Da’s de adaptive cruise control, die van merk tot merk verschilt. In de meeste gevallen is die tegenwoordig deftig genoeg om vlot te gebruiken.
- Dynamic Radar Cruise Control (DRCC):
Maintains a set distance from the vehicle in front, even when traffic slows down.
Die stuurt zelf om de auto in het midden van de rijstrook te houden. In sommige gevallen zijn ze ook in staat om de rand van de rijbaan te volgen als er geen rijstroken zijn.
- Lane Tracing Assist (LTA):
Helps the driver stay within the lane, especially helpful on highways and in curves.
In tegenstelling tot lane assist gaat deze niet constant sturen om in het midden van de rijstrook te blijven. Hij gaat wel (in de meeste auto’s toch) een snok aan het stuur geven als je de rijstrook verlaat. Als je aan het rijden bent en je hebt je stuur deftig vast, kan je dat gewoon overwinnen. Als je echter in slaap gevallen zou zijn gaat die wel degelijk kunnen voorkomen dat je de rijstrook verlaat (al is dat niet 100% zeker).
- Lane Departure Alert (LDA) with Lane Keeping Assist:
Warns the driver if the vehicle starts to drift out of its lane and provides gentle steering assistanc
Ik rijd al meer dan 5 jaar met die functies vaak op, en ik vind dat ontspannend in druk verkeer. Het enige wat mij nog tegensteekt is die één keer op een jaar dat de emergency braking een situatie verkeerd interpreteert en alles dicht smijt, maar dat zit standaard op alle nieuwe auto’s en is niet uit te schakelen.