zo werkt het niet. Dat kind komt er ruim op voorhand aan en je kan de opvang al lang voor de geboorte regelen.
Het komt niet gewoon uitfloepen op een willekeurig moment waarbij mensen plots asap een opvang moeten zoeken

Neen, zo werkt het niet. Dat kind komt er ruim op voorhand aan en je kan de opvang al lang voor de geboorte regelen.
Het komt niet gewoon uitfloepen op een willekeurig moment waarbij mensen plots asap een opvang moeten zoeken
Maar werklozen moeten hun kind dus ook naar de opvang sturen (en hiervoor betalen) terwijl ze dit eigenlijk niet nodig hebben omdat ze thuis zitten? Vind je dat logisch?

Wie bij het OCMW zonder aanvaardbare reden werk weigert, krijgt nu al 0 euro leefloon.
Bij de OCMW's die effectief hun werk doen.
BCSD doen vaak moeilijk om effectief iemand zonder leefloon te zetten, want kennen altijd wel een buur of familielid van het 'slachtoffer'. Zeker in kleine gemeentes zorgt dat vaak voor niet correcte beslissingen.
Ooit in de zitting voor Kerstmis van het BCSD geweten dat men leefloon toch maar ging verlengen, ook al was aan de voorwaarden GPMI niet voldaan, want het was ten slotte Kerst...

Anderzijds bij grotere gemeentes is er vaak een tijdsgebrek om ter dege onderzoek te voeren en gaat dat ook niet meteen op.

Maar theoretisch heb je zeker gelijk.

Maar werklozen moeten hun kind dus ook naar de opvang sturen (en hiervoor betalen) terwijl ze dit eigenlijk niet nodig hebben omdat ze thuis zitten? Vind je dat logisch?
Gelet op de sociale meerwaarde van kinderopvang voor de kleuterschool zou dit mijn inziens zeker geen kwaad kunnen. Kinderen uit kwetsbare gezinnen leren aanmerkelijk meer in zo'n opvangstructuren dan thuis.
Bovendien vergemakkelijkt dat de overstap naar kleuterschool.
Een GPMI (contract bij leefloon) waar het zoeken en effectief opstarten van kinderopvang als startpunt voor de zoektocht naar werk is volledig conform de wetgeving en m.i. ook een correcte stap naar vermindering van kinderarmoede

De regels voor werklozen en werkenden zijn hetzelfde: je kan voltijds werken combineren met je kinderen opvoeden of gebruik maken van de kinderopvangen. Ik zie niet in waarom iemand die werkloos is een ander speelveld hier moet krijgen.

Terug
Bovenaan