Waze navigatie icm Airplay

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik post het hier omdat er volgens mij meer relevante commentaren hier gaan op komen.

Al vanaf dag één dat het kan gebruik ik Waze in combinatie met de CarPlay van mijn Opel Astra. Ook mijn vrouw gebruikt in haar wagen dit.
Nu merken wij beide de afgelopen tijd op dat dit slechter en slechter begint te werken.
Meermaals dat Waze een oud locatie (10-20km vandaan) aangeeft en blijft stilstaan, de pijl die verdwijnt en waardoor je dus gewoon een lijn aan het volgen bent. Ook de snelheidslimiet die buiten het beeld valt. Meer en meer bugs.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Wanneer Waze dan afgekoppeld wordt werkt hij meestal wel naar behoren. Het is echt icm CarPlay.
 
Bij mij werkt het ook voor geen meter.
Plots geen meldingen van flitspalen meer, bevriezen, gewoonweg geen weergave van snelheidslimieten ..
Heb het eraf gegooid en gebruik Flitsmeister, eigenlijk niet zo goed maar de app werkt tenminste correct.
 
Hier gebruik ik Coyote op mijn iphone scherm, en google maps op carplay scherm.
Heb nu wel gemerkt met de laatste coyote update dat coyote nu ook werkt op carplay ( waar je anders 5 euro per maand moet bijbetalen). Is misschien een tijdelijke fout
 
Ik gebruik Waze in mijn Astra K, k'had enige tijd geleden ook het probleem dat er geen (geluid)meldingen op het infotainment kwam. Soms staat de snelheidslimiet buiten beeld, maar dit lost zichzelf op door eens wat knopjes binnen Waze te tikken.

Hangt toch af van je 4G verbinding lijkt me..
 
Ik draai waze altijd op de achtergrond voor flitsers en dergelijke. Voor navigatie vind ik de app altijd ondermaats geweest, dus gebruik ik ofwel de auto navi of Google Maps in carplay
 
Ik draai waze altijd op de achtergrond voor flitsers en dergelijke. Voor navigatie vind ik de app altijd ondermaats geweest, dus gebruik ik ofwel de auto navi of Google Maps in carplay
De navigatie is top bij Waze. In theorie.
In de praktijk is dat algoritme ten eerste te optimistisch en ten tweede te agressief. 2 seconden sneller, maar over een boerenbaan? Geen probleem rij maar langs daar. In de praktijk verlies je daardoor wel 1 minuut omdat je moet uitwijken omdat je niet kan kruiden en je door de staat van de weg onmogelijk 50 kan rijden.

Dankzij Waze heb ik al veel plaatsen gezien en ben ik op plaatsen geweest waar ik anders nooit was geweest. Ik ben al door dorpskernen en polders geweest die te obscuur waren voor woorden. Zelzate naar Oostende, je zou verwachten E34, N44 en dan E40. Nee nee Waze stuur u E34, boerendorp, boerendorp, Blankenberge, Brussel, Luik, boerendorp en dan Oostende. De rijtijd zou theoretisch wel sneller zijn, maar praktisch verlies je wel wat tijd doordat de banen in praktijk niet zo snel en vlot te berijden vallen.
 
Ik vind het net vliegbaantjes :cool:
Ik doe het toch liever dan als een dommerik op de autostrade in een file te gaan staan die gekend is.
Of om bepaalde knooppunten te omzeilen.

Heel soms bugt het eens maar ik merk dan inderdaad dat het vaak aan mijn gsm ligt die eens slecht ontvangst of signaal heeft.
Voor de rest gebruik ik het zo goed als altijd.
 
De navigatie is top bij Waze. In theorie.
In de praktijk is dat algoritme ten eerste te optimistisch en ten tweede te agressief. 2 seconden sneller, maar over een boerenbaan? Geen probleem rij maar langs daar. In de praktijk verlies je daardoor wel 1 minuut omdat je moet uitwijken omdat je niet kan kruiden en je door de staat van de weg onmogelijk 50 kan rijden.

Dankzij Waze heb ik al veel plaatsen gezien en ben ik op plaatsen geweest waar ik anders nooit was geweest. Ik ben al door dorpskernen en polders geweest die te obscuur waren voor woorden. Zelzate naar Oostende, je zou verwachten E34, N44 en dan E40. Nee nee Waze stuur u E34, boerendorp, boerendorp, Blankenberge, Brussel, Luik, boerendorp en dan Oostende. De rijtijd zou theoretisch wel sneller zijn, maar praktisch verlies je wel wat tijd doordat de banen in praktijk niet zo snel en vlot te berijden vallen.
Praktisch zou je normaal ook sneller moeten zijn. Die algoritmes houden ook rekening met het verleden.
Als ze iemand langs die route sturen en merken dat de praktijk trager is, dan gaan ze die route niet meer voorstellen omdat die route gewoonweg trager is.

Voor lange ritten merk je bijvoorbeeld ook dat die zuiver op het verleden afgaan, omdat het nog lang kan duren tegen je bij een bepaald druk punt kan komen en de situatie anders kan zijn dan wanneer je waze opzet.
Met feestdagen zie je dat vaak, de initieel berekende route is altijd op basis van diezelfde dag maar als niet-feestdag. En gaandeweg herberekent die de rijtijd op basis van de realiteit.
 
Ik gebruik Waze enkel als ik ergens moet zijn tijdens de spits of drukker momenten. Anders gebruik ik gewoon de ingebouwde gps of Maps.
 
Praktisch zou je normaal ook sneller moeten zijn. Die algoritmes houden ook rekening met het verleden.
Als ze iemand langs die route sturen en merken dat de praktijk trager is, dan gaan ze die route niet meer voorstellen omdat die route gewoonweg trager is.

Voor lange ritten merk je bijvoorbeeld ook dat die zuiver op het verleden afgaan, omdat het nog lang kan duren tegen je bij een bepaald druk punt kan komen en de situatie anders kan zijn dan wanneer je waze opzet.
Met feestdagen zie je dat vaak, de initieel berekende route is altijd op basis van diezelfde dag maar als niet-feestdag. En gaandeweg herberekent die de rijtijd op basis van de realiteit.
Moet toch zijn dat ik ofwel te voorzichtig ben. Ofwel anderen te onvoorzichtig :p

Om OT te komen. Ik heb ook de laatste tijd wel eens last van Waze i.c.m. IOS. Heel vaak open ik de app en werkt de navigatie niet. Ik moet dan sluiten en opnieuw openen.
 
Waze werkt ook niet meer zo vlot bij mij de laatste tijd.
Het pijltje dat mijn auto moet voorstellen verdwijnt soms.
De meldingen worden niet altijd op voorhand gemeld, ik zie dan een icoontje staan maar niet de melding 'over 200 meter ...'.
Het duurt lang tegen de app volledig opgestart is en ik het gewenste adres kan invoeren.
En ik heb onlangs 2x een omleiding moeten nemen, waarvan ik niet weet waarom dat gebeurd is. Want bij verschuiven van de kaart naar de juiste route, zie ik geen enkele melding op die wegen. Ik ga de volgende keer (wanneer ik hopelijk wel tijd heb) eens checken waarom het zo is.
 
Gebruik tegenwoordig Google maps en Flitsmeister op de achtergrond.

Heb de navigatie van Google Maps altijd een van de beste gevonden.

Flitsmeister geeft pop up venstertje bij flitspalen en dergelijke.

Voor de een of andere reden krijg ik (reeds een hele tijd) van Waze enkel meldingen van traject controles, aan flitspalen bleef hij gewoon muisstil...
 
Ik heb gehoord dat coyote ook wel nog goed is. Maar wel duur als ik die prijs voor een jaar zie voor de app.
Ik vind het echt klote dat alle software leveranciers zijn overgegaan op het SaaS model ipv dat je de keuze hebt eenmalig te kopen en je kan minstens vijf jaar vooruit.
 
Ik heb gehoord dat coyote ook wel nog goed is. Maar wel duur als ik die prijs voor een jaar zie voor de app.
Ik vind het echt klote dat alle software leveranciers zijn overgegaan op het SaaS model ipv dat je de keuze hebt eenmalig te kopen en je kan minstens vijf jaar vooruit.
Is over heel de wereld van technologie aan het gebeuren.

De PLC's die ik installeer hangen tegenwoordig ook aan de cloud, meetgegevens in een historian steken? Jaarlijks abonnement! Bedienen van op afstand? Jaarlijks abonnement!
 
Is over heel de wereld van technologie aan het gebeuren.

De PLC's die ik installeer hangen tegenwoordig ook aan de cloud, meetgegevens in een historian steken? Jaarlijks abonnement! Bedienen van op afstand? Jaarlijks abonnement!
Over welke vendor spreken we dan?
 
Over welke vendor spreken we dan?
Historian gebeurt wel vaker met licentie, maar ik ben nu ook wel benieuwd welke PLC vendor zijn systemen rechtstreeks in de cloud aanbiedt.
De systemen waarmee ik werk, mogen absoluut geen enkele connectie met internet hebben.
 
Ga geen merken noemen, maar het betreft de automatisatie in de HVAC wereld, waar toegang van op afstand voor de gebouwbeheerders/technische diensten tegenwoordig een vereiste is.
Gaat niet over kleine systemen, maar hospitalen, grote kantoorgebouwen, ...

Dikwijls binnen een groep, zoals een stad met tientallen gebouwen die van op een centrale plaats beheerbaar moeten zijn, of een grootbank die het energieverbruik in al hun filialen wil in Trends hebben en ik indien nodig kan bijsturen.
 
Ah, ik dacht dat het aan mij lag maar blijkbaar niet. Hier een Suzuki Swift in combinatie met een iPhone 12 Pro en herken de problemen volledig. Vooral dat de GPS op een vorige locatie blijft hangen komt er vaak voor bij mij. De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is op de iPhone zelf Waze volledig afsluiten en hem dan opnieuw starten en het werkt terug. De pijl verdwijnt ook regelmatig en daarvoor gebruik ik dezelfde oplossing. Best lastig en hierdoor gebruik ik ook meer en meer Flitsmeister.
 
Terug
Bovenaan