Ni echt veggie want kaas en room en zo. Bij vegetarisch trek ik de grensGezond want veggie!

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ni echt veggie want kaas en room en zo. Bij vegetarisch trek ik de grensGezond want veggie!

Veggie he, niet vegan.Ni echt veggie want kaas en room en zo
Just! Ik vergis mij daar altijd inVeggie he, niet vegan.
Geen bruin korstjeVegetarisch ovenschotelke. Sjalot, look, courgette, champignons, wortel, spinazie en gekookte pasta. Royaal overgoten met gratinkaas.

Geen bruin korstje![]()
Dat prikken een invloed zou hebben op het lekken van extra vocht is een hardnekkige mythe (https://www.cooksillustrated.com/how_tos/6401-does-poking-meat-during-cooking-cause-moisture-loss).Een goede filet pur.
Maar een vraagje:
Ik maak die reverse sear klaar. Eerst in de oven (130°) tot een kern van 45-46°. Dan wat laten rusten in alu folie. Dan wanneer de rest klaar is, dichtschroeien in de pan tot kern van 52°. Dan weer 5-10 min in alu folie om te laten rusten, daarna aansnijden.
Alleen kwam er veel vocht uit het vlees bij het 2x rusten in de folie. Is dat omdat ik er gaten inprik met m'n thermometer? Of is de temp. van de oven gewoon te hoog?
Het vlees was niet helemaal droog, maar ook niet helemaal sappig. Ik weet niet goed wat ik hier verkeerd doe.
Vlees draaien in de pan doe ik altijd met een tang i.p.v. een vork btw.
Ah, dat wist ik niet.Dat prikken een invloed zou hebben op het lekken van extra vocht is een hardnekkige mythe (https://www.cooksillustrated.com/how_tos/6401-does-poking-meat-during-cooking-cause-moisture-loss).
Je eindtemperatuur lijkt mij wat aan de hoge kant (zeker voor een mals stuk als een filet pur).
Kwaliteit van je vlees is zeker een factor (intramusculair vet bvb).Ah, dat wist ik niet.
Het ene stuk was 52°, het andere 50°. Ik heb het graag saignant i.p.v. blue chaud.
Nu, kan dat aan het vlees zelf liggen? Ik denk dan aan de versheid ofzo?

Dikke merci voor uw reactie!Kwaliteit van je vlees is zeker een factor (intramusculair vet bvb).
Je kan ook wat experimenteren met de temperatuur van je oven (verlagen).
Een droge brine (vlees inzouten en een tijdje (paar uur) onafgedekt in de koelkast laten staan helpt bijvoorbeeld ook.
Het rusten kan je bijvoorbeeld ook in je nog warme oven (die uit staat) doen, dan gaart de steak ook minder door en blijft je korst beter.
Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben, daarom is een pasklaar antwoord hebben niet zo eenvoudig.
Imho is het een kwestie van veel informatie lezen en experimenteren tot je het wat in de vingers hebt.
Het meest foolproof resultaat krijg je met een sous-vide en daarna kort dichtschroeien, maar dat vinden sommige mensen dan weer valsspelen![]()

Eten met poten en ogen aan krijg jij makkelijker verkocht?Paella, kids editie. Zonder almejas, mosselen en gegrilde paprika helaas, maar met kipspiesjes. Zo krijg ik het hier beter verkocht.
Bekijk bijlage 8437