Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Toch wel een paar sterke (en zelfs iconische) films dit jaar.

The Rocky Horror Picture Show 1
Barry Lyndon 3
Monty Python and the Holy Grail 4
Profondo Rosso 1
Jaws 2
One Flew Over the Cuckoo's Nest 1
Dersu Uzala 1
Nashville 1
The Passenger 1
Picnic at Hanging Rock 1

Mijn stem gaat toch naar de Holy Grail. Doorgaans staat Life of Brian iets hoger aangeschreven misschien, maar Holy Grail blijft toch mijn favoriete Python. Mede misschien omdat het ook mijn eerste kennismaking was met Monty Python.

Er zijn zo van die films waarbij je nog heel goed weet wanneer en hoe je die voor het eerst gezien hebt. De Holy Grail is er zo één. Buikpijn van het lachen voor mij.

Voor humor zijn er ook zo van die mijlpalen in je leven. Een bepaalde komiek, serie, film, ... die je ziet, die je voorliefde voor een bepaald soort humor inluidt. De Holy Grail is voor mij zo'n film wat mijn liefde voor dit soort absurde humor meteen op de kaart zette.

Close call wel met Jaws. Ook zo iconisch, en heeft mijn jeugd zeker ook op een bepaalde manier beïnvloed (maar minder aangenaam :biglaugh: )

Barry Lyndon 3
Profondo Rosso 1
Jaws 2
One Flew Over the Cuckoo's Nest 2
Dersu Uzala 1
Nashville 1
The Passenger 1
Picnic at Hanging Rock 1

Barry Lyndon was voor mij ook evengoed een stem, meesterlijk costuum drama.
De muziek is gewoon perfect gekozen, maar wat anders bij Kubrick. Hij gaat hier voor melancholie in de muziek, en die trieste schoonheid past perfect bij de film.

Jaws, een icoon uit de kinderjaren.
The Holy Grail, hilarische Monty Python. Net mijn stijl (absurde) Brit humor.

Shivers, de leukere/betere van de B tier films

Laatst bewerkt:
@FlyingHorseman Ben jij team Scarjo of team Kylo?
Wat Criterion in het algemeen betreft kies ik uiteraard de kant van Han Swolo, specifiek over Salo sta ik eerder met één been in zijn kamp.

Ik heb die film eigenlijk te jong gezien toen ik vooral curieus was naar de transgressieve reputatie. Waarschijnlijk was mijn mening toen "bweik, pretty fucked up, niet bepaald plezant om naar te kijken, liever niet meer opnieuw." Eigenlijk zou ik de film nu wél opnieuw moeten zien want ondertussen heb ik veel meer kennis over de context en de omstandigheden waarin Passolini 'm gemaakt heeft. Als 'kunst' beschouwd schat ik Salo ondertussen al hoger in, dat mag voor mij afstoten, verontrusten en onbehaaglijk zijn. Met de context erbij vind ik het op z'n minst best een krachtige film.

Maar dan moet je Salo ook deels kunnen loskoppelen van zijn medium, film is voor veel mensen toch nog steeds entertainment, zelfs als er diepe thema's behandeld worden. Entertainen is wel het laatste dat Passolini hiermee wou doen en ik denk dat veel mensen dat er moeilijk van kunnen loskoppelen en dan meteen vinden dat de film als kunst algemeen geen waarde heeft.

Barry Lyndon 4
Profondo Rosso 1
Jaws 2
One Flew Over the Cuckoo's Nest 3
Dersu Uzala 1
Nashville 1
The Passenger 1
Picnic at Hanging Rock 1

Nog altijd licht gechoqueerd dat Lloyd en Dourif in One Flew mee spelen.
Shoutout naar Ilsa, She-Wolf of the SS. Mijn allereerste erotische film. Losjes gebaseerd op Ilse Koch, die ietsje extremer ging dan Ilsa.

Holy shit, nog zoveel werelden te ontdekken voor de horrorfan... Groteske Italo-horror, de Hammer house of horror, de Universal Monsters, de Roger Corman schatkist, Val Lewton producties...
63303b008d28c043c50cbcbc8a922dc7.gif

18 horrorfilms heb ik op mijn lijst staan tot 1980. Eyes Without a Face, Rosemary's Baby, Psycho en Birds zijn de oudste.

Monty Python and the Holy Grail

Mijn stem gaat toch naar de Holy Grail. Doorgaans staat Life of Brian iets hoger aangeschreven misschien, maar Holy Grail blijft toch mijn favoriete Python. Mede misschien omdat het ook mijn eerste kennismaking was met Monty Python.

Er zijn zo van die films waarbij je nog heel goed weet wanneer en hoe je die voor het eerst gezien hebt. De Holy Grail is er zo één. Buikpijn van het lachen voor mij.

Voor humor zijn er ook zo van die mijlpalen in je leven. Een bepaalde komiek, serie, film, ... die je ziet, die je voorliefde voor een bepaald soort humor inluidt. De Holy Grail is voor mij zo'n film wat mijn liefde voor dit soort absurde humor meteen op de kaart zette.

Ik kan mij ook exact de eerste keer dat ik die zag nog herinneren, waar en wanneer 😝

Topjaar.

Barry Lyndon 4
Profondo Rosso 1
Jaws 2
One Flew Over the Cuckoo's Nest 4
Dersu Uzala 1
Nashville 1
The Passenger 1
Picnic at Hanging Rock 1

Shoutout naar Ilsa, She-Wolf of the SS. Mijn allereerste erotische film. Losjes gebaseerd op Ilse Koch, die ietsje extremer ging dan Ilsa.
:biglaugh:Destijds nog meegepikt op Kanaal2 toen Verheyen daar af en toe Cult Nights presenteerde. 👌

u2wAu0mztdVM0tQe5xJ99sQ99Zs.jpg
C04tvwxASju9W1ZT84zQxXAgyZ.jpg
1RyccpnEHahPtWOoKjwO40pGPmB.jpg

jIKqdwBYutlyItSBed8uBS5mCJX.jpg
fcGZcDb62IdfIKVsVIezKQy9l15.jpg
o3XWyyQccWDy40hJJ4O9twA5f4D.jpg

kwM8kkNGtv62gfPWVhD6qFxjDzg.jpg
viWxnaz.jpeg
ioYb2EAUn9AqiQbu3R1xuRwyHT8.jpg

uSlEr2SJI1gXRvZjIczQVzx23TU.jpg
pdD0zSAiHpX2TEz4uuVdMB3KkGB.jpg
tXTxGZkQs6e05oWarMpJ9gnIC8d.jpg

Speciale vermelding voor Cronenberg's Shivers;
lNy0ThDa5TxOizeBcfE3UYQ00mQ.jpg

Was nog aan het denken om ook Salo in deze op te nemen
xnaDdiRfZlJaTf6JRc4in40eaeI.jpg

maar is toch inderdaad echt nog wel een geval apart dat shlock grotendeels overstijgt.

Barry Lyndon 4
Profondo Rosso 1
Jaws 2
One Flew Over the Cuckoo's Nest 5
Dersu Uzala 1
Nashville 1
The Passenger 1
Picnic at Hanging Rock 1

Toptoptopjaar

1974

Maar 3 films.... Chinatown, The Man with the Golden Gun en The Godfather Part II.

Chinatown 1
The Godfather Part II 1

Chinatown 1
The Godfather Part II 2

Polanski is tot nu toe bij mij nooit verder dan 4 sterren geraakt. Zit in dezelfde schuif als De Palma: altijd goed maar nooit uitstekend (met uitzondering van Carlitos Way)

Godfather Part 2 staat op 7 in mijn top 10 ooit. Heel die spiegelstructuur maakt die film voor mij zo geniaal: hoe meer Vito omhoog gaat hoe meer Michael zich in de shit werkt met een zeer tragisch einde tot gevolg. En het is die structuur die voor mij maakt dat dit ook de beste Godfatherfilm is. De warmte en de Italiaanse gezelligheid in combinatie met een ijskoude Michael die de familie leidt als een ijskoude zakenman. En dan is er nog die zalige cinematografie, die geniale soundtrack en een cast waar nu eens echt niks op aan te merken is. Dit is een meesterwerk en toont dat deze franchise ook zonder Brando werkt.

Meh, werkte zelfs niet met Brando. :hurrr:

sub-top; Lenny, Murder on the Orient Express, Black Christmas, The Longest Yard, Female Trouble, Dead of Night, The Towering Inferno, The Man with the Golden Gun, Godfather II, Thunderbolt and Lightfoot, Death Wish, The Sugarland Express, Let Sleeping Corpses Lie, Sun Ra's Space is the Place

Speciale vermeldingen voor Zardoz, Dark Star & Phase IV
c16UyjJmSnimWJ1hHTsUICBaKib.jpg
kJn4FrlSXEiLngobHrxnJHMwNNx.jpg
uNCVLGdrqbXbT8EBMz8gJJcUAUQ.jpg

That's right bitches, these sure as fuck ain't shlock. 🥰 Deze vallen voor mij legit tussen de subtop en de headliners.

top-top; The Enigma of Kaspar Hauser, The Phantom of Liberty, The Conversation, Young Frankenstein, Blazing Saddles, The Taking of Pelham One Two Three, The Texas Chainsaw Massacre

end battle; Chinatown, A Woman Under the Influence

Zou graag een stem geven aan A Woman Under the Influence maar deze keer is er toch echt nog een kloof tussen die twee imo. So yeah gotta go with Nicholson again.

wdkNLfOpkAdGxl7Me8UbLIWaDr3.jpg

"Isn't that something? Middle of a drought and the water commissioner drowns. Only in L.A."

Chinatown 2
The Godfather Part II 2

1974

Maar 3 films.... Chinatown, The Man with the Golden Gun en The Godfather Part II.

Chinatown 1
The Godfather Part II 1
Towering Inferno en Death Wish gade vroeger op VT4 of K2 ongetwijfeld ook wel hebbe gezien. Hebben ze maar een paar 100 keer gedraaid :p

Chinatown 3
The Godfather Part II 2

Eerste blu ray hier.

Shout out naar de geweldige finale White Heaven in Hell, van het 6 delige Lone Wolf & Cub.
Mist wel wat de energie van het latere Hong Kong geweld dat gewoon vele malen inventiever is qua choreografie en camerawerk. Maar zet in 6 films toch een enorm sterke bewerking van de manga neer. Als je over het gedateerde fake bloed kunt kijken, aanrader. Als mega fan van de manga, krijg ik nog steeds kiekevel bij de vele shots die 1:1 zijn overgenomen. En Wakayama is een perfecte Ogami Itto.

Al de trailers sucken dus doe het gewoon maar met deze 25 seconden die de gehele hexalogy(moest ff google) perfect opsomt.
Maar dan met veel meer costuums, historische context, en natuurlijk, perfect gevormde Aziatische B cupkes. Ontzeg het u niet.

Shout-out voor Angst essen Seele auf, The Conversation, Chinatown, The Man with the Golden Gun, Young Frankenstein,

maar ik kan niet anders dan stemmen op

Chinatown 3
The Godfather Part II 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan