Wie kan me overtuigen om een airfryer te kopen?
waarom gebruik ik nu de oven:
Ovenschotels, brood bakken, broodjes afbakken, pizza, tajine, ovenhapjes,..
Friteus:
frieten en frikandellen, mexicano's, partysnacks
Goede vraag! Een airfryer kan een waardevolle aanvulling zijn op je keuken, maar het hangt ervan af of hij je huidige apparaten kan vervangen of aanvullen. Laten we eens kijken hoe een airfryer zich verhoudt tot je oven en friteuse.
Waarom een airfryer in jouw situatie?
Gezonder frituren
Je gebruikt nu een friteuse voor frieten en snacks. Een airfryer gebruikt hete lucht in plaats van olie, waardoor je frietjes en snacks minder vet bevatten. Je krijgt nog steeds een knapperig resultaat, maar met veel minder calorieën en ongezonde vetten.
Sneller dan de oven
Je gebruikt je oven voor veel dingen, zoals broodjes en pizza’s. Een airfryer is vaak sneller op temperatuur en bakt sneller door de krachtige luchtcirculatie. Dit betekent:
- Diepvriesbroodjes in 5-7 minuten in plaats van 15 minuten in de oven.
- Afbakbroodjes en pizza’s in minder tijd met een knapperigere korst.
Beter voor snacks en kleine porties
Ovenhapjes zoals kaasbroodjes of mini-snacks zijn in een airfryer sneller en gelijkmatiger gebakken dan in een oven. Geen lange voorverwarmtijd meer nodig!
Minder geur en rommel dan een friteuse
Een friteuse met olie geeft vaak een vettige geur en je moet de olie regelmatig vervangen. Een airfryer heeft dat probleem niet en is makkelijker schoon te maken.
Veelzijdiger dan je denkt
Je denkt misschien: "Maar ik maak ook tajines en ovenschotels in mijn oven." Dat kan in sommige airfryers ook! Modellen met een grotere capaciteit kunnen zelfs stoofpotjes, kip, en ovenschotels bereiden.
Zijn er nadelen?
- Kleinere capaciteit: In een grote oven past meer tegelijk dan in een gemiddelde airfryer.
- Niet altijd een 1-op-1 vervanging: Sommige gerechten, zoals een grote tajine of een heel brood, lukken beter in een oven.
- Textuur is soms anders: Frieten uit een airfryer zijn krokanter maar minder vettig dan uit een friteuse. Dat is voor sommige mensen even wennen.
Conclusie
Als je vooral zoekt naar een
snellere, gezondere en geurloze manier om snacks, frieten en kleine ovenhapjes te maken, is een airfryer een geweldige aankoop. Maar als je graag grote ovenschotels of tajines maakt, blijft je oven handig.
Wil je er een testen? Misschien kun je er eentje lenen om te proberen!