Welke wagen heb jij? Post your pics!

Bon gisteren eens aan de lichten (geen verkeer!) met de GTI langs mijn eigen wagen gestaan (mijn vader aan het stuur) - GTI staat stage 1 met 325pk, 475Nm, de BMW is sneller weg (xDrive en elektromotor, makes sense), GTI komt er even langs, maar dan terug de BMW die gewoon nog een stuk sneller is.

Had ik dus echt niet gedacht, als je een kickdown doet met de GTI voelt dat zoveel bruter aan, in de BMW lijkt dat heel relaxt. Straffe cijfers voor een gevaarte van bijna 2 ton seg.

Daarna was er ook nog een Tesla model X die het allemaal wat te traag vond gaan precies :D

De bmw heeft 600Nm en 394pk. Waarvan 265 elektrische, what did you expect :P
Zou maar erg zijn mocht die het onderspit delven :P

Maar nu was ik toevallig op een website van een tuningbedrijf, 500pk en 720Nm lijkt vlot te gaan! :P

De bmw heeft 600Nm en 394pk. Waarvan 265 elektrische, what did you expect :p
Zou maar erg zijn mocht die het onderspit delven :p

Maar nu was ik toevallig op een website van een tuningbedrijf, 500pk en 720Nm lijkt vlot te gaan! :p
Volgens mij is het maar iets van een 110pk elektrisch hoor. En er zit een serieus gewichtsverschil tussen beide wagens, dus zo vanzelfsprekend vind ik dat toch niet.

525pk 800Nm stage 1 trouwens, die afspraak ligt al vast voor september - het voordeel van een toegenepen B58 te hebben steken :p

Volgens mij is het maar iets van een 110pk elektrisch hoor. En er zit een serieus gewichtsverschil tussen beide wagens, dus zo vanzelfsprekend vind ik dat toch niet.

525pk 800Nm stage 1 trouwens, die afspraak ligt al vast voor september - het voordeel van een toegenepen B58 te hebben steken :p
265Nm van de elektrische motor voor alle duidelijkheid :P
Vooral in het begin heb je dat instant koppel van die elektromotor, en eenmaal in de powerband van de B58 trekt dat ook zoals een malloot.
Is gewoon een heel snelle aandrijving.
De GTI is toch een automaat of niet?

Amai dat is zelfs nog lekkerder :P

Bon gisteren eens aan de lichten (geen verkeer!) met de GTI langs mijn eigen wagen gestaan (mijn vader aan het stuur) - GTI staat stage 1 met 325pk, 475Nm, de BMW is sneller weg (xDrive en elektromotor, makes sense), GTI komt er even langs, maar dan terug de BMW die gewoon nog een stuk sneller is.

Had ik dus echt niet gedacht, als je een kickdown doet met de GTI voelt dat zoveel bruter aan, in de BMW lijkt dat heel relaxt. Straffe cijfers voor een gevaarte van bijna 2 ton seg.

Daarna was er ook nog een Tesla model X die het allemaal wat te traag vond gaan precies :D
Ik had eigenlijk verwacht dat de 545e die los ging achter laten?
Oke, hij weegt meer, maar meer vermogen en xDrive?

Ik had eigenlijk verwacht dat de 545e die los ging achter laten?
Oke, hij weegt meer, maar meer vermogen en xDrive?
Een deftige stage 1 remap en de DSG is ook geremapped, maakt van een GTI echt een snelle wagen, niet te vergelijken met standaard. Nu met de juiste banden en het warme/droge weer ook veel grip dus amper wheelspin.

+ Het was mijn pa aan het stuur, misschien had hij de versnellingsbak niet eens in sport staan :p

+ Het was mijn pa aan het stuur, misschien had hij de versnellingsbak niet eens in sport staan :p
Is de BMW dan sneller in sportstand als je van stilstand kickdown doet?
Bij hernemingen zit je met sportstand al in hogere toeren wat je voordeel geeft, maar vanuit stilstand zou het toch geen verschil mogen maken dacht ik.

Bij hernemingen zit je met sportstand al in hogere toeren wat je voordeel geeft, maar vanuit stilstand zou het toch geen verschil mogen maken dacht ik.
Geen idee eigenlijk, lijkt mij dat hij nog iets agressiever schakelt maar dat kan idd enkel bij hernemingen zijn. Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel maar de realiteit kan anders zijn.

Bij mijn 3-reeks schakelde hij een pak later in sport, waardoor hij volgens mij stukken trager was 😂 4300tpm zijn écht wel teveel van het goede voor een 316d.

Bij de iX3 is het verschil gigantisch. Gevoelsmatig zou ik zeggen 286 vs 200pk.

Hmm lijkt mij dat de schakeltijd effectief korter is in sportstand dus lijkt me ook dat de 0-100 dan sneller zal zijn?

Hmm lijkt mij dat de schakeltijd effectief korter is in sportstand dus lijkt me ook dat de 0-100 dan sneller zal zijn?
Ik denk dat het is zoals @poeperman zegt, in sportstand ga je hoger in toeren.
En ik dacht ook ooit eens gelezen te hebben van Kraftbayer (toch wel iemand die echt supergoed op de hoogte is) op bimmerboard, dat er in sportstand ietsje te veel brandstof ingespoten wordt. Waardoor de efficiëntie iets lager ligt. Wel al +10j geleden gelezen, misschien is dit de dag van vandaag wat anders.

Mooie auto!
Een idee van het praktijkverbruik van zo'n B3?
Even een update: net terug van reis, 3000km gereden met 2 volwassenen en 2 kinderen, een volle koffer (incl 5 persoonstent) én een dakkoffer. Zo’n 2000km snelweg, en de rest lokale ritten. Gemiddeld verbruik: 6,4l /100km.
Ik ben aangenaam verrast.

dat er in sportstand ietsje te veel brandstof ingespoten wordt.
Dat zijn die befaamde pops en bangs. Vooral voor de show en niet echt sneller.
Dat sportstand sneller zou schakelen dat zou mij immens sterk lijken, een gewone vs een sportautomatische daar zit wel verschil op.

Dat zijn die befaamde pops en bangs. Vooral voor de show en niet echt sneller.
Dat sportstand sneller zou schakelen dat zou mij immens sterk lijken, een gewone vs een sportautomatische daar zit wel verschil op.
Ben er vrij zeker van dat de schakeltijd sneller is tov de gewone stand. Als er iemand goed genoeg kan googlen om dat te staven.. vind er niet meteen iets duidelijk over.

In de 330e voelt ge dat verschil toch, ik heb wel de "sport automatische" versnellingsbak (toen standaard in de M-Sport versie, op de andere uitvoeringen was dat optie).
In sport voelt ge hem echt wel scherper schakelen.
In gewone mode schakelt hij veel rustiger, toeren zakken veel minder plots bij het opschakelen.

Ben er vrij zeker van dat de schakeltijd sneller is tov de gewone stand. Als er iemand goed genoeg kan googlen om dat te staven.. vind er niet meteen iets duidelijk over.
Het is de gewone zf-bak, dus met koppelomvormer. Volgens mij kan je die niet elektronisch sturen om sneller of langzamer te schakelen?
Ben nu geen kenner van versnellingsbakken (so correct me if I'm wrong), maar dat lijkt me technisch onmogelijk?

Bedoel je dit?

SPORT mode, on the other hand, ramps up power, enabling your BMW to perform at its peak sportiness. It accomplishes this by shortening the gearshift times in the transmission, making it easier to pick up speed and generate more power. You’ll hear your engine rev up and roar once you switch into this powerful mode.

In de i4 merk je weinig verschil in acceleratiesnelheid tussen eco pro, comfort en sport.
Je voelt dat sport heel bruut 0 naar 100% koppel geeft, comfort wat geleidelijker en eco pro nog geleidelijker. Eco pro en comfort zijn dan misschien een beetje trager, maar het voelt veel aangenamer.

Maar sneller als in wat?
Want de ZF schakelt in 150-200ms, een nog snellere schakelactie dat voel je niet hoor. En er is niks wat beïnvloedbaar is dat sneller of trager kan gaan. Schakelen is schakelen.

De nieuwe M3 en M4 hebben ook gewoon een torque converter en geen DCT omdat deze gewoon ruim snel genoeg zijn en dus een DCT puur voor snelheid weinig uithaalt.

Terug
Bovenaan