Wat geeft je werkplezier?

Niet voor iedereen. Er zijn mensen die perfect gelukkig zijn met 1 functie met een welomlijnd takenpakket tijdens hun ganse carrière.
Je hebt zo van die mensen die inderdaad 1 job doen, 40 jaar lang en ook 40 jaar lang boterhammen met kaas in een doosje meenemen naar het werk en daarbij een koffie met melk drinken.

Kan er geen extra criterium toegevoegd worden over werkplezier? Heel wat goedbetaalde jobs die ik hier zie lijken me eerder het leven uit uw lijf te zuigen. Wie wordt er nu blij van om elke dag op excellekes te koekeloeren en teamsmeetings te houden?

Wie wordt er nu blij van elke dag met zwaar materiaal rond te zeulen in weer en wind?

ik hou elke dag in excel bij hoeveel man ik met zwaar materiaal laat rond zeulen.

it gives me pleasure.

Dat is altijd een moeilijke.
Voor hoeveel geld ga je vrije tijd en extra gemoedsrust opgeven?
Stel dat hij de bedragen begint te verhogen, dan wordt het lastiger hé?
Ja, want het was nu al een moeilijke. Nu dat hangt ook van persoon tot persoon af zeker?

Het is ook niet dat ik die extra premies nodig heb. De rekeningen zijn altijd betaald, ik kan ieder jaar op reis, kan alles kopen voor mijn hobby's dat ik wil en we kunnen nog sparen.

Die premies zijn dan eerder om je spaarrekening eens een deftige boost te geven, maar aan de andere kant is mijn hoop stenen mijn spaarpot.

Je hebt zo van die mensen die inderdaad 1 job doen, 40 jaar lang en ook 40 jaar lang boterhammen met kaas in een doosje meenemen naar het werk en daarbij een koffie met melk drinken.
Ergens ben ik daar altijd al jaloers op geweest, op dat type mensen.
Die gewoon tevreden zijn en daar berusting in vinden.
Bij mezelf zal er altijd iets rusteloos aanwezig zijn en dat vindt ik eigenlijk niet zo fijn.

Van uw hobby/passie uw beroep maken komt dichtbij heel veel werkplezier.
Maar na verloop van tijd wordt dit dan ook maar een job/routine en zijn nieuwe uitdagingen nodig denk ik.
Denk dat dat niet waar is. Elke dag met je passie bezig zijn, ik denk dat daar niets van in de buurt komt. Bij mij zou dat sportcommentator zijn. GP Jef Scherens of parijs-roubaix; 1a, 1b, het maakt me niet zoveel uit. Een wedstrijd geeft altijd adrenaline. Veel afwisseling ook.

Soit het zal nooit gebeuren, vriend van mij bezig als freelancer bij VRT, soms eens een opdracht, heeft 2 masters en woont bij z'n ouders uit financiele overwegingen. Dat is het mij dan weer niet waard. Niet iedereen wordt op 1 dag Tom Boudeweel, Maarten Vangramberen of Peter Vandenbempt.

Ergens ben ik daar altijd al jaloers op geweest, op dat type mensen.
Die gewoon tevreden zijn en daar berusting in vinden.
Bij mezelf zal er altijd iets rusteloos aanwezig zijn en dat vindt ik eigenlijk niet zo fijn.

Kan ook een illusie zijn.

Op mijn vorige werk waren degene met 20 jaar en meer anciënniteit vaak gefrustreerd en emotioneel afgestompt (robotachtig).
Er zijn er genoeg die gewoon niet van job durven veranderen en achteraf spijt krijgen en dan gewoon vastzitten in de gouden kooi.

Ze waren ook allemaal pro in zagen over vanalles en nog wat.

Denk dat dat niet waar is. Elke dag met je passie bezig zijn, ik denk dat daar niets van in de buurt komt. Bij mij zou dat sportcommentator zijn. GP Jef Scherens of parijs-roubaix; 1a, 1b, het maakt me niet zoveel uit. Een wedstrijd geeft altijd adrenaline. Veel afwisseling ook.

Soit het zal nooit gebeuren, vriend van mij bezig als freelancer bij VRT, soms eens een opdracht, heeft 2 masters en woont bij z'n ouders uit financiele overwegingen. Dat is het mij dan weer niet waard. Niet iedereen wordt op 1 dag Tom Boudeweel, Maarten Vangramberen of Peter Vandenbempt.

Ik zit in de sportwereld en het is ook mijn passie (sportmedisch).
Ik zou voor 100% actief kunnen zijn binnen een bepaald sportmilieu en dingen doen waarvoor anderen veel geld betalen, maar ik bedank er toch voor. At the end ben je bijna nooit thuis en kan je niet meer jouw eigen ding doen...

Kan ook een illusie zijn.

Op mijn vorige werk waren degene met 20 jaar en meer anciënniteit vaak gefrustreerd en emotioneel afgestompt (robotachtig).
Er zijn er genoeg die gewoon niet van job durven veranderen en achteraf spijt krijgen en dan gewoon vastzitten in de gouden kooi.

Dat type ken ik ook maar daar doel ik niet op. Dat type is dan voor mij eerder motivatie om te veranderen.

Ik bedoel dus de mensen die je nooit hoort zagen, gewoon hun job doen, bijna altijd goed gezind zijn zelfs al is het de 10000ste boterham met jonge kaas en koffie uit de thermos.
Ambitie is hen meestal ook vreemd. Dit type wordt dan ook zeer gewaardeerd bij de meeste ondernemingen.
Kan alsnog een illusie zijn dat ze dit faken maar ik betwijfel het.

Ik ben nu dikke 10jaar bezig bij mijn 2e werkgever en heb nu echt het been there done that gevoel. Alhoewel ik een zeer gevarieerd takenpakket en veel vrijheid heb. Ik wou dat ik gewoon berusting kan vinden en aanvaarden dat ik mooie job heb die ik tot aan mijn pensioen kan doen. Maar toch knaagt er iets.

Bij mijn vorige werkgever ook ongeveer 11 jaar gewerkt en na ongeveer 5-6 jaar een intern een andere functie gevraagd en gekregen. Het is dus niet dat ik een grote jobhopper ben.

Dat type ken ik ook maar daar doel ik niet op. Dat type is dan voor mij eerder motivatie om te veranderen.

Ik bedoel dus de mensen die je nooit hoort zagen, gewoon hun job doen, bijna altijd goed gezind zijn zelfs al is het de 10000ste boterham met jonge kaas en koffie uit de thermos.
Ambitie is hen meestal ook vreemd. Dit type wordt dan ook zeer gewaardeerd bij de meeste ondernemingen.
Kan alsnog een illusie zijn dat ze dit faken maar ik betwijfel het.

Ik ben nu dikke 10jaar bezig bij mijn 2e werkgever en heb nu echt het been there done that gevoel. Alhoewel ik een zeer gevarieerd takenpakket en veel vrijheid heb. Ik wou dat ik gewoon berusting kan vinden en aanvaarden dat ik mooie job heb die ik tot aan mijn pensioen kan doen. Maar toch knaagt er iets.

Bij mijn vorige werkgever ook ongeveer 11 jaar gewerkt en na ongeveer 5-6 jaar een intern een andere functie gevraagd en gekregen. Het is dus niet dat ik een grote jobhopper ben.
Dat heb ik dus ook. Om de zoveel jaar wil ik iets anders doen, maar dan liefst zonder te veranderen van werkgever. Op mijn vorig werk kreeg ik daar de kans niet meer toe (tot nu nadat ik daar weg gegaan ben).

Op mijn huidig werk krijg je die kansen dus wel, en eigenlijk soms wel iets te rap want ik doe liever toch ook wat evaring op in waar ik nu mee bezig ben voor ik naar het volgende over stap.

Herkenbaar, maar op zich niets mis mee denk ik. Geen schande om ergens te vertrekken als het een chronische impact op je gemoedstoestand heeft.

Ook herkenbaar. Mijn eerste job was er zo één en dat werkt vergiftigend. Daarna een goed aantal jaren deftig gezeten, maar mij vorig jaar weer laten vangen. Maar er is een exit plan, dus het zal zo lang niet duren deze keer.

Een wedstrijd geeft altijd adrenaline.
Da's die stof waarvan men in slaap valt, zeker?

"zinvol" is overrated. Of eerder ik denk niet dat een job daar iets mee te maken heeft.

En werkplezier, iets afwerken en er goed voor betaald worden zeker? Maar als dat laatste zou gebeuren zonder dat ik iets moet doen of ik heb het niet meer nodig.. ik zal rap weg zijn

Ik leg graag zaken uit en argumenteer graag.

En dat aspect komt naar voor in het opleiden van collega's, in sommige technische meetings maar ook in het presenteren van bepaalde resultaten aan klanten (management, C-level). Als ik dan merk dat mensen goed luisteren en mee zijn in het verhaal, dan krijg ik daar wel voldoening van.

Ook effectief zaken doen met mijn handen kan mij voldoening geven. Dat is echter beperkt tot wat klusjes in de verbouwing, niets professioneel. Toch sluit ik het niet uit om dat ooit te betrekken in mijn professioneel leven.

Zaken waar ik het schijt van krijg: meeting reports opstellen, budgetten beheren, planningen opstellen, timetracking, ... en alle andere administratieve zever. En omdat dat een significant gedeelte is van mijn job, heb ik ook de eerlijkheid om te zeggen dat ik nog altijd veel liever weekend of verlof heb dan te moeten gaan werken. Work/life balance is key.

Ik werk wel graag met Excel eigenlijk. En gelukkig maar, want ik ben er echt uren per dag mee bezig.
Echter geen onvoorwaardelijke fan, daarvoor heb ik te veel miserie met regional settings/formaten, en ook wel af en toe met de limiet van 1 miljoen lijnen.

Als je een miljoen lijnen nodig hebt in Excel ben je toch verkeerd bezig?

Als ik het goed begrijp na de eerste pagina's te lezen is het dus de bedoeling om te posten wat jou persoonlijk werkplezier geeft, daarna gaat de gemiddelde BG'er wel gaan beslissen of dat al dan niet zo is.

Als sociaal werker haal ik mijn werkplezier uit de gedachte dat ik een verschil kan zijn in personen hun leven. Dat ik mensen kan begeleiden, adviseren in het omgaan met de struikelblokken van hun leven en hun levenskwaliteit kan verhogen.

Als belangenbehartiger politiserend werken en structurele onrechtvaardigheden aankaarten en aanzetten tot structurele verandering doet het voor mij.

Dit zou mijn antwoord zijn als we over een bestuur zouden beschikken die capabel is en er niet voor zou zorgen dat ik bovenstaande niet kan doen.

Ik trek mij op dat ik een 8h - 16h job heb, geen avond of overuren. Mijn eigen bureau op kantoor heb dat ik zelf heb ingericht met een zit/sta module en een deskbike zodat ik niet de hele dag moet zitten achter een laptop.

excel geeft me werkplezier.
Hey zwarten, kan je het elektrisch verbruik eens geven om de bevochtiging in een luchtgroep in EPB in te geven.
Neemt zijn geprepareerd excelleken, enters airflow, enters start en eindenthalpie.

duwt enter...

75kW jos!

En als ge het wa gemeen speelt dan zeg je.. pff ja zeg amaai das wel wa rekenwerk. Geef me een uurtje of twee. :D
Of Revit schedules via csv naar excel zetten voor meetstaten is ook onmisbaar. Filterke op en een mooi overzicht van alle componenten.

Maar stiekem wat me het meeste plezier geeft is gewoon koptelefoon op en beginnen tekenen, ontwerpen, problemen tegenkomen en die oplossen. Ik deed men werk vroeger liever dan nu gewoon richtlijnen te geven en op te volgen.
Echter als ze het verkloten en ik mag dan in het weekend hertekenen dan kan ik daar op een manier niet kwaad op zijn.

Oprechte wetenschappelijke discussies met mensen die hun vak door en door kennen, en van die mensen intellectuele erkenning krijgen.

Relaties opbouwen met fascinerende persoonlijkheden die elke dag een verschil maken voor patiënten met levensbedreigende ziektes.

Cherry on top: zelf een impact hebben op het beschikbaar worden van levensreddende medicijnen.

Ik zou direct tekenen als die job geen verandering inhoudt ook niet na zoveel jaar.
Wel best deftig betaald dan, liefst nog bij een overheid.
Buiten dat eten, dat mag wel afwisseling hebben.

Zulke jobs zijn nog dun gezaaid.

Ik zou de rest van mijn leven een excel up to date willen houden :p

Ik zou direct tekenen als die job geen verandering inhoudt ook niet na zoveel jaar.
Wel best deftig betaald dan, liefst nog bij een overheid.
Buiten dat eten, dat mag wel afwisseling hebben.

Zulke jobs zijn nog dun gezaaid.
Bwa, NMBS, overheid, gemeentebestuur...
Ik zou de rest van mijn leven een excel up to date willen houden :p
Bestaat volgens mij ook, excel gaat al jaren mee en wordt nog altijd gebruikt voor vanalles en nog wat ...

Terug
Bovenaan