Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Wat kan ik voor u doen? - Walter De Donder

Biografie van meneer de Burgemeester uit Samson. Respect voor de man, ook hoe hij in het leven staat. Helaas zoomt het boek wel zeer veel in op de politieke kant van zijn leven (is ook echt burgemeester natuurlijk). Daar haakte ik een beetje af. Mocht nog iets meer over zijn fratsen op en naast het podium gaan.

Archief van mogelijk verlies – Tine Hens

12 hoofdstukken over 12 onderwerpen die we mogelijks zouden kunnen verliezen in de toekomst (Kieviten, gletsjers, vroedmeesterpad,...). Fijn geschreven en het deel over de gletsjers was voor mij helemaal nieuw.

De schatten van Afrika: vijfduizend jaar rijkdom, hebzucht en ambitie - Martin Meredith

Een overzicht van 5.000 jaar Afrikaanse geschiedenis in een boek van 700 bladzijden. Alles wordt dus slechts heel summier behandeld, maar het geeft wel een mooi overzicht en introductie in de geschiedenis van het hele continent. Van de farao's tot de Arabische Lente.

Een gigantisch continent dat (nog) steeds door binnen- en buitenlandse invloeden compleet verstoord is. De slavenhandel, zowel de Transatlantische, met behulp van lokale koninkrijken die hun vijanden verkochten die op de Braziliaanse plantages eindigden, als de Arabische slavenhandel door de Sahara en langs de Oostkust van Afrika. De Europese jacht op kolonies en pogingen tot oprichten van blanke staten in het Zuiden van Afrika. Het complete falen van de dekolonisatie waarbij er nauwelijks democratieën overbleven (2 landen die ietwat normale verkiezingen hielden). En ten slotte het islamfundamentalisme en de verstorende invloed van China nu.

Stephen Fry - Mythos
Als complete leek op het vlak van mythologie eens aan begonnen. Heel leuke manier om kennis te maken. In het begin misschien wat veel namen en af en toe was het eens terugzoeken. Maar het boek leest wel als een trein. Zeer aangenaam.
Staat ook op mijn lijst. Ben wel wat verwant met de mythologie, maar denk dat er wel heel wat nieuws te ontdekken valt. Wellicht wat vergelijkbaar met een film te zien en daarna het boek te lezen.

Heb alleen schrik dat het zou lezen als een sprookjesboek of collectie van mythen waarbij je het gevoel hebt dat setting/personages wat cliché en onvoldoende uitgediept zijn.

In Stahlgewittern - Ernst Jünger

Dit is niet de eerste en zal ook niet de laatste memoire zijn die ik over de eerste wereldoorlog lees. Altijd boeiend om de gebeurtenissen eens vanuit het perspectief van de verliezer te lezen. Jünger vocht zelf van het begin tot het einde van de oorlog eerstelijns aan het front en bracht een groot deel van zijn diensttijd door in de Vlaamse contreien. Ik moet zeggen dat ik toch lichtjes ontroerd was toen hij de schoonheid van het Vlaamse land beschreef en zijn hoop uitte dat het zich ooit volledig zou herstellen. Hetgene mij echter vooral bij blijft na afloop van dit boek, is hoeveel geluk en pech er gemoeid gaat met wie het einde van een oorlog bereikt. Hoevaak Jünger nipt aan de dood ontsnapte terwijl een granaat of kogel 2 meter verder een doorgewinterd soldaat en vriend van hem omvermaaide, valt niet op twee handen te tellen.

In Stahlgewittern - Ernst Jünger

Dit is niet de eerste en zal ook niet de laatste memoire zijn die ik over de eerste wereldoorlog lees. Altijd boeiend om de gebeurtenissen eens vanuit het perspectief van de verliezer te lezen. Jünger vocht zelf van het begin tot het einde van de oorlog eerstelijns aan het front en bracht een groot deel van zijn diensttijd door in de Vlaamse contreien. Ik moet zeggen dat ik toch lichtjes ontroerd was toen hij de schoonheid van het Vlaamse land beschreef en zijn hoop uitte dat het zich ooit volledig zou herstellen. Hetgene mij echter vooral bij blijft na afloop van dit boek, is hoeveel geluk en pech er gemoeid gaat met wie het einde van een oorlog bereikt. Hoevaak Jünger nipt aan de dood ontsnapte terwijl een granaat of kogel 2 meter verder een doorgewinterd soldaat en vriend van hem omvermaaide, valt niet op twee handen te tellen.
Straf werk, inderdaad. En hoewel het zeker een primordiaal roesgevoel toekent aan de oorlog is het zeker geen oorlogsverheerlijkend boek, laat staan een patriottistisch werk. Daarvoor is het te visceraal of te afstandelijk. Die afstandelijkheid blijft hij wel behouden. Mocht je de hand leggen op zijn Parijse Dagboeken is dat zeker de moeite waard.

Een kleine geschiedenis van bijna alles - Bill Bryson

Iets langer over bezig geweest dan de vorige, maar wat een interessant boek. Bryson vertelt over alles, van het ontstaan van het heelal, de zon, de aarde, de ontdekking hiervan, alle belangrijke fysici, het ontstaan van het leven, platentectoniek tot en met de opkomst van de mens. Een boek dat zowel erg nederig maakt (wij zijn uiteindelijk niet het be-all-end-all van het bestaan) als wat zenuwachtig als je ziet hoe weinig er moet misgaan en kan misgaan (meteoren, Yellowstone, zonnevlammen en zoveel meer).

Levenslange gesprekstof staat op de achterflap. Ik kan het geloven.

Stupid TV, Be More Funny: How the Golden Era of The Simpsons Changed Television—and America—Forever - Alan Siegel

Korte ontstaansgeschiedenis en samenvatting van The Simpsons golden age en de impact van de Simpsons op televisie en popcultuur in Amerika en daarbuiten. Leuke inkijk in de geschiedenis met vooral de focus op de mensen die achter de schermen werkten, namelijk de schrijvers. Zeer vermakelijk en interessant boek, zeker als fan. The Simpsons was echt een wereldwijd fenomeen, dat zelfs nu nog resoneert.

Het wordt wat geholpen door de nostalgische bui waar ik in verkeer. The Simpsons is echt een deel van mijn identiteit geweest. Van 3e, 4e leerjaar tot begin het middelbaar verslond ik die afleveringen, was ik op zoek naar merch, schuimde ik heb beginnende internet af naar coole Simpsons weetjes. Mijn eerste zelfgebouwde website was er ééntje over Homer Simpson. (RIP geocities btw). Het hangt dus samen met een heerlijke zorgeloze tijd en het is leuk om via het boek daar terug te worden ingekatapulteerd.

Wat buiten scope voor een boek review maar ik mis de '90 en vroege jaren 2000 wel. Het zal ook wel deels oude mannenpraat zijn en de roze bril waar mee ik er op terug kijk. Maar wat een tijd toch: geen sociale media of alomtegenwoording internet. De wereld leek meer op één lijn te zitten, als dat op iets slaat? Er waren van die wereldwijde fenomenen zoals The Simpsons of Friends waar iedereen mee mee was, een soort gedeelde cultuur waar iedereen mee mee was. Nu zit iedereen in z'n eigen internet bubbel. Eentje waar het algoritme bepaalt wat er in die bubbel komt wat meestal tot verschraaling leidt.1

In het boek komt het ook aan bod: vroeger keek je een aflevering van iets op TV. Had je die gemist en niet opgenomen: pech. Dan kon je ook niet volgen wanneer iedereen rond je de dag nadien het er over had. Of je "moest" kijken. Als er nu iemand aan het kijken is naar iets dat je niet interesseert neem je gewoon een ander scherm en kijk je daar wat je wil.

Soit, wat lichter afsluiten twee leuke weetjes uit boek:
  1. Het is algemeen geweten dat Michael Jackson mee heeft gedaan maar niet in de credits vermeld wordt. Wat ik totaal niet wist is dat de nummers niet zijn ingezongen door hem maar wel door een door hem erkende MJ imitator.
  2. Lisa the Iconoclast gaat over hoe Lisa Simpson de waarheid leert kennen over de echte identiteit van Jebediah Springfield.
    Diens lijfspreuk was: "A noble spirit embiggens the smallest man". Ms Krabappel merkt op dat ze nog nooit van het woord embiggen heeft gehoord voordat ze naar Springfield verhuisd is. Daarop antwoordt Ms Hoover: "I don't know why; it's a perfectly cromulent word".
    Waarbij cromulent ook een compleet uit de lucht gegrepen term is.

Beide worden hebben het ondertussen wel tot in het Oxford dictionary geschopt :)

Iets langer over bezig geweest dan de vorige, maar wat een interessant boek. Bryson vertelt over alles, van het ontstaan van het heelal, de zon, de aarde, de ontdekking hiervan, alle belangrijke fysici, het ontstaan van het leven, platentectoniek tot en met de opkomst van de mens. Een boek dat zowel erg nederig maakt (wij zijn uiteindelijk niet het be-all-end-all van het bestaan) als wat zenuwachtig als je ziet hoe weinig er moet misgaan en kan misgaan (meteoren, Yellowstone, zonnevlammen en zoveel meer).

Voor een leek in de alfawetenschappen is dat echt een goudmijn aan interessante weetjes over het universum en de wereld. Ik twijfel er niet aan dat er hier en daar wat fouten in zijn geslopen en het ook wel wat gedateerd is geworden, maar het is wel fenomenaal goed geschreven en heel begeesterend. Mocht ik dat als puber hebben gelezen had ik me vast beter ingezet in de meer wetenschappelijke vakken.

Voor een leek in de alfawetenschappen is dat echt een goudmijn aan interessante weetjes over het universum en de wereld. Ik twijfel er niet aan dat er hier en daar wat fouten in zijn geslopen en het ook wel wat gedateerd is geworden, maar het is wel fenomenaal goed geschreven en heel begeesterend. Mocht ik dat als puber hebben gelezen had ik me vast beter ingezet in de meer wetenschappelijke vakken.
Is er een uitgave die aan te raden is (ik zie dat er een herziening/update was in 2025)?

Wilde Zwanen van Jung Chang

Boek over het opkomende communisme in het China van Mao Zedong. Begint in 1909 en eindigt ergens in de jaren 70 en gaat over 3 generaties vrouwen heen. Eerst komt de grootmoeder aan bod die nog van de tijd van gebonden voeten en uithuwelijken komt. Daarna de moeder die hoop en verbetering zag in die nieuwe ideologie genaamd communisme en dan uiteindelijk de schrijfster zelf die als jonge vrouw de grote stap voorwaarts en de culturele revolutie heeft meegemaakt.

Ik ben niet goed met recensies maar damn, soms kom je een boek tegen die je zo naar de keel grijpt dat ik het soms moest wegleggen. Een boek over hoe slecht een mens kan zijn en tegelijkertijd ook hoe goed een mens kan zijn. Jammer genoeg hadden de slechte mensen meestal de bovenhand.

Aanrader tot en met maar gelukkig zal je er niet van worden.

Nu tijd voor een fuck yeah Romeinen boekje van Ben Kane om het wat luchtiger te hebben.

De Hanze - Dick Harrison

Boek van 500 blz dat opkomst, hoogtijdagen en neergang beschrijft van de Hanze, een middeleeuws handelsverbond dat machtig genoeg was om met diplomatie en zelfs militaire middelen privileges en gunstige handelsvoorwaarden af te dwingen, en dit alles zonder enige centrale macht.

Veel bijgeleerd over deze toch ietwat 'mysterieuze' organisatie en tevens over de politieke ontwikkelingen en geschiedenis van Noord-Europa, specifiek Scandinavië.

Joan C. Williams - Outclassed: How the Left Lost the Working Class

Gerenommeerde professor in de rechten en sociologe met een focus op klassenongelijkheid die dit boek schreef om de linkse/progressieve zijde duidelijk te maken waarom de onderbuik van de maatschappij op Trump / oerconservatief (buiten de VS) stemt terwijl dat eigenlijk tegen hun economische belangen ingaat.

Zeer interessant boek, ik heb het gelezen omdat ik gewoon niet kon begrijpen hoe zoveel miljoenen mensen willens wetens op Trump konden stemmen, en dit boek heeft me in dat opzicht wel geholpen. Williams focust heel hard op de diploma-divide en de culture-divide, en hoe de Democrats sinds de 90 heel hard zijn gaan focussen op sociale elite met hun voornamelijk progressieve denkbeelden en de have-nots wat uit het oog verloren zijn. Dat toont zich ook in de cijfers, ~60% van de blanke, ongeschoolde man was Democratisch-gezind in de jaren 80 en 90, terwijl ondertussen nog amper ~25% ervan stemde voor Biden/Harris.

Ik vind het boek een onthutsend beeld schetsen over hoe slecht de Democratische partij het aangepakt heeft na Obama en haar vele argumenten komen vrij overtuigend over, voor mij als blanke ongeschoolde Democratic-leaning man dan toch.
Ik denk dat eenieder die zich in de haren krabt waarom extreem-rechts/conservatief zo populair is bij de ongeschoolde/landelijke stemmer en die verder wil kijken dan "het zijn maar domme racisten" wel iets kan opsteken van dit boek.

Robert Derby Holmes - A Yankee in the Trenches

Een korte memoire van een Amerikaanse vrijwilliger die zich aansloot bij het Britse leger tijdens de 1e WO toen de VS nog niet meededen, en die een wond van dien aard opliep dat hij eervol uit het leger ontslagen werd terwijl de oorlog nog lopende was. Dit boek werd in 1918 geschreven nog voor de oorlog officieel afliep, en diende als advies voor de Amerikaanse soldaat wat hij kon verwachten, en voor diens familie hoe ze hem het best konden steunen.
Het boek is gratis te vinden online omdat het in het Public Domain zit, en is vrij vlot leesbaar. Ik kan het iedereen aanraden die genoten heeft van All Quiet on the Western Front en graag meer leest over het vuile leven in de loopgraven waar elke minuut je laatste kon zijn. Interessant, kort boekje (125 pagina's) dat gerust wat langer had mogen zijn.

De jaren 70 - Frank Van Laeken

Dit boek gekocht omdat ik zelf ben geboren in het jaar 1970. Ik heb een heerlijke, zorgeloze kindertijd beleefd in de jaren '70 en dat decennium zal voor mij altijd een gouden randje hebben.
Maar natuurlijk was in de grote buitenwereld niet alles rozengeur en maneschijn. Sommige dingen kon ik me nog herinneren (De ontvoering van en moord op Aldo Moro, het korte pontificaat van Johannes Paulus I) maar veel dingen die me als kind uiteraard waren ontgaan waren nieuw voor me. En ik ben er nu pas achter gekomen waar het nummer 'I Don't Like Mondays' van The Boomtown Rats echt over gaat.

Emma Goldman - My Disillusionment in Russia

Ik heb letterlijk duizend boeken op mijn Kindle en Kobo aangekocht in de laatste 4 jaar die ik nog moet lezen, en ik ben hier aan een reading spree begonnen van gratis boeken in het Public Domain van 100-150 jaar geleden...

Goldman is een gekende Anarchiste die geboren werd midden 19e eeuw in het Russische Rijk en naar de VS verhuisde, maar daar tegen het einde van de eerste WO buitengegooid werd vanwege haar anarchistisch gedachtegoed. Ze trok, samen met enkele 100'en andere bannelingen, naar Rusland dat net de befaamde Oktoberrevolutie achter de rug had en waar de Bolshevieken onder Lenin de plak zwaaiden.
Wat volgt, is 4/5e roadtrip in Rusland/Oekraine en sociaal commentaar op hoe het dagelijkse leven daar zijn gang ging (in't kort: heel slecht), en 1/5e commentaar op de Revolutie, wat er fout ging en wat er beter moest, etc.

De eerste 4/5e van het boek waren zeer zeker interessant, geft toch extra cachet om zo'n boek te lezen van iemand die midden in die ellende geleefd heeft voor enkele jaren. De laatste 1/5e was dan weer vrij saai en heb ik voornamelijk geskipt.

Denk wel dat het een meerwaarde kan zijn voor eenieder met interesse in de Russische geschiedenis en dan vooral het dagelijkse leven net na de Revolutie.

Laat mij jou helpen mij te helpen - Basten Quaedvlieg

Autobiografie van Basten Quaedvlieg die geboren is met een ernstige vorm van scoliose. Gaat over hoe hij behandeld is geweest is in zijn jeugd, hoe de Nederlandse maatschappij (vooral onderwijs en zorgsector) volgens hem als patiënt omgaat met mensen met een handicap, hoe hij zich ondanks alles of juist dankzij alles heeft weten op te werken tot in de beleidsvormende regionen.
Het is niet echt 100% een biografie, eerder een pamflet gebouwd rond zijn leven. Dat en veel sluikreclame voor een kledingsketen en enkele hotels.
De schrijver heeft een arrogante natuur, waar hij zich bewust van is, maar langs de andere kant ook nederig om zijn eigen fouten en tekortkomingen te erkennen. Speciaal.

Boekje was maar 76 pagina's lang, dus is op een namiddagje uit te lezen, zelfs al doe je dat in je bed waarbij je natuurlijk ook indommelt en pas anderhalf uur later wakker wordt :unsure:
Ik zou het geen 'must-read' noemen, alhoewel de boodschap voor mensen met een handicap en het beleid natuurlijk nog steeds uiterst belangrijk zijn, maar het voelt niet aan alsof ik het doelpubliek ben.

Laatst bewerkt:
Richard Dawkins - The extended phenotype - the long reach of the gene

Ik had eerder al zijn boek The Selfish Gene gelezen, waarmee hij de biologische evolutie wetenschap veranderd heeft in de zin dat hij duidelijk heeft gemaakt dat evolutionaire selectie fundamenteel gebeurt op het niveau van genen, en niet op dat van van soorten of individuen: Genen zijn er niet om ons zo goed mogelijk te laten overleven, onze lichamen zijn overlevingsmachines die genen rond zich gebouwd hebben zodat zij kunnen overleven.

In dit tweede boek bouwt hij daarop verder en benadert hij evolutie vanuit het standpunt van het gen en hoe genen ook effecten hebben buiten het lichaam van een dier, bvb de dam van een bever, of hoe genen van baby's via manipulatie de aandacht van hun ouders kapen. Het gaat ook over hoe genen elkaar beconcurreren en hoe al dan niet samenwerken gebeurt op het niveau van het belang van een gen. Een gen dat deel van hetzelfde individu kan zijn maar eigenlijk net zowel van andere individuen of zelfs andere soorten. Typisch gaan genen van eenzelfde individu wel samenwerken omdat ze allemaal belang hebben bij de overleving en voortplanting van hun overlevingsmachine, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Dit boek was echter duidelijk niet geschreven met hetzelfde lekenpubliek in het achterhoofd als bij The Selfish Gene maar eerder een publiek van biologen. In zijn intro legt het hij uit dat hij het zo geschreven heeft dat hopelijk ook leken kunnen volgen en dat lukt voor een groot deel wel maar het is duidelijk een pak zwaarder. Ik heb redelijk vaak moeten teruggrijpen naar het lexicon of wikipedia moeten raadplegen om toch iets van basis te hebben. Als ik nog een boek van hem lees ga ik op voorhand wel eens checken wat voor publiek hij voor ogen had want dit was wel een inspanning, het was het waard maar ik zou niet de energie hebben om elk boek op deze manier te lezen.

Een ander punt dat het voor mij minder interessant maakte waren de vele discussies waarin hij via dit boek aan deelnam, zijn eerdere boek had redelijk wat stof doen opwaaien en hier zette hij de puntjes op de i's tegenover zijn mede-biologen maar het is niet altijd even interessant om een discussie tussen biologen te lezen die ondertussen al 40 jaar geleden is beslecht.

Laatst bewerkt:
Skating to Antartica - Jenny Diski

Deze vond ik in de boekenkast van mijn moeder. Ik dacht een reisverslag over een trip naar de Zuidpool te lezen, maar het was eerder een memoire over de troebele relatie die Jenny Diski met haar moeder had. Mooi maar niet bijster memorabel.

De Damiaanhoeve - Chris De Stoop

Ik herinner me uit het nieuws wel flarden te hebben opgevangen over de moord in de Damiaanhoeve, maar hoe de zaak zijn verloop was gegaan en of er uiteindelijk een veroordeling had plaatsgevonden, wist ik niet (meer). Op zich boeiend om de uitgebreidere terugblik op de gebeurtenissen te lezen, maar een must-read in het true crime genre zou ik het niet noemen. Daarvoor blijft de auteur te veel in een journalistieke rol hangen waarin hij droog te feiten meegeeft, wat ergens wel te begrijpen valt gezien hoe recent de gebeurtenissen plaatsvonden en de wonden bij de nabestaanden nog niet voldoende zijn geheeld.

Van hond naar 100 - Thomas Smolders
Overzicht van 30 jaar Studio 100. Van opbouw tot de huidige status. Wat een weg dat die mannen afgelegd hebben, straf. Toont ook duidelijk aan hoe de tijdsgeest toen was. Er was op tv en alles daarrond nog 'braakliggend terrein'. Aanrader voor wie een beetje interesse heeft in de ins & outs van zo'n groot bedrijf.

Terug
Bovenaan