Werkbonus - behouden of aanpassen?

En is dat niet frappant eigenlijk? Er wordt elke kleine Belg al van jongs af aan verteld dat "je goed moet studeren wil je later een goede job hebben waar je veel geld mee verdient". En als die dan 3/4/5 jaar heeft gestudeerd (jaren waarin hij/zij geen geld kan verdienen), komt die tot de constatatie dat die 400 netto ofzo meer heeft dan madam pipi. Ja, je krijgt een bedrijfswagen waar je dan nog eens VAA op mag betalen, amai wauw.

Met dat verschil natuurlijk dat madam pipi op het einde van haar carrière nog altijd 2000 euro heeft, en de persoon met de master normaal gezien een pak meer zal gaan verdienen. Zeker als die een minimum aan ambitie, en kwaliteiten, heeft.
Ik heb een heel diverse vriendenkring met maten die zelfs nooit een diploma middelbaar hebben behaald. Die waren 18, gingen werken en verdienden centen. Ze hebben mij jarenlang getrakteerd op café omdat ik student was zonder inkomen. Maar nu zijn we 20 jaar later en steek ik, samen met iemand anders die ingenieur is, er qua verloning ver bovenuit. En heb ik kameraden die spijt hebben dat ze niet verder hebben gestudeerd, want na 20 jaar zijn er ook al met serieuze lichamelijke klachten. En geen zicht op een kantoorjob, want daarvoor hebben ze het diploma of de ervaring niet.
 
Met dat verschil natuurlijk dat madam pipi op het einde van haar carrière nog altijd 2000 euro heeft, en de persoon met de master normaal gezien een pak meer zal gaan verdienen. Zeker als die een minimum aan ambitie, en kwaliteiten, heeft.
Ik heb een heel diverse vriendenkring met maten die zelfs nooit een diploma middelbaar hebben behaald. Die waren 18, gingen werken en verdienden centen. Ze hebben mij jarenlang getrakteerd op café omdat ik student was zonder inkomen. Maar nu zijn we 20 jaar later en steek ik, samen met iemand anders die ingenieur is, er qua verloning ver bovenuit. En heb ik kameraden die spijt hebben dat ze niet verder hebben gestudeerd, want na 20 jaar zijn er ook al met serieuze lichamelijke klachten. En geen zicht op een kantoorjob, want daarvoor hebben ze het diploma of de ervaring niet.

"Ver bovenuit" is relatief eh. Hoeveel is dat, 1000€?

In België studeer je vooral om op een bureauke te mogen zitten en niet om op uw 50 al een versleten rug en knieën te hebben.
 
"Ver bovenuit" is relatief eh. Hoeveel is dat, 1000€?

In België studeer je vooral om op een bureauke te mogen zitten en niet om op uw 50 al een versleten rug en knieën te hebben.

Ik vraag mij af of jij wel beseft wat € 1000 netto wil betekenen voor een doorsnee gezin. Dat is een bedrag waarmee je al een hypotheek kan af betalen. Dat is dus niet relatief. Dat is gigantisch.

Je zal het wellicht alleen sneller merken wanneer je die € 1000 ontbreekt.

Los daarvan denk ik dat het verschil vaak groter is dan € 1.000. Als ik op mijn 35ste vergelijk met kameraden die niet gestudeerd hebben dat is dat verschil nu al een stuk groter dan € 1.000, laat staan wanneer we nog eens 20 jaar verder zijn.
 
"Ver bovenuit" is relatief eh. Hoeveel is dat, 1000€?

Was jij niet een schoolverlater? Je bent naïef als je denkt dat een hoogopgeleide in België, die wat ambitie toont en in een deftige sector aan de slag is (dus niet de non-profit), blijft steken op €1000 meer dan iemand die aan de band staat in een fabriek. En naargelang de anciënniteit stijgt zal dat verschil enkel groter worden.
 
In België studeer je vooral om op een bureauke te mogen zitten en niet om op uw 50 al een versleten rug en knieën te hebben.
Ik vind studeren ook zwaar overroepen voor een hoop functies. In mijn ogen kan on the job leren met daarnaast enkele specifieke opleidingen van enkele uren/dagen veel efficiënter zijn dan x jaren studeren. Ik heb het niet over alle jobs. Concretere zaken zoals geneeskunde en een hoop hogeschoolopleidingen vind ik wel relevant hoor. Maar 5 jaar studeren gewoon als bewijs dat je bepaalde zaken meester kan worden als men je tijd geeft is zware verspilling in mijn ogen.

Als ik kijk naar mezelf is er letterlijk niks wat ik op de unief geleerd heb wat me nog helpt in m'n huidige functie. Het was een toegangsticket voor een job, meer niet. Ik vind het zelf compleet belachelijk dat om die job te mogen doen je 5 (of 6 of 7 als je voor de specifieke manama gaat) jaren niet productief voor moet zijn (= studeren op kosten van de maatschappij). Uiteindelijk is m'n diploma totaal niet concreet en niet meer dan een keurmerk.

Logisch redeneren kon ik voor het begin van die studie ook al, dat heb ik daar echt niet plots geleerd. Had mij na het middelbaar in dezelfde startersjob laten beginnen als degene die ik na m'n studies deed (die ik na een klein jaar heb ingeruild voor m'n 2de functie en nog eens 2 jaar later voor m'n huidige functie) en ik had momenteel meer 'nuttige' kennis gehad én al die jaren meer bijgedragen aan de maatschappij i.p.v. gestudeerd te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Was jij niet een schoolverlater? Je bent naïef als je denkt dat een hoogopgeleide in België, die wat ambitie toont en in een deftige sector aan de slag is (dus niet de non-profit), blijft steken op €1000 meer dan iemand die aan de band staat in een fabriek. En naargelang de anciënniteit stijgt zal dat verschil enkel groter worden.

Het is eerder naïef om te denken dat die verschillen zo gigantisch hard stijgen of zo gigantisch groot zijn voor iemand die doorgroeit op loondienst. Of het is een doelbewust upplayen van de grootteorde van dat verschil.

Ik ben ooit lang geleden begonnen aan 2400 bruto (zonder wagen) en voor een loonbonus bestond. Geen idee hoeveel dat toen juist was, maar dat is nu ongeveer 2000 netto. Ik ben overgegaan naar vennootschap op een 5-voud daarvan, al betekende dat netto nog niet eens 3 keer zo veel of "amper" ergens een kleine 4000 netto meer dan daar waar ik begon. Ja, dat is op zich een ruim bedrag, nee dat is niet enorm veel meer en belangrijker: er zullen er niet bijster veel zijn die naar die hoogte kunnen stijgen.

Een grotere meerderheid (zonder een idee te hebben van concrete gemiddeldes of medianen), zullen al heel tevreden mogen zijn als ze op 2000 meer uitkomen netto ipv 4000 meer in loondienst. That's it. Dat is de realiteit in loontrekkend België, dat zijn die fameuze "sterke schouders" die verzameld links en centrum beschouwt als de oneindige rekker die nog meer kan dragen, en dat is wat ambitie, kennis en kunde je in doorsnee als extra geven in België. Not too much wiggle room to play with, zeggen ze dan.

België is geen place to be in loondienst, van zodra je ietwat boven het maaiveld uit komt piepen, laat staan als je een excellence profiel bent. Overstap naar vennootschap, of emigratie tout court, zijn dan de enige logische en volkomen terechte stap, en dat gaat zich alleen maar versterken als je kijkt naar de extra uitdagingen die er aan staan te komen. Voor een land of een regio dat meent zich te moeten profileren als een kennishub, is dat geen mooie combo.
 
Hij is maar net aangepast (er bestaan nu 2 luiken in de sociale werkbonus) met als gevolg: 35 bruto (verhoging minimumloon) erbij maar wel 50 euro netto overhouden!
EN het moet met een EXTRA lijn op de loonbrief zodat het duidelijk is dat VIVALDI NET VOOR DE VERKIEZINGEN nog iets gedaan heeft voor de lage lonen
 
De werkbonus gaat naar de verkeerde mensen. Degene die nu van de werkbonus gingen genieten, zijn niet de mensen die aan een uitkering zaten.
Al de juniors van de big 4/ afstuderende IT'ers krijgen een werkbonus. :p


Ik heb sterk mijn twijfels over de effectiviteit van de werkbonus aan het verminderen van aantal werklozen :p.

Grotendeels akkoord; het helpt ook wel een deel mensen met een effectief laag inkomen maar het is inderdaad compleet absurd dat er zoveel bedrijven zoals de Big 4 hiervan kunnen profiteren door een zo laag mogelijk brutoloon te betalen, daar dan netto voordelen bovenop te doen - de bedoeling van die werkbonus is inderdaad niet om de bruto/netto ratio voor die bedrijven nog verder scheef te trekken.
 
Grotendeels akkoord; het helpt ook wel een deel mensen met een effectief laag inkomen maar het is inderdaad compleet absurd dat er zoveel bedrijven zoals de Big 4 hiervan kunnen profiteren door een zo laag mogelijk brutoloon te betalen, daar dan netto voordelen bovenop te doen - de bedoeling van die werkbonus is inderdaad niet om de bruto/netto ratio voor die bedrijven nog verder scheef te trekken.
En dat kan je doortrekken naar (tal van) andere zaken zoals goedkoper kinderopvang bv
 
"Ver bovenuit" is relatief eh. Hoeveel is dat, 1000€?

In België studeer je vooral om op een bureauke te mogen zitten en niet om op uw 50 al een versleten rug en knieën te hebben.
Je hebt ook wel een hoop extra netto voordelen. En met 13/14e maand en bonus heb je snel effectief 4000 per maand gemiddeld.

Wees dan met 2 heb je 8000 en als je dat dan slim investeert sta je na 20 jaar mijlenver voor de 2500 netto arbeiders die ook nog is lichaamlijke klachten hebben.

En dat voor de kost om een paar jaar op ouders kosten te gaan studeren ? Lijkt me stom om het niet te doen.

Natuurlijk kan je in het buitenland altijd opzoek gaan naar betere lonen. Maar dat heeft weer zijn eigen nadelen. Als je van plan bent een gezin uit te bouwen met paar kinderen bied België wel een mooie mix aan waar je veel spaargeld overhoud, goede work-life balance enzovoort. Meestal is alles wel duurder in de locaties waar de lonen hoger liggen. Hetgeen je dan wint is dat de iPhone relatief goedkoper is en de vakanties (die je toch nooit kunt nemen want geen verlof).

Als je goed wilt gaan cashen zonder gezin en je bent ambitieus en slim zijn er natuurlijk wel betere opties. Om dan erna ergens goedkoper te gaan rentenieren.
 
Laatst bewerkt:
Wees dan met 2 heb je 8000 en als je dat dan slim investeert sta je na 20 jaar mijlenver voor de 2500 netto arbeiders die ook nog is lichaamlijke klachten hebben.

En dat voor de kost om een paar jaar op ouders kosten te gaan studeren ? Lijkt me stom om het niet te doen.

Dat is dan wel weer het omgekeerde wat er algemeen gezegd wordt en waartoe men oproept.

We hebben het hier op BG al vaak gehad over de diplomadeflatie, dat een diploma in veel gevallen aan waarde verliest of amper nog waarde heeft. Dat we zouden promoten dat meer mensen naar een carrière in de techniek ambiëren.
En kinderen meegeven dat een keuze voor een technische richting allesbehalve slecht of verkeerd is.

En in dit topic is het dan weer studeren ook al heb je een droldiploma. Studeren want je wilt echt niet in een job belanden waar het zelfs nog maar ruikt naar fysieke arbeid.
Zit je niet een hele dag achter een bureau dan krijg je gegarandeerd fysieke klachten! Zit je niet achter een bureau dan verdien je nooit een drol.
 
Dat is dan wel weer het omgekeerde wat er algemeen gezegd wordt en waartoe men oproept.

We hebben het hier op BG al vaak gehad over de diplomadeflatie, dat een diploma in veel gevallen aan waarde verliest of amper nog waarde heeft. Dat we zouden promoten dat meer mensen naar een carrière in de techniek ambiëren.
En kinderen meegeven dat een keuze voor een technische richting allesbehalve slecht of verkeerd is.

En in dit topic is het dan weer studeren ook al heb je een droldiploma. Studeren want je wilt echt niet in een job belanden waar het zelfs nog maar ruikt naar fysieke arbeid.
Zit je niet een hele dag achter een bureau dan krijg je gegarandeerd fysieke klachten! Zit je niet achter een bureau dan verdien je nooit een drol.

Wel ik promoot zeker geen drol diplomas. Maar ik denk dat een keuze voor een goed diploma zoals ingenieur nog altijd het beste is voor mijn kinderen. Het houd je snugger en fysiek gezond en geeft je een comfortabel leven.

Ben wel wat biased want beide ouders zijn ingenieur net als mijn vrouw en mezelf. Mijn vader is dan later alsnog ondernemer geworden en heeft poen geschept.

Niks tegen stielmannen maar het is een ander leven.
 
Terug
Bovenaan