Werken als vrachtwagenbestuurder

Fronteradriver

New member
Zijn er hier nog mensen die werken of gewerkt hebben als vrachtwagenbestuurder? Voordelen Nadelen?

Ik ben in 1998 beginnen werken als tankwagenbestuurder bij Schenk-tanktransport voor (Total) Fina. Was een beetje de bedoeling om door te groeien naar operator bij (Total) Fina. Maar dat is niet gelukt.
In 2015 ben ik daarmee gestopt om te gaan werken als laad-productieoperator bij een chemisch bedrijf. Eerst VLS-Group, daarna PVS-chemicals..

Voordelen:

Ondanks de lange shift gaat de werkdag snel voorbij.

Nadelen:

Laag brutoloon
Weinig verlof- geen ADV- geen ancienniteit
Meestal wordt je behandeld als een minderwaardige
Half uur pauze wordt afgetrokken, ondanks je moet doorwerken om rond te geraken. Nu wordt ik betaald tijdens mijn pauze

De nadelen die je opnoemt, zijn toch specifiek voor de transport-CAO denk ik. Alleen dat weinige verlof? Dat is toch gewoon de 20 dagen zoals standaard?
Ik heb 12 jaar gereden, waarvan 9 internationaal, maar op mijn eerste job zonder ervaring na, nooit in de transport gewerkt, want die sector is idd echt vreselijk qua voorwaarden.
Half uur pauze afgetrokken ondanks doorwerken => tijd voor een bezoek aan de vakbond. Als je wettelijk rijdt, moet je zelfs meer pauze nemen, dus met een half uur per dag standaard afgetrokken, heb je niets te klagen.
Voor de rest, ik was ingeschreven in de chemie, uurloon al snel 6 euro meer, betaald van start tot stop (pauzes doorbetaald), overuren aan 150% (transportsector geeft meestal maar 100%), zondagen aan 200%, nachtpremie als we voor 6u moesten vertrekken (elke dag dus), 50 euro per nacht ipv 38, 25 vakantiedagen ipv 20, ...
Je moest daar natuurlijk meer doen dan wat rondrijden, maar voor wie wil werken naast het rijden, valt er serieus geld te verdienen hoor.

Meestal ben je als vrachtwagenbestuurder ingeschreven in de transportsector.
Ik moest ook meer doen dan wat rondrijden...laden en lossen deden we zelf, ook de tankinhoud opmeten voor het lossen.
Tijdens het laden en lossen stond de tacho op pauze....
Half uur pauze aftrekken ondanks doorwerken mocht blijkbaar van de vakbond...kan je wettelijks niks tegen doen..

Ik werkte 6-18u 6 dagen, week nadien 18-6u 5 dagen...
Als nachtpremie kreeg ik een nachtvergoeding A....dat was toen 12.5euro per 12u shift
Verlof konden we nooit volledig opnemen...

Mocht ik in de petrochemie ingeschreven worden, zou ik overwegen om te herstarten...

De nadelen die je opnoemt, zijn toch specifiek voor de transport-CAO denk ik. Alleen dat weinige verlof? Dat is toch gewoon de 20 dagen zoals standaard?
Ik heb 12 jaar gereden, waarvan 9 internationaal, maar op mijn eerste job zonder ervaring na, nooit in de transport gewerkt, want die sector is idd echt vreselijk qua voorwaarden.
Half uur pauze afgetrokken ondanks doorwerken => tijd voor een bezoek aan de vakbond. Als je wettelijk rijdt, moet je zelfs meer pauze nemen, dus met een half uur per dag standaard afgetrokken, heb je niets te klagen.
Voor de rest, ik was ingeschreven in de chemie, uurloon al snel 6 euro meer, betaald van start tot stop (pauzes doorbetaald), overuren aan 150% (transportsector geeft meestal maar 100%), zondagen aan 200%, nachtpremie als we voor 6u moesten vertrekken (elke dag dus), 50 euro per nacht ipv 38, 25 vakantiedagen ipv 20, ...
Je moest daar natuurlijk meer doen dan wat rondrijden, maar voor wie wil werken naast het rijden, valt er serieus geld te verdienen hoor.
Wat doe jij dan nu als job? Bij Volvo trucks?

Ik ben chauffeur geweest voor enkele jaren en ben nu werkzaam als planner.
Ik was ingeschreven in het transport en was ook betaald van thuis tot thuis zonder pauze afgetrokken. Dus vaak is het te zien bij welke werkgever je werkt.
Ik deed mijn job zeer graag , en qua verlof kon ik niet klagen.
Deed bijna nooit moeilijk over verlof.

