Wat op babylijst zetten?

Achteraf gezien moet ik akkoord gaan met @Kas de Kalebas. Men smeert je gewoon allerhande dure, nieuwe spullen aan, die vaak niet eens nuttig zijn. Het merendeel van de zaken kan je echt wel tweedehands vinden zonder al te veel problemen. Ook een minpunt van zo'n babylijst IMO: uiteindelijk wil je een hoop zaken toch gewoon klaar hebben staan wanneer het kind er is, dus wat echt nuttig/noodzakelijk is, koop je vaak dan nog zelf.

Dat gezegd zijnde, hebben wij destijds ook een hoop zaken nieuw aangekocht. Park, co-sleeper, bad, en nog wat zaken hadden we via vrienden.

Persoonlijk hebben we nog altijd geniet van de deftige kinderwagen (een Bugaboo Cameleon in ons geval), die toen net ging vervangen worden door een nieuwer model, en dus met korting te krijgen was. Na de co-sleeper is ze verhuisd naar een bedje van Ikea, waar we wel zo'n Aerosleep topper op de matras hadden liggen voor de gemoedsrust. Helemaal in het begin lag ze ook vaak in zo'n babynestje, dat mijn vrouw zelf had gemaakt. Als je het budget hebt vind ik zo'n maxicosi die je in de wagen op een platform klikt en met adaptors ook op het onderstel van de kinderwagen wel handig. Natuurlijk gebruik je dat ook niet zo lang, dus best wel duur gezien je dan een nieuwe autostoel moet kopen wanneer ze wat groter is.

Een luieremmer, wat hier kennelijk een discussiepunt is, hebben we ook. Op zich is dat gewoon een pedaalemmer met een klepje dat dichtveert extra, tegen de geur, die ze dan aan het dubbel van de prijs verkopen omdat er "baby" op staat. Wordt nog altijd gebruikt omdat we overdag de dochter verversen in de woonkamer. Op haar slaapkamer staat eens simpel vuilbakje van Ikea, dat een fractie kostte en eigenlijk even goed werkt.

Babycook, nooit nut van ingezien. Mijn vrouw is een kok dus die bereidde ook gewoon groente- en fruitpap in geen tijd.

Babyfoon/camera, hier wou mijn vrouw ook zo'n ding via de smartphone. Miskoop toch wel, uiteindelijk is de toegevoegde waarde van je kind te kunnen zien als je elders bent voor ons zowat 0.0, en tussen allerhande verbindingen en apps waar het kan mislopen is dat gewoon minder handig dan zo'n klassieke opstelling die 1:1 een verbinding maakt met een unit in de kamer. Een camera is wel handig, omdat je dan kan inschatten of het wat zeuren is of echt alarm, IMO, al deden mensen het jaren zonder.

Wat veel van onze vrienden niet deden maar wij wel: een witte ruisgenerator. Zoals bij alles rond kinderen is het zuiver anekdotisch en kan ik niet garanderen dat het voor andere kinderen werkt, maar de theorie erachter is dat een baby in de baarmoeder uiteindelijk ook altijd "ruis" hoort door de hartslag of darmen van de moeder. Als je dan leest daarover, zegt men werkelijk: zet witte ruis op, en dat mag zo luid als een stofzuiger. Voor ons werkte dat geweldig: de dochter sliep werkelijk ook gewoon door elk lawaai door. We hebben dat ding meegenomen toen ze bijna een jaar was en we naar Mexico reisden. Daar sliepen we op een hotelkamer met enkel glas, met aan de overkant van het raam een heus live optreden elke avond/nacht, luid genoeg om te denken dat we er zelf stonden. Wel, ruis op hoogste stand en de dochter sliep gewoon als een roos.

Oh en zo'n enkelband of hoe je het wil noemen die hartslag en ademhaling monitort hadden we ook. Gigantische miskoop eigenlijk, je moet zien dat het opgeladen is en het geeft geregeld een vals alarm waarna je denkt dat je kind aan het stikken is. Toen de vroedvrouw dat zag was die ook meteen van mening dat we dat ding beter ergens in een kast zouden steken voor onze gemoedsrust.

Een luieremmer, wat hier kennelijk een discussiepunt is, hebben we ook. Op zich is dat gewoon een pedaalemmer met een klepje dat dichtveert extra, tegen de geur, die ze dan aan het dubbel van de prijs verkopen omdat er "baby" op staat. Wordt nog altijd gebruikt omdat we overdag de dochter verversen in de woonkamer. Op haar slaapkamer staat eens simpel vuilbakje van Ikea, dat een fractie kostte en eigenlijk even goed werkt.
Hmm, mss bedoel ik dan iets anders. Want de luieremmer die wij gekocht hadden draait zo een plastiek rond de pampers zodat die luchtdicht verpakt zitten.

Ik ben mss wel biased want in ons geval was "even naar buiten/de garage doen" door 50 cm sneeuw waden aangezien ze eind oktober geboren waren :p

We hebben al 1 pampervuilbak gekocht. De papa wil er nog 1 voor boven maar nu ik lees dat weinig nut heeft twijfel ik 😅. Dat ding heeft 85€ gekost..
Nooit begrepen wat daarvan het nut is. Wij gooien de kak in de WC en de pampers in een vuilbak. De vuilbak heeft een deksel maar dat staat er meestal zelfs niet op. Misschien nu het warmer wordt dat dat meer gaat stinken, maar ik herinner me weinig instanties waar die vuilbak echt stonk.

Qua babyfoon hebben wij ene met enkel geluid, en een aparte Ubiquiti camera voor beeld. Let wel op, mijn vrouw mist dat beeld wel als we eens op een ander zijn. Ik neit.

Pakske vind ik interessant voor een 2e, bij een eerste laat ik mij liever bijstaan omdat er anders zaken gaan zijn waarvan ik mij niet bewust ben dat ze nodig zijn. Wij gaan naar plaatselijke zaak uitgebaat door een vroedvrouw (daardoor is de winkel wel maar beperkt open). Winkel is op 5 min van ons deur wat het leven van de papa de eerste weken iets makkelijker maakt, ze levert ook aan huis indien nodig. Wij mogen een maand voor de geboorte tegen betaling van een vast waarborgbedrag al spullen van de lijst ophalen, die waarborg wordt dan later verrekend bij het afsluiten van de lijst.
Wees gerust, je zult genoeg tijd met je baby kunnen spenderen om samen naar die winkel te gaan als de nood er is. Zeker als die winkel op 5 min van je deur is. Als je het nodig hebt, zul je dat gaandeweg wel ontdekken. Alle ouders (ook wij hoor) denken exact hetzelfde: ze willen alles op voorhand perfect hebben klaarstaan, terwijl ouderschap net een langzame ontdekkingstocht is.

Pamperemmers zijn er dan blijkbaar in verschillende uitvoeringen.
Bij ons was dat geen vuilbak met dubbele klep, maar een vuilbak met plastic navullingen om luiers in te doen. Telkens je er een luier in steekt dan draaide je eraan zodat de luier (+ doekjes) in een luchtdicht propje zit zodat er geen stank meer is.
In verband met de opmerking hierboven: Elke keer naar buiten lopen om een luier weg te gooien had ik toch absoluut niet prettig gevonden.
Ook was wat eruit kwam bij onze kinderen niet telkens heel vast zodat dat eruit kon gevist worden...

Verder:
Tetradoeken. Ze kotsen regelmatig alles onder en als je dat op uw schouder legt na hun eten zodat ze kunnen boeren terwijl je ermee rondloopt dan beschermde dat toch 95% van de keren mijn kleren. Ook voor onderweg etc ook heel handig.

Verhoogpootjes: je steekt dat bijvoorbeeld onder de linkerzijde als het kind ook met hoofdje daar ligt. Zo hebben ze veel minder last van reflux. (bijvoorbeeld deze)

Voor in onze living hadden we een grote verzorgingskast gekocht waar alles van kleertjes in zat, verzorgingskussen erop, voldoende plaats voor doekjes/kleenex/... , randen ook verhoogd zodat kind er niet af kon rollen. (bijvoorbeeld deze)
Niet onmisbaar, maar wel wrééd handig.

Grote verzorgingstas voor onderweg waar ook een uitvouwbaar kussen in zit waar je ze kan opleggen.

Een wipper, genre babybjörn.

Persoonlijke voorkeur: Buggy met luchtbanden (genre mura 4) als je een grote auto hebt. Al wandelend regelmatig koppels zien sukkelen met plastic wieltjes. Met onze mura 4 pretparken/bossen/... gedaan en nooit problemen gehad.

Wij maakten om de paar maanden eten voor hen als ze jong waren en vroren het in.
Kilo kip/varkenvlees/vis/rundvlees en 6tal soorten groenten koken + aardappelen. (Dit gebruikten we voor de groenten)

Qua kinderstoel hadden we deze. Ook weer persoonlijke voorkeur, maar geen hard hout waar ze kunnen tegen botsen en poten heel breed zodat ze niet kunnen omvallen. Met dat kussentje erbij als ze wat jonger zijn en niet meer in wipper zitten om te eten, erna zonder kussen.

Babyfoon hebben we nooit gebruikt tenzij op verplaatsing.

En oja, camions vol met vochtige doekjes!

Wees gerust, je zult genoeg tijd met je baby kunnen spenderen om samen naar die winkel te gaan als de nood er is. Zeker als die winkel op 5 min van je deur is. Als je het nodig hebt, zul je dat gaandeweg wel ontdekken. Alle ouders (ook wij hoor) denken exact hetzelfde: ze willen alles op voorhand perfect hebben klaarstaan, terwijl ouderschap net een langzame ontdekkingstocht is.
Als ik de horrorverhalen hoor van vrienden die recent een baby gekregen hebben dacht ik ‘zoek een winkel zo dicht mogelijk bij huis’ :p.
De mama die amper mobiel is na keizersnede/ knip of zelf nog herstellend van zwangerschapsvergiftiging :/, ‘s nachts vaststellen dat je veel te weinig flesjes of rompers hebt, mama kan niet uit de voeten dus papa moet in actie schieten om alles uit te wassen met een schreeuwende baby op de achtergrond, uiteindelijk heeft de papa 3 nachten op rij niet geslapen, waardoor sommige koppels de eerste 2 weken maar niet in de winkel geraken en verdersukkelen met te weinig materiaal. De meest courante winkelketens zijn voor ons allemaal al snel 30-45 min enkele rit.

Wij hadden een pampervuilbak in de badkamer staan, voor de nachtelijke verversingen. Dat was toch een meerwaarde vond ik. Na de babyfase vloog die op zolder.

Verhoogpootjes: je steekt dat bijvoorbeeld onder de linkerzijde als het kind ook met hoofdje daar ligt. Zo hebben ze veel minder last van reflux. (bijvoorbeeld deze)
Idd ook wel handig! Wij hadden ook zo een verhoog kussen om onder de matras te leggen zodat het kindje met het hoofdje hoger ligt.

Wat we ook veel gebruikt hebben en nu nog steeds is een luchtbevochtiger voor in de slaapkamer. Ik vind dat wel helpen als hij last heeft van nachtelijk hoesten.

Als er spullen op je geboortelijst staan die je eigenlijk al wil hebben voor de geboorte of vlak na de geboorte kan je dat ook vragen aan naaste familie (broers/zussen, goede vrienden) die zeker op kraambezoek komen de eerste dagen. Ik heb zo aan mijn broer en schoonbroer gevraagd om enkele dingen van de lijst te kiezen die we snel wouden gebruiken. 🤷

Als er spullen op je geboortelijst staan die je eigenlijk al wil hebben voor de geboorte of vlak na de geboorte kan je dat ook vragen aan naaste familie (broers/zussen, goede vrienden) die zeker op kraambezoek komen de eerste dagen. Ik heb zo aan mijn broer en schoonbroer gevraagd om enkele dingen van de lijst te kiezen die we snel wouden gebruiken. 🤷
Wij hadden er ook een hoop zaken op gezet en zelf al op voorhand gekocht.
Nadien kreeg je daar xx-% aankoopbonnen voor als er iets gekocht werd vanop uw geboortelijst.

Als ik de horrorverhalen hoor van vrienden die recent een baby gekregen hebben dacht ik ‘zoek een winkel zo dicht mogelijk bij huis’ :p.
De mama die amper mobiel is na keizersnede/ knip of zelf nog herstellend van zwangerschapsvergiftiging :/, ‘s nachts vaststellen dat je veel te weinig flesjes of rompers hebt, mama kan niet uit de voeten dus papa moet in actie schieten om alles uit te wassen met een schreeuwende baby op de achtergrond, uiteindelijk heeft de papa 3 nachten op rij niet geslapen, waardoor sommige koppels de eerste 2 weken maar niet in de winkel geraken en verdersukkelen met te weinig materiaal. De meest courante winkelketens zijn voor ons allemaal al snel 30-45 min enkele rit.
Maar dan ben je toch gewoon helemaal niet voorbereid?

Onze lijst lag bij Baby Dump en als ik iets nodig had werd dat standaard de volgende dag gewoon geleverd.

De dag dat wij het ziekenhuis mochten verlaten ben ik op mijn steunkousen naar de supermarkt en de babywinkel geweest omdat wij amper kleren in maat 56 gekocht hadden omwille van grote en zware baby. Ook hebben we toen pas flesjes gekocht omdat ik overschakelde op fulltime kolven.

Elke situatie is anders, en voorbereiding is goed maar je moet nu ook niet overdrijven.

Een collectie rompertjes in verschillende maten en enkele flessen zelfs was hier gewoon deel van de voorbereiding. Dan eenmaal de dochter er was meteen meer rompertjes in de juiste maat besteld. Tegenwoordig kan je echt zowat alles bestellen zonder naar een winkel te gaan.

Het enige dat is "misgelopen" bij ons was dat de dochter een zeer goede eter was, mijn vrouw te weinig melk produceerde, en we dus kunstvoeding bijgaven. Zo met ons slaaptekort was het eens zaterdagavond toen we "ontdekten" dat het melkpoeder bijna op was, en ben ik dus op zondagmorgen naar de apotheek van wacht kunnen gaan voor een nieuwe pot.

Babycook, nooit nut van ingezien. Mijn vrouw is een kok dus die bereidde ook gewoon groente- en fruitpap in geen tijd.

Babyfoon/camera, hier wou mijn vrouw ook zo'n ding via de smartphone. Miskoop toch wel, uiteindelijk is de toegevoegde waarde van je kind te kunnen zien als je elders bent voor ons zowat 0.0, en tussen allerhande verbindingen en apps waar het kan mislopen is dat gewoon minder handig dan zo'n klassieke opstelling die 1:1 een verbinding maakt met een unit in de kamer. Een camera is wel handig, omdat je dan kan inschatten of het wat zeuren is of echt alarm, IMO, al deden mensen het jaren zonder
Babycook: erg makkelijk om gezond te koken voor de kleine (en geen potjes te moeten gebruiken). We zijn wel geen koks :)

Babyfoon: standaardmodel is handig, met daarnaast een app, zoals dormi (hiervoor heb je twee gsm's nodig, werkt ook met video). Zo ben je niet meer beperkt in afstand, en kan je bijv. beneden in het hotel even uitrusten terwijl je pagadder wat verder aan het slapen is.

Zo'n pampervuilbak is handig op locaties waar weinig rotatie in de vuilbak is. Als we de baby verversten in de living, dan ging de pamper de vuilbak in, en dan binnen de 24h in de grote vuilbak buiten. In onze slaapkamer hadden we ook een ververstafel, en dan lagen die pampers meerdere dagen te gisten -> dan is zo iets wel handig

Een collectie rompertjes in verschillende maten en enkele flessen zelfs was hier gewoon deel van de voorbereiding. Dan eenmaal de dochter er was meteen meer rompertjes in de juiste maat besteld. Tegenwoordig kan je echt zowat alles bestellen zonder naar een winkel te gaan.

Het enige dat is "misgelopen" bij ons was dat de dochter een zeer goede eter was, mijn vrouw te weinig melk produceerde, en we dus kunstvoeding bijgaven. Zo met ons slaaptekort was het eens zaterdagavond toen we "ontdekten" dat het melkpoeder bijna op was, en ben ik dus op zondagmorgen naar de apotheek van wacht kunnen gaan voor een nieuwe pot.
Mja je moet het weten eh. Wij krijgen nu die ervaring omtrent rompertjes/flesjes door van die vrienden maar zelf hebben zij het moeten ondervinden. Wij hebben inmiddels een voorraad overslagrompertjes in koppelverkoop in verschillende maten ingeslagen, maar zelf zouden wij daar nooit opgekomen geweest zijn.

Vandaar ook wat de thread hier 😊.

Nja, die horrorverhalen worden natuurlijk ook wel gevoed door panikerende ouders en slechte voorbereiding. Te weinig flesjes is makkelijk oplosbaar door gewoon af te wassen en te weinig rompers kan je dan weer oplossen door te graaien in de collectie van een maatje groter als je deftig voorbereid bent.

En tuurlijk geraak je in die eerste 2 weken in de winkel. Een baby is veel werk, zeker de eerste dagen en weken, maar als je als koppel niet de tijd kan vrijmaken om één iemand een uurtje naar de winkel te laten gaan, schort er toch ook iets aan je praktische planning. Bovendien zijn er voldoende oplossingen (thuishulp, vrienden, familie,...) om in te springen he.

Mja je moet het weten eh. Wij krijgen nu die ervaring omtrent rompertjes/flesjes door van die vrienden maar zelf hebben zij het moeten ondervinden. Wij hebben inmiddels een voorraad overslagrompertjes in koppelverkoop in verschillende maten ingeslagen, maar zelf zouden wij daar nooit opgekomen geweest zijn.

True, het helpt als je met (veel) mensen praat die net kinderen hebben gehad. Raad zoals je hier leest over "geen enkel aantal tetradoeken is te groot" en "vochtige doekjes per scheepscontainer kopen" heb ik zo wel opgepikt.

Maar uiteindelijk denk ik dat veel zichzelf uitwijst, en als je met twee bent (en beiden thuis) komt dat wel goed. Kraamzorg is ook een aanrader. Bij ons was dat een vriendelijke, jonge vrouw die zelf drie kinderen had. Die gaf de dochter dan een bad zodat mijn vrouw kon slapen, en als de dochter ook sliep begon die soep te maken. Kleinigheden, maar gewoon een gemak.

Ik vond kraamzorg maar niks, en ik ben waarschijnlijk de enige die echt wel teveel tetradoeken had. :laugh:

Misschien enkele dingen waar je niet zou bij stilstaan:
- Overslagbody's voor in gans het begin
- Cosleeper
- Babynestje had ik bij m'n eerste niet, bij de tweede wel en ik vond dat eigenlijk heel fijn (want ze belandde vaak ook tussen ons dus dan zetten wij dat nestje gewoon bij ons in bed en was het toch semi-veilig).
- Bedblokken
- Neusmachine om snot te verwijderen. Ik vond dat echt zo handig. Maar ook daar ben je voor of tegen.

Ik zie die bedblokken hier al enkele keren terugkomen: Bij onze co-sleeper kon je ook gewoon één kant hoger/lager zetten. Normaal gezien kan je die stangen verschuiven zodat je het op hoogte van uw bed kan plaatsen, wij deden dan de ene kant een standje lager om helling te creëren.

Van flesjes hadden ze ons aangeraden om niet teveel flesjes op voorhand te kopen, eerder een klein basis pakket want als je pech hebt ben je verschillende merken flesjes aan het kopen omdat sommige kindjes echt wel kieskeurig kunnen zijn qua fles. (Of fopspeen).

Van flesjes hadden ze ons aangeraden om niet teveel flesjes op voorhand te kopen, eerder een klein basis pakket want als je pech hebt ben je verschillende merken flesjes aan het kopen omdat sommige kindjes echt wel kieskeurig kunnen zijn qua fles. (Of fopspeen).
Die heb ik inderdaad ook al gehoord, ken koppels die met 10 verschillende flesjes zitten door kieskeurige baby, die baby wil enkel de wegwerp-flesjes van het ziekenhuis aannemen. Ik ga ze geen kennis laten maken met die van het ziekenhuis 😝.

Wij hebben 2 luieremmers en nu mijn vriendin opnieuw zwanger is, komt er waarschijnlijk nog een 3de emmer bij zodat er op elke verdieping 1 staat. Belangrijk is dat je een groot model neemt waar een gewone vuilniszak in kan, want bij die modellen waar de luier in een zakje gewikkeld wordt via een draaibeweging, ben je verplicht om hun dure vuilniszakken te kopen wegens het unieke formaat. Staar je dus niet zomaar blind op de aankoopprijs van de emmer zelf. De sasfunctie om geurtjes te blokkeren vinden wij toch een meerwaarde t.o.v. een gewone vuilnisbak.

Qua babyfoon hebben wij een Philips Avent SCD921/26; vermoedelijk 1 van de betere en meest functionele van de markt. Ik zie wel dat deze serieus duurder is geworden: 350 euro vandaag tegenover 230 euro vorig jaar toen wij hem kochten. De app op de smartphone is ook heel goed, zeker vergeleken met die van Luvion die maar 1,4 sterren van de 5 krijgt in de Play Store. Mijn zus had een Luvion voor het eerste kind, en heeft ons dan gevolgd en de Philips Avent gekocht voor het tweede kind, omdat ze zag dat deze veel beter werkt. Als IT'er zou ik bij het volgende kind wel zelf iets voorzien, genre Ubiquiti netwerkcamera, maar dat is uiteraard niet echt een optie voor niet-technische mensen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan