Werking basisdeurbel

Bubble

Active member
Onze bel is er sinds deze week mee gestopt, raar want die is nog maar enkele jaren oud. Die hangt niet echt in de regen of zo.

Ik probeer te onderzoeken waar de fout zit om die weer aan de gang te krijgen, maar er zijn toch dingen die ik niet goed snap. Kan er iemand eens een deurbel voor dummies uitleggen?

De bel zelf is een Honeywell D3230 = een gewone ding/dong dus en ziet bijna exact zoals onderstaande uit, maar heeft 4 contactpunten ipv 3. De groene 2 en 4 heb ik bijgetekend.


deurbel.png


De bel was zo aangesloten als de rode lijnen en cijfers. Ik meet 220V en 12V waar ik ze verwacht voor en na de transfo.

Eén van de troubleshooting stappen was het afkoppelen van de drukknop en de draadjes tegen mekaar tikken zodat je weet dat of de drukknop defect is of niet. Dat werkt niet in deze opstelling, ook niet als ik 1 & 3 aanraak met een kabeltje aan de bel zelf. Het werkt wel als ik het doe met punten 1 & 4?

Verder naar de drukknop: de klassieke Niko:

3d2e9fcf2e9f497cb73da5670113b479.ashx

Ik vond die verbazend ingewikkeld binnenin, maar dat zal aan mijn niveau liggen. :shy: Na wat opzoeken blijkt dat deze een reed-contact gebruikt, dat met een magneetje getriggerd wordt.

Als ik het voorplaatje en de schakelaar er af haal staat deze aan als ik een multimeter aan de twee schroefpunten zet, met het magneetje (of een andere magneet) aan het contact gebeurt er niets. Zou dat er niet voor moeten zorgen dat de bel altijd zou moeten afgaan? Of andersom: als de bel afgaat bij contactverlies, zou die toch gewoon moeten rinkelen als ik de kabel van punt 3 afhaal?
 
Laatst bewerkt:
Soit , ga een gokje doen .

Wat betreft die extra aansluit contacten , kan het zijn dat dit is omdat de bel verschillende soorten klanken kan weergeven afhankelijk van hoe ze aangesloten te hebben (bv ringen :RIIIIIIIIIIIIIING , of ding dong ) ?
Wat bedoel je met het werkt wel als je 1 en 4 verbind (werkt de bel dan wel ?

Uw deurbel zal een NO zijn en moet dus gesloten worden (via magnetische weg ) om signaal door te geven als ge nu al signaal doormeet (te meten door uwe meter op weerstand of diode geleiding te zetten (depiepstand . ;) ) dan is deze al zeker stuk .
Ik denk dat de knop een licht contact gemaakt heeft en dat er dus een signaal naar de bel is gestuurd geweest maar dat het voltage niet hoog genoeg was om de spoel van het stuurrelais (die dus de bel aanstuurt en infeite de ding dong geeft ) aan te trekken .
Maar daardoor kan er wel een stroom beginnen lopen zijn waardoor uw spoel van het relais werd opgewarmd en waardoor de spoel gewoon verbrand is of er is een contact gewoon losgekomen (en nee daarvoor hoeft er geen vuur of vonken te zken zijn geweest )

Dus gewoon aansluitingen zoeken waarmee de spoel van uw relais is aangesloten (ergens in de 12 V leiding en dan gewoon de spoel eens doormeten of deze nog wel doorgeeft (is normaal dat als ge dit via weerstand meting doet dat je bijna geen weerstand zal meten is infeite gewoon een lange draad dat ge doormeet ) .

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon een nieuwe bel en knop kopen .
 
Soit , ga een gokje doen .

Thanks

Wat betreft die extra aansluit contacten , kan het zijn dat dit is omdat de bel verschillende soorten klanken kan weergeven afhankelijk van hoe ze aangesloten te hebben (bv ringen :RIIIIIIIIIIIIIING , of ding dong ) ?
Wat bedoel je met het werkt wel als je 1 en 4 verbind (werkt de bel dan wel ?

Ik merk geen ander geluid als ik 1 & 4 verbind, dat is gewoon getest door een kort draadje op beide contactpunten te houden. Tussen 1 & 3 werkt het niet. Ik vind eigenlijk geen verklaring voor de verschillende contactpunten, zelfs als ik iets tegenkom over twee drukknoppen is dat allemaal verbonden op 1 & 3.

Of zou het te kunnen maken hebben met het ingebouwde lampje, dat er 12V wordt overgestuurd richting de drukker? Maar op het schemaatje wordt daar helemaal niets over vermeld...

Uw deurbel zal een NO zijn en moet dus gesloten worden (via magnetische weg ) om signaal door te geven als ge nu al signaal doormeet (te meten door uwe meter op weerstand of diode geleiding te zetten (depiepstand . ;) ) dan is deze al zeker stuk .

Dat vermoedde ik al, ik zal straks nog eens dubbelchecken.

Ik denk dat de knop een licht contact gemaakt heeft en dat er dus een signaal naar de bel is gestuurd geweest maar dat het voltage niet hoog genoeg was om de spoel van het stuurrelais (die dus de bel aanstuurt en infeite de ding dong geeft ) aan te trekken .
Maar daardoor kan er wel een stroom beginnen lopen zijn waardoor uw spoel van het relais werd opgewarmd en waardoor de spoel gewoon verbrand is of er is een contact gewoon losgekomen (en nee daarvoor hoeft er geen vuur of vonken te zken zijn geweest )

Ok, dan zou de drukker de bel hebben meegenomen naar het hiernamaals. Maar het werkt nog wel via contact 1 & 4 :shy:

Dus gewoon aansluitingen zoeken waarmee de spoel van uw relais is aangesloten (ergens in de 12 V leiding en dan gewoon de spoel eens doormeten of deze nog wel doorgeeft (is normaal dat als ge dit via weerstand meting doet dat je bijna geen weerstand zal meten is infeite gewoon een lange draad dat ge doormeet ) .

Hier ben je me even kwijt. Ik ga dus met mijn multimeter op weerstand via de contacten van het 12V circuit (1, 2, 3, 4) en als ik nog verbinding krijg (weerstand naar 0) dan is de spoel nog ok?

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon een nieuwe bel en knop kopen .

Mja, op zich wil ik ook maar alleen hetgene vervangen dat kapot is én beter snappen hoe het werkt.
 
Wat betreft de spoel : ja , als je een weerstand meting doet op een spoel meet je gewoon de weerstand van de gewonden draad door als je geluk hebt en uwe meter is een deftige meter dan kan het zijn dat je een Ohmse. waarde meet (voor een relais op 220 V was dit iets meer dan 500 Ohm dacht ik vroeger gemeten . )
Dus als uwe meter normaal 0 aangeeft heeft hij gene weerstand gemeten maar meet de spoel wel door (eventueel de piepstand ook eens proberen dan )

Dat de bel nog werkt op een ander contact kan aangeven dat de onderbreking dan ergens op contact 3 zit en dus niet op de spoel maar op de verbinding naar de spoel .
Wat ook nog kan is dat er spoelen bestaan waar je soms een dubbel contact hebt om deze aan te sluiten . Bv op de ene kant A1 en dan op de andere kant 2x A2 aansluiting . ;)
 
Ik heb net nog even gemeten: er is geen weerstand tussen 1, 2 & 4. 12V op 1-2 en 1-4, 1V op 3-4.

In ieder geval komt er een nieuw knopje aan. Gisteren getest met de kabels aan de sluiten aan 1 & 4 en als ik de draadjes aan de voordeur tegen elkaar tik, gaat de bel. Good enough for me. Of het lampje al dan niet zal gaan, maakt me niet meteen uit.

Ik blijf het een beetje bizar vinden dat er onverklaarbare extra contactpunten zijn, maar het ziet er naar uit dat ze me wel kunnen helpen om de bel weer aan de praat te krijgen. 🙃
 
Het nieuw knopje is geïnstalleerd en werkt prima, het lichtje brandt zelfs, maar wel verbonden aan 1 & 4.

Hypothese: het vorige knopje is defect gegaan, bleef altijd aan staan en heeft de relais opgestookt zoals @Skoebiedoe voorstelde. De bel zelf heeft nog één extra om de ene of andere reden, maar het is niet gedocumenteerd...
 
Terug
Bovenaan