Werken bij (petro)chemische bedrijven

Hallo ik ben hier tamelijk nieuw in dus sorry als ik domme vragen stel. Ik zou mijn eerste job als procesoperator starten ( Gent ) en ik heb een contractvoorstel gehad. Het is een bediendecontract maar ik snap de ploegenpremies niet zo goed want deze staan in euro er op. Zo krijg ik bijvoorbeeld voor de vroege 1,41 euro bij en voor de late 2,36 en nacht 6,13. Hoe moet ik dit berekenen op mijn vast basisloon om te zien hoeveel ik ongeveer zal hebben in totaal ? Alvast bedankt

[(basisuurloon + shiftpremie vroege) * aantal vroege's] + [(basisuurloon + shiftpremie late) * aantal late's] + [(basisuurloon + shiftpremie nacht) * aantal nachten]
Al lijkt het mij persoonlijk raar dat je hier nog mee moet gaan rekenen. Ik zou er van uit gaan dat het vermelde loon ook je feitelijke loon is en dat die shiftpremies er bij staan om mee te gaan rekenen in geval van overuren?

Best die vraag stellen aan HR of aan de lokale vakbond, kwestie van zeker te zijn.

In welke chemische bedrijven in het Waasland werken ze met de minst toxische producten?
Basf zijn herbeciden, Bayer is glyfosaat,...

Lolz, waarom zou het uitmaken met welke stoffen je werkt? Je komt er toch nooit met in contact zonder pbm's?
Kan je beter in een koekjesfabriek werken 🙈
(edit: in een koekjesfabriek kom je sneller met chemicaliën in contact wegens mindere focus op veiligheid!)

Als je alle veiligheidsregels toepast werk je veiliger dan eender in welke andere kmo.

Basf zijn niet enkel herbiciden hoor, maken 1001 verschillende producten 😉

Ben het net aan het bekijken. Zeer leuk om te zien. Moet wel zeggen dat het “filmpje” niet altijd even vlot loopt.

edit: Net een stellingbouwer gespot die geen helm op heeft in het filmpje met de SC 😅 Lijd ik nu officieel aan beroepsmisvorming of niet?
edit 2: als je geen andere tabs hebt open staan loopt het filmpje vlot (y)

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met het bedrijf Rain carbon? Zit in 3 de gesprek voor de functie van procesoperator maar heb momenteel nog altijd geen zicht op de verloning ?

Iemand ervaring met het bedrijf Rain carbon? Zit in 3 de gesprek voor de functie van procesoperator maar heb momenteel nog altijd geen zicht op de verloning ?
Durven vragen dat je zeker wel ongeveer het salaris wilt weten.
Ze moeten er transparant over zijn zeker bij je 3de gesprek. Gewoon zeggen dat je nog andere gesprekken in de pipeline hebt. En het wil afwegen welke het beste keuze kan zijn gedurende deze onzekeren tijden.

Heeft er iemand een idee wat de vergoeding is bij een SIRA opleiding? En hoeveel moet je ongeveer halen bij de selectie examens? Ik had 2 jaar geleden 91.5 procent behaald maar mijn motivatiebrief was hoogst wss ook slecht, had veel te weinig geschreven met haast, iemand die een sira opleiding heeft gedaan hoeveel had je op het examen behaald?

Die vergoeding staat toch op hun website? bruto-uurloon van 11 euro + eventuele shiftpremie indien van toepassing.
https://www.sira-opleiding.be/verloop-opleiding

Zelf geen ervaring met SIRA maar wel met een gelijkaardige opleiding maar die punten voor toegangsexamens lijken mij inderdaad wel goed genoeg. Een motivatiebrief, of althans de inhoud daarvan, kan wel problematisch zijn afhankelijk van wat je daar in zet natuurlijk.

Die vergoeding staat toch op hun website? bruto-uurloon van 11 euro + eventuele shiftpremie indien van toepassing.
https://www.sira-opleiding.be/verloop-opleiding

Zelf geen ervaring met SIRA maar wel met een gelijkaardige opleiding maar die punten voor toegangsexamens lijken mij inderdaad wel goed genoeg. Een motivatiebrief, of althans de inhoud daarvan, kan wel problematisch zijn afhankelijk van wat je daar in zet natuurlijk.
Dank u wel, ik zou het liefst sira proberen of acta, vdab geeft ook een opleiding voor dit maar ik denk dat het beter zou zijn als ik bij acta of sira zelf de opleiding zou doen

Iemand ervaring over sfeer, verloning, eventueel barema's, traject van procesoperator, extralegale voordelen,... bij bedrijven; raffinaderij exxonmobil, raffinaderij total, olefins en polymeren total, en tot slot, ineos manufacturing, dankuwel

Ik heb gezien dat je mij een pm hebt gestuurd dus ik ga niet in detail gaan maar qua verloning zit het ruw zo.
totalenergies raffinaderij > totalenergies olefins/polymers (is zelfde cao) > raffinaderij exxon.
Ineos weet ik zo niet waar die nu zitten. Ben ook niet zeker of alle sites van ineos hetzelfde betalen of dat zij met een cao per site zitten.

Sfeer hangt sterk af van de ploeg waar je in terecht komt. Frustraties met bepaalde delen van het bedrijf ga je altijd hebben.

veel succes met up to date verloning en barema's te vinden met deze inflatie cijfers 😅.

Traject hangt eveneens af van het bedrijf waar je in terecht komt. Bij ons (als in de totalenergies raffinaderij) kan je als operator redelijk wat wegen uit. standaard traject is: hulpoperator (al dan niet met buitenoperator certificaat) -> operator -> area manager.
Afhankelijk van je interesse kan je horizontaal schuiven naar zaken zoals PCO, TA-team, etc. Area managers durven al eens doorgroeien naar day controller en er zijn ook specialekes zoals operators die laborant of beroepsbrandweerman worden.

Gelukkig zijn er nog heel veel andere facetten aan een job.
Dat klopt als een bus.
Maar het financiële is toch een grote factor in deze thread.

Maar in de context waarin hij het zei klonk het alsof het van operator doorgroeien naar brandweerman. Dat is eerder van job veranderen.
Je kan als operator ook overtappen naar onderhoud of naar de administratieve cel. Indien je de nodige kennis hebt kan je heel veel kanten uit. Maar het financiële is bij velen de reden waarom ze operator geworden zijn en waarom ze het ook blijven en ze doorgroeien in de operationele tak.

Dat lijkt me nu toch geen promotie of een verbetering op financieel vlak.
Ik ben niet helemaal op de hoogte maar van wat ik hoor betaald die job niet slecht althans bij ons niet.

edit: ik heb toch ook ergens gezegd dat het een promotie was? Gewoon dat dat een mogelijk traject was en dan nog eens specifiek gezegd dat het een special'eke was.

Laatst bewerkt:
Ik ben niet helemaal op de hoogte maar van wat ik hoor betaald die job niet slecht althans bij ons niet.

edit: ik heb toch ook ergens gezegd dat het een promotie was? Gewoon dat dat een mogelijk traject was en dan nog eens specifiek gezegd dat het een special'eke was.
Brandweerman zit je eerder onderaan de bediende loon categorieën
Laborant zit net 1 categorie hoger dan een brandweerman.
Operator zit daar een paar categorieën boven.

Het betaald zeker niet slecht, maar dat kun je eigenlijk over elke functie zeggen. :unsure:

Het is een grote site, waar dat er heel veel verschillende functies zijn. En op elke dienst hoor je wel enkelingen die uit een totaal andere functie erin zijn gerold.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan