Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Ah 1986. Het jaar van Chernobyl en dat er hier een radioactieve pluim over ons land trok, het jaar dat ik geboren ben. :woohoo:

Witchboard ⋇ Poltergeist II ⋇ Cobra ⋇ Flodder ⋇ The Manhattan Project ⋇ F/X ⋇ Dolls ⋇ Fist of the North Star ⋇ Ruthless People ⋇ At Close Range ⋇ The Adventures of Milo and Otis ⋇ Bad Blood ⋇ Short Circuit ⋇ The Hitcher ⋇ The Name of the Rose ⋇ Critters ⋇ The Money Pit ⋇ Big Trouble in Little China ⋇ Crocodile Dundee ⋇ From Beyond ⋇ The Mosquito Coast ⋇ Clockwise ⋇ Night of the Creeps ⋇ Kin-Dza-Dza! ⋇ Castle in the Sky ⋇ Henry: Portrait of a Serial Killer ⋇ Little Shop of Horrors ⋇ Blue Velvet ⋇ Flight of the Navigator ⋇ Poison for the Fairies ⋇ An American Tail ⋇ River's Edge ⋇ Star Trek IV: The Voyage Home ⋇ Top Gun ⋇ Highlander ⋇ The Sacrifice ⋇ The Color of Money ⋇ Manon des Sources ⋇ Jean de Florette ⋇ When the Wind Blows ⋇ Transformers ⋇ Labyrinth

The Fly ⋇ Ferris Bueler's Day Off ⋇ Stand By Me ⋇ Platoon
Aliens

En zoals voorbije jaren ook nu weer een hoop entertainende 80s schlock; Troll, Breeders, Howard the Duck, SolarBabies, Rawhead Rex, Maximum Overdrive, Police Academy 3, Invaders from Mars, Texas Chainsaw Massacre 2, Spacecamp, The Wraith, Demons 2, Link, Vamp, Friday 13th part VI, Deadly Friend, Delta Force, Chopping Mall, Terrorvision en Class of Nuke 'Em High single ik eruit want sure it's shlock but really good schlock if that makes sense? :biglaugh:

Weer een uitstekend jaar maar voor mij is er toch één die serieus boven de competitie uit torent.
4NJ9Gfx.gif

Zoals Tinufiel reeds één van de eindeloze reeks quotes eruit lichtte;
iu17q5gnmhk11.gif

Game over indeed man.

Aliens 2
Blue Velvet 2

Laatst bewerkt:
Diegene die het meeste een indruk nalieten: Platoon, The Color of Money, The Name of the Rose, the Fly, Castle in the Sky, Aliens, Hannah and her Sisters

Aliens 3
Blue Velvet 2
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1
Ferris Bueller's Day Off 1

Aliens 4
Blue Velvet 3
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1

Maar 1 4,5/5 film deze keer en die heb ik enkele weken geleden gezien. Lynch zijn visie op de kleine Amerikaanse dorpen is geweldig. Heerlijke soundtrack die ook zalig wordt gebruikt (In Dreams) een gelaagd plot, een topcast en ook weer een verhaal met duidelijke filmnoir invloeden dat boeit van begin tot eind. En die cast is dan ook nog eens straf: Maclachlan en Dern hebben echt wel chemie, Hopper was een topacteur en ook Isabella Rosselini doet dat hier echt goed. Toptier Lynch.

Stand By Me was best mooi maar iets te sober. Ja een heel mooie wandeling maar wel nogal weinig. Bueller: best wel fun maar er zijn betere films.

En Aliens? Buiten bij de Terminator films heb ik bij bijna alle Cameron films een gevoel van "best goed et alors?" (niet bij de steroidsmurfen in space die zijn gewoon ruk). En Aliens is daar geen uitzondering op. Ja dit is een mooie metafoor voor Vietnam en Ripley is cool maar Ripley was cooler in 1979 en dat kan ook over de rest van de cast gezegd worden. Daarbovenop is Jenette Goldstein haar Private Vasquez een hopeloos gedateerd cliché. De originele film is een meesterwerk, dit niet. Er zijn genoeg echte Vietnamfilms gemaakt om deze te kunnen skippen. Als dit geen Alien film was geweest was iedereen deze al vergeten.

Laatst bewerkt:
En Aliens? Buiten bij de Terminator films heb ik bij bijna alle Cameron films een gevoel van "best goed et alors?" (niet bij de steroidsmurfen in space die zijn gewoon ruk). En Aliens is daar geen uitzondering op. Ja dit is een mooie metafoor voor Vietnam en Ripley is cool maar Ripley was cooler in 1979 en dat kan ook over de rest van de cast gezegd worden. Daarbovenop is Jenette Goldstein haar Private Vasquez een hopeloos gedateerd cliché. De originele film is een meesterwerk, dit niet. Er zijn genoeg echte Vietnamfilms gemaakt om deze te kunnen skippen. Als dit geen Alien film was geweest was iedereen deze al vergeten.

Aliens skippen? Eén van de beste actie horror thrillers ooit gemaakt? 😅 Een film om te vergeten? Talk about some hot takes.

Zelfs dat Vasquez een hopeloos gedateerd cliche zou zijn terwijl ze juist voor zovelen toen maar ook vandaag nog altijd als rolmodel dient voor vrouwen die niet conformeren aan het stereotype ideaalbeeld van hoe een vrouw hoort te zijn en zich dient te gedragen vind ik ook wel een straffe uitspraak.

Dus ja sorry @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield but here I go killing again. :biglaugh:

55f5291125681de0a826bc96d873e01f.gif

Laatst bewerkt:
Daarbovenop is Jenette Goldstein haar Private Vasquez een hopeloos gedateerd cliché.
Mag je toch eens een belichten als je wilt. Zowel Ripley als Vasquez waren destijds een unicum voor het grote doek. Niet alleen vanwege hun grote aanwezigheid als vrouwelijke rol. Maar vooral de geloofwaardigheid van hun prestatie.

Jeanette Goldstein was en is nog steeds één van de weinige vrouwen die zo'n fysieke transformatie is ondergegaan en het er niet alleen cool en geloofwaardig deed uitzien, maar met de luttele minuten schermtijd, de pannen van het dak speelde. Letterlijk niks cliché.

Linda Hamilton moest haar transformatie in T2 nog ondergaan hé.
Het is Ripley, Sarah Conner, en Furiosa qua all time franchise carrying badass women.

Sure een Uma Thurman in Kill Bill en in Aziatische cinema Michelle Yeoh en haar contemporaries die voornamelijk worden gedragen door hun choreografie. Blacksploitation nog een Pam Grier dat erg witsig telkens wist te manouvreren. Maar daarbuiten is de lijst aan "all time female badasses" nog altijd maar bedroevend klein.

Het argument van Alien > sequels kan ik volledig volgen simpelweg omdat het origineel was. En de hele subtext veel breder en tijdloos relevant blijft. Vanaf deel 2 draait het volledig om Ripley. And we were all the better for it.

Dat van de Vietnam oorlog.. is eigenlijk zo'n klein detail dat er nauwelijks echt toe doet. Een extra laagje, maar ik vraag me af hoeveel volk, en al zeker hier in Europa dat zouden hebben aangevoeld. Ik alvast niet.
]
Dusjah, guess where my vote be going ;>

Aliens 5
Blue Velvet 4
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1

Jeanette Goldstein's "cameo" in Titanic blijft hier ook wel een all timer. Mooie vrouw. Had met gemak vele grotere films kunnen dragen.

Edit: spoilers broeder @DaFreak. Niet iedereen(crazy right?) heeft Aliens al gezien ;p

Aliens skippen? Eén van de beste actie horror thrillers ooit gemaakt? 😅 Een film om te vergeten? Talk about some hot takes.

Zelfs dat Vasquez een hopeloos gedateerd cliche zou zijn terwijl ze juist voor zovelen toen maar ook vandaag nog altijd als rolmodel dient voor vrouwen die niet conformeren aan het stereotype ideaalbeeld van hoe een vrouw hoort te zijn en zich dient te gedragen vind ik ook wel een straffe uitspraak.

Dus ja sorry @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield but here I go killing again. :biglaugh:

55f5291125681de0a826bc96d873e01f.gif
Alien ben ik mee maar deze pakt gewoon nooit zo goed. En Vazquez gaat er voor mij gewoon te ver in. Het is te veel in your face en door zo hard zich niet te conformeren wordt dat voor mij een eendimensioneel personage, enkel dat aspect blijft over. Er zijn genoeg personages geweest die tonen dat er niet aan dat vrouwelijk rolmodel moet voldaan worden en die dat beter doen. Chani in Dune, Clarice Starling, Thelma and Louise, ... . En dat zijn voor mij allemaal personages die veel meer zijn als enkel dat aspect. Ripley is de ultieme badass vrouw en die is wel uitgediept, uitgewerkt dat is een compleet personage en die gaat nooit in your face om dat statement te maken, die is gewoon wie ze is. Vazquez niet.

Bleh, weer zo een jaar waar er meerderen zijn die voor mij op gelijke hoogte staan: Blue Velvet, Down By Law, The Fly, Aliens, Big Trouble in Little China.

Big Trouble is misschien wat teveel "persoonlijke favoriet" om te competen, Aliens en The Fly halen het niet van de andere 2 als "beste" film.
Dus dan moet het gaan tussen DBL en BV. DBL is waarschijnlijk mijn favo Jarmusch, en BV is sowieso NIET mijn favo Lynch. Maar ondanks dit vind ik BV wel de betere film:
Aliens 5
Blue Velvet 5
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1

Ik had liever 1 van mijn andere 3 op het bord gezien, maar ik weiger te stemmen voor wat ik oprecht niet de juiste vind. Ik vind het nogal onnozel om op iets te stemmen "om hem op het bord te zetten", hoeveel pijn het ook doet (MUNCHAUSEN GODVERDOMME).

Nog shoutskes outskes naar From Beyond (Stuart Gordon is de enige die Lovecraft ietwat deftig kon doen), Something Wild (underrated Demme gem), Peggy Sue (underrated Coppola gem), Babette's Feast (just :drool:), Chopping Mall (just fun, bad, but fun), Henry (om 1 of andere reden had ik die film 5 dagen geleden al, but it's really really good), Labyrinth (kijken naar Muppets + Bowie zijn bulge in strakke glitter broek)

Nog shoutskes outskes naar From Beyond (Stuart Gordon is de enige die Lovecraft ietwat deftig kon doen)
Heb je John Carpenters Cigarette Burns ooit gezien? Een aflevering die hij regisseerde voor de tv-filmreeks Masters of Horror. Is geen Lovecraft adaptatie maar wel een mooie cinefiele ode aan zijn werk iirc.

Something Wild (underrated Demme gem)
Is die underrated? Ik dacht dat nog behoorlijk populair was, maar in ieder geval ben ik het eens dat het een gem is.

Peggy Sue (underrated Coppola gem)
Is die een gem? Ik vond die wel goed maar kon voor mij niet tippen aan zijn andere teenager films, maar in ieder geval ben ik het eens dat die underrated is.

Babette's Feast (just :drool:)
Helemaal mee eens, wat een film. Top 3 food movies of all time, denk ik.
Lijstjestijd? Lijstjestijd!
1. Tampopo
2. My Dinner with André
3. Babette's Feast
4. Ratatouille
5. The Cook, the Thief, his Wife and her Lover
6. What's Cooking
7. Boiling Point
8. The Green Butchers
9. The Trip
10. Sideways

Labyrinth (kijken naar Muppets + Bowie zijn bulge in strakke glitter broek)
SMELLL.....BAAAAAD...... Heel erg leuke film, de jaren '80 waren fertile breeding ground voor magische fantasy films.

1. Excalibur
2. Conan the Barbarian
3. The Princess Bride
4. Labyrinth
5. The Dark Crystal
6. Legend
7. The Black Cauldron
8. The Never-ending Story
9. LadyHawke
10. Fire and Ice

Is die underrated? Ik dacht dat nog behoorlijk populair was, maar in ieder geval ben ik het eens dat het een gem is.

Is die een gem? Ik vond die wel goed maar kon voor mij niet tippen aan zijn andere teenager films, maar in ieder geval ben ik het eens dat die underrated is.

Helemaal mee eens, wat een film. Top 3 food movies of all time, denk ik.
1. Tampopo
2. My Dinner with André
3. Babette's Feast
4. Ratatouille
5. The Cook, the Thief, his Wife and her Lover
6. What's Cooking
7. Boiling Point
8. The Green Butchers
9. The Trip
10. Sideways
Tampopo is GOAT maar waar is Big Night in dat lijstje? Tucci gang rise up. Babette's Feast staat al lang op mijn watchlist maar nog nergens tegen gekomen. Ik moet ook nog The Taste of Things zien van een jaar of twee geleden, evenals Eat Man Drink Woman van Ang Lee, die wordt ook hoog aangeschreven. Nog een degelijke food movie: Soul Kitchen van Fatih Akin.

Ik vind Something Wild een klein meesterwerkje, heb de indruk dat die inderdaad populair is maar nog altijd een beetje ondergewaardeerd.

Tampopo is GOAT maar waar is Big Night in dat lijstje? Tucci gang rise up. Babette's Feast staat al lang op mijn watchlist maar nog nergens tegen gekomen. Ik moet ook nog The Taste of Things zien van een jaar of twee geleden, evenals Eat Man Drink Woman van Ang Lee, die wordt ook hoog aangeschreven. Nog een degelijke food movie: Soul Kitchen van Fatih Akin.
Ik heb al die genoemde films nog niet gezien. Ik was wat aan het scrapen om een top 10 te kunnen vullen (met fictiefilms) dus ik maak er zeker werk van.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan