Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

Ben mijn ouders alvast dankbaar dat die me zoveel films hebben laten zien van vroeger (voor mijn geboortejaar).
Stel je eens voor dat je Psycho of The Exorcist moet missen in je leven als horrorfan bv.

Haha, Psycho heb ik ook nog nooit gezien 😅

Toen ik jong was kon je enkel films zien die op TV waren, of huren in een videotheek.

Mijn vriendin was alles behalve horror dan dus huurden wij quasi nooit horrorfilms.
Idem dus voor cinema.

Toen ik op kot zat begonnen we met gedownloade of geripte films te delen via externe schijven. Dus de films die ik bekeek ging af van wat er rondging.

Dusjah, ik heb veel achterstand in te halen.
(Gisterenavond nog eens heel rap geteld, en ik denk dat er op al mijn lijstjes samen een 1500 films staan)

Idd, maar dat begin verklapt het einde en dat was kut.

Sommige films zouden ze verplicht moeten maken om te bekijken, desnoods vastbinden aan een stoel zoals de MC in A Clockwork Orange.

Ben mijn ouders alvast dankbaar dat die me zoveel films hebben laten zien van vroeger (voor mijn geboortejaar).
Stel je eens voor dat je Psycho of The Exorcist moet missen in je leven als horrorfan bv.
Ik vind juist als het op hobbies aankomt dat ... NIETS MOET. We moeten al zo veel vandaag.
Maar ik begrijp uw punt wel.

Ik ben door die lijst gegaan en heb beseft dat films die ik als klassiekers zie er niet in staan.

Dat zijn soms films die helemaal niet critcially acclaimed te beschouwen zijn en dus van die top 100, 250 of zelfs 500 vallen.

Ik denk dan bvb aan de vele James Bond films, halen amper 6 of 7/10 op IMDB maar meerdere zijn toch vaak vertoond en bekeken.

Nu Kerst juist voorbij is komt Home Alone weer boven drijven, maar ik betwijfel dat iemand ze in een toplijst zal zetten.
Da' absoluut smaak he. Voor mij zijn Total Recall en Demolition Man absolute klassiekers? Ik ken van beide de IMDB of Rottentomatoes score niet maar veel boven een 5/10 zal dat waarschijnlijk niet zijn :)

Ik vind juist als het op hobbies aankomt dat ... NIETS MOET. We moeten al zo veel vandaag.
Maar ik begrijp uw punt wel.
Tuurlijk niet, je doet idd wat je wil, maar films zijn heel toegankelijk aangezien een heleboel mensen dolgraag in hun zetel zitten 's avonds en welke betere manier om te ontspannen is er dan met een film / serie (voor de meeste mensen)?
Veel bekende films komen dan nog eens "gratis" op tv. Bv, iemand die niets van Harry Potter heeft gezien én fan is van fantasiefilms, zou er niet kunnen ingaan bij me, want die acht films zie je meermaals per jaar op tv verschijnen.
Met de afwezigheid van videotheken en het surplus aan streamingdiensten moet je zelfs niet x-aantal afstand afleggen, mits de film beschikbaar is natuurlijk, want ik kan aannemen dat het verdwijnen van videotheken ervoor gezorgd heeft dat sommige films lastiger zijn om te bekijken.
The Long Walk van vorig jaar zou in de videotheek zijn belandt, maar nu is die beschikbaar op een obscuur streamingplatform.

Da' absoluut smaak he. Voor mij zijn Total Recall en Demolition Man absolute klassiekers? Ik ken van beide de IMDB of Rottentomatoes score niet maar veel boven een 5/10 zal dat waarschijnlijk niet zijn :)
Foei, Total Recall is een iconische film :love:
7.5 op imdb en 81% op RT trouwens.

Demolition Man is ook wel een goede film binnen het genre maar toch van een andere orde. 6,7 op imdb en 66 op RT

Bashen op smaak is helemaal niet de intentie maar op basis van een lijst topfilms zien welke klassiekers je mist geeft een mismatch van de selectie.

Meerdere klassiekers zijn pulpfilms. Maar een lijst klassiekers vinden is erg moeilijk, wie eraan begint eindigt meestal met must see films en dan komen weer films met topratings tevoorschijn.

Ik heb de laatste 2-3 jaar nog wel wat ingehaald, want veel van de 80's classics heb ik vroeger als kind niet gezien.

Back To The Future, Indiana Jones, ... heb ik zo nog ingehaald. Onlangs zelfs eindelijk Ghostbusters 1&2.
Ongetwijfeld fantastisch als je die destijds in de 80's of 90's als kind zag, maar nu is het toch allemaal iets minder als je ze nu de eerste keer ziet. Maar goede films uiteraard, dat zeker wel.

Van voor 1970 mis ik sowieso het meeste hoor, dus daar begin ik zelfs niets van op te noemen.

Waar ik nu zo aan denk (en als ik even snel de imdm top 250 bekijk):

- Shindler's List
- One Flew Over The Cuckoo's Nest
- Terminator 1&2 (ja ja...)
- Apocalypse Now
- The Shining
- Das Boot
- 2001: A Space Odyssey

Titanic heb ik nog nooit gezien.
Als ik dit zeg tegen vrouwen zijn die daar altijd zo verontwaardigd over. Ik wou deze niet zien omdat het mij zo'n typische meisjes film ging zijn.

Harry Potter (ik dacht dat dit kinderfilms waren, maar het is waarschijnlijk echt wel goed, maar nooit kunnen opbrengen)

Edit: ivm IMDb Top 250 movies. Sommige films zijn al stokoud voor de jaren 60... en andere heb ik echt nog nooit van gehoord. De definitie van klassieker is zowiezo subjectief. Maar als iem zegt dat die nog nooit Godfather, LOTR, Rocky, Rambo gezien heeft dat kan ik toch moeilijk vatten. Dan heb je dit express vermeden om te bekijken imho. Star Wars is ook zo'n reeks.

Laatst bewerkt:
er wordt hier nogal vlug met de 'Bell of shame' gerinkelt, ik neem aan ter lachs.
Kleuren en smaken.

Een paar oude films die hier aan bod zijn gekomen die ik niet heb gezien:

- Matrix
- Kill Bill
- Reservoir dogs
- Titanic
- Alien (blijkbaar heb ik Prometheus wel eens gezien)
- Predator (enkel badlands wel of hoe die recente film ook heet)
- Shindler's List (deze zou ik proberen, zwart wit ok, maar hoe is de audio?)
- One Flew Over The Cuckoo's Nest (staat op de te kijken lijst)
- 2001: A Space Odyssey (maybe one day)
- The Shining
- Psycho
- Taxi Driver
- ... nog een hoop andere weliswaar

Een paar oude films die het niet deden:

- Pulp Fiction (tot 3 keren gekeken, enkel 1 keer tot het einde geraakt en ... niks speciaals)
- The Good The bad The Ugly (And The Shrill Sound Of A Harmonica)
- E.T. (goed verouderd? niet voor mij alleszins)
- ... nog een hoop die ik vergeten ben

Back to the future
Citizen Kane
En al 2 keer Blade Runner geprobeerd maar geraak daar maar niet verder dan de eerste 20 min. :cautious:
Ik snap dat wel hoor. Blade Runner is een schitterende film qua visuals, maar qua verhaal eigenlijk vrij saai. De nieuwere met Ryan Gosling kijkt vlotter.

Titanic heb ik nog nooit gezien.
Als ik dit zeg tegen vrouwen zijn die daar altijd zo verontwaardigd over. Ik wou deze niet zien omdat het mij zo'n typische meisjes film ging zijn.

Harry Potter (ik dacht dat dit kinderfilms waren, maar het is waarschijnlijk echt wel goed, maar nooit kunnen opbrengen)

Edit: ivm IMDb Top 250 movies. Sommige films zijn al stokoud voor de jaren 60... en andere heb ik echt nog nooit van gehoord. De definitie van klassieker is zowiezo subjectief. Maar als iem zegt dat die nog nooit Godfather, LOTR, Rocky, Rambo gezien heeft dat kan ik toch moeilijk vatten. Dan heb je dit express vermeden om te bekijken imho. Star Wars is ook zo'n reeks.
Titanic, een film van die ene regisseur bekend van chick flicks zoals Aliens, The Abyss, Terminator 1 en 2. :p

Van de Harry Potter films heb ik er ook maar een paar gezien. Als die boeken u niets interesseren... Het is nu niet dat de Harry Potter films allemaal topfilms zijn op het niveau van The Godfather. Ik lig er niet wakker van.

Alle Star Wars. Geen interesse en nu wordt het eigenlijk een soort spelletje, hoeveel kan ik snappen van het verhaal (door pop culture referenties) zonder de films ooit gezien te hebben :laugh:

Back to the Future

Indiana Jones

Dat zijn de grootste, denk ik.

Alle Star Wars. Geen interesse en nu wordt het eigenlijk een soort spelletje, hoeveel kan ik snappen van het verhaal (door pop culture referenties) zonder de films ooit gezien te hebben :laugh:

Back to the Future

Indiana Jones

Dat zijn de grootste, denk ik.
op een kanon afschieten 😝

Terug
Bovenaan