Warmtepompen

Kan er hier iemand, met warmtepomp aangeven wat zijn elektrisch verbruik was voor enkel (vloer)verwarming (dus geen SSW) in september?

Indien mogelijk voldoen aan volgende omgeving:
+/- 200m² bewoonbare oppervlakte - open bebouwing

Ik kom hier op vloerverwarming met doorstromer (gas) op 28.6m³ uit, een 300 kWh ruwweg geteld.

Met die (S)COP waardes van 3 à 5 zou dit op voor een warmtepomp op een +/- 100 kWh moeten uitkomen voor de maand september lijkt me dan?
Bimmer legt het goed uit. In september is het nog niet zo koud en in een goed geisoleerd huis kun je starten op 25°C aanvoer als het buiten niet te koud is. Je haalt dan echt minimaal COP 5 bij 7°C en zelfs COP 8 overdag als 15°C is.
En als je zonnepanelen hebt, is het helemaal feest want die hebben nog goed opgebracht in september.

Bimmer legt het goed uit. In september is het nog niet zo koud en in een goed geisoleerd huis kun je starten op 25°C aanvoer als het buiten niet te koud is. Je haalt dan echt minimaal COP 5 bij 7°C en zelfs COP 8 overdag als 15°C is.
En als je zonnepanelen hebt, is het helemaal feest want die hebben nog goed opgebracht in september.
Euhm ik haal geen COP 8 bij verwarmen hoor... ik haal bij mijn warmtepomp ook geen COP 5 bij 7°C...
Maar ik ben altijd bereid om verkeerd te zijn, indien je de technische info kan geven die dit bevestigt.

Ik dacht dat het maximum dat men momenteel kon halen met l/W een 6 was, en dat was al uitzonderlijk en niet evident.

Euhm ik haal geen COP 8 bij verwarmen hoor... ik haal bij mijn warmtepomp ook geen COP 5 bij 7°C...
Maar ik ben altijd bereid om verkeerd te zijn, indien je de technische info kan geven die dit bevestigt.

Ik dacht dat het maximum dat men momenteel kon halen met l/W een 6 was, en dat was al uitzonderlijk en niet evident.

Als ik ga kijken naar de technische info heb ik het volgend.

Steeds bij aanvoertemperatuur van 35 graden en dan retourtemperatuur van 30 graden.

-Buiten 7 graden = cop 4,93
-Buiten 2 graden = cop 4,23

Hoeveel het is bij buiten 15 graden en aanvoertemperatuur 25 graden, zijn helaas geen waardes.

Uiteraard theoretisch.

Bij de huidige nieuwbouwen is 35 graden aanvoer dan ook best hoog. Ik heb daar vroeger nooit aangezetten. Laat staan bij 7 graden.

Officiele cijfers vind ik daar niet van, maar op Tweakers zijn er wel een paar gasten die het goed monitoren en dan zie je soms wel COP waardes van 7-8. Maar dat is bij 25°C aanvoer en 15°C of meer buiten.
Maar een COP van 4.5 a 4.9 bij 7°C buiten temperatuur en 35°C aanvoer is tegenwoordig standaard. Dat staat wel in de technische fiches van de fabrikanten vermeld.

Bij warmtepomp komt er dan ook nog bij te kijken wat uw aanvoer temperatuur is.

Als ik kijk naar mijn (toekomstige) warmtepomp. Zit je aan een COP van 4,93 bij 7 graden buiten en aanvoertemperatuur van 35 graden en retour temperatuur van 5 graden verschil.

Ik denk dat in de maand september de temperatuur niet gezakt is onder de 7 graden? Dan is de vraag heb jij bij 7 graden een aanvoertemperatuur nodig van 35 graden? Zoja dan zit je aan een cop van zo’n 4,9. Is uw aanvoertemperatuur lager, dan zal uw cop ook hoger liggen, is uw aanvoertemperatuur hoger, zal cop lager liggen.

Je gaat daar dus niet echt een deftig zicht op hebben als iemand hier iets post.
Maar in de maand september bij vloerverwarming van 35 graden ga je eerder boven de 5 zitten dan rond de 3 (want 7 graden was het minimum).

Dus 300kwh/5=60kwh
Als voorbeeld: ons huis heeft een EPC van 100 en de stookcurve heeft volgende setpunten: 23°C bij buitentemp van 20°C en 30°C bij buitentemp van -10°C. Dus bij 7°C buitentemperatuur is de aanvoertemperatuur 27°C.

Zijn er hier mensen die hun offerte willen delen voor een lucht/water warmtepomp inclusief vloerverwarming?
Onze vloerverwarming zal ca. 112m2 bedragen.

Zijn er hier mensen die hun offerte willen delen voor een lucht/water warmtepomp inclusief vloerverwarming?
Ik ga een offerte vragen binnen enkele weken. Jk zal het u laten weten. Heb nog offerte nodig eerst van de verbouwer zodatk de waarden heb voor alle isolatiewaarden etc zodat de loodgieter een warmteverliesberekening etc kan maken

Wij hebben offertes van 8.800 excl btw tot 12.600 excl btw voor een volledig installatie nieuwbouw. Is met een 300L boiler en actieve koeling. Uiteraard geplaatst met alle nodige stukken. 8kw warmtepomp

Goedkoopste offerte hebben een slechter COP en gaf de installateur ook aan dat ze na 10 jaar wel wat problemen met de buitenunit hebben gehad. Of je moet deze onder een afdek plaatsen.

Vloerverwarming ging van €29 tot €35 excl btw per m2. Waarbij de duurdere met Alpex buizen zijn en de goedkopere PE buizen (kom niet meer op de naam.
Is dan inclusief plaatsen en de rest (uitzet isolatie, collectors,…)

Laatst bewerkt:
Vorig jaar 11k (excl btw) voor beneden en boven tacker systeem te plaatsen (zelfplaatsing door mij) op 200m².
Installateur is de ketel en al de rest komen aansluiten.

Daikin altherma 3 met actieve koeling.

Dus levering van alle stukken (heb nog 2000 tackers liggen denk ik) en indienstname.

Wij hebben offertes van 8.800 excl btw tot 12.600 excl btw voor een volledig installatie nieuwbouw. Is met een 300L boiler en actieve koeling. Uiteraard geplaatst met alle nodige stukken. 8kw warmtepomp

Goedkoopste offerte hebben een slechter COP en gaf de installateur ook aan dat ze na 10 jaar wel wat problemen met de buitenunit hebben gehad. Of je moet deze onder een afdek plaatsen.

Vloerverwarming ging van €29 tot €35 excl btw per m2. Waarbij de duurdere met Alpex buizen zijn en de goedkopere PE buizen (kom niet meer op de naam.
Is dan inclusief plaatsen en de rest (uitzet isolatie, collectors,…)
Praten we hier over lucht/water met vloerverwarming inclusief plaatsing? Hoeveel m2 was dit?

Praten we hier over lucht/water met vloerverwarming inclusief plaatsing? Hoeveel m2 was dit?
Zoals ik het lees :

1) kostprijs voor de lucht/water warmtepomp tussen 8800 en 12500€ excl BTW. Ligt in het verlengde van de prijzen die ik in 2017 heb gekregen.

2) vloerverwarming was tussen de 29 en 35€ excl BTW.

Die prijzen zijn dus inclusief plaatsing, en veel prijs zal er niet verschillen bij een modale woning. Die prijs fluctueert niet echt eens je voor een modale woning aan het kijken bent.
Ik kan niet zeggen of die bij mij in dezelfde richting zat, aangezien die kost bij mij inclusief was verrekend in de projectkost.

Zoals renega zegt:

De volledige installatie inclusief plaatsing waren de offertes tussen de 8.800 excl btw en 12.600 excl btw voor lucht/water warmtepomp met koeling
Maar dat is exclusief warmteafgifte (dus geen vloerverwarming).

Vloerverwarming waren de offertes tussen 29-35m2 excl btw/m2. Daar zit dan alles bij in incl plaatsing. Dus deze kost moet je er dan nog bijtellen.
Prijsverschil zat hier vooral tussen type leidingen.
Ik heb 290m2 aan vloerverwarming, dus heb de totaal prijs gedeeld door 290m2

Voor grond/water was het 9.000 excl btw duurder.

Iemand ervaring met LG Therma V warmtepompen?

Zit prijstechnisch zo wat rond de Daikin Altherma maar ze zijn wel sneller leverbaar. En dan gaat mijn alarm af :lol: waarom is die zo snel leverbaar? Scheelt er iets mee? :lol:

Welke merk warmtepompen L/W is beter?
- Viesmann
- Nibe
Beide met ingebouwde 189l boiler.
Dat is zoals vragen, BMW of Audi, Nibe heeft een langere track record in warmtepompen, viessman is vooral gekend voor zijn cv ketels.

Het blijft in België echter een zeer nieuwe warmte-opwekker, die pas nu echt zijn opmars kent, toch mogen we niet ontkennen dat het aandeel warmtepompen nog relatief beperkt is in België. We merken dat de meeste installateurs wel op de kar springen en zich bijscholen, enerzijds de rescert opleiding, anderzijds koeltechnisch.

Elke fabrikant van cv ketels biedt tegenwoordig ook warmtepompen aan. Het is nog te vroeg om te zeggen welke van die cv-ketel-fabrikanten ook goede warmtepompen produceert (of laat produceren). Voorlopig doen alle toestellen wat ze moeten doen, het ene wat stiller of zuiniger dan het andere, maar verwarmen (en eventueel koelen) zullen ze allemaal doen.

Is er eigenlijk een verschil in het gebruik van koelmiddel (R32 vs R410A).

Ik heb na vele offertes en vergelijken van verschillende merken/modellen de 2 beste (imo) er uit gekozen. De ene is een Daikin, de andere een Hitachi. Volgens de firma is Hitachi het meer premium merk. (S)COP etc ligt in dezelfde lijn maar de ene gebruikt R32 de andere R410A.

Had al gelezen dat R32 nieuwer, efficienter, beter prestaties bij extreme temp.. heeft.

Is er eigenlijk een verschil in het gebruik van koelmiddel (R32 vs R410A).

Ik heb na vele offertes en vergelijken van verschillende merken/modellen de 2 beste (imo) er uit gekozen. De ene is een Daikin, de andere een Hitachi. Volgens de firma is Hitachi het meer premium merk. (S)COP etc ligt in dezelfde lijn maar de ene gebruikt R32 de andere R410A.

Had al gelezen dat R32 nieuwer, efficienter, beter prestaties bij extreme temp.. heeft.
Ik zou die R32 versie nemen.
De R410A gaat verboden worden in 2030...

Al zou ik niet weten waarom Hitachi een meer premium merk zou zijn.

Ik heb ook geen idee waarom Hitachi premium zou zijn. Het is trouwens ook die Hitachi die R410A gebruikt. Het is ook zo dat de levertermijn voor de Hitachi +/- 3weken is, voor Daikin +/- 6maanden....

Ik heb ook geen idee waarom Hitachi premium zou zijn. Het is trouwens ook die Hitachi die R410A gebruikt. Het is ook zo dat de levertermijn voor de Hitachi +/- 3weken is, voor Daikin +/- 6maanden....
Enigste wat je dan best zou vergelijken is de SCOP. Als de aangeboden versie effectief de volgende is vb, aan de betaalbare prijs (en in de buurt ligt van die van Daikin), kan je die overwegen.

Je kan altijd even de types even posten dan kunnen we eventueel onze mening erover geven. Maar ik koppel premium nu niet direct aan die van Hitachi. Ik kom dan eerder bij Mitsubishi, Daikin, Nibe. Al zullen er bij anderen ook zijn, en hangt het ook een beetje af van het aangeboden type. Want ook bij die hoger vermelde versies gaan er ook eerder basisversie zijn en luxere versies. Dus meh.

Maar persoonlijk zou ik liever een R32 zetten dan een R410A al moet je ook kijken naar de SCOP en prijs van de aangeboden warmtepomp.

Terug
Bovenaan