Werkbonus - behouden of aanpassen?

cege

Well-known member
(...)
Voor je daar gaat op inhakken, zijn er nog wel wat andere uitwassen die eerst kunnen opgelost worden. Ik zeg maar wat:
(...)
- Werkbonus die door ongeveer elke econoom als 'geld wegpissen zonder return' omschreven wordt
etc etc etc, enfin, je moet maar eens de evaluatierapporten van de ECB en nationale bank en monitoring comites lezen. Het is altijd hetzelfde liedje.

Ik bedoel, we zaten voor Corona op 10-15-20mrd tekort. Corona en Oekraine is gepasseerd en nu zitten we over de 30mrd tekort. Het is niet dat die extra 10mrd bij mensen met kinderen is terecht gekomen...

Edit Crew: beginpost aangepast na afsplitsing
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het altijd raar om het geld dat met kinderen komt als speerpunt te nemen in financiele/fiscale discussies. Er gaat hier en daar wel wat uitwassen zijn van marginalen die kinderen maken voor de centen en het systeem cheaten (in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt, heb ik wel degelijk altijd gezegd "je kunt comfortabel leven met veel kinderen, weinig werken, maar rijk ga je er niet van worden). Ik kan wel andere situaties bedenken waar er meer oneerlijkheid zit in het systeem....

De fiscale voordelen + kindergeld hebben tenminste nog a) een ideologisch verdedigbare basis en b) een wetenschappelijk aangetoonde positieve return of investment. Voor je daar gaat op inhakken, zijn er nog wel wat andere uitwassen die eerst kunnen opgelost worden

Ik zeg maar wat:
- Uitdeelpolitiek met corona steun voor Jan en alleman (veel te breed en niet gediversifieerd)
- Uitdeelpolitiek met energiesteun voor Jan en alleman (veel te breed, veel te laat, veel te lang en niet gediversifieerd)
- Werkbonus die door ongeveer elke econoom als 'geld wegpissen zonder return' omschreven wordt
- subsidies voor elektrische auto's
- Allerlei uitkeringen die veel te lang doorgaan zonder responsabilisering (vb werkloosheidsuitkeringen)
- Gezondheidszorg waar voor 1 of andere duistere reden we allemaal aanvaarden dat er 10-15-20-25% overconsumptie is. Het is tenslotte maar een domein met 30mrd budget per jaar...
etc etc etc, enfin, je moet maar eens de evaluatierapporten van de ECB en nationale bank en monitoring comites lezen. Het is altijd hetzelfde liedje.

Ik bedoel, we zaten voor Corona op 10-15-20mrd tekort. Corona en Oekraine is gepasseerd en nu zitten we over de 30mrd tekort. Het is niet dat die extra 10mrd bij mensen met kinderen is terecht gekomen...
Werkbonus geld wegpissen? Waarom gaan werken als er amper verschil is met een uitkering? Die werkbonus heeft wel een doel natuurlijk.
Dan kun je zeggen, stop uitkeringen, tja dan moet er weer meer geld naar ocmw en politie etcetera....
 
Werkbonus geld wegpissen? Waarom gaan werken als er amper verschil is met een uitkering? Die werkbonus heeft wel een doel natuurlijk.
Dan kun je zeggen, stop uitkeringen, tja dan moet er weer meer geld naar ocmw en politie etcetera....

De werkbonus gaat naar de verkeerde mensen. Degene die nu van de werkbonus gingen genieten, zijn niet de mensen die aan een uitkering zaten.
Al de juniors van de big 4/ afstuderende IT'ers krijgen een werkbonus. :p


Ik heb sterk mijn twijfels over de effectiviteit van de werkbonus aan het verminderen van aantal werklozen :p.
 
Werkbonus geld wegpissen? Waarom gaan werken als er amper verschil is met een uitkering? Die werkbonus heeft wel een doel natuurlijk.
Dan kun je zeggen, stop uitkeringen, tja dan moet er weer meer geld naar ocmw en politie etcetera....

We hangen hier niet aan de toog. Er is letterlijk geen enkele studie die de effectiviteit van de werkbonus aantoont. Er zijn wel 5-10 studies van links over rechtse instituten die aantonen dat het a) duur is en b) totaal niet effectief is.

- Het trekt bijna niemand van niet-werken naar werken - doel gemist
- Het houdt mensen in low paying jobs omdat ze niet willen promoveren - promotieval

eindresultaat, veel geld weg en er komt niks extra binnen. Het is misschien een geheim, maar de tax put wordt gevuld door de mensen die boven 3000 per maand verdienen. De overheid moet dus proberen om mensen naar daar te sleuren zodat ze taxen binnenkrijgen. Alle uitgaven die onder de 3000 de netto naar boven duwen en de bruto niet hebben dus een dubbel ongewenst effect. 1) minder tax inkomsten op het moment zelf en 2) verlaagde inkomsten in de toekomst want je duwt je mensen vast in de werkbonus.



Ik versta uiteraard dat iedereen graag een zak geld krijgt, maar dat is geen beleid voeren. Maar goed, pretty sure dat IMF/Europa de werkbonus als 1 van de eerste dingen zal schrappen aangezien we binnen 1-2y toch op de begrotingsstrafbank zitten en 10mrd/y gaan MOETEN saneren. Next up zal 21% op elektriciteit zijn, schrappen EV subsidies, onderwijs rationaliseren, overconsumptie gezondheidszorg cutten, allerlei pensioencadeau stelsels wegknippen, arbeidsmarkt flexibiliseren, allerlei tijdskrediet stelsels wegknippen, verhuren belasten, meerwaarde op aandelen belasten, ... the usual suspects
 
We hangen hier niet aan de toog. Er is letterlijk geen enkele studie die de effectiviteit van de werkbonus aantoont. Er zijn wel 5-10 studies van links over rechtse instituten die aantonen dat het a) duur is en b) totaal niet effectief is.

- Het trekt bijna niemand van niet-werken naar werken - doel gemist
- Het houdt mensen in low paying jobs omdat ze niet willen promoveren - promotieval

Ja. Mensen die in "low paying jobs" zitten die kiezen bewust om niet te promoveren omdat zij in hun situatie van de werkbonus kunnen genieten.

Echt wat een kortzichtigheid en onwetendheid. Hebt ge er misschien al eens over nagedacht dat een héél groot aantal van mensen die "low paying jobs" doen deze jobs doen omdat ze geen andere mogelijkheden of kansen krijgen om te promoveren? Denk jij nu echt dat de kassierster in de supermarkt of de kuisvrouw op uw werk er voor kiest om niet te willen promoveren naar een dik betaalde job omdat zij dan haar werkbonus zou verliezen? En denk je nu ook echt niet dat deze mensen deze werkbonus gewoon broodnodig hebben om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen?
 
We hangen hier niet aan de toog. Er is letterlijk geen enkele studie die de effectiviteit van de werkbonus aantoont. Er zijn wel 5-10 studies van links over rechtse instituten die aantonen dat het a) duur is en b) totaal niet effectief is.

- Het trekt bijna niemand van niet-werken naar werken - doel gemist
- Het houdt mensen in low paying jobs omdat ze niet willen promoveren - promotieval

eindresultaat, veel geld weg en er komt niks extra binnen. Het is misschien een geheim, maar de tax put wordt gevuld door de mensen die boven 3000 per maand verdienen. De overheid moet dus proberen om mensen naar daar te sleuren zodat ze taxen binnenkrijgen. Alle uitgaven die onder de 3000 de netto naar boven duwen en de bruto niet hebben dus een dubbel ongewenst effect. 1) minder tax inkomsten op het moment zelf en 2) verlaagde inkomsten in de toekomst want je duwt je mensen vast in de werkbonus.
Er zijn veel mensen die gewoon niet aan die 3000 geraken. Niet productief genoeg, geen onderhandelingsmacht, gebrekkig talent/kennis.
Jij wil ze laten creperen voor amper een levenswaardig minimumloon. En dan is er geen motivator om te gaan werken natuurlijk....
 
Ja. Mensen die in "low paying jobs" zitten die kiezen bewust om niet te promoveren omdat zij in hun situatie van de werkbonus kunnen genieten.

Echt wat een kortzichtigheid en onwetendheid. Hebt ge er misschien al eens over nagedacht dat een héél groot aantal van mensen die "low paying jobs" doen deze jobs doen omdat ze geen andere mogelijkheden of kansen krijgen om te promoveren?

Welja, de ECB, Nationale bank, univen, etc. Dat zijn allemaal idioten die er niks van kennen. Discussieren aan de toog, altijd gemakkelijk.

Denk jij nu echt dat de kassierster in de supermarkt of de kuisvrouw op uw werk er voor kiest om niet te willen promoveren naar een dik betaalde job omdat zij dan haar werkbonus zou verliezen?

Ja - net zoals mensen blijven hangen in gedeeltelijke werkloosheid om hun voordelen te verliezen. Is dat nu een verrassing ?

En denk je nu ook echt niet dat deze mensen deze werkbonus gewoon broodnodig hebben om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen?

Nee. Toon mij de cijfers waar dit voor de invoering een probleem was en nadien minder armoede was. Die cijfers zijn er niet (had de ECB en zo daar maar aan gedacht om dat te checken - ah wacht...)


Hier een mega rechtse gazet...

Rechtse media...

Rechts prof...

Zelfs de vakbonden zijn geen fan


Goed, als je iets vindt dat objectief het tegendeel zegt, be my guest.
 
Er zijn veel mensen die gewoon niet aan die 3000 geraken. Niet productief genoeg, geen onderhandelingsmacht, gebrekkig talent/kennis.
Jij wil ze laten creperen voor amper een levenswaardig minimumloon. En dan is er geen motivator om te gaan werken natuurlijk....

Schuw vooral de hyperbolen niet. "Creperen". Ze betalen al geen belastingen, anders moeten we gewoon iedereen een zak geld geven die we scheppen uit de oneindig diepe zak met geld die gevuld wordt met de magic fountain waar geld uit spuit.
 
Ja. Mensen die in "low paying jobs" zitten die kiezen bewust om niet te promoveren omdat zij in hun situatie van de werkbonus kunnen genieten.

Echt wat een kortzichtigheid en onwetendheid. Hebt ge er misschien al eens over nagedacht dat een héél groot aantal van mensen die "low paying jobs" doen deze jobs doen omdat ze geen andere mogelijkheden of kansen krijgen om te promoveren? Denk jij nu echt dat de kassierster in de supermarkt of de kuisvrouw op uw werk er voor kiest om niet te willen promoveren naar een dik betaalde job omdat zij dan haar werkbonus zou verliezen? En denk je nu ook echt niet dat deze mensen deze werkbonus gewoon broodnodig hebben om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen?
Het gaat niet persé om de kuisvrouw of kassiester

Ik ken nu toch al een aantal bediende, zo laag mogelijk brutoloon. Werkbonus.
Firmawagen (of tankkaart), maaltijdcheques, netto vergoeding(en).. allè alle mogelijke voordelen

Promoveren naar een andere functie?
Zot! Meer verantwoordelijkheid en langere dagen voor 70€ netto meer zeker..

Die hebben die werkbonus niet nodig hoor, gewoon op een normale manier verloren.. en eigenlijk zijn ze er zelf nog mee schuldig aan ook
 
Het gaat niet persé om de kuisvrouw of kassiester

Ik ken nu toch al een aantal bediende, zo laag mogelijk brutoloon. Werkbonus.
Firmawagen (of tankkaart), maaltijdcheques, netto vergoeding(en).. allè alle mogelijke voordelen

Promoveren naar een andere functie?
Zot! Meer verantwoordelijkheid en langere dagen voor 70€ netto meer zeker..

Die hebben die werkbonus niet nodig hoor, gewoon op een normale manier verloren.. en eigenlijk zijn ze er zelf nog mee schuldig aan ook
Dat is natuurlijk een andere discussie en zou idd terecht aangepakt moeten worden. Daarnaast zijn er véél mensen die geen enkel van deze voordelen hebben en die werkbonus het verschil maakt tussen rondkomen of niet. Ik heb het dan ook niet alleen over de kuisvrouw of de kassierster maar ook bv over een groot deel van de ambtenarij in de eerste 10 jaren of meer van hun carrière (en deze hebben dan nog de luxe om uitzicht te hebben op beterschap via hun anciënniteit).
 
Dat is natuurlijk een andere discussie en zou idd terecht aangepakt moeten worden. Daarnaast zijn er véél mensen die geen enkel van deze voordelen hebben en die werkbonus het verschil maakt tussen rondkomen of niet. Ik heb het dan ook niet alleen over de kuisvrouw of de kassierster maar ook bv over een groot deel van de ambtenarij in de eerste 10 jaren of meer van hun carrière (en deze hebben dan nog de luxe om uitzicht te hebben op beterschap via hun anciënniteit).
En die kunnen perfect promotie maken of doorgroeien naar een hogere weddeschaal

Kansen zijn er hoor, je moet ze wel willen grijpen
 
Ik ken nu toch al een aantal bediende, zo laag mogelijk brutoloon. Werkbonus.
Firmawagen (of tankkaart), maaltijdcheques, netto vergoeding(en).. allè alle mogelijke voordelen

Basically alle junior IT profielen.

Promoveren naar een andere functie?
Zot! Meer verantwoordelijkheid en langere dagen voor 70€ netto meer zeker..

Allesjanse dat die jongeren aan het begin van hun carrière staan en nog verder willen. Maar der gaan er daar een heleboel door dat gapend gat van bijkrijgen en slechts een beetje netto van overhouden.

Uiteindelijk zijn die kinderen gewoon nuttig voor het voortbestaan van de maatschappij en die alleenstaande is dat niet.
In theorie heb je gelijk maar die alleenstaande heeft het daar zeker niet makkelijk mee en slechts zeer beperkte input. 't Is niet zo dat we es ne keer een lief gaan halen en aan klein manne beginnen gelijk een hondje van't asiel adopteren.

Pakt ge maar wat ge kunt pakken hebt ge misschien alle gevolgen vandien enkele jaren later. Zijt ge een man dan pluimen ze u nog eens vierkant door alimentatie. Alimentatie dat levert daarintegen wel een belastingsvoordeel op.

Er zijn veel mensen die gewoon niet aan die 3000 geraken. Niet productief genoeg, geen onderhandelingsmacht, gebrekkig talent/kennis.
Je hebt gelijk, veel mensen hebben gewoon "werk" en daar zal het altijd bij blijven. Zij zullen nooit iets ervaren type "carrière".

Genoeg volk gezien die op hun 55ste daar staan van: had ik op mijn 40ste maar "jobke x of y" geswitcht. Maar die mensen zijn dan ook nooit intensief bezig geweest met hun job. Wel met hun gezin, wel met het plannen van hun vakantie en wel met hun hobbies. Maar quasi nooit met hun werk.
Ge hebt ook mensen die gewoon werken met de mentaliteit om het leven te kunnen betalen. Zo'n mensen zoeken van nature weinig kansen op gewoon omdat het hun echt niet boeit zolang ze rondkomen.

Ik zie dat veel rondom mij, ge hebt er die als een sneltrein gaan en die gigantisch hard kunnen doorbomen. En dan hebder ook type, "tghoh ja, ik heb voordien ijskreem geschept in den désiré de lille en ik kom hier wat bureauwerk doen". Van die laatste soort zijn er meer dan van dat eerste type. Zo iemand gaat inderdaad zeer moeilijk aan de 3000 geraken.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, veel mensen hebben gewoon "werk" en daar zal het altijd bij blijven. Zij zullen nooit iets ervaren type "carrière".

Genoeg volk gezien die op hun 55ste daar staan van: had ik op mijn 40ste maar "jobke x of y" geswitcht. Maar die mensen zijn dan ook nooit intensief bezig geweest met hun job. Wel met hun gezin, wel met het plannen van hun vakantie en wel met hun hobbies. Maar quasi nooit met hun werk.
Ge hebt ook mensen die gewoon werken met de mentaliteit om het leven te kunnen betalen. Zo'n mensen zoeken van nature weinig kansen op gewoon omdat het hun echt niet boeit zolang ze rondkomen.

Ik zie dat veel rondom mij, ge hebt er die als een sneltrein gaan en die gigantisch hard kunnen doorbomen. En dan hebder ook type, "tghoh ja, ik heb voordien ijskreem geschept in den désiré de lille en ik kom hier wat bureauwerk doen". Van die laatste soort zijn er meer dan van dat eerste type. Zo iemand gaat inderdaad zeer moeilijk aan de 3000 geraken.
Of ze hebben schrik dat het niet gaat lukken en ze terug ijskreem moeten gaan scheppen.
Niet iedereen kan carrierre maken (diploma/kennis/persoonlijkheid...) en bij velen zal het niet lukken.
 
En die kunnen perfect promotie maken of doorgroeien naar een hogere weddeschaal

Kansen zijn er hoor, je moet ze wel willen grijpen

Als ze daar voor in aanmerking komen en de nodige diploma's hebben wel ja. Veel zijn er dat niet. Dat zie je bv heel goed op lokaal niveau. Of denk je dat iedere loketmedewerker daar een A functie heeft of kan bekomen?
 
Als ze daar voor in aanmerking komen en de nodige diploma's hebben wel ja. Veel zijn er dat niet. Dat zie je bv heel goed op lokaal niveau. Of denk je dat iedere loketmedewerker daar een A functie heeft of kan bekomen?
Natuurlijk het idee dat na pakweg 5 jaar uw diploma nog relevant is is weer een probleem op zich bij de overheid. Maar dat is een andere discussie
 
Natuurlijk het idee dat na pakweg 5 jaar uw diploma nog relevant is is weer een probleem op zich bij de overheid. Maar dat is een andere discussie

Dat idee is ook binnen de overheid al wel achterhaald waardoor ook mensen zonder dit diploma kansen kunnen krijgen om te promoveren. Het zijn er gewoon niet veel. Dat is een piramide waarvan de meerderheid gewoon een laag loon heeft (niet volgens BG maatstaven, maar gewoon maatschappelijk gezien).
Als je 2200 bruto krijgt voor een fulltime functie is die werkbonus gewoon voor heel veel mensen broodnodig om rond te komen.
 
Uiteindelijk zijn die kinderen gewoon nuttig voor het voortbestaan van de maatschappij en die alleenstaande is dat niet.

Sommige kinderen.*

Ik zie dat veel rondom mij, ge hebt er die als een sneltrein gaan en die gigantisch hard kunnen doorbomen. En dan hebder ook type, "tghoh ja, ik heb voordien ijskreem geschept in den désiré de lille en ik kom hier wat bureauwerk doen". Van die laatste soort zijn er meer dan van dat eerste type. Zo iemand gaat inderdaad zeer moeilijk aan de 3000 geraken.

België zorgt ervoor dat er véél meer van die tweede types zijn dan van die eerste. Met vuilzakken sleuren of wc-potten kuisen levert u +/- 2000 netto op. Studeren en een echt carrièrebeestje zijn levert u netto misschien het dubbele of maximaal het driedubbele op (als we de handvol uitschieters effe achterwege laten). Max. 3 keer meer voor, wat, 10 keer meer stress en moeite? Klinkt niet echt als een goede trade-off.
Het probleem is echt niet dat laaggeschoolden allerhande bonussen krijgen, wel dat mensen met veel potentieel véél te weinig incentives krijgen om te excelleren.
 
3dubbel? Lol. Dat is 13k/maand of zo. Die gaan dun gezaaid zijn. Je onderschat de promotieval.

2000 bruto is 19xx netto met jobbonus.
4000 bruto is 25xx netto.
12000 bruto is 5800 netto
 
België zorgt ervoor dat er véél meer van die tweede types zijn dan van die eerste. Met vuilzakken sleuren of wc-potten kuisen levert u +/- 2000 netto op.
Deels wel ook een nuance ergens nodig.

Maar spijtig genoeg gedeeltelijk correct: toen ik 7 jaar aan het werk was, twee bachelors en een master en dan zat ik nog maar aan 2400 netto. Maar de randmarge mag ook gezegd zijn: een auto onder mijn kont die de 2000 netto'er nooit van zen leven kon kopen en langs alle kanten belastingsontwijkende optimalisaties.

Studeren en een echt carrièrebeestje zijn levert u netto misschien het dubbele of maximaal het driedubbele op (als we de handvol uitschieters effe achterwege laten). Max. 3 keer meer voor, wat, 10 keer meer stress en moeite? Klinkt niet echt als een goede trade-off.
Het probleem is echt niet dat laaggeschoolden allerhande bonussen krijgen, wel dat mensen met veel potentieel véél te weinig incentives krijgen om te excelleren.

3dubbel? Lol. Dat is 13k/maand of zo. Die gaan dun gezaaid zijn. Je onderschat de promotieval.

2000 bruto is 19xx netto met jobbonus.
4000 bruto is 25xx netto.
12000 bruto is 5800 netto
De gemiddelde werknemer die niet kan rekenen op budgetten komende van een buitenlands bedrijf waar men gewoon is om >100k lonen uit te delen gaan inderdaad zeer beperkt zitten in België.

Het enigste dat je feitelijk kunt doen is boven een bepaald bedrag overschakelen naar schijnzelfstandigheid, management vennootschappen of andere fiscale constructies. Zo kan je zelf optimaliseren en haal je veel meer ROI uit elke euro die in het laatje komt.

Maar dan moet uwen werkgever hiervoor open staan. Want hier is ook een serieuze cap. Tenzij je (equity) partner bent sjotten veel fortune 500 bedrijven gewoon een amerikaanse pree naar den Belgique met de woorden "trek uw plan ermee". Na belastingen schiet er daar feitelijk veel minder van over dan je/ze denken. Waar je in de US rond de 25% zal zitten kan je zo in België gemakkelijk boven de 50% uitkomen.

Ben je zelfstandige dan zal je zeker niet slecht zitten maar je bent echt beperkt tot de middenmoot in carriere van werkgevers die begrijpen of willen begrijpen hoe men fiscaal kan optimaliseren. Maar topfunctie op EMEA of een bepaalde geo als je niet op de payroll staat. Moeilijk verhaal bij sommigen.

Als je 2200 bruto krijgt voor een fulltime functie is die werkbonus gewoon voor heel veel mensen broodnodig om rond te komen.
Zeker de laatste jaren, zit je onder de 2400 bruto is het zeker en vast niet evident tenzij je twee lonen kunt combineren. Elke intercommunale en groen politicus staat te popelen om u fiscaal te pluimen.

Als ge van die cocktail dan nog eens kinderopvang moet gaan betalen en geen recht hebt tot tegemoetkoming komt ge haast wel in kafkaiaanse situaties waar het goedkoper is om thuis te blijven voor de kinderen en gewoon te doppen. Of zoals sommigen het ook doen: laten ziek schrijven.

Moest ik single op een klein appartementje zitten, 2200 bruto verdienen voor fulltime te gaan werken en nog voor kinderen te moeten zorgen. Den dokter zou me rap thuis schrijven met een "depressie" denk ik. 't Verhaal is dan ook simpel he. Fulltime werken: geen centen, geen tijd. Ziekenkas: nog steeds geen centen maar wel tijd en ge kunt zorgen voor uw kinderen.

Als ge tegen de bierkaai vecht is er ook een grote kans dat ge effectief depressief wordt van uw financieele kopzorgen.
 
Laatst bewerkt:
3dubbel? Lol. Dat is 13k/maand of zo. Die gaan dun gezaaid zijn. Je onderschat de promotieval.

2000 bruto is 19xx netto met jobbonus.
4000 bruto is 25xx netto.
12000 bruto is 5800 netto

Daarom dat ik ook "maximaal" zei. Voor (top)management, high performers in front office rollen, gewoon hoogleraren, etc. lijkt me zo'n bedrag au fin de carrière niet zo extreem uitzonderlijk (als je daarnaast alle nettovergoedingen en zo bij elkaar telt). Werk maar eens 30 jaar als rechter of een kwart eeuw bij bv. de Raad van State, Rekenhof, etc. Die zullen ook rond de 5k+ netto zitten.
Promotieval wordt wel wat overroepen. Dat is vooral als je opslag krijgt als je ergens tussen de 2000 en 3500-ish bruto hebt. Maar als je daarboven zit hou je er - naar Belgische normen - nog relatief veel aan over. Mensen met een master en met wat ambitie (aan het begin van hun carrière) zitten daar toch heel snel over?

Deels wel ook een nuance ergens nodig.

Maar spijtig genoeg gedeeltelijk correct: toen ik 7 jaar aan het werk was, twee bachelors en een master en dan zat ik nog maar aan 2400 netto. Maar de randmarge mag ook gezegd zijn: een auto onder mijn kont die de 2000 netto'er nooit van zen leven kon kopen en langs alle kanten belastingsontwijkende optimalisaties.

En is dat niet frappant eigenlijk? Er wordt elke kleine Belg al van jongs af aan verteld dat "je goed moet studeren wil je later een goede job hebben waar je veel geld mee verdient". En als die dan 3/4/5 jaar heeft gestudeerd (jaren waarin hij/zij geen geld kan verdienen), komt die tot de constatatie dat die 400 netto ofzo meer heeft dan madam pipi. Ja, je krijgt een bedrijfswagen waar je dan nog eens VAA op mag betalen, amai wauw.

Zeker als je het vergelijkt met de VS wordt het verschil belachelijk. In de VS zal een kuismadam wrs evenveel hebben als hier, maar als enigszins goed geschoolde ambitieus persoon heb je al snel 100k+ per jaar en dus vele ettelijke malen meer dan hier. Ginder is the sky the limit en is er dus het maximaal aan incentives om hard te werken, hier ligt de limit maar 3 meter boven de grond. :oi22:
 
Terug
Bovenaan