Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

1999 Line-up

Wing Commander ⋇ Three to Tango ⋇ Guest House Paradiso ⋇ She's All That ⋇ Asterix and Obelix vs. Caesar ⋇ Runaway Bride ⋇ Cruel Intentions ⋇ Tarzan ⋇ Double Jeopardy ⋇ Deep Blue Sea ⋇ The Bone Collector ⋇ The Thomas Crown Affair ⋇ Entrapment ⋇ Stuart Little ⋇ Bicentennial Man ⋇ The Haunting ⋇ Wild Wild West ⋇ EdTV ⋇ Stir of Echoes ⋇ Lake Placid ⋇ End of Days ⋇ Stigmata ⋇ Inspector Gadget ⋇ Virus ⋇ Notting Hill ⋇ Muppets from Space ⋇ Any Given Sunday ⋇ Bats ⋇ The General's Daughter ⋇ Drop Dead Gorgeous ⋇ Election ⋇ Mansfield Park ⋇ Human Traffic ⋇ Mystery Men ⋇ Dick ⋇ Blast from the Past ⋇ American Pie ⋇ 10 Things I Hate about You ⋇ The Mummy ⋇ The World Is Not Enough ⋇ Instinct ⋇ The Big Kahuna ⋇ Ghost Dog: The Way of the Samurai ⋇ Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ⋇ The Talented Mr. Ripley ⋇ Herod's Law ⋇ Ravenous ⋇ Mumford ⋇ True Crime ⋇ The Ninth Gate ⋇ Payback ⋇ The Wind Will Carry Us Boys Don't Cry ⋇ TitusThe Cider House Rules ⋇ Jin-Roh: The Wolf Brigade ⋇ The Thirteenth Floor Angela's Ashes Man on the Moon ⋇ Galaxy Quest ⋇ Sleepy Hollow ⋇ The Insider ⋇ All About My Mother ⋇ Toy Story 2 ⋇ Bringing out the Dead ⋇ October Sky ⋇ Austin Powers the Spy Who Shagged Me ⋇ Go ⋇ The Straight Story ⋇ South Park: Bigger, Longer & Uncut ⋇ Three Kings ⋇ Beau Travail ⋇ Girl, Interrupted ⋇The 13th Warrior ⋇ 8MM ⋇ Idle Hands ⋇ Fantasia 2000 ⋇ The Limey ⋇ The Sixth Sense ⋇ The Green Mile ⋇ Eyes Wide Shut ⋇ The Blair Witch Project ⋇ Dogma ⋇ The Boondock Saints ⋇ Audition ⋇ Arlington Road ⋇ eXistenZ
Office Space ⋇ Virgin Suicides ⋇ The Iron Giant ⋇ Being John Malkovich

American Beauty ⋇ The Matrix ⋇ Magnolia ⋇ Fight Club

insane. :crazy:

Laatst bewerkt:
Eyes Wide Shut 1
Fight Club 1

Hier moet ik letterlijk geen seconde over nadenken. Finchers beste. Geen seconde verveling.

Damm, dit wordt moeilijk... @DaFreak dropte al alles waar ik aan dacht en dan nog wat...
Shortlist voor mij voorlopg is

The Matrix
American Beauty
Fight Club
Being John Malkovich
Eyes Wide Shut
Girl Interrupted
Magnolia
Office Space
Bringing Out the Dead
Three Kings

Zal er nog eens over slapen.

Fight Club, Green Mile, Audition, The Matrix, The Insider, American Beauty, Blair Witch maar ook 10 Things I Hate About You en The Boondock Saints.

Toch was er hier maar 1 optie voor mij, mijn favoriete film aller tijden (geen grap), Brendan Fraser en Rachel Weisz waar de chemie en charme van het scherm spat:

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 1
The Mummy 1

Goed jaar: The Talented Mr. Ripley, Magnolia, The Green Mile, The Insider, Fight Club, American Beauty, the Ninth Gate, The Boondock Saints, The Iron Giant, Tarzan, The Straight Story, Hornblower: the Frogs and Lobsters, maar uiteindelijk is de keuze duidelijk

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 1
The Mummy 1
The Matrix 1

Goed: The 6th Sense, The Bone Collector, American Pie, Being John Malkovich, Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, South Park, Life, The 13th Warrior, Sleepy Hollow.
Zeer goed: Ghost Dog: The Way of the Samurai, The Green Mile, The Boondock Saints, The Matrix.

Mijn stem gaat naar:

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 2
The Mummy 1
The Matrix 1

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 2
The Mummy 1
The Matrix 2

Absoluut piek jaar. Film was toen gewoon beter.
Virgin Suicides
Blair Witch
The Talented Mr. Ripley
Sleepy Hollow
Bringing Out The Dead
Audition
Office Space
Ravenous
Fight Club
Ahhh de compleet van de pot gerukte gesprekken in de locale videotheken over The Blair Witch. Weed was ook pakken beter toen.

Makkelijkste keuze sinds Fury Road. The Matrix was gewoon het. Waar Beau Travail snel na release werd voorgeschreven aan insomniacs wekte The Matrix een heel generatie filmkijkers en makers wakker tot de mogelijkheden van het medium. Mind. Was. Blown.

Zaal 7. Kinepolis Gent. Trinity was al mid jump. Volledig linksonder plaats moeten nemen. Beste kado dat mijn nonkel mij ooit heeft gegeven.

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 2
The Mummy 1
The Matrix 3

Voor mij nog een eervolle vermelding van The Messenger: the story of Joan of Arc. Ik vond dat één van de beste films van Milla Jovovich.

Laatst bewerkt:
Eyes Wide Shut 1
Fight Club 2
The Mummy 1
The Matrix 3
Magnolia 1

Eyes Wide Shut is natuurlijk een afscheid door de grote deur. Kubrick maakt een zeer sterke film die baadt in mysterie maar soms misschien iets meer antwoorden mag geven, al zullen we ook nooit weten in hoeverre Kubrick deze zelf al af had toen hij overleed. The Matrix heb ik als 9 jarige gezien en was toen al betoverd. Actie van de bovenste plank met een topcast en een goeie plot.

Blijven over: Fight Club en Magnolia. Fight Club een meesterwerk vol maatschappijkritiek dat de ruimte laat voor hilariteit en een Brad Pitt en Edward Norton op het top van hun kunnen. Een film die bol staat van de commentaar op de consumptiemaatschappij en ze ook nooit belerend brengt. Fincher at his finest.

En toch wordt het Magnolia. Want, al is PTA hier op hetzelfde niveau aan het spelen als Fight Club, doet hij mij nog elke keer verbazen. Plotgewijs vind ik hoe PTA al die personages in elkaars richting stuurt en hoe ze met hun issues proberen om te gaan veel boeiender. De cast zelf is ook gewoon op de top van zen kunnen. Tom Cruise speelt hier zen beste rol (vergeet Ethan Hunt, Maverick en al die ander blockbusterhelden), Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman offcourse en dan nog een weergaloze John C Reilly. En ook puur cinematografisch is dit een parel.

Magnolia is mijn ultieme feelgoodfilm. Een film die mij personages toont die echt aanvoelen, die allemaal hun problemen hebben en zich er over proberen te zetten. Die toont dat er na regen altijd zonneschijn volgt. Maar tegelijk ook op toeval zweeft. En toeval was nog nooit zo mooi.

Laatst bewerkt:
@DaFreak heeft alles al opgesomd (en meer) wat i wou opsommen, ik ga geen moeite meer doen 😝

Dit jaar kan je bijna geen verkeerde keuze maken, het zijn allemaal toppers!
The Matrix staat in mijn top-10 aller tijden dus is mijn keuze gemakkelijk.

Eyes Wide Shut 1
Fight Club 3
The Mummy 1
The Matrix 4
Magnolia 1

Crazy jaar indeed, het enige dat niet helpt is het feit dat dit allemaal films zijn die je ziet aan het begin van je cinema journey; wat ervoor zorgt dat de ervaring misschien na het bekijken van meer films al wat kan afzwakken door grotere referentiebasis. Alsook het feit dat er al heel wat tijd is over gegaan sinds ik de films heb gezien.

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 3
The Mummy 1
The Matrix 4
Magnolia 1

Eyes Wide Shut krijgt hem van mij, al is het heel moeilijk kiezen want Magnolia en American Beauty vond ik ook geweldig.

De rest heeft @DaFreak al vernoemd. Missen nog uit de lijst (Rosetta; Peppermint Candy)

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 3
The Mummy 2
The Matrix 4
Magnolia 1

Idle Hands - De Evil Dead 2 follow-up en een geslaagde.
Cruel Intentions - Sarah en Selma :hug:.
Deep Blue Sea - meer dan degelijke haaienfilm.
The Haunting en The House on Haunted Hill - alletwee KNT en als negenjarige toch binnen gemogen met vader. Geen seconde spijt van gehad.
Stir of Echoes ⋇ Lake Placid ⋇ End of Days ⋇ Stigmata en Virus - als ze die nu zouden releasen, zou dat dan Netflix-bagger zijn? Akkoord met Dwightschrute, maar eerder omgekeerd. De films van vroeger deden je sneller perplex slaan.

Over de rest ga ik zwijgen en een welverdiende stem geven aan The Mummy.
Mag in een adem genoemd worden met Indy en Raiders.
Als er toen een Oscar bestond voor beste actieheld, dan had Fraser twee Oscars. Denk daar eens over na.

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 3
The Mummy 2
The Matrix 4
Magnolia 1
Beau travail 1

Verder nog heel grote fan van:
Topsy Turvy (Mike Leigh rules)
The Mission (Johnnie To reigns)

En mijn guilty pleasure van dat jaar: Bowfinger. Gotcha, suckas!

Het meeste is hier al vernoemd. Ik wil er echter nog de erg leuke doorbraakfilm van Doug Liman , Go, aan toevoegen. Z
Ideale kerstfilm trouwens

Mijn stem gaat echter naar mijn 2e favoriete Michael Mann, na Heat (Thief en Manhunter nog niet gezien 🙈). Hiervoor had Russell Crowe altijd een oscar moeten krijgen. Hij kreeg hem uiteindelijk voor het veel mindere A beautiful Mind

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 3
The Mummy 2
The Matrix 4
Magnolia 1
Beau travail 1
The Insider 1

Het meeste is hier al vernoemd. Ik wil er echter nog de erg leuke doorbraakfilm van Doug Liman , Go, aan toevoegen. Z
Ideale kerstfilm trouwens

Mijn stem gaat echter naar mijn 2e favoriete Michael Mann, na Heat (Thief en Manhunter nog niet gezien 🙈). Hiervoor had Russell Crowe altijd een oscar moeten krijgen. Hij kreeg hem uiteindelijk voor het veel mindere A beautiful Mind

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 3
The Mummy 2
The Matrix 4
Magnolia 1
Beau travail 1
The Insider 1
Crowe kreeg zijn oscar toch voor Gladiator. Voor A Beautiful Mind had hij er ook wel een mogen krijgen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan