Welke wagen heb jij? Post your pics!

Ik heb een nieuwe auto gekregen van mijn vriendin, voor mijn verjaardag. Gelukkig past hij nog in de garage naast de andere.

20231225-125339327-i-OS.jpg

Inderdaad! De meeste high performance atmosferische motoren maken trouwens +8000rpm en meer.

Enkele voorbeelden :

De GMA T.50 @ 12100rpm zelfs o_O

De Type R motoren van Honda zijn gewoon een knap staaltje techniek, de K20, F20C, B16B,...
Maar, die hebben allemaal nog iets gelijk he. Die motoren leveren extreem veel PK in lichtgewicht auto's.
Een FK8 is 320pk op 1400kg. Dat is beide niet slecht, maar een A45S levert dan bvb 425PK op 1500kg op een 7200rpm red line motor. Een hoogtoerige motor kan goed zijn, maar is dat niet perse.

Maar, die hebben allemaal nog iets gelijk he. Die motoren leveren extreem veel PK in lichtgewicht auto's.
Een FK8 is 320pk op 1400kg. Dat is beide niet slecht, maar een A45S levert dan bvb 425PK op 1500kg op een 7200rpm red line motor. Een hoogtoerige motor kan goed zijn, maar is dat niet perse.
Het gaat niet over pk's hé, iedereen kan een grote turbo installeren op een motor en 1000pk halen maar dat gaat niet plezant rijden behalve voor de mensen die graag dragraces doen. Mijne honda Civic indertijd had 125pk met een red line van iets boven de 7000rpm, ik vond dat leuker dan mijn Megane RS met 265pk die een red line heeft aan 6000rpm.

1) een type r is een goed ontworpen (maar lelijke) auto
Moest dat er weer bij :(

Laatst bewerkt:

Mijn nieuw custom made velgen eronder... Zo tevreden, forged uiteraard... Echt zeer tevreden van ❤️
Ontwerp afgekeken van een Asanti velg die voor de mijne niet mogelijk was.
En nog wat donkerder gemaakt en voor brushed alu rand gekozen ipv glans.
Reed jij gisteren rond 15u op de e34 Antwerpen -> Eindhoven? 🤓 Of leek er toch wreed hard op (voor een niet-kenner).

Het gaat niet over pk's hé, iedereen kan een grote turbo installeren op een motor en 1000pk halen maar dat gaat niet plezant rijden behalve voor de mensen die graag dragraces doen. Mijne honda Civic indertijd had 125pk met een red line van iets boven de 7000rpm, ik vond dat leuker dan mijn Megane RS met 265pk die een red line heeft aan 6000rpm.

En dat lag aan de redline of aan iets anders?

Atmosferische blokken allemaal goed en wel, maar het wordt pas leuk en interessant als daar 500cc slagvolume is en er 8 cilinders lopen te ploffen. En natuurlijk dat de stroke ratio klein is.

Een atmosferische 4 pitter is leuk in de nostalgie, maar een huidige turbomotor is op elk vlak de betere.

@Nineshots ik val mee ja want ik hou van alle soorten wagens.
Persoonlijk blijf ik bij honda omdat ik daar nog nooit miserie mee gehad heb in gans mijn leven😁

Het blijft natuurlijk nog altijd wss toptechnologie en vooral kwaliteit.

Maar de unieke NA motoren met hun vtecsysteem die hadden toch iets wat geen ander merk in de jaren 90 had.
En vergeet niet dat dit maar 1.6 a 1.8 blokjes waren die zich lang staande hebben gehouden tegen zwaardere turbomotoren.

Mijn fk2 blijft op een k&n lichtfilterpaneel na origineel omdat ik persoonlijk vind dat 310 pk op een fwd toch genoeg is.(ondanks wss de goeie electronische tc + nog een mechanische sper)

De fk2 is voor mij persoonlijk ook geen 0-100 sprintwagen, die haalt het meeste plezier uit bochtigge wegen.
Laatst eens een sprintje (als passagier)met een golf r meegedaan,om eerlijk te zijn ... dsg automatic of dergelijke ... waar is daar de fun van?? Stuur richten en gas geven😊

Nu met mijn eerste ev geef ik toe dat "nen automatic" tof en gemakkelijk is.
Maar als ik in de fk2 stap en die manuele boite bedien dan komt er toch ook wel een smile op mn gezicht( als ik niet in de file en stad aalst zit🤣🤣)

Ow ja Honda ophemelen aan iemand anders die er niet zelf mee rijd heb ik afgeleerd😋

Ik merk dat honda "Hate it or love it is" als je daarmee begint

@Patattenboer , efkes diep rustig ademhalen voor je iets post zal mss helpen.

