Welke wagen heb jij? Post your pics!

Na al die uitleg hier over schakelen vraag ik me wel één ding af.
Zouden er auto's zijn waarbij je met de flippers aan het stuur in achteruit kunt schakelen?
Zoals iemand hoger al zei kan je bij sommige auto's de bak in neutraal zetten door aan beide flippers tegelijk te trekken.
Met de + zet je die dan terug in versnelling, maar met de - zou je die dan in principe in achteruit kunnen zetten, maar de vraag is dus of er auto's zijn waarbij dit ook effectief kan?
Bij lambo dacht ik al beide flippers voor neutral.

Misschien bij een sequentiële bak dat je met de flippers ook naar R raakt?

Toevallig heb ik gisteren net zoals @Musk met de 4 ontdekt dat je IDD niet in achteruit kan met de bak in sport. Zat ik daar als een idioot 5-6 keer te proberen schakelen voor ik het doorhad :unsure:

Misschien bij een sequentiële bak dat je met de flippers ook naar R raakt?

Toevallig heb ik gisteren net zoals @Musk met de 4 ontdekt dat je IDD niet in achteruit kan met de bak in sport. Zat ik daar als een idioot 5-6 keer te proberen schakelen voor ik het doorhad :unsure:
Ik had hetzelfde aan de hand net toen ik wou keren in een straat met een achterligger. Die zal ook gedacht hebben van kijk deze idioot met z'n BMW sukkelen :(

Seg ma nu twijfel ik dus, maar het lijkt me toch effectief zo te zijn dat als je dat pookje naar links zet de versnellingsbak ook effectief automatisch sportiever/agressiever schakelt dan dat je gewoon enkel de rijmodus in sport zet?

Of zit ik nu gewoon telkens tegen de rev limiter op te rijden zodat hij vanzelf opschakelt? :unsure:

Viel me vandaag ook op dat ik gene sport+ rijmodus heb en dat had ik wel in de 4-serie!

Seg ma nu twijfel ik dus, maar het lijkt me toch effectief zo te zijn dat als je dat pookje naar links zet de versnellingsbak ook effectief automatisch sportiever/agressiever schakelt dan dat je gewoon enkel de rijmodus in sport zet?

Of zit ik nu gewoon telkens tegen de rev limiter op te rijden zodat hij vanzelf opschakelt? :unsure:

Viel me vandaag ook op dat ik gene sport+ rijmodus heb en dat had ik wel in de 4-serie!
Sport plus is toch sport met tractie uitgeschakeld?

Op de sport knop duwen en dan kan je op je idrive systeem naar sport plus. (Of 2x op de sport knop drukken) Of sport individual (3x drukken) en die kan je daar ook instellen.

Zo kan je bv motor op sport plus zetten, stuur op comfort, en toch de tractie aanlaten, allè zo werkt het toch op mijne 3 serie

In je digitale teller komt dan ook sport of Sportplus of sport individual of eco of eco individual te staan onder de toerenteller naast de versnelling (D - S - ...)

Op de sport knop duwen en dan kan je op je idrive systeem naar sport plus. (Of 2x op de sport knop drukken) Of sport individual (3x drukken) en die kan je daar ook instellen.

Zo kan je bv motor op sport plus zetten, stuur op comfort, en toch de tractie aanlaten, allè zo werkt het toch op mijne 3 serie

In je digitale teller komt dan ook sport of Sportplus of sport individual of eco of eco individual te staan onder de toerenteller naast de versnelling (D - S - ...)
Hmm zo was het idd op m'n 4-serie maar volgens mij is het nu anders. Ik ga het morgen eens tegoei bekijken!

Hmm zo was het idd op m'n 4-serie maar volgens mij is het nu anders. Ik ga het morgen eens tegoei bekijken!
Bij mijn 3 reeks was er geen sport knop, en moest ik de pook naar links zetten voor "sport-stand". Dus lijkt me gewoon nog steeds hetzelfde?

Bij mijn 3 reeks was er geen sport knop, en moest ik de pook naar links zetten voor "sport-stand". Dus lijkt me gewoon nog steeds hetzelfde?
Ik had selectie volgens mij tussen eco, comfort, sport en sport+.

Nu heb ik enkel de eerste drie.

Welke serie?

Elke F30/31 had een knop links van de pook. Zelfs mijn 316dA. Pook naar links duwen resulteerde in extreem laat schakelen (4500rpm met een diesel) waardoor hij stukken trager was dan in de normale schakelstand.

Een E90 had dat niet

Welke serie?

Elke F30/31 had een knop links van de pook. Zelfs mijn 316dA. Pook naar links duwen resulteerde in extreem laat schakelen (4500rpm met een diesel) waardoor hij stukken trager was dan in de normale schakelstand.

Een E90 had dat niet
Uhu en de pook naar links zetten zorgt ervoor dat hij manueel staat, anders grijpt de automaat toch weer in.

Ik heb ook enkel die eerste 3.
Volgens mij heb je hetzelfde idrive systeem dus moet je straks bovenstaande maar eens proberen.
Volgens mij kan je zelfs in je idrive naar de verschillende rijmodes gaan zonder op één van de knoppen te drukken

Ik heb ook enkel die eerste 3.
Volgens mij heb je hetzelfde idrive systeem dus moet je straks bovenstaande maar eens proberen.
Volgens mij kan je zelfs in je idrive naar de verschillende rijmodes gaan zonder op één van de knoppen te drukken
Jep dat klopt, vind het gewoon vreemd dat die sport+ verdwenen is tov de F reeks.

Je kan ook sport+ doen door de tractiecontrole uit te schakelen.

Uw bak in sport zetten zorgt ervoor dat hij later later opschakelt en dat staat los van de sportmodus van de wagen waar uw gasrespons aangepast wordt.

Je kan ook sport+ doen door de tractiecontrole uit te schakelen.

Uw bak in sport zetten zorgt ervoor dat hij later later opschakelt en dat staat los van de sportmodus van de wagen waar uw gasrespons aangepast wordt.
Sportmodus past volgens mij ook wel wat het gedrag van de bak aan volgens mij? Versnellingsbak in sport maakt hem gewoon nóg sportiever, nee?

Er gaan hier sommige lezers hun kas opfretten omdat we hier weer 2 pagina's over iets onnozels aan het lullen zijn. :biglaugh:

Sportmodus past volgens mij ook wel wat het gedrag van de bak aan volgens mij? Versnellingsbak in sport maakt hem gewoon nóg sportiever, nee?
Als ik die van mij in "Sport" zet, schakelt de versnellingsbak idd veel sportiever. Pookje naar links heb ik de indruk dat hij nóg iets hoger in de RPM gaat voor op te schakelen. Maar kan ook placebo-effect zijn, heb het nog niet letterlijk gemeten.

Er gaan hier sommige lezers hun kas opfretten omdat we hier weer 2 pagina's over iets onnozels aan het lullen zijn. :biglaugh:
Dat zou normaal niet de bedoeling zijn.
Hetgeen je merkt is dat doordat de gasrespons verhoogt je ook gewoon meer gas geeft. Als je meer gas geeft dan gaat de bak sowieso al iets lager gaan schakelen.

Je kan dat goed testen door in comfort te rijden en dan pakweg van 10% naar 80% gas te gaan. Je zult zien dat de toeren hoger zullen oplopen en hij later zal schakelen. Maar hij zal niet langer in toeren blijven hangen als uw balans gas en versnelling hetzelfde blijft.

Die sportstand gaat wel ervoor zorgen dat zelfs bij minder snel optrekken de toeren hoger oplopen en hij ook in die hoge toeren zal blijven hangen. Ook zou de reactietijd een fractie sneller zijn tussen elke schakel actie.

Terug
Bovenaan