Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

1979, één van de GOAT jaren.
1979.jpg

Apocalypse Now 1

Apocalypse Now 2

The End weerklonk, Jim Morrison zong "This is the end" en de rest is geschiedenis. Coppola zijn magnum opus is voor mij een bitterzoet moment in de filmgeschiedenis en nummer 3 in mijn top aller tijden. Ja hier gaat maar weinig over maar de man is zichzelf echt wel verloren in die Fillipijnse jungle.

Maar wat we zien in deze film is een bezwerend down the rabbit hole verhaal. Visueel is de film af met als hoogtepunten de magistrale Ride of the Valkyries scene en de finale. En ook plotgewijs is hier weinig op aan te merken. De figuren die onderweg ontmoet worden en de taferelen die gezien worden tonen allemaal de zinloosheid van oorlog en dit op alle mogelijke manieren. En ook de cast is geweldig. Martin Sheen is geniaal gecast als een iets stillere protagonist en ook de rest van de crew mag er zijn. Bij de bijrollen zijn het vooral Dennis Hopper, Robert Duvall en een magistrale Marlon Brando die mij bijblijven.

Apocalypse Now is de ultieme oorlogsfilm. Want van alle oorlogsfilms is dit degene die het best de waanzin van oorlog kan weergeven.

Stevig jaar indeed, en Apocalypse staat bij mij nog niet eens op het bord (want nog niet gezien).

Toppers: Alien, Stalker, The Warriors, Escape from Alcatraz, Life of Brian.
Ik kan met alle 5 leven als winnaar, maar persoonlijk gotta give it to:
Apocalypse Now 2
Escape From Alcatraz 1
Alien 1
Stalker 1

Subtop ook heel sterk hoor: Nosferatu, The Brood, Mad Max, Kramer VS Kramer, All That Jazz, Manhattan, The Herk, Being There, Phantasm,

Meatballs was ook een film.

Wat een jaar:
Manhattan is een van mijn favoriete Allens en Life of Brian, Stalker en Alien zijn ook fantastisch maar dan nog steekt Apocalypse Now er ver bovenuit.

Ook nog shout-out voor All That Jazz, Lupin III: the Castle of Cagliostro, Escape From Alcatraz en Kramer vs. Kramer

Apocalypse Now 3
Escape From Alcatraz 1
Alien 2
Stalker 1
Monty Python's Life of Brian 1

De 1979 sub-top bevat wel wat leuks maar in vergelijking met andere jaren misschien iets minder sterk: Kramer vs Kramer, Hair, Scum, Nosferatu the Vampyre, The China Syndrome, Quadrophenia, Over the Edge, The Jerk, Hardcore, All Quiet on the Western Front, Time After Time, Wise Blood, The Brood, Zombie, Phantasm, Buck Rogers in the 25th Century, The Plumber, Moonraker, The Amityville Horror, Le Gendarme et les Extra-Terrestres, Meatballs, Beyond the Darkness, The Black Hole, 1941, Prophecy & Caligula

De headliners; Apocalypse Now, The Life of Brian, Mad Max, Being There, Manhattan, The Warriors, Escape from Alcatraz en The Tin Drum

1979 was een geweldig topjaar voor science fiction en mijn finalisten reflecteren dat want voor mij gaat het tussen Alien, Star Trek en Stalker.

Stalker was voor mij een acquired taste. Heeft enkele viewings nodig gehad maar ondertussen ben ik grotendeels mee. Heb die altijd al adembenemend mooi gevonden maar mijn thought train maakte aanvankelijk niet genoeg stops.
oypWhDY.gif

De truck voor mij was om te stoppen met geforceerde big picture invalshoeken te zoeken maar meegevoerd te worden in het minutieuze van een individueel bestaan. Door kleinschaliger te benaderen kwam het grootse in elk van ons er beter uit. Bij Tarkovsky is een ietwat pretentieuze quote wel op zn plaats en de film roept deze in me op; "We are, each of us, a multitude. Within us is a little universe." -Carl Sagan

Over Star Trek: The Motion Picture heb ik hier eerder al wel eens aan het raven geweest;
I love me some TNG & Voyager maar ben over het algemeen niet zo'n trekkie als het op de films aankomt. Op de eerste na that is. Die is serieus anders en veel trager dan de andere star trek films maar voor mij persoonlijk de beste van allemaal. Ja zelfs beter dan Wrath of Khan.

😍

Dit terwijl de hele productie ervan in feite een ramp was. 7 maand voor release hebben ze hun FX crew ontslagen omdat ze na miljoenen te spenderen nog geen enkel werkbaar shot hadden. Ze hebben dan de hulp ingeroepen van Douglas Trumbull die op die 7 maanden tijd alle models en special effect shot moest afwerken en dat deed hij met glans. Heb hem onlangs nog is terug gezien in 4k en wederom omver geblazen. Wat een baas was dat toch. De film doet visueel soms denken aan 2001, wat niet hoeft te verbazen gezien Trumbull ook voor diens FX verantwoordelijk was, maar ook in pacing, vibe, themas en sommige story beats zijn er raakvlakken. De hele film weet, mede ook dankzij die geniale opener die de hele zaak grond, een zekere gravitas te brengen die andere star trek films veeleer missen.

Dus ja veel trager dan de andere star trek films maar thematisch, visueel (en auditief; die goldsmith score! :drool:) enorm de moeite. Als je je over die tragere pacing weet te zetten en zelf wat meer wil werken tijdens het kijken is die echt genieten. Ik zie dat hij op IMDB ook gestaag aan een opmars bezig is want ik heb nog geweten dat die ooit op 5.9 stond en die opmars is imo geheel terecht want zelfs met huidige score van 6,4 nog altijd best ondergewaardeerd.

Zowel Stalker als Star Trek zijn fantastisch maar al bij al is de eindkeuze toch vrij snel gemaakt.

lMTofDUIAQx5hGkB5y0DM6Mceed.jpg

Apocalypse Now 3
Escape From Alcatraz 1
Alien 3
Stalker 1
Monty Python's Life of Brian 1

Apocalypse Now 3
Escape From Alcatraz 1
Alien 6
Stalker 2
Monty Python's Life of Brian 2

Shouts
Mad Max, The Warriors, Being There, Breaking Away, The Brood

Oef, we zijn die shady eighties eindelijk voorbij. Dag één van de seventies en al direct vier 5* logs. De meeste hiervan zijn al vernoemd geweest (Apocalypse Now, Stalker, Alien) maar graag werp ik de spotlight op het eerste meesterwerk van Kieslowski, namelijk Camera Buff, over een Poolse man die een camera koopt om het jonge leven van zijn pasgeboren zoon te documenteren. Maar gaandeweg ontdekt hij een liefde en passie voor film en camera's die de bovenhand nemen in zijn leven. Héél, héél mooi. Apocalypse Now is heel lang mijn favoriete film aller tijden geweest en is mijn go-to antwoord als ik die irritante vraag krijg om mijn favoriete film op te noemen. Maar ik heb de film al heel veel gezien (zowel theatrical als redux versies) en ook al vind ik hem nog steeds fantastisch, critical mass is bereikt en ik voel hem niet meer met dezelfde fors als vroeger.

Verder nog enkele favorieten die niet vernoemd werden:
The Marriage of Maria Braun (heel goed beginpunt voor Fassbinder)
Saint Jack (een van de betere Bogdanoviches)
Norma Rae (sterk sociaal drama over stakingen in een fabriek)
Raining in the Mountains (sublieme King Hu, een van zijn beste films and that's saying something)
Radio On (arty road movies ftw)
Real Life (pijnlijk profetische film over een tv-maker die met een cameraploeg het dagelijks leven van een gezin volgt)

Apocalypse Now 3
Escape From Alcatraz 1
Alien 9
Stalker 2
Camera Buff 1

Alweer een dik "kill your darlings" jaar.

Apocalypse Now 4
Escape From Alcatraz 1
Alien 9
Stalker 2
Camera Buff 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan