Ja maar toch telt hij volgens mij dat verbruik erbij (aantal km over aantal tijd)Ik betwijfel dat eigenlijk. Je zou een divide by 0 krijgen en die lijkt mij opgevangen door net die andere berekening (per uur ipv per kilometer).
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja maar toch telt hij volgens mij dat verbruik erbij (aantal km over aantal tijd)Ik betwijfel dat eigenlijk. Je zou een divide by 0 krijgen en die lijkt mij opgevangen door net die andere berekening (per uur ipv per kilometer).
Per rit kan ik mij dat nog inbeelden, maar over het long term gemiddelde krijg je dan een aantal edgecases die het toch lastig maken. Je moet dat dan bijtellen bij een bepaalde gereden kilometer die dan een hoger verbruik geeft. Maar als je bvb een gemiddelde per 1000km laat berekenen dan kan het plots een duik nemen als er een "idle-kilometer" uit valt...Ja maar toch telt hij volgens mij dat verbruik erbij (aantal km over aantal tijd)
Als alle auto's start/stop hebben, denk ik dat het verschil toch wat groter is dan je zou denken.Idling verbruikt brandstof (ik dacht grootte-orde 0,5 liter per uur voor een doorsnee dieselmotor), maar mijn punt is alleen dat over een paar jaar / tienduizenden kilometer het verschil tussen met en zonder start-stop verwaarloosbaar klein is in mijn geval.
Misschien als je quasi alleen stadsverkeer doet of veel korte ritjes (genre leveringen / post), dat het dan een merkbaar effect heeft...
Hoe een boordcomputer dit interpreteert is als volgt:Per rit kan ik mij dat nog inbeelden, maar over het long term gemiddelde krijg je dan een aantal edgecases die het toch lastig maken. Je moet dat dan bijtellen bij een bepaalde gereden kilometer die dan een hoger verbruik geeft. Maar als je bvb een gemiddelde per 1000km laat berekenen dan kan het plots een duik nemen als er een "idle-kilometer" uit valt...
Nu, het doet er niet toe. Ik kan wel garanderen dat een idling motor wel brandstof verbruikt...
Voor BMW en nog wat andere merken lijkt dat niet te kloppen. Ik heb heel dichtbij een kruispunt waar ik vaak stilsta en als het koud is slaat de motor nooit af. En ik heb nog nooit gezien dat daar het verbruik omhoog gaat op de boordcomputer. Wat door de korte afstand nochtans zeer zichtbaar zou moeten zijn.Hoe een boordcomputer dit interpreteert is als volgt:
Meting van effectief verbruikte brandstof gedeeld door aantal gereden kilometers maal 100.
10l verbruikt en 200km gereden -> 5l/100km op de boordcomputer.
Zelfde verbruik en 1l door idelen verbruikt -> 5,5l/100km op de boordcomputer.
Als alle auto's start/stop hebben, denk ik dat het verschil toch wat groter is dan je zou denken.
Het voordeel is er al vanaf 7/8 seconden of sneller met milde hybrides, terwijl je toch al rap langer dan dat stilstaat ergens.

Ja maar hoe lang sta je stil daar?Voor BMW en nog wat andere merken lijkt dat niet te kloppen. Ik heb heel dichtbij een kruispunt waar ik vaak stilsta en als het koud is slaat de motor nooit af. En ik heb nog nooit gezien dat daar het verbruik omhoog gaat op de boordcomputer. Wat door de korte afstand nochtans zeer zichtbaar zou moeten zijn.
Ik heb mij die vraag al eerder gesteld en er dus al een paar keer echt op gelet.

Nee maar je mag werken in theorie en in de praktijk niet met elkaar verwarren.Dus als ik het goed begrijp moeten de honderden ingenieurs bij de autofabrikanten het hele start/stop systeem helemaal terug herzien en indien nodig volledig afschaffen want de random posters met ‘levenservaring’ hebben beslist dat het niet goed werkt en weinig effect heeft![]()

Ik rij 30 sec naar dat kruispunt om er dan soms +30 sec stil te staan. Dus dat zou al een serieuze druppel zijn lijkt me.Ja maar hoe lang sta je stil daar?
Het gros van uw verbruik zal komen van aanzetten en rijden uiteraard. Als je dan 30 seconden stilstaat dan is dat een druppel op een hete plaat.
Maar rij maar eens 2km en parkeer u ergens en laat uw motor eens een 10minuten draaien, uw verbruik per 100km in de reiscomputer zal door het dak gaan![]()
Heb je al uitgevoerd wat ik je gisteren zei?Ik rij 30 sec naar dat kruispunt om er dan soms +30 sec stil te staan. Dus dat zou al een serieuze druppel zijn lijkt me.

Nee, ik ga geen 10 minuten nodeloos de auto laten draaien als ik op +30 sec geen verschil zie.Heb je al uitgevoerd wat ik je gisteren zei?![]()
Nee maar je mag werken in theorie en in de praktijk niet met elkaar verwarren.
Het is gewoon een feit dat het start/stop systeem meer belastend is voor de batterij. Daarvoor heeft men ook speciale batterijen ontwikkeld die er beter tegen kunnen.
En in theorie en in testen is het zo dat in de cyclus je daardoor een lager verbruik en uitstoot hebt. Maar in de praktijk is het gewoon niet altijd even aangenaam om mee te rijden en is het dat extra beetje verbruik wel waard. En uitstoot daar kijkt Jan modaal niet naar![]()
De NEDC testcylus bevatte volgens mij geen idle-tijden. Dus daar had een start-stop systeem geen enkel effect op. Dat wil dus zeggen dat het start-stopsysteem zowat het enige systeem is dat ontwikkeld is zonder dat het op papier voor een verbetering zorgtDit, plus het feit dat start/stop massaal ontwikkeld is ten tijde van de zeer theoretische NEDC testen; onder WTLP geeft dat blijkbaar al een heel stuk minder resultaat qua verbruik en uitstoot.
...De NEDC testcylus bevatte volgens mij geen idle-tijden. Dus daar had een start-stop systeem geen enkel effect op. Dat wil dus zeggen dat het start-stopsysteem zowat het enige systeem is dat ontwikkeld is zonder dat het op papier voor een verbetering zorgt...
edit: i stand corrected, blijkbaar +- 20% idle time in NEDC
Nee, ik ga geen 10 minuten nodeloos de auto laten draaien als ik op +30 sec geen verschil zie

www.instagram.com