Wat heb jij vandaag gekookt?

Cheapass mode aan

Is dat eigenlijk duurder dan alles los kopen? Dus (een beetje extra) betalen voor extra gemak?
Ik heb het nog niet uitgeteld, maar alles los kopen zal wel iets goedkoper uitkomen vermoed ik - al zal het niet zoveel schelen omdat die verspaketten niet bepaald duur zijn. Je zal wel wat meer overschot hebben, want in zo'n pakket zit juist wat je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid te maken.

Het gemak is me wel iets waard. Sommige verspaketten zijn wel wat pover in hoeveelheid, maar misschien eten we gewoon meer dan aanbevolen is. Dat geldt al zeker met pasta.

De hazenrug is besteld. Hopelijk ergens ganzenvet kunnen vinden voor krokant geroosterde aardappeltjes met tijm, rozemarijn en look. En dan nog iets met boschampignons. En dan een fles chateauneuf.

Gisteren nog eens gemaakt, staat hier om de paar weken wel eens op de planning. Zeer lekker, vegi en vooral: Heel snel klaar. Zware aanrader!

Was inderdaad erg lekker!
Heb er nog geroosterde bloemkool aan toegevoegd.

Zeker :) Met de citroenrasp zou ik iets zuiniger omspringen dan in het recept, die smaakt wel sterk door!
Die "na 10 minuten in de oven" moet je ook met een korrel zout nemen, ik doe net iets langer over een pompoen schillen & raspen 😅

"Hoe erg kan dat doorsmaken op een volledige pompoen??"

Exact dezelfde fout gemaakt :sop:

Hazenrug (Gustor) is toegekomen. 631 gram (inclusief bot). En dat voor mij alleen. Glorious.

Alleen de fles chateauneuf nog. Albert Heijn heeft er eentje in zijn gamma en die zou wel oké zijn. Of ik moet morgen nog snel naar het centrum gaan naar een speciaalzaak, dat die mij nog een fles chateauneuf kunnen aanraden (mocht dat in hun gamma zitten).

Chateauneuf is in da house.

Straks dit recept van Dierendonck volgen voor de hazenrug:

• Verwarm de oven voor op 200 °C.
  • Stoof een ajuin en een teentje look in de boter.
  • Als de boter mooi bruin is, voeg dan de hazenrug toe.
  • Bak de rugkant 4 min. en de onderkant 2 min. in de pan
  • Haal de hazenrug uit de pan en gaar 4 min. verder in de oven op 180 °C met extra boter.
  • Giet het vet uit de pan en blus met rode wijn, porto en wildjus. Laat inkoken tot de helft. Zeef vervolgens de saus.
  • Monteer de saus net voor het serveren op met enkele klontjes koude boter. Eventueel kan je wat extra hazenbloed en een stukje chocolade toevoegen.
  • Lepel de hazenrug van het been en serveer met de saus.
Ik wist niet dat het zo snel klaar was. Beetje bakken in de pan langs beide kanten, 4 minuten in de oven garen en dan wat laten rusten?

Chateauneuf is in da house.

Straks dit recept van Dierendonck volgen voor de hazenrug:

Ik wist niet dat het zo snel klaar was. Beetje bakken in de pan langs beide kanten, 4 minuten in de oven garen en dan wat laten rusten?
Oké, net opgegeten! Voor 631 gram was er toch niet enorm veel vlees aan, maar het was wel top van kwaliteit. De gaartijden gerespecteerd en het resultaat was b-o-t-e-r-m-a-l-s met een heel markante wildsmaak, dus dat was wel een absolute topcombinatie met de Châteauneuf-du-Pape. Zéér lekker maar ik moet zeggen dat ik nog wel wat honger heb maar gelukkig heb ik nog genoeg versnaperingen.

De portosaus dan: ik ben slecht in het reduceren. Is het echt de bedoeling dat je het vocht "kapotkookt" op de hoogste stand? Ik heb ten langen leste een kopje saus eruit gehaald, aangelengd met wat maïzena en dan er terug in gedaan om wat "dikte" te krijgen. Smaak zat wel goed, maar ik denk dat ik nog meer maïzena nodig had.

En daarbij stevige koningszwammen en geroosterde krieltjes.

Topgerecht! Maar best prijzig. De komende wildfixes zijn goedkopere herten- en everzwijnstoofpotjes en dan nog drie eendenborstfilets.

Oké, net opgegeten! Voor 631 gram was er toch niet enorm veel vlees aan, maar het was wel top van kwaliteit. De gaartijden gerespecteerd en het resultaat was b-o-t-e-r-m-a-l-s met een heel markante wildsmaak, dus dat was wel een absolute topcombinatie met de Châteauneuf-du-Pape. Zéér lekker maar ik moet zeggen dat ik nog wel wat honger heb maar gelukkig heb ik nog genoeg versnaperingen.

De portosaus dan: ik ben slecht in het reduceren. Is het echt de bedoeling dat je het vocht "kapotkookt" op de hoogste stand? Ik heb ten langen leste een kopje saus eruit gehaald, aangelengd met wat maïzena en dan er terug in gedaan om wat "dikte" te krijgen. Smaak zat wel goed, maar ik denk dat ik nog meer maïzena nodig had.

En daarbij stevige koningszwammen en geroosterde krieltjes.

Topgerecht! Maar best prijzig. De komende wildfixes zijn goedkopere herten- en everzwijnstoofpotjes en dan nog drie eendenborstfilets.

Ne hazenrug is altijd teleurstellend hoeveel vlees daar eigenlijk maar aanhangt.

Ideaal gezien, als je de tijd hebt, reduceer je het best langer op een lagere stand. Op hogere stand kan je vaak bepaalde smaakcomponenten ook doen afbreken. Eigenlijk vervliegen die gewoon uit de vloeistof dan. Je keuken ruikt dan misschien heel erg lekker maar dat wil zeggen dat die geuren niet meer als smaak in je saus zitten. Bovendien heb je ook het risico dat bepaalde delen van je saus wat gaan aanbranden.

Reduceren gaat ook makkelijker in een zo groot mogelijke pot, dan heb je meer oppervlakte om het zachtjes te laten doen en gaat het wel wat sneller gaan. Als je dus veel vloeistof moet reduceren: tot koken brengen en dan op laag vuur zetten zodat er enkel aan het oppervlak sporadisch wat bubbels ontstaan, af en toe roeren.

Ideaal gezien, als je de tijd hebt, reduceer je het best langer op een lagere stand. Op hogere stand kan je vaak bepaalde smaakcomponenten ook doen afbreken. Eigenlijk vervliegen die gewoon uit de vloeistof dan. Je keuken ruikt dan misschien heel erg lekker maar dat wil zeggen dat die geuren niet meer als smaak in je saus zitten. Bovendien heb je ook het risico dat bepaalde delen van je saus wat gaan aanbranden.

Reduceren gaat ook makkelijker in een zo groot mogelijke pot, dan heb je meer oppervlakte om het zachtjes te laten doen en gaat het wel wat sneller gaan. Als je dus veel vloeistof moet reduceren: tot koken brengen en dan op laag vuur zetten zodat er enkel aan het oppervlak sporadisch wat bubbels ontstaan, af en toe roeren.
Er was wel wat tijdsgebrek. Volgens het recept moest ik de saus reduceren vanaf de haas in de oven ging. 4 minuten. En dan de haas laten rusten en dan zou de saus klaar moeten zijn.

Ik had er ook eerder aan kunnen beginnen in een andere kookpot, maar heb dezelfde braadpan gebruikt als waarin ik de haas heb gebakken.

Ne hazenrug is altijd teleurstellend hoeveel vlees daar eigenlijk maar aanhangt.
Ja, maar het is wel bijzonder karaktervol en mals stukje vlees en geen côte a l'os waarvan je heelder hompen vlees in je lijf steekt.

Dat gezegd zijnde: ik was blij dat ik hem niet moest delen, haha. Albert Heijn had onlangs eendenborstfilets aan 2,5 euro (bonus) dus dat is spotgoedkoop voor een smaakvol stukje wild.

Er was wel wat tijdsgebrek. Volgens het recept moest ik de saus reduceren vanaf de haas in de oven ging. 4 minuten. En dan de haas laten rusten en dan zou de saus klaar moeten zijn.

Ik had er ook eerder aan kunnen beginnen in een andere kookpot, maar heb dezelfde braadpan gebruikt als waarin ik de haas heb gebakken.
Ik heb die fout ook gemaakt. Volgens mij zijn de meeste van die recepten opgesteld door chefs die een'wildfond' hebben klaarstaan. Wat ik doet is rond de middag de hazenrug van been te halen met een lepel (check YouTube) en karkassen gebruiken om fond/saus te maken, hier ben je wel een paar uur zoet mee. De saus is zo veel belangrijker dat het verschil om op karkas te bakken of niet compleet weg is.

Een paar blokjes ijskoude (mag je letterlijk nemen) goei boter toevoegen op het eind, goed voor smaak, textuur en body.

Terug
Bovenaan