Er wordt op dit deel van het forum af en toe gewoon scherp gediscussieerd over bepaalde vaak technische zaken of ervaringen met auto's, dat hoort er hier bij en dat moet kunnen. En de overtuigingen of die ervaringen zijn soms gewoon anders.

Ook wordt er vaak gewoon met een kwinkslag gezegd wat iemand vindt van een bepaalde auto, als ik pakweg @anders. zijn Porsche (zaliger) voor kappers vind of uwen Honda een Johnnykar, dan pak je dat gewoon best sportief op ipv in het verweer te gaan, want heel vaak is het hier al plagend of grappend bedoeld. Je sprak zelf overigens ook nogal denigrerend over "de SUV rijders", moet ik daarover nu ook in het verweer gaan?

Het is echt niet omdat je het niet eens bent met wat iemand zegt of zelfs maar dat iemand Honda "rommel" zou vinden (waar ik het overigens ook niet mee eens ben) dat je zo in een kramp moet schieten.

Rustig ademhalen en een discussie sportief opnemen helpt heel veel.

Atmosferische blokken allemaal goed en wel, maar het wordt pas leuk en interessant als daar 500cc slagvolume is en er 8 cilinders lopen te ploffen. En natuurlijk dat de stroke ratio klein is.

Een atmosferische 4 pitter is leuk in de nostalgie, maar een huidige turbomotor is op elk vlak de betere.
Zoals ik al zei heb ik het niet over de theoretische cijfertjes maar op het gevoel en de ervaring. Porsche kent er niks van aangezien ze in een standaard 911 Carrera een turbomotor steken en in een GT3 een atmosferische...

Akkoord, maar de Honda's waar we hier over spreken leveren ook zeer veel pk's voor de cilinderinhoud die ze maar hebben.
Enkele voorbeelden :
- Civic Type R EK9 (B16B) : 1600cc - 185pk @ 8200rpm - +-1060kg
- Integra Type R DC2 (B18C) : 1800cc - 200pk @ 8000rpm, rev limit @ 8900rpm (JDM) - +-1100kg
- S2000 EP1 (F20C) : 2000cc - 240pk @ 8300rpm, rev limit @ 9000rpm - +- 1250kg

Je moet deze ook in hun tijdsgeest bekijken. Zo'n motoren worden gewoon niet meer gebruikt in dergelijke wagens omdat we met emissienormen zitten en extra veiligheid en wat weet ik nog allemaal. Daardoor is Honda ook overgestapt naar turbo motoren (maar nog steeds met vtec voor de Type R).
De FK8 hebben ze op FWD gehouden omdat 4WD extra gewicht met zich meebrengt, daardoor hebben ze ook het vermogen moeten beperken om het beheersbaar te houden. Veel pk's zijn leuk maar maakt er daarom niet altijd een betere drivers car van. Waarom denk je trouwens dat een Golf GTI TCR ook een FWD is.

Dat is appelen met peren vergelijken. We spreken hier nog altijd over hatchbacks en midsized auto's en geen grote Amerikaanse muscle cars of sportwagens.

Ik denk niet dat hier ergens het tegendeel beweerd wordt.

En dat lag aan de redline of aan iets anders?

Hier sla je de bal echt mis. Zo clueless.
Als we u filosofie volgen dan moeten we ook zeggen da EV beter is. Meer koppel, ni schakelen, instant koppel over hele powerband, etc.

Rij maar is met een atmosferische k20 of zo een 2 liter NORD twincam blok dat ze veel in alfas steken. Toyota hun 2ZZ blok met VVTI die ze in de lotus elise s2 hadden zitten is ook een meesterwerk.

Denk dat je teveel naar Amerikaanse youtubers hebt zitten kijken.

(maar nog steeds met vtec voor de Type R).

Niet voor het één of ander maar elke BMW die je nu kan kopen, zelfs een 118i heeft VANOS :p
Vanaf 4 cilinders krijg je dan nog eens valvetronic erbij.

Dus goed VTEC is leuk omdat het een flitsende bijklank heeft en materiaal was in menig meme. Maar motortechnologie is wel een pak geëvalueerd sinds de introductie van VTEC in 1983.
En VANOS is een technologisch hoogstaander systeem dan VTEC overigens.

Hier sla je de bal echt mis. Zo clueless.
Als we u filosofie volgen dan moeten we ook zeggen da EV beter is. Meer koppel, ni schakelen, instant koppel over hele powerband, etc.

Rij maar is met een atmosferische k20 of zo een 2 liter NORD twincam blok dat ze veel in alfas steken. Toyota hun 2ZZ blok met VVTI die ze in de lotus elise s2 hadden zitten is ook een meesterwerk.

Denk dat je teveel naar Amerikaanse youtubers hebt zitten kijken.

Het was dan ook een beetje een hyperbool natuurlijk :p

Een atmosferisch blok heeft zeker zijn sterke punten. Maar ook zijn minder sterke punten.
Het heeft zijn charme, maar ook zijn breekpunten.
Een turbomotor heeft dat ook. Maar het heeft een reden, buiten uitstoot, dat turbomotoren zo populair zijn.
Toch zeker bij wagens waar je niet op een circuit steeds in de ideale powerband kan rijden.
Maar zelfs dan nog.

Als ik denk aan indrukwekkende turbomotoren dan denk ik aan de G16 van Toyota in morizo spec. Een 1600 driecilinder met 400Nm en 300pk. Indrukwekkend.
Of de 3,7l uit de 992 turbo s.

Niet voor het één of ander maar elke BMW die je nu kan kopen, zelfs een 118i heeft VANOS :p

Een turbomotor heeft dat ook. Maar het heeft een reden, buiten uitstoot, dat turbomotoren zo populair zijn.
Toch zeker bij wagens waar je niet op een circuit steeds in de ideale powerband kan rijden.
Maar zelfs dan nog.

Als ik denk aan indrukwekkende turbomotoren dan denk ik aan de G16 van Toyota in morizo spec. Een 1600 driecilinder met 400Nm en 300pk. Indrukwekkend.
En net dat stukje moet je quoten 😝
Ik had dat er gewoon bijgezet omdat Honda met de Type R overgestapt is naar turbomotoren en dat deze net gekend waren voor voor hun hoogtoerige vtec motoren.
Weet ik trouwens wel dat Honda niet de enigste is die dergelijke technologie gebruikt, ik denk zelfs dat bijna iedere motorenbouwer 1 of ander afgeleide er van gebruikt.

De hoofdreden waarom men meer en meer turbomotoren is beginnen gebruiken blijft toch nog steeds uitstoot en verbruik. Wagens worden steeds zwaarder en groter en dan moet het vermogen enigszins evenredig mee stijgen om dit te compenseren. Dat lukt niet met atmosferische motoren tenzij ze er bijna een raceblok van maken.

Ja, dat Toyota blok is echt een pareltje 😍

Even terzijde. Ik heb een collega die een tijdje een FN2 Civic Type R had met enkele aanpassingen (ik dacht +-240pk). Na een tijdje had hij die weg gedaan om een Impreza (+300pk) te kopen. Door het gemis van het hoogtoerig atmosferische karakter heeft hij deze weer verkocht en rijd nu al een tijdje rond met een E46 M3.

Ze zitten trouwens al aan 740pk op dat Toyotablok. Nog een jaar en er zijn 1000pk 3-cilinders :p (niet dat dat enig nut heeft, maar goed :p)

Dus goed VTEC is leuk omdat het een flitsende bijklank heeft en materiaal was in menig meme. Maar motortechnologie is wel een pak geëvalueerd sinds de introductie van VTEC in 1983.
En VANOS is een technologisch hoogstaander systeem dan VTEC overigens.

Het was dan ook een beetje een hyperbool natuurlijk :p

Een atmosferisch blok heeft zeker zijn sterke punten. Maar ook zijn minder sterke punten.
Het heeft zijn charme, maar ook zijn breekpunten.
Maar zelfs dan nog.

Vanos is een variant en aangepaste evolutie van Vtec. Fact of the matter is wel: vtec is efficiënter. Vanos is beter te finetunen zonder de agressieve ‘vtec kicks in’-duw maar is ook weldegelijk minder betrouwbaar. Vlotter voor gewoon verkeer maar minder betrouwbaar is in mijn boekske althans niet beter.

De keuze naar turbo is simpel: uitstoot en verbruik. Makkelijk veel vermogen te halen uit kleine blok maar ook nadelen. Ze halen dat er redelijk uit, zeker met zaken zoals elektrisch gespoelde turbo’s maar de exponentiële tov lineaire powerband is toch altijd vrij meh.

De 992 Turbo S is nu niet bepaald een hoogstandje wat mij betreft en rijdt echt zeer saai. 175pk per liter is verre van speciaal. Zelfs een A45 haalt een hogere pk/displacement ratio. De blok is redelijk lam te noemen en echt extreem responsief is de throttle niet. Veel pks =\ Goed

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan