Werken bij (petro)chemische bedrijven

Heb eens opgezocht in het contract en zie er zo snel niets over instaan...
Voor je de lease aan gaat staat elk document op intranet, kan je alles doorlezen.

Ik dacht dat Covestro een 5 ploegensysteem loopt en startloon ongeveer 3200 netto is. Voor de rest weet ik er niks van.
Toch altijd even lachen aangezien een nettoloon zo sterk afhankelijk is van allerlei factoren :P
Al bij al valt covestro dan nog tegen, aan de band bij Pfizer verdien je 3500€ netto. Natuurlijk moet je dan wel 7 kinderen ten laste hebben.

Covestro heeft een brutoloon van €6100 voor een schoolverlater ( operator functie is bediende). Verder hebben ze een PSP van 5% van het jaarloon, dat maximaal met een factor 250% vermenigvuldigd kan worden.
Zoals de andere bedrijven met het 5 ploegen systeem, heb je een 32,6 uren week.
Cafetariaplan is er voorlopig niet, je kan wel een fiets leasen.
Kan je even verklaren hoe ze dat PSP dan kunnen vermenigvuldigen? Omzetting loon/bonus/anciënniteit naar PSP dan?

Al best een mooi startloon.
Enig idee of dit nog fora naar omhoog gaat in de loop der jaren?
Richting de...?

Gr
Als je ziet hoe hard de lonen al gestegen zijn de laatste 3j 🙈
In mijn geval is het tov 2019 al 500€ netto (veel index telkens erbij en cao's). Komt dit jaar nu nog 6% erbij (index deze maand en einde van het jaar hoogstwaarschijnlijk + nog cao die we eind dit jaar krijgen).

Leukt me heeeel veel..
Bij BASF zit je om en bij de 7000 br einde carrière...

Gr
Basf zit je hoger dan 7000 br hoor.
30j dienst in cc categorie kom je op 5240€.
Tel daar je 41% shift premie bij = 7388€ bruto.
Forfaitaire jaarvergoedig moet je er ook bij rekenen, want krijg je elders wss niet (+/- 2180€)

Zal je totaal ook rond die 8500€ zitten hoor...

Bij BASF mag je nooit naar bruto/netto lonen kijken omdat er extra's bij zitten steeds...

Operator basf zit in C, niet in CC....
Dan zit je na 30 jaar aan 5011br + 41 shift maakt een 7000 bruto...

Jaarpremie is een 2200 netto per jaar. Delen door 12 is 185 euro netto. Dit maakt het verschil van 1500 bruto verre van goed...

Gr

Zijn toch genoeg bedrijven waar je naar cc kan als operator/bordman?
Reken er nog dat bij veel bedrijven je nog vuil uren of km vergoeding standaard bij krijgt dan kom je wel ver hoor.

Zoals al eerder gezegd bij BASF ben je arbeider. Als je het om zou rekenen naar bediende zit je bij basf op het einde van je loopbaan ook aan 8000 brutto. En ja een bordman bij ons is CC.

Dat snap ik niet zo zeer.
Bruto jaarsalaris blijft toch quasi hetzelfde? Tussen een bediende en arbeider
Als je nu enkel het basis loon met elkaar vergelijkt (12 maandlonen + 13de maand + vakantiegeld)

In de chemie zie je vaker dat arbeiders ook "vaste maandlonen hebben".
Als je bv bij BASF een barema loon hebt van 3.000 bruto krijg je als arbeider het volgt
3.000 x 13 maanden = €39.000 bruto (voor 12 maanden + 13de maand. Maar eigenlijk zijn zijn 11 maanden loon verspreid over 12 maanden, want enkel vakantiegeld dat uw "12 maand" is krijg je nog)
Dus heb je nog €39.000 x 108% = €42.120 x 15,39% = €6.482,268 (enkel + dubbel vakantiegeld)

Dus heb je €39.000 + €6.482.268= €45.482,26 brutojaarloon (13 maanden + vakantiegeld)

Als je dat dan als bediende wilt hebben om het even gemakkelijk te doen krijg je.
45.482.26/13.92 = 3.267,40 bruto maandloon

Maar dit is nu simplitisch gesteld. Uiteindelijk kunnen daar nog veel andere zaken aan te pas komen.

Zoals Bimmer het uitlegt klopt het bijna denk ik. Dubbel vakantiegeld moet je er nog aftrekken want dat wordt apart uitbetaald bij bediende dacht ik. Maar als je gewoon kijkt in de loontabel van bediende van CC kom ik uit op 8000 euro brutto basismaandloon.

Zoals Bimmer het uitlegt klopt het bijna denk ik. Dubbel vakantiegeld moet je er nog aftrekken want dat wordt apart uitbetaald bij bediende dacht ik. Maar als je gewoon kijkt in de loontabel van bediende van CC kom ik uit op 8000 euro brutto basismaandloon.
Bediende krijgen hun vakantiegeld rechtstreeks uitbetaald via de werkgever. Bij een arbeider storten die dat in een soort van fonds die het dan later uitbetaald.

Daar zit het net verschil.
Als arbeider (bij bv BASF) krijgen jullie ook elke maand uw loon uitbetaald. Bij een bediende is dat ook, maar zit daar enkel vakantiegeld al tussen.
Bij arbeider wordt eigenlijk hun 11 maanden verspreid over 12 maanden door hun barema.
Dus 3.000 bruto per maand voor arbeider en 3.000 bruto per maand als bediende is niet hetzelfde jaarinkomen. Om aan hetzelfde jaarinkomen te komen zal het maandloon van de bediende hoger moeten liggen.

Daarmee zouden ze ook niet dezelfde barema's schalen kunnen pakken.
Als je kijkt naar jullie loonschalen zie je inderdaad dat een bediende CC start aan €4.374 bruto en een arbeider CC €4.039. Als je alles bij elkaar optelt zal het totaal bruto jaarinkomen wel gelijk zijn.

Maar wilt niet zeggen dat je dat nu naar elke bediende kunt projecteren. Want elders kan het evengoed zijn dat hun barema anders wordt betaald.

Laatst bewerkt:
Bediende krijgen hun vakantiegeld rechtstreeks uitbetaald via de werkgever. Bij een arbeider storten die dat in een soort van fonds die het dan later uitbetaald.

Daar zit het net verschil.
Als arbeider (bij bv BASF) krijgen jullie ook elke maand uw loon uitbetaald. Bij een bediende is dat ook, maar zit daar enkel vakantiegeld al tussen.
Bij arbeider wordt eigenlijk hun 11 maanden verspreid over 12 maanden door hun barema.
Dus 3.000 bruto per maand voor arbeider en 3.000 bruto per maand als bediende is niet hetzelfde jaarinkomen. Om aan hetzelfde jaarinkomen te komen zal het maandloon van de bediende hoger moeten liggen.

Daarmee zouden ze ook niet dezelfde barema's schalen kunnen pakken.
Als je kijkt naar jullie loonschalen zie je inderdaad dat een bediende CC start aan €4.374 bruto en een arbeider CC €4.039. Als je alles bij elkaar optelt zal het totaal bruto jaarinkomen wel gelijk zijn.

Maar wilt niet zeggen dat je dat nu naar elke bediende kunt projecteren. Want elders kan het evengoed zijn dat hun barema anders wordt betaald.
Je moet inderdaad altijd naar jaarinkomen kijken en niet naar maandloon om het correcte plaatje te krijgen. En dan eigenlijk best naar brutto-jaarinkomen want netto is voor iedereen anders. Maar het was maar om aan te geven dat je arbeider van 7000 euro brutto niet rechtstreeks kan vergelijken met bediende van 8500 brutto om te stellen dat de bediende dan veel meer zal hebben op maand/jaarbasis.
Ik heb bij verschillende chemiebedrijven op de scheldelaan gesolliciteerd en er zit echt maar weinig verschil tussen de chemiebedrijven qua verloning. Petrochemie betaald wel significant beter. Ik heb persoonlijk eerder gekeken naar wat voor shiftsysteem er is en wat voor soort plant het is ( gas/vl plant of vast).

Terug
Bovenaan