Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Ik sta te kijken van zo weinig liefde voor Get Out (gisteren)?
Mijn liefde voor Get Out is groot, zeer groot. Maar mijn liefde voor The Square is nog groter! Serieus, ik snap niet dat ik de enige was die hier voor stemde. Gouden Palm in Cannes dat jaar!

Nochtans geen slecht jaar imo; The Revenant, The Hateful Eight, The VVitch, The Martian, Bone Tomahawk, The Lobster, Room, Chappie, Green Room, The Devil's Candy, Tale of Tales, The Nightmare, I am a Hero, The Lure & Le Tout Nouveau Testament

Nu Fury Road is awesome dus mag gerust winnen van mij maar geen overige kanshebbers? Da's dan toch buiten deze gerekend!
6f641c0c270bdc26e927416542669ac4.gif

Die mix van Villeneuve, Deakins en Jóhannsson (rip :cry2:) leverde een buitengewoon beklijvend stukje cinema af.
I say goddamn!

> 2015
Mad Max: Fury Road 3
Sicario 1

Ik heb nog geen beslissing genomen maar ik vind het écht zéér zot dat Mad Max hier al 3 stemmen heeft. Ik denk dat de forumleden de mogelijke optie sniet nakijken.
Revenant, Hateful Eight, en Sicario alleen al zijn x2 al betere films dan die reboot. Ik weet nog niet welke te kiezen maar ik vind dit een bijzonder slechte start en eigenlijk ongeloofwaardig mocht deze vanboven eindigen.

Mad Max: Fury Road 4
Sicario 1

The Martian, Spotlight, In the Heart of the Sea en The Big Short waren ook nog contenders wat mij betrof, maar ik heb Fury Road nu wrsch al zo'n 8 keer bekeken en dat kan ik van geen enkele andere film van dat jaar zeggen.

Ik heb nog geen beslissing genomen maar ik vind het écht zéér zot dat Mad Max hier al 3 stemmen heeft. Ik denk dat de forumleden de mogelijke optie sniet nakijken.
Revenant, Hateful Eight, en Sicario alleen al zijn x2 al betere films dan die reboot. Ik weet nog niet welke te kiezen maar ik vind dit een bijzonder slechte start en eigenlijk ongeloofwaardig mocht deze vanboven eindigen.
lol ik denk dat van alle jaren Mad Max zal winnen met de grootste landslide victory en dat is helemaal terecht. Je onderschat misschien hoe geliefd die film wel is. Absoluut meesterwerk, we are not worthy etc.

Wat mij betreft, ik ga altijd na op ICM of Letterboxd wat ik dat jaar gezien heb en neem die lijst een paar keer door voordat ik een beslissing neem. Sicario vond ik ook fantastisch, zeker goed genoeg om op te stemmen. Maar The Hateful Eight was eerder een teleurstelling. No way dat ik daarop ga stemmen.

@DaFreak is Tale of Tales echt goed? Looked kinda shite to me…

Mad Max: Fury Road 6
Sicario 1
Inside Out 1

Enige film die ik me kan herinneren waar ik 5 keer in de cine ben gaan kijken. Visueel een parel, audio ook schitterend en een rollercoaster van begin tot eind. Vandaag stond met stip aangeduid als de dag waarop ik moést stemmen hier, en da's puur voor Fury Road.

Ik snap het wel hoor. Puur filmtechnisch is Fury Road een parel. Ok het verhaal is niet megacomplex maar qua actie en stuntwerk is dat echt een tour de force die voorbijraast.

Revenant zou ik dan weer voor geen meter op stemmen. Overroepen wraakfilm die alles doet om te pretenderen dat het geen wraakfilm is en dat camoufleert met Dicaprio die zit te kreunen. Dat die daarvoor een Oscar kreeg wil gewoon zeggen " dat die er nog geen enkele heeft kunnen we ook niet maken". Dan hadden ze van mij nog 3 jaar mogen wachtten en hem geven ten tijde van Once Upon a Time in Hollywood.

Nochtans is die ook wel geniaal. Zeker als je die nu zou bekijken vat die film gewoon alles samen wat er mis is met de VS destijds en propt het dat in een hut. QT op zen meest maatschappijkritisch
Ik zeg ook niet dat er niets goed is aan die film. Visueel erg knap, geweldig productieontwerp en een throwback naar de meest vettige spaghetti western van allemaal. Maar uiteindelijk vond ik het te lang duren, mijn interesse in de plot was helemaal weg na die behoorlijk snullige “reveal”. Samuel Jackson en Walton Goggins bleven wel awesome tot het bloederige einde.

Mad Max: Fury Road 7
Sicario 1
Inside Out 1

Fury Road is de beste actiefilm van de laatste 20 jaar en wint het niet al te nipt van Sicario. Ik vind dat nog altijd de beste film van Villeneuve!

Dit jaar waren er wel een paar echt goeie kleinere films die het vermelden waard zijn.
Son Of Saul (derde plaats?)
Embrace of the Serpent
Victoria
Anomalisa
45

Hateful Eight vind ik waarschijnlijk de minste film van QT.

Sicario 1
Inside Out 1
Victoria 1

Ik heb Mad Max Fury Road nog niet gezien (al ben ik zeker van plan om eens te kijken, het is er gewoon nog niet van gekomen omdat ik liever eerst de originele trilogie eens kijk). Desondanks is 2015 wel het jaar waar ik de meeste films heb uit gezien: 83 op de teller. Wel niet echt het beste jaar, zeker gezien de grote hoeveelheid films die ik zag. Het was wel een goed jaar voor de cinema op commercieel vlak, maar iets minder voor de specialere/onafhankelijke films.

Nochtans is die ook wel geniaal. Zeker als je die nu zou bekijken vat die film gewoon alles samen wat er mis is met de VS destijds en propt het dat in een hut. QT op zen meest maatschappijkritisch

Ik vind dat eigenlijk een van de leukste QT films, en een beetje onderschat tegenover zijn ander werk. Staat zeker in mijn top 5 voor dit jaar samen met Victoria, The Revenant, Mustang & The VVitch. De metafoor of extra laag is me wel nooit opgevallen dus ik zou de film moeten herzien om het op die manier te zien.

Laatst bewerkt:
Sicario 1
Inside Out 1
Victoria 1
Sarmasik 1

Het actiegenre ligt mij echt niet, toch staat mad max in mijn top 3 van 2015. Volgens mij zelfs de beste actiefilm ooit gemaakt.

Dat gezegd zijnde ging mijn keuze tussen Tangerine van Sean Baker en het Turkse Sarmasik. Op Sean heb ik al eens gestemd dus Sarmasik (Ivy) mag deze krijgen.

Sicario 2
Inside Out 1
Victoria 1
Sarmasik 1

Fury Road is zeker een geweldige film, maar ik vond het personage van Mad Max door Tom Hardy eigenlijk het zwakste aan de hele film.
Voor mij ligt de keuze toch vooral tussen Spotlight, het recent bekeken Tangerine en Sicario, waar die laatste dan toch als winnaar uit de bus komt.

2015

Mad Max: Fury Road 8
Sicario 2
Inside Out 1
Victoria 1
Sarmasik 1

Toch weer een aantal vernoemde films die ik nog niet gezien heb die precies ook wel de moeite zijn, bedankt weeral (y)
Deze keer volg ik toch ook de grote hoop met Mad Max, ongetwijfeld de grootste topper van dat jaar. Al is het voor mij wel close met Spotlight.

Ik heb er ook nog enkele die ik het vernoemen waard vind :
Cop Car, The Walk, Straight Outta Compton, Eye In The Sky, Black, Beasts of No Nation, The Gift, Hell House LLC, Krisha, Spotlight, Crimson Peak en Southpaw

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan