Opslagmedia Wat heb ik nodig ? HDD ? SSD ?

DwightSchrute

Well-known member
Ik heb op dit moment een interne 1 TB SSD maar moet voortdurend games en films verwijderen om plaats te maken.
Ik stream veelal de films die op mijn SSD staan naar mijn Chromecast maar ook dat kan efficiënter.

Kan een externe HDD makkelijk losgekoppeld worden van een PC en in een Smart TV geplugd worden om zo een film of serie te bekijken ? Maakt een externe HDD geluid ? Indien ja, maakt een interne HDD of SSD geluid ? Wat is prijs/kwaliteit een aanrader voor mijn noden ?

Grts
 
HDD maakt altijd geluid (extern of intern).
SSD maakt nooit geluid.

Je kan bv een externe SSD nemen die is redelijk snel, stil en compact.
 
Wel prijzig zie ik, voor 4TB betaal je 300 EUR.
Ja, dat is het enige nadeel tov een gewone HDD.

Als je zegt dat het enkel voor opslag is van films enzo kan je mss overwegen een gewone HDD te nemen.
Ik deed dat vroeger ook, maar ik keek amper naar oude films enzo, zeker nu met al die streaming mogelijkheden.
 
Koop u een NAS, met grote HDD's en steek dat weg in een technische ruimte zodat je dat niet hoort en spreek via het netwerk je data aan?

Zo do ik het. Ik gebruik PLEX om media te ordenen en te streamen op een klein servertje, maar je kan ook van je PC een server maken en de NAS als bron nemen...
 
Koop u een NAS, met grote HDD's en steek dat weg in een technische ruimte zodat je dat niet hoort en spreek via het netwerk je data aan?

Zo do ik het. Ik gebruik PLEX om media te ordenen en te streamen op een klein servertje, maar je kan ook van je PC een server maken en de NAS als bron nemen...
Zal inderdaad het efficiëntst zijn maar lijkt me tegelijk een heel gedoe om op te zetten en te onderhouden. Qua energieverbruik kan dat wrs ook al tellen.
 
Enkel als ge u vasthoudt aan A-merken...
Een van Verbatim met 4TB kost u ± 200 incl. verzending.

En als ge uw huidige HDD wilt blijven gebruiken om aan uwe TV te koppelen, zou een SATA docking station geen oplossing kunnen bieden?
Heb op dit moment geen HDD maar zo'n HDD klikt dan gewoon in een SATA docking die bv. aan de TV kan hangen ?

Ik heb op dit moment een Samsung 1TB SSD, kan ik die combineren met een Verbatim SSD ?
 
Zal inderdaad het efficiëntst zijn maar lijkt me tegelijk een heel gedoe om op te zetten en te onderhouden. Qua energieverbruik kan dat wrs ook al tellen.

Dat valt allemaal nog wel mee. Ik heb hier een Syno DS918+ staan. Die springt in de ochtend aan om mijn tv-shows en films beheren :unsure: en ergens rond de middag sluit ik die af, om vervolgens rond tv-tijd terug op te springen. Moest je voor een NAS gaan, zorg dat het er eentje is waarop je docker containers kan draaien. Je gaat uiteindelijk toch meer doen dan enkel opslag.
 
Zal inderdaad het efficiëntst zijn maar lijkt me tegelijk een heel gedoe om op te zetten en te onderhouden. Qua energieverbruik kan dat wrs ook al tellen.
Op zich valt dat wel goe mee. Eerste opstart is altijd wat sukkelen. Heb zelf een DS418 en als die niet gebruikt wordt gaat die in standby. Gebruik die zelf i.c.m. Emby om mijn media te streamen naar mijn TV.

Onderhoud is enkel af en toe eens uitblazen en dat is het.

1 tip, als je meerdere schijven gaat steken, nummer die schijven. Dan weet je in welke volgorde die er terug in moeten.
 
Zal inderdaad het efficiëntst zijn maar lijkt me tegelijk een heel gedoe om op te zetten en te onderhouden. Qua energieverbruik kan dat wrs ook al tellen.
Mijn 2-bay verbruikt iets minder dan 7W idle en 16W full tilt bovenop de HDD (en dat scheelt per model), ik heb een DS720+.

Gouden tip van Ascari trouwens, messed it up once :D.
Een USB Dock aan een TV hangen moet in principe gaan wat die exposed zichzelf gewoon als USB Disk. Of je er dan een SATA disk in steekt, of een sata HDD, maakt niet uit. Ik heb zelf ook een dock voor een M.2 drive, dat bestaat ook... Die zijn bus powered, dus zonder externe stekker, maar ik weet niet of een TV dat zomaar gaat trekken. Dat hangt volgens mij van de USB spec af.
 
Externe HDD's zitten in een behuizing met daaraan een USB-kabel...
Da geraakt dus nooit in zo'n docking station, omdat daarin een SATA- en voedingsconnector zit.
 
Externe HDD's zitten in een behuizing met daaraan een USB-kabel...
Da geraakt dus nooit in zo'n docking station, omdat daarin een SATA- en voedingsconnector zit.
Ik heb ook zo'n docking station. Deze gebruikt id interne hdd's.
Mijn oude externe hdd's met nog de trage USB2.0 had ik gewoon open geprutst en de hdd eruit gehaald om zo toch USB3.0 te hebben via de docking.
 
Er zijn veel externe HDD's doe goedkoper zijn dan interne. Heel veel mensen "shuken" die externe drives door daar gewoon de behuizing vanaf te halen en de disk die daar in zit in hun NAS te steken... Spijtig van de e-waste, maar het kan.
 
Terug
Bovenaan