Wat heb jij vandaag gekookt?

Beetje foodpreppen en restjes uit de frigo opkuisen:

Met halve blok feta op overschot een simpel erwtenspreadje gemaakt om beleg te hebben voor de lunch komende dagen:

Met een overrijpe peer en wat gochujang maken we bulgogi saus. Dat dan in de pan gedaan met testje tofu en paar patatten in blokjes. Aardappel en gochujang zijn een goddelijke combo btw! Zie bv
https://ottolenghi.co.uk/pages/recipes/potato-gochujang-braised-eggs

Sebiet nog wat bok choy blancheren en rijst stomen voor erbij.

Hier deze middag gewoon schnitzel, patatten en broccoli gegeten. Er waren courgettes van pepe ook dus die nog snel in schijfjes en gestoofd. Lekker lekker.

Zoals dit ?

Doordat je geen tomatenpuree vermeldt was ik aan het twijfelen...

Geen tomaat in nee.

Vandaag gene pasta . ;)
Het is konijn met patatjes en witloof geworden . (Dus niet met pruimen om de grappenmakers een beetje voor te blijven alsook niet gestoomd (want heb een stukje geprobeerd maar dat gaat dus niet echt , smaak was nog te doen maar het vlees is vrij taai zoals een tutefrut . ;) )
Konijn heb ik wel ontbeend na het koken want dacht de saus af te maken en daarvoor moest het konijn uit de pot maar heb de tang gebruikt waardoor ik dus alleen beentjes had en het vlees gewoon in de pot bleef liggen (was dus vreeee mals zoals het moest . ;) ) en heb dan maar de saus samen met het vlees een beetje afgewerkt (dus is het infeite een stoofpotje geworden denk ik . ;) )

Konijn niet zelf geslacht maar gekocht in stukken in de Carrefour .
Nog wat uitgekuist (dus hartspier eruit + restjes van de longen en ook de niertjes eruit wel zoveel mogelijk vet laten zitten en ook de kop en de lever niet gebruikt (hondjes wilde ze ook niet dus in de poubelle gekieperd ) .
Konijn aanbakken met veel , heel veel boter en afdekken met een deksel (wordt het al wat voor gegaard ) en ondertussen in een andere pot op een klein vuur ook een goeie klad boter laten smelten (zoals ge bij een roux zou doen ) , daar when ik dan 4 ajuinen in stukjes gesneden bij gedaan en laten glazeren (dus niet aanbakken ) , eens geglazeerd geblust met water (gewoon onder zetten ) en dan rustig laten inkoken en ondertussen de kruiden erbij (peper , zout (wel voorzichtig mee zijn hier ) , herbes de province, wat paprika poeder , wat basilicum , wat cayennepeper, een beetje hot curry en ook 3 stuks van de kruidnagel ) maar kruiden naar wil zou ik zeggen .
Heb er dan een geschilde en fijngesneden grote aardappel bij gedaan als ook 3 stukken gezouten spek in kleine blokjes en ontzwoerd .
Als konijn genoeg gebakken is (naar eigen goesting dus ) en wat kleur heeft mee de pot in en terug blussen met water zodat alles onderstaat .
Pot op groter vuur , eens goed laten opkoken (af en toe eens roeren ) een goeie 5 a 10 min en dan op lager vuur wat laten pruttelen voor een klein half uurtje . (Ook af en toe eens omroeren )
Pot van het vuur en gewoon met deksel op opzij zetten en laten afkoelen (zelfs niet roeren )
Moest mijn zuster gaan halen op de camping dus die heeft hier een dikke 4 uurtjes staan rusten . ;)

Als je gaat eten , terug effe opkoken en dan normaal vlees eruit en de saus afwerken , vlees terug in de saus en opscheppen .
Ondertussen ook wat patatjes en witloof gestoomd (maar ge kunt maken wat ge zelf wilt al waren het pruimen . ;) )
Het beste is nog dat ik nog overschot heb voor morgen …en zoals iedereen dan weet (of zou toch moeten weten ) dan is dat nog beter van smaak …en dan samen met wat puree…dat gaat smaken . ;)

(Hondjes hebben ook een beetje mogen proeven en ze vonden het toch lekker , heb geen klachten gehad en den afwas was ook gedaan . ;) )

Mijn bomma kon dat vroeger goed klaarmaken, konijn. Om ter eerst ook de niertjes eruit vissen. Maar sinds we zelfs een Vlaamse reus hebben gehad (wijlen Maurice) komt dat hier niet op tafel ... wel jammer want het is lekker vlees.

Vandaag een eerste keer een airfryer-gerecht proberen klaarmaken (enfin, gisteren waren het frieten en partysnacks ...). Een soort traybake met twee forse kippenbillen. Toch wel wat zoeken met de garing als je alles bij elkaar gooit (het is in een gerecht of op de verpakking niet altijd duidelijk of je met voorverwarmen of niet). De kip was gaar, maar niet alle aardappelen waren gaar. Volgende keer die wat voorkoken of die in een apart bakje aan een hogere temperatuur klaarmaken.

Afgelopen weekend:

een jerk chicken variant. Met marinade/saus met oa scoth bonnet, rum en honing.
Daarbij mais en rijst met zwarte bonen en lente ui.

1757486915373.png

Pasta schotel met kip, spek, courgette en wortelen. De saus is een blik tomatensoep :)
Dat in de oven en een laagje cheddar er over. Helemaal niet Italiaans wel goeie en lekkere comfort food.
1757486972930.png

Pasta alla Norma!
Als je eens wat meer tijd hebt (zelf nog niet geprobeerd, maar ziet er fantastisch uit):

Ik heb dit gisteren gemaakt, enfin, toch ongeveer. Als ik nu het filmpje herbekijk heb, was mijn auberginepuree minder vast en heb ik er veel te veel van de saus over gekapt. Lekker wel.

Terug
Bovenaan