Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Hangt inderdaad vooral van de fase van je leven af en wat je voor de rest reeds hebt. Met 900k geraak je niet ver als je inderdaad aan het begin van je carriere staat. Maar als je in de 50 bent met een huis afbetaald, kun je je misschien wel die vraag stellen. Al is het grootste probleem dan al snel, dat 900k niet genoeg is om "met twee" te stoppen met werken.
900K bij aanvang van een carrière = in de fleur van je leven (toch al zeker fysiek) een heus kunnen kopen of zetten zonder daarvoor te hoeven lenen bij de bank. Dat is toch wel een zéér fraaie stap vooruit in het leven, want vaak heb je pas op latere leeftijd de nodige financiële ademruimte door carrièresprongen en andere nevenfactoren (zoals hypotheek die niet wordt geïndexeerd, dus de facto wordt die met de jaren goedkoper).

900K bij fin de carrière = een paar mooie dromen verwezenlijken zolang het nog kan, je eventuele (klein)kinderen een extra duwtje in de rug geven, misschien ergens een buitenverblijfje kopen, ...

Prioriteiten liggen gewoon anders. Een miljoen is niet genoeg om op te rentenieren, maar als je een bescheiden loontje gewoon bent is het wel een serieuze verandering in je leven.
Als ge plots moet thuiskomen met de boodschap "vrouwlief, ik stop met werken, ik heb euromillions gewonnen, maar gij moogt uw kloten blijven afdraaien." Ik weet niet of dat in goede aarde valt.
"Stoppen met werken" is ook weer anders als je 50+ bent of nog maar enkele jaren bezig bent.

900K is leuk, maar hangt ervan af waar je natuurlijk staat in uw leven. Ik zou alleszins niet (willen/kunnen) stoppen met werken, ik heb nog te veel interesse in mijn vakgebied. :) Maar 4/5 werken bijvoorbeeld zou mij ook wel aanspreken.

Veel mensen hebben de reflex om het dak boven uw hoofd in één trek te willen afbetalen en dat lijkt aantrekkelijk, maar als je dat zou uitdrukken in ROI (bedrag van vervroegde afbetaling VS uitgespaarde interest op de looptijd), dan is dat in veel gevallen een niet zo interessante zet als het lijkt. Ik denk dat het voor veel mensen die het wel (willen) doen, eerder iets gevoelsmatig is van een "last" die van hun schouders valt.

Ik zou eerder een deftig, nieuw (halfopen) huis of appartement bijkopen voor pakweg 500K (ZONDER lening) en dat verhuren. Dan heb je een passief inkomen waarmee je vervolgens de lening van de eigen woning kan aflossen. Dan is de afbetaling van het eigen huis eerder "neutraal" of toch minder negatief in cashflow. En heb je een extra asset als hedge tegen inflatie van toch al de helft van het vermogen (even in de veronderstelling dat vastgoed zal blijven stijgen in waarde - sommigen op dit forum hebben daar een andere mening over).

Dan zou ik pakweg max. 100K in de eigen woning steken, met wat leuke upgrades, bijv. een buitenzwembad als typisch voorbeeld.

Dan nog (minstens) 100K houden als liquiditeit op de persoonlijke rekeningen.

En de resterende 200K beleggen (volgens DCA techniek) over 1 of 2 jaar in interessante ETF's, aandelen en crypto.

Laatst bewerkt:
900K bij aanvang van een carrière = in de fleur van je leven (toch al zeker fysiek) een heus kunnen kopen of zetten zonder daarvoor te hoeven lenen bij de bank. Dat is toch wel een zéér fraaie stap vooruit in het leven, want vaak heb je pas op latere leeftijd de nodige financiële ademruimte door carrièresprongen en andere nevenfactoren (zoals hypotheek die niet wordt geïndexeerd, dus de facto wordt die met de jaren goedkoper).

900K bij fin de carrière = een paar mooie dromen verwezenlijken zolang het nog kan, je eventuele (klein)kinderen een extra duwtje in de rug geven, misschien ergens een buitenverblijfje kopen, ...

Prioriteiten liggen gewoon anders. Een miljoen is niet genoeg om op te rentenieren, maar als je een bescheiden loontje gewoon bent is het wel een serieuze verandering in je leven.

"Stoppen met werken" is ook weer anders als je 50+ bent of nog maar enkele jaren bezig bent.
Een miljoen is niet genoeg om te rentenieren. Een miljoen + een serieuze spaarboek + een afbetaald huis + ... (De situatie van de meeste loterij spelers) is dat zeker wel.

Ik vind die interviews nu wel grappig "goh, we hebben eigenlijk alles al"... Waarom doe ge dan mee aan een loterij? :P gewoon om uw geld weg te gooien?

Afbetalen tot waar het fiscaal aftrekbaar is.
De rest mag blijven lopen, voel je dan toch niet meer. Elke € telt :biglaugh:
Gewoon dat geld dus vastzetten bedoelde ik dus idd, lening zonder problemen afbetalen, en met andere inkomsten iets breder leven met een verhoogd uitgavenpatroon. Aflossingsbedrag van de lening die momenteel lopende zou zijn blijft toch elke maand hetzelfde, terwijl elke 1 euro die je nu zou afbetalen ipv 10 jaar later u eigenlijk meer zou kosten, dus je bent beter om dit over de tijd te spreiden met gewoon de lening te laten lopen... Of als je dan toch een upgrade wenst te doen van woonst, de lening omzetten in een nieuwe lening voor de grotere woonst en hetgeen wat je nu zou afbetalen verkopen, en het reeds afgeloste bedrag mee in de nieuwe lening steken.

T'is niet of de huizenmarkt zo slecht boert de laatste tijd, mischien wel wat negatief als je zelf iets nieuws moet aankopen, maar dat is de keuze die je maakt dan...

Enja, minstens 4/5de gaan werken dan

Ik denk dat het hem eerder om de paywall gaat en dat het een verzoek was aan iemand om de 6 tips te delen.

In andere artikels worden eigenaar en krantenwinkel bij naam genoemd, wordt het adres gedeeld en zelfs een foto van Google Streetview. Allez, denken die nu echt niet na? Vanaf morgen garantie een hoop gelukzoekers op bezoek daar.
Er is maar ene krantenwinkel in Olmen, dus heel moeilijk is dat niet te vinden. Olmen is letterlijk maar een scheet groot. Als je er met de auto doorrijdt en met u ogen knippert, hebt ge het al gemist 🤷‍♀️

Ik denk dat het hem eerder om de paywall gaat en dat het een verzoek was aan iemand om de 6 tips te delen.

In andere artikels worden eigenaar en krantenwinkel bij naam genoemd, wordt het adres gedeeld en zelfs een foto van Google Streetview. Allez, denken die nu echt niet na? Vanaf morgen garantie een hoop gelukzoekers op bezoek daar.
Het is wel een interessant sociaal experiment.

Olmen 1 jaar later: roofmoorden, bruidschakingen en krijgsheren.

Het is wel een interessant sociaal experiment.

Olmen 1 jaar later: roofmoorden, bruidschakingen en krijgsheren.
De hele tijd rijdt er een limousine rond, met ene op de achterbank bijgenaamd the kingping.

Iedereen duikt dan weg alvorens de ramen naar beneden gaan en de uzi's worden bovengehaald.

900k spaart een mens nooit bijeen in een normaal leven.
Dus Yes, dat is een hoop geld.
Ik denk dat je wel een verkeerd beeld hebt van het spaarvermogen van veel (oudere) Belgen ;).
Om aan 900k te geraken moet je zo'n 35 jaar 1000€/maand beleggen aan een gemiddeld rendement van 4%. Dat is lang sparen, maar wel haalbaar voor een redelijk grote groep.

Als je echter kan beleggen aan een gemiddeld rendement van 10.5% (S&P500), dan is dat 21.5 jaar sparen.

Allé, de eerste "ik doe normaal altijd mee, maar net nu niet" is al opgedoken. Nu is het wachten op de eerste "jamaar, ik heb meegedaan, ge hebt het gewoon niet opgeschreven". Want die administratie bij zo'n boekenwinkels is meestal nog een boekje met papier zonder enig aankoopbewijs etc...

Ik denk dat je wel een verkeerd beeld hebt van het spaarvermogen van veel (oudere) Belgen ;).
Om aan 900k te geraken moet je zo'n 35 jaar 1000€/maand beleggen aan een gemiddeld rendement van 4%. Dat is lang sparen, maar wel haalbaar voor een redelijk grote groep.

Als je echter kan beleggen aan een gemiddeld rendement van 10.5% (S&P500), dan is dat 21.5 jaar sparen.

Allé, de eerste "ik doe normaal altijd mee, maar net nu niet" is al opgedoken. Nu is het wachten op de eerste "jamaar, ik heb meegedaan, ge hebt het gewoon niet opgeschreven". Want die administratie bij zo'n boekenwinkels is meestal nog een boekje met papier zonder enig aankoopbewijs etc...
Elke deelnemer krijgt een formulierke van deelname mee hè.

35jaar 1000€ sparen. Ook niet meteen iedereen of veel mensen gegeven natuurlijk.

Elke deelnemer krijgt een formulierke van deelname mee hè.
Voor zover ik kon volgen, een kopie van het ticketje...
Ja, een extra kopie maken is nu geen rocketscience he :p

Ik vraag me ook af of de bank van de boekenwinkel zomaar even 165 overschrijvingen van 900k€ gaat toelaten...

Voor zover ik kon volgen, een kopie van het ticketje...
Ja, een extra kopie maken is nu geen rocketscience he :p

Ik vraag me ook af of de bank van de boekenwinkel zomaar even 165 overschrijvingen van 900k€ gaat toelaten...
Dat was toch afgesproken met de bank, dus lijkt me niet onmogelijk? En anders kan de eigenaar van de krantenwinkel contact opnemen met een bank die meer geschikt is voor grote vermogens te beheren.

hela, hela, da's hier wel BeyondGaming hé.
Ah! Je weet het:

Het is dat maar hé.

Ik heb het maar met een half oog gelezen, maar hebben ze dan als krantenwinkel opties die je als particulier niet zelf kan bewerkstelligen? Uiteindelijk blijft het hier toch maar indiening van x aantal combinaties?? Of zie ik dit verkeerd? Ben nu ook niet zo wiskundig aangelegd, maar via deze formule verzekeren ze alvast dat de sterren gedekt zijn, als ik het goed heb begrepen?

Stel dat je wat geld over de balk wilt smijten, kan je dan toch zelf ook combinaties indienen ter waarde van 2475 of die 3150??

Terug
Bovenaan