(Welke) Robotmaaier ?

Ideaal. Net even wat YT zitten checken en denk dat dat ding prima is voor mijn noden.

Nog enkele vragen:

1. Die antenne moet dus in ‘open lucht’ staan hè, maar het laadstation zelf mag toch een beetje onder de oversteek van het dak staan hè? (30cm)

2. Moet heel het gazon wifi coverage hebben of is alleen aan het laadstation voldoende? Ik weet niet of ik achteraan in de tuin wel nog iets van wifi heb…

3. Ik heb een tweede zone, er staat een zorgwoning in de achtertuin met daarachter nog een klein stukje gazon. Dat is perfect toegankelijk voor die maaier via een paadje met klinkers, zonder verhogingen of trapjes of niks. Echter zit zie maaier dan wel niet meer in een directe line of sight met zijn laadstation, maakt dat uit of heeft hij altijd voldoende aan zijn mapping?

Veel vragen maar vermoedelijk bestel ik dat ding morgen als de antwoorden iet of wat positief zijn :D

1. Laadstation maakt niet veel uit, antenne is belangrijker dat die een vrij zicht heeft.

2. Het is de robot die verbinding nodig heeft met het internet, niet het station. Dit zorgt voor updates en zo kan je hem op afstand laten starten met maaien indien nodig. Dus hoeft in principe niet voor heel je tuin te zijn.

3. Heeft altijd voldoende aan zijn mapping. Je kan verschillende zones instellen op 1 map met een specifiek pad naar de volgende zone.

Uiteindelijk de 108e besteld. Zit vrij dicht tegen de limiet van de 105 met de 2 zones + het dubbele van de batterijcapaciteit lijkt me ook wel wat qua aantal laadcycli doorheen de levensduur :)

Eerste indrukken van de Navimow 105 zijn positief.

Wel wat onderschat hoeveel marges je best neemt zodat hij niet vast komt te zitten, er zal nog vrij veel nazorg nodig zijn met mijn kantenmaaier en andere om de randen kort te houden :p

Waarop komt hij vast te zitten?
Ik heb een afboording in mijn tuin van perkjes en dat steekt een een paar centimer uit boven het gras. Als ik hem te dicht daarvan laat komen dat sukkelt hij met één wiel daarover en rijdt hij zich wanhopig vast.

Ik heb medelijden om hem te zien proberen eruit te geraken :p

Ik heb ondertussen ook al een maand de Navimow105, en wreed content.
Alleen de kanten mochten iets dichter afgereden worden (optie staat aan)

ook i105
de randen neemt hij soms klein beetje ruimer (buitenkant) dan ingesteld. bij mij is er kantboord (natuursteen) zelfde niveau van gras, maar aan buitenkant ervan gaat maaiveld dieper.
ik heb hem wat verder van rand moeten instellen om risico dat hij eraf tuimelt en vastzit te vermijden.
voor de rest tevreden van i105
wel zeer handig dat je randen met terras kan instellen zodat hij daar wel mooi half terras / half op gras rijdt en maait (dus heeft hij alles mee)

Laatst bewerkt:
Kunt idd edgeless opzetten en ook zones maken aan die randen dat hij Vision niet gebruikt. Met wat getweak krijg je het echt wel goed.

Kunt idd edgeless opzetten en ook zones maken aan die randen dat hij Vision niet gebruikt. Met wat getweak krijg je het echt wel goed.
enkel edgeless border instellen (de manuel/ digitale instructie legt dat eigenlijk wel dummieproof uit)
vision heeft daar geen problemen.
vision had bij mij problemen bij mijn 'stap' stenen tss het gras. over deze strook vision -off zone ingesteld. Werkt perfect.

Heeft iemand hier ervaring met het merk mammotion?
Ik volg.

Ook nog op zoek naar een robotmaaier voor relatief klein gazon ( +- 250m²)
Zie continue reclame passeren van die Mammotion, en net daarom ben ik wat argwanend. Teveel reclame pushen... ik vind dat precies wat fishy

Ik volg.

Zie continue reclame passeren van die Mammotion, en net daarom ben ik wat argwanend. Teveel reclame pushen... ik vind dat precies wat fishy
Ook getwijfeld maar uiteindelijk voor de kwaliteit/ervaring van Husqvarna gegaan.

Hier vandaag zwembad 0 vs robot 1 mogen ervaren..

Ik volg.

Idem. Ik was geinteresseerd, maar na wat opzoek werk kwam ik toch wel betere ervaringen tegen van Navimow eigenaren dan van Mammotion eigenaren.

Hou er ook rekening mee dat je voor nauwkeurig te maaien nog een referentiestation moet installeren. Zo rijdt de maaier tot op 2 centimeter nauwkeurig. Je kunt zonder meerprijs ook de cloud van Husqvarna gebruiken, maar da's maar tot 10 centimeter...

Dit mag toch allemaal wat beter uitgelegd worden. Na lang twijfelen tussen de 310E en 410XE heb ik gisteren de 410XE besteld (grotere batterij vond ik nodig), zeker met de EPOS gratis vond ik het wel de moeite. Maar nergens staat duidelijk of EPOS plugin voldoende is, of je dat referentiestation nodig hebt en wat het exact doet. Hoogst irrititant.

Ik was al bang dat ik dat referentiestation nodig had om hem draadloos te laten rijden. 10CM zal wel voldoende zijn om het zwembad te vermijden, hoop ik.

Hier de Navimow i108e - echt een topding tot nu toe. Heeft zich nog niet vastgereden en blijft mooi binnen de grenzen. Rijdt over het paadje naar de tweede zone, enz.

Het is wel maar 200m3 in totaal dus de i105 was voldoende geweest. Voordeel is wel dat hij het geheel maait met nog 60% batterij resterend.

Hoe zit dat eigenlijk met die maaischema’s, ik heb dat nu elke dag alle zones van 08:00 tot 11:00 en dan van 18:00 tot 22:00

Die blijft dan maaien tussen die tijd? Want in principe heeft die de volledige map op een uurtje gemaaid, lijkt me meer dan voldoende dat die dat 1 keer vm doet en 1 keer namiddag?

Moet ik de schema’s gewoon korter maken of kun je ook instellen 2 keer per dag dan de volledige zone maaien?

Dit mag toch allemaal wat beter uitgelegd worden. Na lang twijfelen tussen de 310E en 410XE heb ik gisteren de 410XE besteld (grotere batterij vond ik nodig), zeker met de EPOS gratis vond ik het wel de moeite. Maar nergens staat duidelijk of EPOS plugin voldoende is, of je dat referentiestation nodig hebt en wat het exact doet. Hoogst irrititant.

Ik was al bang dat ik dat referentiestation nodig had om hem draadloos te laten rijden. 10CM zal wel voldoende zijn om het zwembad te vermijden, hoop ik.
Klopt, Husqvarna maakt het wat ingewikkeld. Duurde zelf ook even voor ik volledig mee was. De 310E heeft bijvoorbeeld overal wifi nodig om te kunnen maaien. Heb je geen wifi, dan moet je zo'n referentiestation kopen.

X modellen hebben eigenlijk geen referentiestation nodig, maar soms is het wel nodig afhankelijk van de situatie. Goedkoop is het niet he. De EPOS module heb je dan wel gratis, maar als je nog eens 300 euro moet betalen voor zo'n referentiestation...

Ik merk wel dat installaties eenvoudiger verlopen met zo'n referentiestation, minder moeite mee om overal precies punten neer te zetten. Maar binnenkort zou de installatiemethode weer veranderen. Eindelijk niet meer rondrijden met de maaier.

Terug
Bovenaan