Ik ben nu een aantal jaar aan het werk als ondernemersconsulent en kom sindsdien dus vaak in contact met externe accountants. Sinds januari ben ik nu zelf verantwoordelijk voor een paar extra dingen en werk ik nu ook nauw samen met zo'n persoon.
En hoe meer ik in contact kom met die mensen, hoe leuker me die job lijkt. Je bent adviseur en raadgever over de financiën van het bedrijf, dus echt de kern. Je snapt iets dat anderen niet begrijpen en je hulp voor nodig hebben. Je hebt menselijk contact vanuit een expertenrol, maar kan ook gewoon even alleen de puzzels oplossen in de boekhouding. En het betaalt ook relatief goed.
Klinkt wat idioot maar dat lijkt me eigenlijk wel een hele toffe job. Er zit daar zo'n stigma op dat dat "saai" is, maar het ziet er eigenlijk wel leuk en interessant uit. Ik weet niet goed wat het parcours naar zo'n job is, het lijkt me relatief complex, met stages na het diploma etc... Ik ben nu sinds september naast mijn job bezig met de master bedrijfseconomie (als werkstudent), ik ga daar volgend jaar de major accounting kiezen en misschien dat ik dan eens kijk of ik geen zo'n "switch" kan maken.
In het verlengde lijkt mij accounting bij de politie of de belastingsdienst oid ook wel leuk. De onrechtvaardigheid van de belastingsontwijking van grote multinationals heeft mij altijd tegen de borst gestoten. Al is het wel legaal. Belastingsontwijking tout court, eigenlijk. Ik zou het wel leuk vinden moest ik daar een rol in kunnen spelen. Bij de politie is het dan echt fraude natuurlijk. Maar misschien is zo'n job cooler in mijn hoofd dan in de realiteit. In mijn huidige job kom ik ook vaak in contact met inspectiediensten van de overheid, om te checken of onze werking wel oké is (we worden deels gesubsidieerd). Dan bekijken een paar auditors of inspecteurs onze boekhouding en stellen ze vragen. Dat lijkt me ook wel leuk, werken bij een sociale of economische inspectie. Hetzelfde met controleurs die onaangekondigd binnenspringen om te kijken of de kleine zelfstandige zijn personeel niet zit te naaien, etc.