Welke wagen heb jij? Post your pics!

In de 330e voelt ge dat verschil toch, ik heb wel de "sport automatische" versnellingsbak (toen standaard in de M-Sport versie, op de andere uitvoeringen was dat optie).
In sport voelt ge hem echt wel scherper schakelen.
In gewone mode schakelt hij veel rustiger, toeren zakken veel minder plots bij het opschakelen.
Ik heb ook de sportautomaat, ben er ook wel vrij zeker van dat het sneller gaat.

Maar sneller als in wat?
Want de ZF schakelt in 150-200ms, een nog snellere schakelactie dat voel je niet hoor. En er is niks wat beïnvloedbaar is dat sneller of trager kan gaan. Schakelen is schakelen.

De nieuwe M3 en M4 hebben ook gewoon een torque converter en geen DCT omdat deze gewoon ruim snel genoeg zijn en dus een DCT puur voor snelheid weinig uithaalt.
Goh het lijkt effectief alsof de tijd die nodig is van bv 2 naar 3 te gaan korter is. (Geen idee hoe deze bak werkt. Ik weet dat ze bv de druk verhoogd hebben in de DSG van de GTI bij het remappen, maar da's natuurlijk een heel andere boite)

In S schakelt hij gewoon beter/ruwer in de powerband, alles behalve het zuinigst en het rev matchen zal agressiever zijn ofzo. Ge moet er gewoon eens mee rijden dan snapt ge wat ik bedoel :p

Goh het lijkt effectief alsof de tijd die nodig is van bv 2 naar 3 te gaan korter is. (Geen idee hoe deze bak werkt. Ik weet dat ze bv de druk verhoogd hebben in de DSG van de GTI bij het remappen, maar da's natuurlijk een heel andere boite)

In S schakelt hij gewoon beter/ruwer in de powerband, alles behalve het zuinigst en het rev matchen zal agressiever zijn ofzo. Ge moet er gewoon eens mee rijden dan snapt ge wat ik bedoel :p
Lijkt me eerder dat ze elektronisch de "gasrespons" na het schakelen gewoon verhogen ofzo.

Ik heb zelf een DCT bak en mijn 2e wagen ondertussen ermee. Ik vind het nog steeds fenomenaal hoe dat ding reageert.

Maar dat is niet de schakelmoment zelf he, dat zijn gewoon alle randfactoren die ze agressiever maken.

Maar dat is niet de schakelmoment zelf he, dat zijn gewoon alle randfactoren die ze agressiever maken.
Kan zijn, mijn punt is dat volgens mij de 0-100 tijd sneller is met de bak in sportstand. De randfactoren die daar voor zorgen blijven mij gelijk :)

In de i4 merk je weinig verschil in acceleratiesnelheid tussen eco pro, comfort en sport.

In de 440 is het grootste verschil de reactie op het gas induwen. Eco pro is veel slomer, comfort is "normaal" en sport is hij direct wakker. Scheelt standaard ook 1 versnelling per standje, wat helpt bij het al dan niet wakker zijn. Maar eens hij teruggeschakeld is (na kickdown), dan gaat hij ook in eco pro hard.

Gisteren overigens voor het eerst de launch control geprobeerd. Ik stond helemaal alleen aan het rood licht dus niemand kon me voor Johnny verslijten :p
Geeft wel nog een serieus verschil zeg. Gript veel harder en ik had het gevoel dat de upshifts ook een stuk steviger waren, zelfs vergeleken met de S+ mode met de bak in sport.

Dochter vond het leuk :unsure:

In de 440 is het grootste verschil de reactie op het gas induwen. Eco pro is veel slomer, comfort is "normaal" en sport is hij direct wakker. Scheelt standaard ook 1 versnelling per standje, wat helpt bij het al dan niet wakker zijn. Maar eens hij teruggeschakeld is (na kickdown), dan gaat hij ook in eco pro hard.

Gisteren overigens voor het eerst de launch control geprobeerd. Ik stond helemaal alleen aan het rood licht dus niemand kon me voor Johnny verslijten :p
Geeft wel nog een serieus verschil zeg. Gript veel harder en ik had het gevoel dat de upshifts ook een stuk steviger waren, zelfs vergeleken met de S+ mode met de bak in sport.

Dochter vond het leuk :unsure:
Ge moet dat eigenlijk eens bij een iX3 (of i4) testen. Dat verschil tussen comfort en sport qua "gasrespons" is enorm. In sport is dat eigenlijk echt niet aangenaam voor passagiers omdat elke beweging van uw kleine teen direct een duw in uw rug geeft.

Ben er vrij zeker van dat de schakeltijd sneller is tov de gewone stand. Als er iemand goed genoeg kan googlen om dat te staven.. vind er niet meteen iets duidelijk over.
Bij mijn 340i heb ik destijds een codering gedaan om het sport programma te activeren (ik had af fabriek geen schakel paddles). Hij werd daar niet sneller van, maar de beleving is wat heftiger omdat ze de aandrijflijn wat bruusker laten aangrijpen... ZF8 bestaat in een aantal variaties i.f.v. de hoeveelheid koppel die ze moeten kunnen verwerken en/of er een elektrische motor bij ingebouwd moet zijn of niet. De ZF8's bij BMW en Alpina hebben model- en optie-specifieke standaard programma's die je via de rijbelevingscchakelaar en de pook, en soms alleen via de code kan aanroepen: in sommige landen en uitvoeringen zijn respectievelijk eco-pro en sport+ + launchcontrol enkel als optie beschikbaar, en bijvoorbeeld op de Belgische en Duitse F3x reeks was een "sportautomaat" een optie die je via een code aan of af kon zetten, ook al had je die optie niet af fabriek. Het Alpina specifieke schakelprogramma kan je ook op de bak krijgen, maar niet via een eenvoudige codering. Als ik met niet vergis moet je daarvoor "flashen."

Je kan een ZF8 "flashen" met andere software, er zijn tools die een ZF8 wél behoorlijk sneller laten worden of die zelfs voor heel sterk getunende versies koppelbegrenzing toevoegen in de lage versnellingen, of specifiek voor de B58 in de 5e versnelling, omdat daar een gekende weak spot zit bij wagens die fel motorisch getuned worden. Dat is wel custom software, zoals een stage 1 voor de motor ook custom is... En, daar heb je in tegenstelling tot coderen garantieverlies op...

De rijbelevingsschakelaar sport/sport+ wijzigt de demping (jndien je adaptieve demping hebt), de stuurbekrachtiging, de gasrespons en ook de schakelmomenten want die zijn in sport hoger (langer doorhalen in lagere versnelling).

Ik heb mijn ZF6 op mijn E91 325d geflashed met xHP flashtool en dat verschil voel je toch vrij goed.
Even rond gereden met stage 3 maar dat was voor daily gebruik te agressief.
Rij nu toch al enkele jaren rond met stage 1 en dat is ideaal als daily.
Ik herinner mij nog dat ik kort nadien ook de ecu laten remappen heb en de tuner in kwestie zei dat mijn wagen enorm vlot schakelde voor al 200k op de teller te hebben :tongue:

Wauw, knappe aanwinst, proficiat @anders. !
Thanks, best lang de markt gevolgd, en iets te lang gewacht (de prijzen zijn al aan het stijgen). Maar bij deze heb ik niet het gevoel dat ik "te veel" betaal tov de rest van de markt, zowel binnen België als er buiten...

En de spec was volledig zoals ik hem wou, ik zou misschien een fellere kleur kiezen en geen rood dak, maar er staan sowieso al zo weinig GTS-en te koop dat er nu niet bepaald keuze is daar rond :P Ik was ook aangenaam verrast door het geluid eigenlijk, veel minder gedreun dan bij de S die ik een tijdje terug had test-gereden. Lijkt alsof Porsche toch wat heeft aangepast over de jaren.

Respect om de stap te durven zetten! Zelf ook zwaar fan van de 718. Wat waren de redenen om specifiek naar een gts te zoeken?
Als je voor dat soort wagen gaat, wilt ge eigenlijk ook de opties die ervoor zorgen dat hij beter rijdt. Bij de 718 is dat sport chrono, pasm en ptv. Een gewone en een S zijn heel moeilijk om te vinden met die opties.
En ik ben verzot op Alcantara, en daar is de GTS wel goed natuurlijk.
Maar er is wel een prijsverschil met een "kale" 718 natuurlijk... Hopelijk blijft dat zo :p

Terug
Bovenaan