Welke wagen heb jij? Post your pics!

Wit is zooo schoon op ne Porsche. :love2:

Niet mijn ding ... nu 'k ga van de zomer de markt een beetje in't oog houden. Maar voor mij graag een Guards Red (of Carmin Red) 991.2 GT3 met eventueel de bucketseats (inbegrepen in clubsport), lift op de vooras en het interieur graag met volleder dashboard gecombineerd met alcantara en rood stiksel. En dat met de manuele bak graag. :)

Dus:

29R6103-80374247.jpg

2018-porsche-gt3-34.jpg

zoiets dus maar dan met de bucket seats ... al zou ik voor deze config wel tekenen

Heb je al eens met een X5 50e gereden?
Ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat in de modus waar je het meeste in rijdt, hybride op de elektromotor, het allemaal niet zo gezwind gaat in de X5.
Het is een zware jongen per slot van rekening.

Die 490pk is leuk op papier natuurlijk, en een pak meer dan de 320 van de 540d.
Maar ik denk dat het in het normaal gebruik tegenvalt als je van een 540d komt om eerlijk te zijn.

Ik denk persoonlijk dat de X5 50e ook een beetje gaat tegenvallen na de 540d. Waarom?

De 540d heeft 340pk (geen 320pk da's de voorlaatste gen van dat blok) en heeft bijna 800nm ter beschikking. Bij een diesel en dat type motoren zit de kracht in het koppel wat al op 1700 toeren beschikbaar is. Ongeacht in welke modus je staat en je moet invoegen, voorbijsteken of whatever. Je rijdt op die golf van koppel. Da's altijd aanwezig en zonder drama (lees in de toeren te jagen) hebt ge kracht genoeg en gebeurt alles met de vinger in de neus.

De X5 50e heeft eigenlijk 2 krachtbronnen ... electro van 200pk-ish en die 3.0 B58 van een 300pk-ish. Als ge vloert hebt ge idd uw gecombineerd vermogen van 500pk-ish en zal em ongetwijfeld sneller zijn dan de BMW 540d. Ondanks het extra gewicht zit de pk/gewicht verhouding beter op de X5 dan m'n vorige 5.

Maar in de praktijk rijdt ge oftewel elektrisch oftewel op naft. Dus bij alledaags rijden denk ik dat de X5 trager gaat aanvoelen. Van wat ik heb gelezen en heb gehoord in hybride gaat uwe elektromotor ondersteunen hoog in de toeren. In sport zou em al lager in de toeren ondersteunen. Enfin ... dit is allemaal van horen zeggen. In alle eerlijkheid lees en hoor ik vanalles.

Maar ik maak me geen illusies ... de X5 gaat zeker goed rijden en sportief genoeg. Maar het blijft een hoge SUV, waar ge volgens mij sowieso door de hogere zitpositie rustiger mee gaat rijden. Ik heb in alle eerlijkheid veel spijt dat de 540d is weggegaan, want het was zuiver een fiscale beslissing en één van de beste allround wagens die ik heb gehad. Maar uiteindelijk ... als ik sportief wil rijden heb ik nog altijd m'n 997.1 S die ik dus van de zomer wil vervangen door bovenstaande.

Enfin, morgen ga ik om mijn X5 50e, 'k zal't weten te zeggen hoe em rijdt tegenover de 540d. ;)

Nog niet nee, maar mijn 545e stage 1 heeft ongeveer dezelfde cijfers (530pk). Ik denk echt dat daar niks in tegenvalt hoor, dat is een enorm potente wagen zo een X5 50e, want ik heb wel met een X5 45e gereden en die voelde ook niet traag aan ofzo. Ik hou gewoon niet van de hoge zithouding in een SUV.
Maar ja dat was ook mijn punt natuurlijk.
In maximale cijfers is dat niet behelpen.
Maar die maximale prestaties dat is niet voor altijd en overal. Je zal vaak op die elektromotor rijden en dan moet je die tank van 2,4 ton in beweging krijgen en als je niet steeds wilt lopen pingelen tussen de benzinemotor die meehelpt dan moet je niet te fors op de gas gaan.
Daartegenover zet je de 540d van 1.75ton en een motor die al een ton van koppel levert bij lage toerentallen.

Ik merk dat met de 330e ook. Gecombineerd muoy rapido. Maar in hybride enkel op de elektromotor is dat niet zo spectaculair.
Dan was de 1er toch iets vinniger, wat logisch is natuurljk. Ik ben echt merkbaar rustiger gaan rijden in feite, mijn vriendin keek nogal raar hoor :P

Maar die maximale prestaties dat is niet voor altijd en overal. Je zal vaak op die elektromotor rijden en dan moet je die tank van 2,4 ton in beweging krijgen en als je niet steeds wilt lopen pingelen tussen de benzinemotor die meehelpt dan moet je niet te fors op de gas gaan.
Daartegenover zet je de 540d van 1.75ton en een motor die al een ton van koppel levert bij lage toerentallen.

Ik merk dat met de 330e ook. Gecombineerd muoy rapido. Maar in hybride enkel op de elektromotor is dat niet zo spectaculair.
Dan was de 1er toch iets vinniger, wat logisch is natuurljk. Ik ben echt merkbaar rustiger gaan rijden in feite, mijn vriendin keek nogal raar hoor :p
Goh ja ik doe enkel woon/werk in electric mode, dan heb je meer elektrisch vermogen dan in hybride mode hè. Eigenlijk best voldoende. Zeker niet fantastisch ofzo, maar eigenlijk absoluut niet storend.

En ja klopt, ik ervaar ook hoe meer vermogen hoe rustiger ik rij.

In de GTI gebruik ik het gaspedaal met men dikke teen :p

Goh ja ik doe enkel woon/werk in electric mode, dan heb je meer elektrisch vermogen dan in hybride mode hè. Eigenlijk best voldoende. Zeker niet fantastisch ofzo, maar eigenlijk absoluut niet storend.

En ja klopt, ik ervaar ook hoe meer vermogen hoe rustiger ik rij.

In de GTI gebruik ik het gaspedaal met men dikke teen :p

Maar in de praktijk rijdt ge oftewel elektrisch oftewel op naft.
Goh, hier ga ik niet mee akkoord.

Als ik bij mijn wagen op hybride (of zelfs "battery hold) rij, gebruikt die bij het gasgeven wel al meteen een stuk elektrisch om toch dat instant koppel te geven, en dan neemt de motor over zodra die wakker is.

Goh, hier ga ik niet mee akkoord.

Als ik bij mijn wagen op hybride (of zelfs "battery hold) rij, gebruikt die bij het gasgeven wel al meteen een stuk elektrisch om toch dat instant koppel te geven, en dan neemt de motor over zodra die wakker is.
Zal ook te zien zijn hoeveel gas je geeft.
Als ik op essence rij dan moet ik al wat doortrappen om eboost te krijgen.

Ook het rev marchen tussen elektro en ice is in het begin wel raar.

Niet mijn ding ... nu 'k ga van de zomer de markt een beetje in't oog houden. Maar voor mij graag een Guards Red (of Carmin Red) 991.2 GT3 met eventueel de bucketseats (inbegrepen in clubsport), lift op de vooras en het interieur graag met volleder dashboard gecombineerd met alcantara en rood stiksel. En dat met de manuele bak graag. :)
Niet luisteren, gewoon voor rood gaan!!
Rood blijft gewoon een prachtige kleur voor sportieve wagens, beter dan al dat saaie grijs, wit en zwart!

Bij mij werkt het dan waarschijnlijk iets anders. Als ik rustig gas geef gebruikt die de elektromotor ook al. En dan heeft het gaspedaal wel een stukje waar je kan doorduwen en dan krijg je die elektrische boost inderdaad wel.

Rev-matchen tussen de systemen werkt bij mij wel echt onopmerkelijk.

Bij mij werkt het dan waarschijnlijk iets anders. Als ik rustig gas geef gebruikt die de elektromotor ook al. En dan heeft het gaspedaal wel een stukje waar je kan doorduwen en dan krijg je die elektrische boost inderdaad wel.

Rev-matchen tussen de systemen werkt bij mij wel echt onopmerkelijk.
Hoe het hybride systeem werkt verschilt van merk tot merk. En misschien zelfs binnen het merk van type tot type. Bv een XM zal wellicht niet hetzelfde hybride gedrag hebben als een 330e.

Xtraboost is volgens mij dat hij gewoon het volle vermogen dat hij geeft. Bij gewoon rijgedrag ondersteunt die elektromotor ook. Hij zit gewoon in de versnellingsbak wat maakt dat je dat niet echt merkt.

Zo vermoed ik het toch. Of die B58 is gewoon zo soepel. :unsure:

Dan was de 1er toch iets vinniger, wat logisch is natuurljk. Ik ben echt merkbaar rustiger gaan rijden in feite, mijn vriendin keek nogal raar hoor :p
Full electric is dan ook niet bedoeld om vlot te zijn, al was mijn 330e in full electric wel nog steeds vlotter weg dan onze F40 116i die hier nog staat imo. Als jij een 120x hebt zal dat natuurlijk niet te vergelijken zijn, want zelfs die oudste trok goed door eigenlijk.

Algemeen zal je misschien 'rustiger' rijden. Althans, dat voelt wel een stuk rustiger door de vlotte overbrenging. Maar idem met een EV met 300 pk. Je denkt dat je rustig op het gemakje rijdt. Maar dan kijk je in de achteruitkijkspiegel even nadat het licht groen werd en merk je dat de anderen nog aan het licht staan en jij 50m verder bent. Of je gaat naar de bandencentrale na een schamele 20k km op de banden en dan merk je dat je niet zooo rustig hebt zitten rijden.

Dat is heel wat anders qua gevoel dan zo op een 116/118 te zitten hengsten voor je leven om slechts marginaal sneller weg te zijn. Je rijdt lekker gezapig en op het gemakje en met regelmaat zal je wel eens naast je kijken en daar zit dan iemand Days of Thunder na te spelen alsof er aan het volgende licht een knappe vrouw met dikke tetten een trofee gaat uitdelen aan de 'winnaar'. Terwijl je zelf gewoon in je neus peuterde en niet eens snel weg wou zijn.

Xtraboost is volgens mij dat hij gewoon het volle vermogen dat hij geeft. Bij gewoon rijgedrag ondersteunt die elektromotor ook. Hij zit gewoon in de versnellingsbak wat maakt dat je dat niet echt merkt.

Zo vermoed ik het toch. Of die B58 is gewoon zo soepel. :unsure:
Xtraboost is de sportstand waarbij de elektromotor zijn volle vermogen afgeeft.
Maar als je op de benzinemotor rijdt dan staat er bovenaan uw rechtste teller eboost dat oplicht wanneer de elektromotor de benzinemotor assisteert. Dat is zeker niet altijd hoor, bij mij toch, dan moet je toch al een beetje meer doortrappen.

Dat de B58 boterzacht is daar twijfel ik niet aan :P
Maar hij zal ook wel dat eerst geluid hebben en op toeren komen hebben voordat hij koppelt en effectief begint te trekken als je echt full power wilt.

Xtraboost is de sportstand waarbij de elektromotor zijn volle vermogen afgeeft.
Maar als je op de benzinemotor rijdt dan staat er bovenaan uw rechtste teller eboost dat oplicht wanneer de elektromotor de benzinemotor assisteert. Dat is zeker niet altijd hoor, bij mij toch, dan moet je toch al een beetje meer doortrappen.

Dat de B58 boterzacht is daar twijfel ik niet aan :p
Maar hij zal ook wel dat eerst geluid hebben en op toeren komen hebben voordat hij koppelt en effectief begint te trekken als je echt full power wilt.
Ja sowieso is het omschakelen, zeker de eerste keer bij koude motor, soms iets minder soepel. Maar als hij eens warm is vind ik het overschakelen op de ICE quasi naadloos.

In de zoektocht naar iets nieuws deze tegengekomen:
link

Zag er op het eerste zicht oké uit, hij was herspoten, maar dat gebeurt wel vaker, soms zelfs voor aflevering van de auto. Mijn plan was om die door Porsche te laten nakijken en zo te weten dat er niks ernstig mee was.

MAAR...
Dankzij een paar youtubekanalen had ik al eens van CarVertical gehoord, die auto daar eens door laten opzoeken...

Bij deze dus een grote aanbeveling voor iedereen die een 2e hands auto wil kopen. Check die even!

Maar in de praktijk rijdt ge oftewel elektrisch oftewel op naft. Dus bij alledaags rijden denk ik dat de X5 trager gaat aanvoelen. Van wat ik heb gelezen en heb gehoord in hybride gaat uwe elektromotor ondersteunen hoog in de toeren. In sport zou em al lager in de toeren ondersteunen.

Dat zou eigenlijk vrij contra-intuitief zijn: het grote voordeel van de electromotoren is dat ze vanaf 0 direct hun koppel geven. Dat is ook wat ik merk als ik gewoon in auto hybrid rij: ga je op het gas, zelfs niet eens stevig, dan voel je wel die onmiddellijke electroboost. Afhankelijk van hoeveel vermogen je vraagt zal de benzinemotor dan wel of niet bijspringen. Nu, ik weet niet of het in de X5 allemaal een beetje op dezelfde manier werkt als bij Audi...

Voor wat betreft EV-only mode: om rond de kerktoren te rijden of op gewestwegen tot 70 is dat zeker OK qua vermogen. Wanneer je op provinciale wegen moet accelereren naar 90 heb je al wat meer geduld nodig.

Eigenlijk is de mijne op zijn allerbest in auto hybrid mode, dan managet die helemaal zelf wat er wanneer gebeurt en heb je altijd vermogen te over. Wanneer ik weet dat ik toch verder moet rijden dan het elektrisch bereik rij ik daar dan ook in.

In de zoektocht naar iets nieuws deze tegengekomen:
link

Zag er op het eerste zicht oké uit, hij was herspoten, maar dat gebeurt wel vaker, soms zelfs voor aflevering van de auto. Mijn plan was om die door Porsche te laten nakijken en zo te weten dat er niks ernstig mee was.

MAAR...
Dankzij een paar youtubekanalen had ik al eens van CarVertical gehoord, die auto daar eens door laten opzoeken...
Bij deze dus een grote aanbeveling voor iedereen die een 2e hands auto wil kopen. Check die even!

Wou uit nieuwsgierigheid mijn 2ehands auto er eens door halen, maar is betalend :(
Wel gek

Klein fotootje van de wagen die ik gisteravond bij de detailer heb opgehaald. Hij staat al op de "kleine" wintervelgen. In de lente komt er een 22" set onder, die ik zelf op maat heb laten maken. :)

20240107_180018.jpg

Uitgebreid testen heb ik niet kunnen doen, 't was al vrij laat ... 'k ben er enkel van Brugge naar Gavere mee gereden en op de autostrade heb ik em gewoon op de automatische bestuurdersassistent gezet en heb ik eigenlijk heel de tijd liggen prutsen met settings van de nieuwe iDrive. Hij rijdt wel erg comfortabel, zelfs tegenover mijn vorige 5.

Dat zou eigenlijk vrij contra-intuitief zijn: het grote voordeel van de electromotoren is dat ze vanaf 0 direct hun koppel geven. Dat is ook wat ik merk als ik gewoon in auto hybrid rij: ga je op het gas, zelfs niet eens stevig, dan voel je wel die onmiddellijke electroboost. Afhankelijk van hoeveel vermogen je vraagt zal de benzinemotor dan wel of niet bijspringen. Nu, ik weet niet of het in de X5 allemaal een beetje op dezelfde manier werkt als bij Audi...

Voor wat betreft EV-only mode: om rond de kerktoren te rijden of op gewestwegen tot 70 is dat zeker OK qua vermogen. Wanneer je op provinciale wegen moet accelereren naar 90 heb je al wat meer geduld nodig.

Eigenlijk is de mijne op zijn allerbest in auto hybrid mode, dan managet die helemaal zelf wat er wanneer gebeurt en heb je altijd vermogen te over. Wanneer ik weet dat ik toch verder moet rijden dan het elektrisch bereik rij ik daar dan ook in.

Ja klopt wat je zegt ... 'k hoor ook van mensen dat de X5 het goed doet op bergpassen, dat zou impliceren dat de elektro onderin ondersteunt. Gisteren eigenlijk ook enkel op hybrid-mode gereden. Ik kan eigenlijk niet zeggen, wanneer em op benzine of electro rijdt. Wel eens ne keer gezet op electric only en gewoon gereden. Zeker vlot genoeg.

6min50, draaag :evil:

Grappig ... ja op circuit PDK > all. Maar voor op de baan en maximum rijplezier ... manueel all the way.

#SaveTheManual

Terug
Bovenaan