Wat is jouw passie ?

Maar jaren later: vrouw leren kennen, huis gekocht, kind gekregen ... dat laat weinig tijd over voor gaming. Ik mis het eerlijk gezegd wel en ik twijfel al een maand om nog eens Hearts of Iron te spelen, want het staat op mijn huidige laptop. Maar dat vraagt weer veel tijdsinvestering, want de leercurve is steil. Dan neem ik sneller een boek vast of kijk ik een serie of film of ga ik naar buiten in het bos wandelen.
Dat herken ik ook wel ja. Een film/serie/boek opzetten is iets passiever. Een game is iets waar ge actief mee bezig moet zijn en ook een leercurve kan hebben. Ik heb daar tegenwoordig ook niet altijd even veel zin in en daarmee zit ik soms meer naar speedruns te zien dan dat ik zelf games speel. Dat hoort ook wel een beetje bij ouder worden denk ik en ook dat is ok. :)

Maar net zoals gij ook zegt dat ge het wel mist zou ik het ook te veel missen als ik het niet meer deed. Bovendien heb ik ook geen kinderen wat ongetwijfeld ook een groot verschil maakt.
 
Ik ben ook iemand die heel snel, heel fel begeesterd kan worden door iets.
Waarna ik dan op korte tijd er heel veel over op zoek, veel mee bezig ben etc.
Maar dan ook weer relatief snel mijn interesse verlies.
Story of my life in 3 regels. AD(H)D en behorende hyperfocus.

De conclusie die ik voor mezelf trek is dat ik mijn 'generalisme' maar moet omarmen in plaats van al te veel keuzes te maken.
Amen. Leve de homo universalis; liever zo dan een IQ van 165, wereldvreemd zijn en twee linkerhanden hebben.

Hhomo-universalis-Vitruviusman-van-Leonardo-da-Vinci.jpg
 
Het verbaast mij eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand op een forum genaamd beyondgaming eindelijk gaming opnoemt als een passie. Ik vraag mij eigenlijk af of dat niet komt omdat er toch nog steeds een stigma van "iets voor nerds" op rust? Hoffman is den enige op 5 pagina's en zelfs hij zet er dan nog zo'n kanttekening van "obsessief gedrag" bij.

Voor mij is gaming absoluut zeker mijn passie en dat is ok. Dat is nu echt hetgeen waar ik al van bezeten ben sinds mijn kindertijd en heel mijn leven van bezeten zal blijven. Naast zelf spelen kan ik ook nog eens uren en uren zitten slijten aan de meest obscure trivia op te zoeken over games die ik graag speel. Zo kan ik u bijvoorbeeld vertellen over hoe er in de code van Mario World op SNES een volledig werkende vliegende kooi zit die nooit gebruikt wordt. Er gaat ook geen week voorbij zonder dat ik speedruns of esports heb zitten zien.

Een groot deel van mijn identiteit is ook gevormd via al de games die ik in mijn kindertijd heb zitten spelen met mijn beste maten.
Goh ja, ik game +/- elke dag. Ik heb hopen gaming related T-shirts en boven mijn bureau hangt een Reinhardt (Overwatch) print van Etsy, etc

Maar ik zou mezelf geen "gamer" noemen want ik speel niet veel verschillende zaken. Ik speel Overwatch, hearthstone, civilization, satisfactory, etc maar ik ga niet elke nieuwe hype van de dag kopen. Geen Palworld, Enshrouded, Helldivers, Final Fantasy remake, etc hier.

Het is mijn favoriete hobby, maar geen passie imo. Dat is mij toch nog een stapje verder.
 
Maar ik zou mezelf geen "gamer" noemen want ik speel niet veel verschillende zaken. Ik speel Overwatch, hearthstone, civilization, satisfactory, etc maar ik ga niet elke nieuwe hype van de dag kopen. Geen Palworld, Enshrouded, Helldivers, Final Fantasy remake, etc hier.
Even los van passie of niet maar volgens die logica zou ik mezelf ook geen gamer mogen noemen. Ik speel ook bijna nooit AAA titels of nieuwe hypes. Ik ben een grote fan van 2d platformers bijvoorbeeld. Mij gaat ge veel sneller Celeste of Shantae zien spelen dan Palworld of Call of Duty. Dat zijn ook games he. Natuurlijk geen enkel probleem als gij uzelf liever niet gamer noemt. Da's aan u om te beslissen maar voor mij telt die term zeker niet alleen voor mensen die de populaire titels van het moment spelen.
 
Even los van passie of niet maar volgens die logica zou ik mezelf ook geen gamer mogen noemen. Ik speel ook bijna nooit AAA titels of nieuwe hypes. Ik ben een grote fan van 2d platformers bijvoorbeeld. Mij gaat ge veel sneller Celeste of Shantae zien spelen dan Palworld of Call of Duty. Dat zijn ook games he. Natuurlijk geen enkel probleem als gij uzelf liever niet gamer noemt. Da's aan u om te beslissen maar voor mij telt die term zeker niet alleen voor mensen die de populaire titels van het moment spelen.

Ik doelde eerder op het feit dat ik niet actief op zoek ben naar zaken om te spelen. Ik speel veel en vaak, maar de zaken die ik ken en leuk vind. Ik ga niet specifiek de industrie volgen en zaken zoeken. Iets wat mij een integraal deel lijkt van een passie.

Aan de andere kant heb ik wel 20 uur aan how to civ VI youtube videos gezien in de laatste week, dus.. who knows :p
 
Het kan altijd erger: recent van een vriend gehoord dat zijn broer al 7000 uur gelogd heeft in een spel dat nog geen 10 jaar bestaat, nog eens 2000 uur in een ander spel. Het kwam er op neer dat die gemiddeld elke dag 3 à 4 uur gamet (naast andere hobby's) en dat voor iemand die nu in de 30 is en een eerste kind heeft.

Mijn grootste passies:
- muziek (99% bepaalde metal sub-genres)
- speciale bieren, is toch meer een passie te noemen dan iets anders, ook al drink ik niet veel/vaak

Voor de rest toch ook zoals Kas en anderen: veel zaken die me interesseren, maar ook weer niet genoeg om er echt een passie voor te ontwikkelen.
 
Amen. Leve de homo universalis; liever zo dan een IQ van 165, wereldvreemd zijn en twee linkerhanden hebben.
Ik denk dat je nog wel redelijk wat mensen met een (zeer) hoog IQ gaat vinden die niet wereldvreemd of onhandig zijn hoor, om niet te zeggen de meerderheid. Is dat niet net een voordeel aan een hoog IQ: veel sneller dingen aanleren?

Allez, het lijkt me een beetje een uitspraak waarmee wij, gewone stervelingen, onszelf geruststellen. "Zie daar, een uiterst succesvolle ingenieur. Hij spreekt 5 talen, heeft zijn eigen huis gezet, loopt volgende week een marathon. Toch wel wereldvreemd, chance dat ik zo niet ben!"
:unsure:
 
Het kan altijd erger: recent van een vriend gehoord dat zijn broer al 7000 uur gelogd heeft in een spel dat nog geen 10 jaar bestaat, nog eens 2000 uur in een ander spel. Het kwam er op neer dat die gemiddeld elke dag 3 à 4 uur gamet (naast andere hobby's) en dat voor iemand die nu in de 30 is en een eerste kind heeft.

Mijn grootste passies:
- muziek (99% bepaalde metal sub-genres)
- speciale bieren, is toch meer een passie te noemen dan iets anders, ook al drink ik niet veel/vaak

Voor de rest toch ook zoals Kas en anderen: veel zaken die me interesseren, maar ook weer niet genoeg om er echt een passie voor te ontwikkelen.
Erger? Tel het gemiddeld aantal uren TV kijken uit. Daar zal je snel aan 3-4u/dag zitten.
 
Dat noemen ze dan idd een passie zeker :p .

Ik heb ook wel periodes gehad toen ik in het middelbaar zat dat ik ruim een derde van alle beschikbare uren in die maand in Runescape of dergelijke heb gestoken.

Drie-Vier uur per dag als mens met een gezin is veel, als die echt nog veel andere hobby's heeft zelfs ronduit straf maar als dat echt die zijn ding is om te ontspannen zou ik zeggen zolang vrouw en kinderen tevreden zijn zeker doen, ge kunt u ook elke dag vanaf blokken tot het late journaal voor tv zetten dan kom je ook aan dat aantal uren :p.
 
Erger? Tel het gemiddeld aantal uren TV kijken uit. Daar zal je snel aan 3-4u/dag zitten.
Dat is inderdaad zo. Mensen vragen zich soms af waar ik de tijd vind om zoveel te lezen, maar vinden het dan wel vanzelfsprekend dat ze dagelijks urenlang TV kijken. Thuiskomen, eten, wat huishouden doen en dan rond 20u de TV opzetten tot je rond 23u of middernacht gaat slapen. Je zit snel aan die 3-4u/dag.
 
Bekende verhalen hier.
Ik ben ook iemand die heel snel, heel fel begeesterd kan worden door iets.
Waarna ik dan op korte tijd er heel veel over op zoek, veel mee bezig ben etc.
Maar dan ook weer relatief snel mijn interesse verlies.

Amai ik herken mezelf hier zo hard in. Blij dat ik niet de enige ben, soms vind ik het wel vervelend want ik blink nooit echt in iets uit maar weet doorgaans wel meer over al die onderwerpen dan gemiddeld persoon.

Op de lijst van hobby's:
  • lopen
  • Gravelfietsen
  • Astrofotografie
  • Fotografie
  • Hifi
  • Koffie
  • Aquaria
  • IT (doorgaans ook job gerelateerd)
  • Gamen
  • BBQ'n
  • Pizza
  • Muziek
  • Tuinieren
  • ...
Ik vergeet er allicht nog een hoop. Ik merk ook op dat dit in cycli werkt, vaak door een aankoop impuls of een externe trigger (youtube-filmpje, krantenartikel, forumpost, ...) die een hobby tijdelijk nieuw leven in blaast. Of ik put mezelf uit of zit ergens mee vast en laat het dan vallen voor iets anders.
 
Terug
Bovenaan