Warmtepompen

Waarom geen premie bij een nieuwbouw? Iemand met een oudere woning heeft al 6% BTW tarief en krijgt er nog eens een premie bovenop.

Premie is toch voor iedereen die een pomp plaatst?
1 van de voorwaarden.

Deze premie wordt toegekend voor woningen, wooneenheden of appartementsgebouwen in het Vlaamse gewest
  • die uiterlijk op 31-12-2013 werden aangesloten op het elektriciteitsnet

1 van de voorwaarden.

Deze premie wordt toegekend voor woningen, wooneenheden of appartementsgebouwen in het Vlaamse gewest

Amai, dan vallen er wel een héél deel mensen uit de boot.

Een woning van 8 jaar oud heeft er zelfs al geen recht op dan.

Waarom geen premie bij een nieuwbouw? Iemand met een oudere woning heeft al 6% BTW tarief en krijgt er nog eens een premie bovenop.
Is toch bijna met alles zo?

Koopt ramen renovatie 6% nieubouw 21%. en je krijgt dan waarschijnlijk nog een premie als je renoveert.

Premie is toch voor iedereen die een pomp plaatst?

Retroactieve premie : ja. Maar daar komt ook niet iedereen voor in aanmerking, enkel als je een warmtepomp gezet hebt voor januari 2021 of zo.
De basis premie : zie Bimmer. Waarschijnlijk omdat men nieuwbouwen niet wil aanmoedigen maar wel totaalrenovaties. Daarnaast heeft een nieuwbouw al de vrijstelling van onroerende voorheffing met een lag genoeg e-peil. Waardoor men geacht heeft dat die premies enkel het geval zijn voor oudere gebouwen.

Amai, dan vallen er wel een héél deel mensen uit de boot.

Een woning van 8 jaar oud heeft er zelfs al geen recht op dan.
Inderdaad en dat zijn net de meest interessante woningen om aan te sluiten.

Een oudere woning vraagt een immens renovatiebudget om de woning klaar te maken voor een warmtepomp. Denk dat het aantal mensen die effectief gebruik van die premie zal maken daardoor eerder beperkt zal zijn :).

1 van de voorwaarden.

En hoeveel mensen in een woning van 10 jaar oud gaan naar een warmtepomp overstappen? Dat zijn toch enkel diegene die reeds vloerverwarming hebben liggen.

En hoeveel mensen in een woning van 10 jaar oud gaan naar een warmtepomp overstappen? Dat zijn toch enkel diegene die reeds vloerverwarming hebben liggen.
Daarmee dat ze een extra premie geven, omdat renovatie wel meer kosten met zich meebrengt.

Ik vind een warmtepomp ook niet interessant als u warmteafgifte systeem daar niet voor voorzien is (laag temperatuur). Dus je zou dat dan ook best aanpakken, maar dat kost u wel wat geld.

Je kunt ook L/L warmpteompen plaatsen, dan is dat ook ineens u afgifte systeem.
Premie zegt dat je minstens een ruimte moet verwarmen en eventueel warm water.

Je kunt ook L/L warmpteompen plaatsen, dan is dat ook ineens u afgifte systeem.
Premie zegt dat je minstens een ruimte moet verwarmen en eventueel warm water.
Ja maar dan genen ze impliciet ook wel een premie als je een airco plaatst, tenzij ze eisen dat die toestellen niet kunnen koelen.

Ja maar dan genen ze impliciet ook wel een premie als je een airco plaatst, tenzij ze eisen dat die toestellen niet kunnen koelen.
Met de andere warmtepompen kun je ook koelen.

Wij voorzien voor onze nieuwbouw ook een L/W warmtepomp en deze gaat ook koelen.

Met de andere warmtepompen kun je ook koelen.

Wij voorzien voor onze nieuwbouw ook een L/W warmtepomp en deze gaat ook koelen.
Ik heb daar altijd al gemengde meningen over gehoord. Blijkbaar zou het niet aangeraden/toegelaten zijn om echt actief het water dat door je vloerverwarming loopt te gaan afkoelen tot een temperatuur van bijvoorbeeld 5°C.

Ik heb daar altijd al gemengde meningen over gehoord. Blijkbaar zou het niet aangeraden/toegelaten zijn om echt actief het water dat door je vloerverwarming loopt te gaan afkoelen tot een temperatuur van bijvoorbeeld 5°C.
Dat klopt.
Je gaat dan ook geen water van 5°C door u vloerverwarming steken. :) Lager als 18°C zal je nooit gaan.

In eerst instantie moet je zien dat u woning niet veel opwarmt. Met ons ontwerp hebben we dan ook extra aandacht gegeven tegen opwarming.
Heel onze achtergevel op gelijkvloers is glas en staat naar het zuiden. Maar wij hebben voor helft van het glas een overkapping voorzien, zodat er geen direct zonlicht op het glas komt en voor de andere helft zit er een screen.
Wij wilde het niet volledig omdat we graag nog direct zonlicht binnen willen, alsook in de winter graag zonlicht willen gebruiken om de woning op te warmen.
Rest van de ramen worden ook voorzien met screens.

Mijn vorige nieuwbouw had ook screens, maar geen "strategische" overkappingen (of bomen, andere voorwerpen,...). Alleen met die screens (+ ramen open zetten als het buiten frisser wordt) kon ik temperatuur binnen goed onder controleren houden bij temperaturen rond de 30°C. Als ik toen miniem kon koeling was dat al voldoende geweest.
Nu bij de nieuwe woonst ligt de overhittingfactor lager, dan bij mijn vorige woning. Hierdoor ben ik wel overtuigd dat we voldoende gaan kunnen koelen.

Als je ramen op het zuid hebt zitten en je voorziet niks, dan ga je met deze koeling niet super veel kunnen doen.

Dat klopt.
Je gaat dan ook geen water van 5°C door u vloerverwarming steken. :) Lager als 18°C zal je nooit gaan.

In eerst instantie moet je zien dat u woning niet veel opwarmt. Met ons ontwerp hebben we dan ook extra aandacht gegeven tegen opwarming.
Heel onze achtergevel op gelijkvloers is glas en staat naar het zuiden. Maar wij hebben voor helft van het glas een overkapping voorzien, zodat er geen direct zonlicht op het glas komt en voor de andere helft zit er een screen.
Wij wilde het niet volledig omdat we graag nog direct zonlicht binnen willen, alsook in de winter graag zonlicht willen gebruiken om de woning op te warmen.
Rest van de ramen worden ook voorzien met screens.

Mijn vorige nieuwbouw had ook screens, maar geen "strategische" overkappingen (of bomen, andere voorwerpen,...). Alleen met die screens (+ ramen open zetten als het buiten frisser wordt) kon ik temperatuur binnen goed onder controleren houden bij temperaturen rond de 30°C. Als ik toen miniem kon koeling was dat al voldoende geweest.
Nu bij de nieuwe woonst ligt de overhittingfactor lager, dan bij mijn vorige woning. Hierdoor ben ik wel overtuigd dat we voldoende gaan kunnen koelen.

Als je ramen op het zuid hebt zitten en je voorziet niks, dan ga je met deze koeling niet super veel kunnen doen.
Eens de hitte binnen zit omdat je bijvoorbeeld eens een raam hebt open gezet om te verluchten, zal het op die manier wel enorm lang duren eer je terug op een draaglijke temperatuur zit, zeker als we nog eens met hittegolven te kampen krijgen. Ik denk dat dat systeem vooral dient om het koel te houden, maar dat echt gaan koelen iets moeilijker zal gaan.

Trouwens die warmtepompen. Als het louter gaat over het verwarmen van je woning via vloerverwarming is het een no-brainer voor nieuwbouw, zeker in combinatie met zonnepanelen. Maar wat mij blijft zorgen baren is toch de warmwaterproductie. Zo een warmtepompboiler zou blijkbaar niet in staat zijn om op korte termijn een grote hoeveelheid water op te warmen, en dat zal ook zo heet niet zijn als bij een gasketel. Dus als je met twee of meer na elkaar wil douchen zit je al met een probleem.

Eens de hitte binnen zit omdat je bijvoorbeeld eens een raam hebt open gezet om te verluchten, zal het op die manier wel enorm lang duren eer je terug op een draaglijke temperatuur zit, zeker als we nog eens met hittegolven te kampen krijgen. Ik denk dat dat systeem vooral dient om het koel te houden, maar dat echt gaan koelen iets moeilijker zal gaan.

Trouwens die warmtepompen. Als het louter gaat over het verwarmen van je woning via vloerverwarming is het een no-brainer voor nieuwbouw, zeker in combinatie met zonnepanelen. Maar wat mij blijft zorgen baren is toch de warmwaterproductie. Zo een warmtepompboiler zou blijkbaar niet in staat zijn om op korte termijn een grote hoeveelheid water op te warmen, en dat zal ook zo heet niet zijn als bij een gasketel. Dus als je met twee of meer na elkaar wil douchen zit je al met een probleem.
Lost een hybride warmtepomp dit probleem niet voor je op?

Koeling via warmtepomp ga je dan uiteraard ook niet opzetten wanneer je denkt van. Hmm het is hier nu 26°C ik ga de koeling is opzetten.
Je zet dat al van te voren op. Zoals je verwarming doet via vloerverwarming. Daar ga je het ook niet eerst laten afkoelen en dan zeggen ik verwarm terug naar 21°C.

In de hitte golf van augustus 2020 is het hier (vorige nieuwbouw) van 21,5°C naar 26°C gegaan op 10 dagen tijd, zonder iets te gebruiken van actieve koeling.
Als je u koeling op de eerste dag opzet, dan heeft die tijd en is er niet veel temperatuur verschil. Als ik zeg van, ik wacht tot 26°C en zet die dan pas op, dan zal het wel een paar dagen duren.

Bij een warmtepomp plaatst je ook een grotere boiler, zodat je meer energie buffert en op lagere temperatuur. Maar dat is ook 1 van mijn bezorgdheden eigenlijk. Ze voorzien een boiler van 300L en ze zeggen dat dit voldoende is.
Ik had vroeger een boiler van 200L en dit zetten ik op 60°C. Water onder de 38°C is in mijn ogen waardeloos voor warm water.
60°C-38°C= 22°C.
200L water x 4,2kj/kg*g x 22°C= 18.480kj aan energie

Boiler van warmtepomp zeggen ze 300L op 50°C
50°C-38°C= 12°C
300L water x 4,2kj/kg*g x 12°C = 15 120kj aan energie

Dus eigenlijk heb ik minder warmte in boilervat van 300L (of ik ben mis met mijn gedachtegang).
Alsook had ik vroeger een ketel dat 24Kw kon leveren aan vermogen en met de warmtepomp een vermogen van 8kw. Dus als ik mijn water wil opwarmen zal het langer duren.

Laatst bewerkt:

gewoon om het principe te geven wat een boiler van 200l als inhoud heeft. (niet de warmtepompboiler)
en capaciteit in functie van aantal personen :

Zo een warmtepompboiler zou blijkbaar niet in staat zijn om op korte termijn een grote hoeveelheid water op te warmen, en dat zal ook zo heet niet zijn als bij een gasketel. Dus als je met twee of meer na elkaar wil douchen zit je al met een probleem.
Da's wel schromelijk overdreven, tenzij je gewoonlijk douches neemt van een half uur. Warmwatertemperatuur staat hier ingesteld op 50 graden en dat volstaat ruimschoots voor huishoudelijk gebruik (2 volwassenen + 3 jonge kinderen) en dat zonder extra buffervat (tank in de WP-unit is 180l, zonet opgezocht). Er heeft zich hier nog nooit iemand zich met koud water moeten wassen omdat de warmtepomp niet kon volgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan