Wat heb jij vandaag gekookt?

Eergisteren oerhollandsche erwtensoep gemaakt. Spekskes en veel rookworst erbij. En na een nachtje in de frigo kan je, zoals het hoort, er je lepel in laten rechtstaan.

Dat kan zo goed smaken als het zo'n vies, guur weer is.
:drool:

Top bij dit weer - wat ik ook zeer lekker vind:
  • Dunne sneetjes pancetta op bakpapier en even bakken in de oven (tot ze krokant zijn), zalig lekker in combinatie met erwtensoep. Ook de presentatie ziet er leuk uit (eerst lepeltje room en dan leg je de pancetta chips bovenop de soep).

Hier ist vanavond filet pur met portosaus, fondantaardappeltjes, in rode biet en rode wijnazijn gepekelde ajuin, en rode kool met creme van zwarte pens.

Portosaus is hier ook een topper - hoe maak je deze als ik vragen mag?

Zelf doe ik het als volgt:
  • 250ml porto
  • 200ml bruine fond (gekochte pasta van Knorr)
  • Scheut rode wijn
  • paar takjes tijm en 1 laurierblad
  • 50% inkoken
  • Vlees bakken en warm houden
  • Vet verwijderen uit de pan en dan het mengsel toevoegen aan het aanbaksel
  • Nog heel even laten koken en nog 1a2 eetlepels honing toevoegen en een beetje balsamico -azijn/siroop
  • EDIT: paar klontjes koude boter
  • Zeven en vervolgens genieten
Die fondantaardappeltjes ga ik ook eens proberen, kende ik niet - ziet er goed/lekker uit

Laatst bewerkt:
Portosaus is hier ook een topper - hoe maak je deze als ik vragen mag?

Zelf doe ik het als volgt:
  • 250ml porto
  • 200ml bruine fond (gekochte pasta van Knorr)
  • Scheut rode wijn
  • paar takjes tijm en 1 laurierblad
  • 50% inkoken
  • Vlees bakken en warm houden
  • Vet verwijderen uit de pan en dan het mengsel toevoegen aan het aanbaksel
  • Nog heel even laten koken en nog 1a2 eetlepels honing toevoegen en een beetje balsamico -azijn/siroop
  • Zeven en vervolgens genieten
Die fondantaardappeltjes ga ik ook eens proberen, kende ik niet - ziet er goed/lekker uit

hier ist het vlees bakken
het aanbaksel loskoken met rode porto
rode porto laten inkoken tot siroopdikte
kalfsfond bij
kruiden met peper, zout, tijm
laten inkoken tot gewenste sausdikte
zeven
na het zeven nog een klontje boter bij voor de glans.

hier ist het vlees bakken
het aanbaksel loskoken met rode porto
rode porto laten inkoken tot siroopdikte
kalfsfond bij
kruiden met peper, zout, tijm
laten inkoken tot gewenste sausdikte
zeven
na het zeven nog een klontje boter bij voor de glans.

Thx, die boter was ik idd vergeten te vermelden.

Hier was het vandaag zurkel puree met spekblokjes en Aubrac Burger, overgoten met sausje ingedikt in de pan
Klassiekertje hier (alé, normaal doe je dat met een lekkere braadworst)

ik ga het u weten te zeggen, heb de tijd nog niet gehad om te kijken. Ik had gehoord dat het wel de moeite zou zijn. Koken door topchefs in normale huiskeukens met producten die in de supermarkt beschikbaar zijn. Dus geen exotische machinerie en ingredienten waar een gewone sterveling niet aangeraakt.

Hier wast feest vandaag:
Deze morgen begonnen aan Pad Thai van scratch:

Zelf de broth gemaakt op basis van palmsuiker, vis saus en Tamarind
De rest was: sjalot, gepekelde daikon, énorm veel look, gedroogde garnalen (umami) pressed tofu, garlic chives en sojabonen. Dit allemaal gedrenkt in die broth 🤤🤤 ahja en daar 2 eieren onder gebakken
UGZmngW.jpg

Khad geen scampi meer dus tzijn surimi replacements geworden 😅

Dan avondmaal: preirollen in gekookte ham van keurslager met lactose vrije witte saus + lactose vrije kaas geserveerd met broccoli puree

Prei was eerst gestoofd en dan gebakken, dat gecombineerd met de smaak van die keurslager ham, jawadde

Kga mogen een run van 15km inplannen peinsek 🙃

Hier wast feest vandaag:
Deze morgen begonnen aan Pad Thai van scratch:

Zelf de broth gemaakt op basis van palmsuiker, vis saus en Tamarind
De rest was: sjalot, gepekelde daikon, énorm veel look, gedroogde garnalen (umami) pressed tofu, garlic chives en sojabonen. Dit allemaal gedrenkt in die broth 🤤🤤 ahja en daar 2 eieren onder gebakken
Khad geen scampi meer dus tzijn surimi replacements geworden 😅

Dan avondmaal: preirollen in gekookte ham van keurslager met lactose vrije witte saus + lactose vrije kaas geserveerd met broccoli puree

Prei was eerst gestoofd en dan gebakken, dat gecombineerd met de smaak van die keurslager ham, jawadde

Kga mogen een run van 15km inplannen peinsek 🙃
Ergens een receptje gevolgd?

Terug
Bovenaan