Mijn pa heeft heel zijn leven als zelfstandig vrachtwagenchauffeur gereden. Heeft altijd meer dan goed zijn boterham verdient (meer dan ik met een universitair diploma), maar inderdaad, als werknemer is het vaak schrijnend. Lijkt mij een job dat je heel graag moet doen: in de week werken van 4-5u tot 17-18u, zaterdag vrachtwagen kuisen/onderhouden en op zondag boekhouding op orde zetten.

Edit: qua verlof neemt hij 2x per jaar een week, dus 10 dagen? Maar dat is niet omdat meer niet zou mogen (als zelfstandige beslis je zelf natuurlijk) maar mijn papa rijdt echt oprecht graag met de vrachtwagen. Beetje van zijn hobby zijn werk gemaakt.

Ik dacht dat ik ook goed verdiende...maar nu werk ik in de chemiesector...en dat is toch iets anders....
De meeste stoppen toch met rijden na een periode...

Mijn pa heeft heel zijn leven als zelfstandig vrachtwagenchauffeur gereden. Heeft altijd meer dan goed zijn boterham verdient (meer dan ik met een universitair diploma), maar inderdaad, als werknemer is het vaak schrijnend. Lijkt mij een job dat je heel graag moet doen: in de week werken van 4-5u tot 17-18u, zaterdag vrachtwagen kuisen/onderhouden en op zondag boekhouding op orde zetten.

Edit: qua verlof neemt hij 2x per jaar een week, dus 10 dagen? Maar dat is niet omdat meer niet zou mogen (als zelfstandige beslis je zelf natuurlijk) maar mijn papa rijdt echt oprecht graag met de vrachtwagen. Beetje van zijn hobby zijn werk gemaakt.
Altijd een droom geweest die zal blijven hangen, om dat zelfstandig te doen. Maar het risico en het budget om er mee te beginnen is tegenwoordig absurd. Die opleiding om zelfstandig te mogen beginnen in de transport boven 750kg is trouwens ook niet van de simpelste, er wordt soms neergekeken op vrachtwagenchauffeurs, maar wie dat attest in handen heeft, is verre van een idioot hoor.

Ik dacht dat ik ook goed verdiende...maar nu werk ik in de chemiesector...en dat is toch iets anders....
De meeste stoppen toch met rijden na een periode...
In welke regio zoek je? Ik ken wel een paar plekken waar je zeer goed verdient met deftige uren.

Je mag natuurlijk niet vergeten dat Schenk zo'n prijsuitbuiter is, die gaan nooit zot betalen. Het absolute minimum voor ADR en dat is het.
Hangt er ook van af hoeveel je echt wil werken naast het rijden, laden en lossen is altijd inbegrepen in het werk van een chauffeur, maar bij Schenk is dat in de verste verte niet zwaar te noemen.

Nu, los van alles, vind het toch opvallend dat een grote naam zoals zij illegale praktijken eisen van hun chauffeurs. Tacho op pauze tijdens lossen is gewoon fraude en als je daarop gepakt wordt, ben je meer kwijt dan een maandloon hoor. Dat gebeurt uiteraard in zowat elke firma, maar zo'n grote speler die zich daarmee inlaat, blijft vreemd.

In de regio Gent ken ik wel alle transporteurs...Ik denk niet dat het bij Vervaeke veel beter is...en voor industriële cleaning pas ik....
Ik blijf voorlopig bij mijn huidige werkgever...

In de regio Gent ken ik wel alle transporteurs...Ik denk niet dat het bij Vervaeke veel beter is...en voor industriële cleaning pas ik....
Kennen als bij gereden?
Want zeker in die sector gaan de wildste verhalen de ronde over sommige bedrijven.
Vervaeke is zeker geen slechte werkgever, mijn ex-collega zit er op de planning en ze houden er zeker ook rekening met het menselijk aspect.

Toen ik nog in Gent verbleef, werkte ik voor een firma in Harelbeke, 25min rijden, 16 euro/h startloon en uren te kiezen. Wel zwaar loswerk, maar dat mag je verwachten met zo'n loon als chauffeur. Je moet echt eens uitkijken naar firmas die niet in de transport zitten, want in de transport zijn geen geld, respect of deftige uren te rapen. Je moet wel een stuk beter kunnen rijden dan een chauffeur in de transport (veel extreem moeilijke losplekken), maar je verdient er naar.
En zoals lammeken zegt: geloof niet veel van wat er rond de chauffeurstafels verteld wordt, 99% is onzin.

Ik ken die firma uit Harelbeke..langs de E17..dat is een klant van mijn huidige firma...
Vervaeke komt ook veel bij ons laden...maar die krijgen hun overuren niet aan 150% betaalt...
Ik krijg nu 20.5euro basisloon. Om tankwagens te laden. Ik denk dat ik in Gent niet veel meer kan verdienen...

Ik ken die firma uit Harelbeke..langs de E17..dat is een klant van mijn huidige firma...
Vervaeke komt ook veel bij ons laden...maar die krijgen hun overuren niet aan 150% betaalt...
Ik krijg nu 20.5euro basisloon. Om tankwagens te laden. Ik denk dat ik in Gent niet veel meer kan verdienen...
Ik versta eigenlijk het nut van je topic niet echt.
Je weet dat je niet gaat veranderen want het loon is minder en je kan je niet verbeteren.dat zeg je dan in elk antwoord.

Als het is omdat je de vrachtwagen mist, waarom dan eens niet kijken voor zaterdagwerk?

Ik heb dit topic gestart om eens te peilen naar ervaringen van anderen...vrachtwagen missen doe ik niet..maar als flexi-job zou ik het wel overwegen. Het enige nadeel zijn de kosten om mijn rijbewijs geldig te houden (medische keuring - code 95 - bestuurderskaart- ADR getuigschrift.....)

Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic gestart om eens te peilen naar ervaringen van anderen...vrachtwagen missen doe ik niet..maar als flexi-job zou ik het wel overwegen. Het enige nadeel zijn de kosten om mijn rijbewijs geldig te houden (medische keuring - code 95 - bestuursrechter- ADR getuigschrift.....)
Dus wil je gewoon horen hoe slecht de transportsector is.

Ik heb dit topic gestart om eens te peilen naar ervaringen van anderen...vrachtwagen missen doe ik niet..maar als flexi-job zou ik het wel overwegen. Het enige nadeel zijn de kosten om mijn rijbewijs geldig te houden (medische keuring - code 95 - bestuursrechter- ADR getuigschrift.....)
Die kosten zijn allemaal voor de werkgever.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen...vertel maar...
Goh als je zelf 17 jaar gereden hebt heb je zelf wel ervaring genoeg denk ik :wink:.

Maar om een nuttige bijdrage te leveren:
Ik heb zelf altijd met hart en ziel gereden en ben eigenlijk nooit een dag met tegenzin vertrokken.
Iedereen weet ook wel dat de sector een slechte betaler is, maar door de vele uren heb je op het einde van de maand toch een mooi bedrag op de rekening staan.
Is dat slavenarbeid? Misschien wel, maar voelde voor mij zo totaal niet aan. Ik deed elk uur wat mij gevraagd werd (niet altijd met evenveel zin, maar dat is bij elke job zo). Je weet uiteindelijk wel waar je aan begint als je solliciteert als chauffeur.
Het is een cliché, maar was wel geldig voor mij : de vrijheid. En dat voel ik nu ik op kantoor des te meer.

Er zijn er inderdaad velen die stoppen, om verschillende redenen. De tijden veranderen snel en er is meer controle waardoor de fun er wat af is van de oudere garde.Maar ook velen die terugkeren achter het stuur omdat ze het hard missen.
Je zegt wel dat je het niet mist, maar het feit dat je hier een topic opent is toch omdat de interesse er nog is in je achterhoofd :smile:.

De reden dat ik gestopt ben is omdat ik fysiek de job niet meer kan uitoefenen door een ongeval.
Ik ben zeer blij dat ik nog kan werken in de sector en zo mijn ervaring kan gebruiken, maar ik mis nog dagelijks het stuur.

Vroeger heb ik ook vaak gevloekt op de planning (zoals elke chauffeur :wink:) maar nu ik er zelf zit zou ik direct ruilen.
Nu voel ik mij veel meer slaaf dan vroeger. Je bent de pispaal van chauffeur/klant en krijgt bakken stress over je heen.
Maar de betaling is deftig en dat is wat telt (volgens jouw posts dan).

Zou die werkgever dat ook betalen voor een flexi-jobber die 1 maal per week een dagje rijdt?
Bij mij is na 6 jaar niet meer gereden te hebben alles vervallen.
Alle vacatures zoeken chauffeurs die met alles in orde zijn...

Terug
Bovenaan